پیام مازند

آخرين مطالب

کشاورزان به استقبال بهار رفتند

بوی عید در شالیزارهای مازندران مقالات

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - ساری - بهار زودتر از موعد به شالیزارهای مازندران سر زد و با آنکه هنوز تا عید باقی مانده، فصل شالیزاری جان گرفته است.

 در آستانه فصل بهار و با شخم و شیار و آب تخت کردن مزارع، شالیزارهای مازندران جان دوباره‌ای گرفت و کشت برنج در قطب تولید آن از سر گرفته شد و با گذر به مناطق شرقی و مرکزی مازندران، می‌توان شالی‌کارانی را دید که با شخم و شیار زمستانه، شالیزارهایشان را مهیای کشت برنج می‌کنند .
مازندران با تولید 43 درصد تولید قطب برنج کشور محسوب می‌شود و سالانه حدود 210 هزار هکتار از شالیزارهای استان به زیر کشت برنج می‌رود و کشت دو یا سه‌باره محصول در سالهای اخیر در استان، رواج بیشتری گرفته است.
باآنکه کمتر از 20 روزبه شروع سال نو مانده از حدود یک‌هفته‌ای است که شالی‌کاران با آب تخت کردن و شخم و شیار به استقبال بهار شالی‌کاری رفته‌اند
باآنکه کمتر از 20 روزبه شروع سال نو مانده از حدود یک‌هفته‌ای است که شالی‌کاران با آب تخت کردن و شخم و شیار به استقبال بهار شالی‌کاری رفته‌اند، شرایط آب و هوایی مناسب، بارندگی مطلوب و علاقه‌مندی شالیزاران به کشت دوم تا سوم موجب شده تا شالی‌کار مازندرانی زودتر از سال‌های قبل به سراغ مزارع برنج رود.
با گذر از مناطق مختلف مازندران می‌توان شالی‌کارانی را مشاهده کرد که تا زانو در زمین‌های غرقابی استان فرورفته‌اند و به کشت و کار کشاورزی می‌پردازند. محسن محمدی شالی‌کار مازندرانی که تا زانو در شالیزارهای غرقابی‌اش فرورفته می‌گوید: بهار، آغاز نو شدن فصل کشت و کار کشاورزی است.
این کشاورز که شالی‌کاری شغل اجدادی‌اش است، عنوان می‌کند: بهار را می‌توان در مزارع شالی حس کرد و مزارع با شخم و شیار، جان تازه‌ای می‌گیرند و روزی کشاورز از این مزارع به دست می‌آید .

وی از برخی مشکلات گلایه کرد و خواهان تدبیر مسئولان امر شد و گفت: گرانی هزینه‌های تولید، نهاده‌های کشاورزی و ... کشاورز را می‌آزارد و سبب غیر صرفه شدن کشاورزی می‌شود .
در عین حال احمد صادقی مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد می گوید: تاکنون 11 هزار و 300 هکتار از زمین‌های شالیزاری‌های شهرستان محمودآباد شخم و شیار شده است.
مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد با اشاره به لزوم مدیریت و صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی برای ذخیره رطوبت و از بین بردن علف‌های هرز، به شالی‌کاران توصیه کرد: هر چه سریع‌تر نسبت به شخم و شیار زمین‌های شالیزاری خود اقدام کنند.
صادقی بابیان اینکه شخم و شیار زمستانه، بهترین روش مبارزه با کرم ساقه خوار برنج برای کاهش جمعیت انتقالی آفت به سال بعد است، افزود: شخم و شیار و آب تخت کردن زمین‌های شالیزاری در فصول سرد سال در مرگ‌ومیر لاروهای باقی‌مانده در ساقه و پوشال برنج مؤثر است.
وی با اظهار اینکه بسیاری از آفات، به‌ویژه کرم ساقه خوار تا قبل از کشت جدید، زمستان گذرانی می‌کنند، تصریح کرد: شخم و شیار و از بین بردن علف‌های هرز حاشیه زمین‌های شالیزاری از روش‌های مؤثر، کم‌هزینه و درعین‌حال ساده برای کاهش جمعیت آفات است.
سالانه دو میلیون و 900 هزار تن مصرف برنج کشور است و از این میزان یک‌میلیون و 900 تا دو میلیون تن در کشور تولید می‌شود که سهم استان مازندران از این میزان یک‌میلیون و 250 هزار تن است و طبق نظر کارشناسان، حدود یک‌میلیون تن آن باید در فصل‌های غیر از برداشت محصول برنج از طریق واردات تأمین شود و بقیه نیز از طریق استان‌های دیگر تأمین می‌شود.
دلاور حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بابیان اینکه برخی کشاورزان نسبت به خزانه گیری برنج اقدام کرده‌اند ادامه می دهد: معمولاً آب تخت کردن مزارع شالیزاری در فصل زمستان انجام می‌شود و بهتر است کشاورزان از آب‌ها سطحی اقدام به این کار کنند زیرا در طول فصل متوسط بارندگی حدود 300 تا 400 میلی‌متر بوده و می‌تواند در تأمین نیاز آبی مزارع مفید باشد.

30 درصد آب موردنیاز شالیزار تا مرحله آماده‌سازی و نشاء مصرف می‌شود از کشاورزان می‌خواهد تا از مصرف آب چاه و غیر سطحی پرهیز کنند
وی با عنوان اینکه 30 درصد آب موردنیاز شالیزار تا مرحله آماده‌سازی و نشاء مصرف می‌شود از کشاورزان می‌خواهد تا از مصرف آب چاه و غیر سطحی پرهیز کنند زیرا آب چاه به دلیل ضررهایی که دارد می‌تواند منجر به بروز آسیب‌هایی شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با عنوان اینکه عملیات شخم و شیار بیشتر به‌صورت مکانیزه در برنج‌زارها انجام می‌شود گفت: 90 درصد این عملیات به‌وسیله ادوات و تراکتورهای مخصوص و 10 درصد به‌وسیله تیلرهای کشاورزی انجام می‌شود.
همپای بهار، شالیزارهای دیار همیشه‌بهار نیز عطر برنج گرفت و فصلی تازه از کار و تلاش در مزارع مازندران آغاز شد و با شخم و شیار و آب تخت کردن مزارع، شالیزارهای مازندران جان دوباره‌ای گرفت و کشت برنج در قطب تولید آن از سر گرفته شد و با گذر به مناطق شرقی و مرکزی مازندران، می‌توان شالی‌کارانی را دید که با شخم و شیار، شالیزارهایشان را مهیای کشت برنج می‌کنند.
تولید برنج در ایران هرساله به بیش از سه میلیون تن شلتوک و حدود دو میلیون تن برنج سفید می‌رسد و در این میان استان‌های گیلان، مازندران و گلستان مهم‌ترین قطب‌های تولید برنج کشور محسوب می‌شوند و 422 درصد برنج کشور در دیار همیشه‌بهار مازندران تولید می‌شود..
مازندران بیش از 240 هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و قطب مهم تولید برنج در کشور محسوب می‌شود. مازندران با داشتن 38 درصد سطح زیر کشت و 42 درصد تولید برنج کشور، تأمین‌کننده اصلی برنج کشور است و هرسال حدود 1.4 میلیون تن شلتوک در مازندران تولید می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/18350/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واگذاری سهام باشگاه پرخرج به هلدینگ خلیج فارس غیرقانونی است

گام اساسی دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی اقتصادی

انتخاب بهترین دوربین کانن: چالشی جذاب برای عکاسان!

افزایش چهار برابری لایروبی رودخانه‌های مازندران.

نماینده مجلس: از فراجا برای اجرای طرح نور حمایت می‌کنیم

سفر وزیر کشور به استان مازندران

جاده هراز بازگشایی شد

طرح تعیین حریم گسل‌های قائمشهر به اتمام رسید

بیشترین میزان بارش باران با 53 میلی‌متر در آمل به ثبت رسید

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

ثبت هوشمند تخلفات اضافه تناژ ناوگان باری در مازندران

شادی کشاورزان مازندرانی از بارش رحمت الهی

خط کشی یکصد کیلومتر از جاده‌های ارتباطی مازندران

وحیدی: زیرساخت‌های رفاهی و تفریحی موجود در سواحل باید مورد استفاده عموم قرار گیرد

مازندران مجهز به سامانه هوشمند ثبت تخلفات اضافه تناژ ناوگان باری

شهره ایرانیان به رعایت عفاف و حجاب/ انتخابات الکترونیک است

افزایش 21 درصدی دستگیری خرده فروشان مواد مخدر در مازندران

انتخابات الکترونیک است / شهره ایرانیان به رعایت عفاف و حجاب

تیم هورسان رامسر انصراف داد/ سایپا به لیگ برتر والیبال بازگشت

دادگاه های برخط گامی برای شفاف سازی است

13 اردیبهشت افتتاحیه راهیان نور غرب و شمالغرب کشور

آقاتهرانی: پای کار اجرای طرح نور پلیس می‌مانیم

تاکید استاندار جدید بر توسعه و توازن یکپارچه مازندران

مراسم تودیع و معارفه استاندار مازندران

بهره برداری از سالن ورزشی هنرستان دخترانه نور

160 کیلومتر از رودخانه های مازندران لایروبی شد

4 نماینده از مازندران در تیم ملی فوتبال دختران زیر 18 سال

اجرای طرح نور در مراکز درمانی کهگیلویه و بویراحمد

محور هراز مسدود است

قدردانی وزیر کشور از فراجا در اجرای «طرح نور»

وزیر کشور: استاندار جدید مازندران در حوزه اقتصاد متخصص است/ نوری: توجه جدی به اقتصاد دریا پایه خواهیم داشت

آیا می شود پول را کپی کرد ؟ ببینید

علت تغییر استاندار مازندران چه بود؟ | ویدئو

پسربچه 5ساله خاله خود را به ضرب گلوله کشت

بازگشایی محور هراز

محور هراز بازگشایی شد

یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران

اجرای طرح نور تأمین کننده منافع زن و خانواده است

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

گردهمائی عهد حضور ویژه ائمه جمعه تا پایان سال در 8 منطقه کشور + فیلم

هورسان کنار کشید/ سایپا به لیگ برتر والیبال برگشت

مبارزه با فساد شعار اساسی دولت

شناسنامه‌دار شدن30 درصد باغات جویبار

برگزاری نشست شورای هماهنگی ستاد مرکزی راهیان نور

درخشش دختر بابلسری در مسابقات قایقرانی کشوری

داشتن برنامه عالمانه برای اقتصاد دریامحور ضروری است

گره‌گشایی با دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم

آفت واردات بر بار برنج مازندران

فراجا مرزبان حجاب است متولیان فرهنگی حجاب و عفاف بیدار باشند

نیاز به فرآورده های خونی افزایش یافته است