پیام مازند

آخرين مطالب

«مدونای پوستین‌پوش» به همراه 2 کتاب دیگر مقالات

«مدونای پوستین‌پوش» به همراه 2 کتاب دیگر
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ایسنا /«مدونای پوستین‌پوش» نوشته صباح‌الدین علی، «یکشنبه‌های اوت» نوشته پاتریک مودیانو و «قهرمان» نوشته برنارد مالامود منتشر شدند.
کتاب «مدونای پوستین‌پوش» نوشته صباح‌الدین علی با ترجمه عین‌له‌غریب در 204 صفحه با شمارگان 700 نسخه و قیمت 180 هزار تومان در نشر چشمه راهی بازار کتاب شده است.
انتشارات یاپی کردی، ناشر آثار صبح‌الدین علی درباره این نویسنده آورده است: صباح‌الدین علی سال 1907 در گومولجینه به دنیا آمد و در 1948 در کیرکلارلی از دنیا رفت.
تحصیلات ابتدایی، متوسطه و عالیه را در استانبول سپری کرد و سال 1927 در رشته معلمیِ دوره ابتدایی فارغ‌التحصیل شد. پس از یک سال تدریس در یکی از مدارس ابتدایی شهر یوزگات، از طرف وزارت آموزش عالی به آلمان فرستاده شد تا دو سال دیگر به تحصیلات عالیه خود ادامه دهد. صباح‌الدین علی پس از بازگشت از آلمان به مدت پانزده‌سال در آنکارا اقامت گزید.
در این مدت به تدریس زبان آلمانی در دانشگاه ملی پرداخت و در فرهنگستان هنر سمت دراماتورژی بر عهده گرفت. سال 1945 به خواست وزارت آموزش عالی به استانبول رفت و ازطرف نشر دانشگاهی کشور سر دبیر مجله فکاهی مارکوپاشا شد. سردبیری او در این مجله سه سال بیش‌تر طول نکشید؛ تابستان 1948 به دلیل نوشتن مطلبی سیاسی به سه‌ماه حبس محکوم شد و از آن به بعد زندگی راحتی نداشت: در هیچ اداره‌ای دولتی‌ای استخدامش نکردند، در هیج موسسه خصوصی‌ام پذیرفته نشد. مدام تحت تعقیب بود و بارها تهدید به مرگ شده بود، چندان که در نهایت تصمیم گرفت خاک وطن را ترک کند و عازم فرنگ شود. اما به شکل بسیار مروموزی در شهر کیرکلارلی به قتل رسید. قاتل او، که مقامات دولتی او را یک «قاچاقچی انسان» معرفی کردند، هرگز بازداشت نشد.
نخستین نوشته‌های صباح‌الدین علی بین سال 1925 تا 1930در مجله‌های ادبی متفاوت به چاپ رسید. بیش‌تر نوشته‌های او داستان‌های کوتاهی در سبک رئالیسم بود. طرح و پیرنگ اغلب‌شان بر لایه‌های زیرین عواطف بشری مبتنی بود و بیش از همه به تنهایی ذاتی بشر و عجز وناتوانی‌اش در اغلب امورات زندگی می‌پرداخت. داستان‌های کوتاهی چون آسیاب، صدا، دنیای نو و مجموعه شعر کوه‌ها و بادها، که همگی در دهه چهل نوشته شدند، ارام‌آرام او را به نویسنده‌ای نام‌آشنا تبدیل کردند. دو رمان بلند «شیطان درون» و «مدونای پوستین‌پوش»، که هر دو در دهه پنجاه نوشته شده‌اند، بر شهرت او چنان‌ افزودند که دیگر همگان او را می‌شناختند. اما مرگ زودهنگامش و ممانعت دولت از چاپ آثار او تا چندین دهه پس از مرگش باعش شد کم‌کم شهرتش افول کند و آثارش به دست فراموشی سپرده شوند. چندان که وقتی مجموعه آثار او در سه جلد به زبان آلمانی چاپ شد و الیزابت سیدل در 1997 در مورد این آثار کتابی تحقیقی نوشت به نام صباح‌الدین علی رازورز و سوسیالیست، نسل جدید مخاطبان ترک‌تبار گویی برای نخستین‌بار با او آشنا می‌شدند. در پی چاپ چنین آثاری، به‌ویژه در سال‌های اخیر، آثار صباح‌الدین علی، حتی آن دسته که در زمان حیاتش هرگز چاپ نشده بودند، بارها تجدید چاپ شدند، جایزه‌ها گرفتند و هرگز از ویترین کتاب‌فروشی‌های معتبر برداشته نشدند، چنان‌که رمان «مدونای پوستین‌پوش» از سال 2000 تاکنون بیش از صد و بیست‌بار با تیراژهای بسیار بالا تجدید چاپ شده است.

پیام مازند


همچنین کتاب «یکشنبه‌های اوت» نوشته پاتریک مودیانو با ترجمه منیره اکبرپوران در 143 صفحه با شمارگان 700 نسخه با قیمت 130 هزارتومان در نشر یادشده عرضه شده است.
در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: پاتریک مودیانو، نویسنده شناخته‌شده و صاحب‌سبک فرانسوی، که منتقد نیویورک‌تایمز او را «مارسل پروست زمانه» نامید و آکادمیِ سوئد در سال 2014 نوبل ادبیات را به پاس سال‌ها فعالیت مثمر و مستمر به او اهدا کرد، در یکشنبه‌های اوت به سیاق اغلب آثارش جهانی را تصویر می‌کند که هیچ‌چیز در آن چنان نیست که به نظر می‌رسد.
راوی، که عمری را بیهوده صرف عکاس شدن کرده، توقع ندارد بعد از هفت‌سال ناگهان مردی را در خیابان ببیند که از او بیزار است و گمان می‌کند با زن محبوبش، سیلویا، ازدواج کرده. اما سیلویا به او دروغ گفته. گذشته راوی را دوباره به خود می‌خواند و تکه‌های جورچین ازهر گوشه جمع می‌شوند تا مگر این قصه وهم‌آلود و پر دلهره صورت کاملی به خود بگیرد.

پیام مازند


«قهرمان» نوشته برنارد مالامود با ترجمه شیما الهی دیگر کتاب نشر چشمه است که در 265 صفحه با شمارگان 500 نسخه و بهای 240 هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.
در مقدمه مترجم آمده است: «قهرمان» اولین رمان برنارد مالامود است که آن را در سال 1952نوشته و به پدرش تقدیم کرده است. «قهرمان» تنها اثر مالامود است که شخصیت اصلی آن یهودی نیست، یا آشکارا به یهودیت گرایشی ندارد، اما همچون دیگر آثار مالامود پُراز تلمیح و الهام از وقایع تاریخی است. بدیهی است آگاهی از شخصیت‌های الهام‌بخش نویسنده و درک افسانه‌های مستتر در این اثر شناخت و لذت عمیق‌تری از این رمان به دست می‌دهد.
مالامود «قهرمان» را با الهام از زندگی سه بیسبالیست معروف امریکایی نوشته است: اِدی ویتکس، جوجکسن و بیب روث‌.
در نوشته پشت جلد کتاب هم می‌خوانیم: «قهرمان» اولین رمان منتشر شده و یکی از به یادماندنی‌ترین آثار برنارد مالامود، نویسنده بلندآوازه‌ امریکایی، است که در کنار نویسندگان نام‌آشنایی چون فیلیپ‌ راث، سال بلو و جوزف هلر از ستارگان درخشان آسمان ادبیات قرن بیستم بود.
رُی هابز، شخصیت اصلی قهرمان، استعدادی اعجاب‌آور در بیسبال دارد و هیچ یک از هم‌ دوره‌ای‌های او به گرد پایش هم نمی‌رسد، اما اولین فرصت بزرگِ «هابز» برای ماندگاری در تاریخِ این ورزش با حادثه‌ای مصیبت‌بار از دست می‌رود. رها شدن از تبعات این حادثه، که زنی مرموز برایش رقم زده، سال‌ها به طول می‌انجامد و بعد او می‌ماند و رقابت‌های بی‌امانِ جهان ورزشِ حرفه‌ای و تصمیم‌گیری درباره اینکه تا کجا حاضر است برای رسیدن به شهرت هزینه کند.
مالامود، که هشت رمان و چهارم مجموعه داستان به یادگار گذاشته، سراسر عمر کوشید تا تلاطمات و تقلاها و فتوحات مردم عادیِ هم‌عصرش را به کلمه درآورد، چون اعتقاد داشت ادبیات برای همه است و هرکس باید بتواند تصویر خود را در آینه‌اش ببیند.
آلفرد کازین، منتقد شناخته شده امریکایی، درباره این رمان نوشت «مالامود اثری آفریده که حالا، وقتی جلو روی‌مان است، حس می‌کنیم همه عمر در انتظار خواندنش بوده‌ایم.»
بَری لِوینسون سال 1984 با اقتباس از قهرمان فیلمی ساخت به همین نام. رابرت ردفورد، بازیگر پُرافتخار امریکایی، در آن نقش رُی هابز را ایفا کرد و گلن کِلوس برای بازی در نقش معشوقه او نامزد جایزه اسکار شد.

پیام مازند


لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/789976/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مردم قائمشهر از رییس جمهور چه می‌خواهند؟

آقای رئیس جمهور، دستی به سَروگوش وضع مدیریت در مازندران بکشید

داستانک/ دعای مادر

شعری زیبا از خاقانی

مصوبات دور نخست سفر رئیس جمهور به مازندران

محدودیت‌های ترافیکی 27 و 28 اردیبهشت در مازندران اعلام شد

ویدیو/ دومین سفر به دیار علویان؛ برنامه دولت برای مازندران چیست؟

مومنی: استقلال دشمنان زیادی دارد که نمی‌خواهند این تیم قهرمان شود

ساری: 2-3 سال دیگر بازنشسته می‌شوم؛ نرفتن به میلان باعث شد به ناپولی برسم

جشنواره رهاورد سرزمین نور در البرز پایان یافت/ معرفی برگزیدگان

پست بانک ایران افزایش سهیمه فردی سهیلات کمک ودیعه مسکن در سال 1403 را ابلاغ کرد

5 ناشر متخلف نمایشگاه کتاب حکم گرفتند

انتقاد بازرس کل لرستان از وضعیت محور خرم‌آباد ـ الشتر

تأملی بر خشونت‌های خیابانی علیه زنان و امنیت ملی

دولت برای رشد اقتصادی به آمار تکیه می‌کند نه سفره مردم

توصیه دکتر الهی قمشه‌ای از کتابی استثنائی که همه باید بخوانیم

تخلیه حباب انتظارات تورمی در سال جدید

گلایه بازرس کل لرستان از ورودی شهر خرم آباد در مسیر الشتر

ادعا می‌کنم چلسی هر چه خرج کرده درست بوده!‏

اعلام نتایج روز نخست مسابقات بین المللی دوچرخه سواری تور خزر

بزرگداشت فردوسی در حضور دولت آبادی، مسجد جامعی، مجتهد شبستری و...

تاد بولی: ما در چلسی پول خرج نمی‌کنیم، بلکه سرمایه‌گذاری می‌کنیم

سامانه ارتباط مردمی«سامد» در مازندران فعال شد

هیئات مذهبی کمک یار دولت هستند

کاشت 2 میلیون و چهارصد نهال حرا در سواحل خلیج فارس

برگزاری اولین همایش ملی حکمرانی منابع طبیعی در خرم آباد

بررسی آخرین وضعیت طرح‌های نیمه‌کاره ورزش مازندران در آستانه سفر رئیس‌جمهور

آینده نگری تیم عمرانی کیش درخصوص مدیریت پساب

نماهنگ فردوسی را بزرگ کنید

استوری بهاره افشاری درباره خبر مهاجرتش

مجید واشقانی:هیچ بازیگری نیست که به ایفای نقش آقازاده مفسد بگوید نه!

شعار سال را به مشارکت مردم در ساخت‌وساز در سطح شهر هم تعمیم دهیم

مطالبه مردم نوشهر و چالوس از رئیس جمهور در سفر به مازندران

آغاز رقابت رکابزنان سپاهان در تور بین‌المللی دوچرخه‌سواری (خزر)

کاشت 2 میلیون و چهارصد نهال حرا در سواحل نیلگون خلیج فارس

تشریح برنامه حضور هیأت همراه رئیس جمهور در شهرستان‌های مازندران

آینده نگری سازمان منطقه آزاد کیش درخصوص مدیریت پساب این جزیره زیبا

بزرگترین کتابخانه عمومی کشور کجای کار احداث است؟

محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته اعلام شد

بهره‌برداری از 3 طرح درمانی در بابل در آخر هفته جاری

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور اعلام شد

6 پروژه بهداشتی و درمانی با سفر دولت در مازندران افتتاح می شود

دومین « رویداد مردمی اشتغال» در مازندران آغاز شد

افتتاح نمایشگاه عکس «زجاج» به مناسبت هفته کرامت

نان کامل موثر در پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر

دوچرخه‌سوار عراقی فاتح مرحله نخست تور بین‌المللی دوچرخه‌سواری خزر شد

اعلام محدودیت ترافیکی در ساری

برگزاری دومین رویداد مردمی اشتغال در مازندران

آفتاب توسعه مازندران از منطقه آزاد می تابد؟

با آنکه دلم از غم هجرت خون است