پیام مازند

آخرين مطالب

کلبه های چوبی در جنگل های شمال احداث شد

مُتل های همساز با جنگل/ «طبیعت» پاشنه آشیل گردشگری مقالات

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - ساری - هنوز در استان های شمالی بهره گیری از جنگل ساماندهی نشده اما ایجاد اقامتگاههای سازگار با طبیعت؛ مسافران بهاری را بیشتر جذب خواهد کرد.

 کلبه‌های چوبی نو و زیبایی که بوی شامه نواز چوب‌های آن هنوز با عطر اودکلن‌ها و بخار غذاها از میان نرفته است، دیوارهایی بارنگ زرد روشن چوب نراد که بارنگ جلا، براق‌شده‌اند و فضای کوچک اما دل‌نشین کلبه‌ها را بزرگ‌تر نشان می‌دهند، قاب پنجره که منظره جنگلی دل‌انگیز و آرامش‌بخش را نشان می‌دهد، خنکای نسیم بهاری و رویش برگ‌های سبز زودهنگام منطقه کوهستانی-جنگلی سوادکوه است.
برای آن‌ها که روزگارشان توأم با غوغای ماشین‌هاست و در حصار دیوارهای فلزی و سنگی کلان‌شهرها زندگی می‌کنند، اقامتی کوتاه‌مدت در این محیط، غنیمتی است؛ بهشتی کوچک که بیانگر آرامش روزهای خوب است، اما برای آن‌ها که در این طبیعت زیبا متولدشده‌اند، رفع نیازهای دیگری همگام با استفاده از این زیبایی‌های طبیعی مورد انتظار است؛ اهالی بومی منطقه که امیدوارند، چرخ زندگی‌شان با حضور گردشگران بهتر بچرخد و معیشتشان رونقی یابد و روزهای خوب بیاید و در کنار همهٔ این‌ها با نگاهی فراتر به نسل‌های آینده که آن‌ها هم حق داشتن روزهای خوب رادارند.
در استان‌های شمالی کشور، نحوه استفاده از جنگل سامان‌دهی نشده بود و هر گروهی به شیوه‌ای از آن استفاده می‌کند و حاصل این استفاده هم تخریب منابع طبیعی و محیط‌زیست بوده است اما تلاش سازمان میراث فرهنگی و بقیه دستگاه‌ها این است که بتوانند نحوه استفاده از جنگل را ساماندهی کنند، به همین دلیل چند نقطه به‌عنوان منطقه نمونه گردشگری شناسایی‌شده است که یکی از آن‌ها پارک جوارم سوادکوه است.
رضا دانش‌زاده، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سوادکوه نیز  بابیان اینکه تمام اقدامات انجام‌شده در پارک جوارم بر مبنای کتابچه طرح است، افزود: این کتابچه با همکاری اداره منابع طبیعی و سازمان گردشگری تدوین‌شده و در آن احداث و ایجاد هر نوع تأسیساتی جانمایی شده است.
یکی از معضلات شهرستان، مشکل اقامت شبانه مسافران بوده است که با افتتاح این مجموعه امیدواریم بتوانیم بخشی از مسافرین را ساماندهی کنیم
به بیان وی، طرح پارک جوارم شامل 198 متل جنگلی و کلبه اقامتی چوبی است که تاکنون بیست درصد آن توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی به انجام رسیده زیرایکی از معضلات شهرستان، مشکل اقامت شبانه مسافران بوده است که با افتتاح این مجموعه امیدواریم بتوانیم بخشی از مسافرین را ساماندهی کنیم.
محمد احمدی فعال گردشگری نیز در رابطه با منطقه گردشگری پارک جوارم گفت: پایه‌گذار این پارک در سال 1373 شهرداری بوده است و در آن سال مبلغی را برای تهیه نقشه و دیگر کارهای اجرایی هزینه کرده است، اما متأسفانه به دلایل نامعلوم از حوزه اختیارات شهرداری بیرون رفته است، اما هنوز در بخش زیرآب قرار دارد و امیدواریم، منبع درآمدی برای شهرستان باشد.
وی بابیان اینکه یک منبع درآمدی مهم و راه برون‌رفت از مشکلات شهرستان و شهر زیرآب، بحث گردشگری است، اذعان کرد: پارک جوارم در حال حاضر در محدوده قانونی شهر قرار ندارد، و اگر در آینده نزدیک به محدود قانونی شهر الحاق شود، منابع درآمدی بسیار خوبی را برای شهرداری و به‌تبع آن موجب افزایش خدمات‌دهی برای شهر خواهد شد.
وی در ادامه افزود: درمجموع اگر توسعه آن ادامه یابد، برای اقامت شبانه نیاز به امکاناتی خواهند داشت و این امر موجب تحول در بازار خواهد شد و تأکید مسئولین دولت فعلی و همچنین، فرماندار شهرستان نیز بر این است تا تمام نیازهای پروژه‌هایی که در شهرستان انجام می‌شود از خود شهرستان تأمین شود و این مورد، یکی از بندهایی است که برای سرمایه‌گذاران قید خواهد شد.
مهدی رمضان‌زاده، عضو هیئت‌علمی مدیریت جهانگردی دانشگاه مازندران، بابیان اینکه یکی از ابعاد توسعه پایدار، اشتغال بومی است  افزود: هنگامی‌که یک فضای طبیعی در اختیار سرمایه‌گذار غیربومی قرار می‌گیرد، باید توجه گردد که گردش مالی و اشتغال برای افراد بومی نیز در نظر گرفته شود.
وی در ادامه افزود: هر سرمایه‌گذار باید تابع راهنمای عملی باشد که مسئولین استان در سیاست‌گذاری گردشگری برای آینده گردشگری استان در نظر گرفته‌اند و در راستای همین سیاست‌گذاری، نقش جامعه محلی هم مشخص خواهد شد و این سیاست‌ها بر مبنای طرح جامع تدوین می‌شود که در حال حاضر استان مازندران فاقد آن است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: طرح جامع گردشگری مبتنی بر مبنای تئوریک است و سیاست‌های کلی را درزمینهٔ گردشگری و نقش جامعه محلی مشخص می‌کند، به شناسایی اولویت‌های گردشگری هر منطقه می‌پردازد؛ اینکه چه نوع گردشگری، در کدام منطقه قرار است رواج یابد و دولت حامی آن است، آن‌وقت هر سرمایه‌گذاری که وارد استان شود، خود را با آن قوانین منطبق خواهد نمود.
وی اذعان کرد: متأسفانه تا زمانی که طرح جامع نداشته باشیم، با تغییر مدیران و مسئولین، سیاست‌ها نیز تغییر خواهد کرد و نتیجه آن این خواهد بود که به‌صورت جزیره‌ای در هر دوره یک الگو را در نظر بگیریم و به آزمون‌وخطا بپردازیم.
وی بابیان اینکه، گردشگری مبتنی بر طبیعت در هیچ جای دنیا بر اکوتوریسم ترجیح داده نشده است، افزود: در گردشگری مبتنی بر طبیعت، طبیعت به‌صورت بهره‌کشی در اختیار جامعه قرار می‌گیرد و این جامعه ممکن است غیربومی و تنها دغدغه مالی داشته باشد؛ اما اکوتوریسم در ذات خود جنبه‌های مثبت دارد و باید مبانی آن مانند آموزش، آگاهی، حفظ محیط، احترام به فرهنگ بومی، و اقتصاد بومی را رواج دهیم و در سه‌گانه دولت، گردشگر و جامعه بومی، بیش‌ترین نفع عاید جامعه بومی می‌شود.
زندگی در جوامع پیچیده امروزی و رسیدن به توسعه پایدار، نیازمند همدلی و گفتگوی دموکراتیک میان اقشار مختلف برای کسب یک نگاه جامع و ارائه بهترین راهکار در هر زمینه است و در بحث توریسم، مردم بومی، گردشگران، مسئولین منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای، سرمایه‌گذاران و دانشگاهیان هرکدام از زاویه‌ای به موضوع می‌نگرند که شایان توجه جدی است.
در این میان، هویداست که هم گردشگران حق استفاده از این نعمات الهی رادارند، هم اهالی این مناطق حق انتفاع مالی و غیرمالی و هم‌نسل‌های آینده این دو قشر محق هستند، امری چند سویه که نیازمند توجه توأمان است و هر گامی باید با سنجش تمام جوانب برداشته شود.
مهم‌ترین عاملی که می‌تواند به همه این موارد توجه کند، انجام برنامه‌ریزی و تدوین طرح‌هایی است سازگار با محیط‌هایی که از آن بهره‌برداری می‌شود و معین نمودن نقش همهٔ گروه‌های ذی‌نفع تا تداخل و اجحافی در حقوق آن‌ها صورت نگیرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/20049/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت