پیام مازند

آخرين مطالب

میوه های جنگلی در سبد گردشگران می نشیند

« تمشک»؛ مروارید جنگل های شمال مقالات

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - نکا - عطر تمشک همپای تابستان در دل طبیعت مازندران پیچید و مروارید سیاه جنگل های شمال رفته‌رفته در سبد گردشگری و اقتصاد مناطق محلی جای گرفته است.

 میوه‌های جنگلی در جنگل‌های مازندران ظرفیتی مهم برای درآمدزایی است که به‌صورت یک کار دسته‌جمعی خانوادگی به‌صورت دستی برداشت و به شیوه سنتی به شکل رب ، مربا و ترشی تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود.
سنتی بودن فرآیند تولید این نوع محصولات باعث شده تا دستگاه‌های اجرایی مرتبط همچون گردشگری و جهاد کشاورزی آمار دقیقی از میزان این تولیدات نداشته باشند اما با نگاهی به بازارهای محلی و مغازه‌های مازندران نشان می‌دهد که این تولیدات سوغات خوشایندی برای مسافرانی است که از اقصی نقاط کشور به این استان سفر می‌کنند.
برپایی جشنواره‌هایی نظیر تمشک جنگلی ایران و تلاش برای ثبت آن سبب شده نکا به‌عنوان مهد تمشک ایران لقب گیرد تا جایی که مهدی احمدی شهردار این شهر می‌گوید: خوشبختانه طبق برنامه‌ریزی‌هایی که در رأس امور قرار دادیم توانستیم این جشنواره را در حوزه ملی و تقویم گردشگری به ثبت ملی برسانیم، همچنین در این راستا نیز به دنبال معرفی شهرستان نکا به‌عنوان پایتخت تمشک جهان هستیم.
وی جذب توریست، معرفی محصولات فرآوری شده تمشک و همچنین ثبت تمشک به‌عنوان نماد گردشگری نکا را ازجمله اهداف برگزاری نخستین جشنواره ملی تمشک جنگلی ایران برشمرد که با مدیریتی کارآمد و برنامه‌ریزی اصولی این اهداف عملیاتی شده است .

احمدی گفت: همان‌طور که امروز محصول تمشک به نام نکا در کشور ثبت ملی شده است به دنبال این هستیم تا با ایجاد فرصت‌های اقتصادی فرآوری و صنایع تبدیلی نکا به‌عنوان پایتخت تمشک جهان در ذهن‌ها ماندگار شود .
بر اساس آمار به‌دست‌آمده و موجود بالغ‌بر یک هزار تن تمشک در نکا تولید می‌شود که از این مقدار تنها 30 درصد قابل استفاده بوده و 70 درصد دیگر بنا به دلایل طبیعی و انسانی قبل از برداشت از بین می‌رفت وی با اشاره به تولید تمشک در سطح شهرستان نکا تصریح کرد: بر اساس آمار به‌دست‌آمده و موجود بالغ‌بر یک هزار تن تمشک در این شهرستان تولید می‌شود که از این مقدار تنها 30 درصد قابل بوده و 70 درصد دیگر بنا به دلایل طبیعی و انسانی قبل از برداشت از بین می‌رفت لذا ازاین‌رو با برگزاری این جشنواره و استفاده مناسب و به‌کارگیری به‌موقع از تمشک درصد تخریب این محصول کاهش می‌یابد.
شهردار نکا با تأکید بر برند سازی این محصول متذکر شد: برای برند سازی این محصول و همچنین معرفی آن به سایر مردم نماد تمشک نکا بر روی بسته‌بندی‌های مخصوص این محصولات درج و ثبت‌شده است .
به گفته شهردار نکا برای ماندگاری شهرستان نکا به‌عنوان پایتخت تمشک تمبر یادبود این محصول و همچنین المان ویژه تمشک در نخستین جشنواره ملی تمشک جنگلی ایران رونمایی شد.
عبدالجواد توحیدی مقدم نیز در حاشیه بازدید از جشنواره ملی تمشک اظهار کرد: برگزاری جشنواره‌های مهم همچون تمشک ، هلو و شلیل، مرکبات و دیگر محصولات برند شهرستان نکا می‌تواند گام مؤثری برای تکمیل زنجیره‌های تولید و مزیت دار شهرستان نکا در حوزه کشاورزی باشد .
وی از جشنواره تمشک به‌عنوان فرصت طلایی برای مردم نکا یادکرد چراکه ضمن شناساندن تمشک به‌عنوان ماده غذایی مفید به جامعه و ارزش غذایی، فرصت خوبی برای جذب گردشگران و معرفی آداب و سنن این شهرستان است .
سرپرست فرمانداری نکا با تأکید بر اینکه رونق گردشگری نیازمند اطلاع‌رسانی است متذکر شد: امروز باوجود تمامی ظرفیت‌ها پتانسیل و فرصت‌های به وجود آمده بخش تولید و فراهم کردن بازار فروش محصولات در بحث رونق گردشگری نیازمند اطلاع‌رسانی دقیق به مردم هستیم که برای مهیا شدن هرچه بیشتر این شرایط دایر کردن این جشنواره‌ها به‌عنوان امری مهم برای اطلاع‌رسانی به شمار می‌آید .
به گفته توحیدی مقدم این جشنواره می‌تواند ضمن به‌کارگیری فرصت‌ها به ایجاد اشتغال، موجب فراهم آوردن بستری برای معرفی صنایع‌دستی و مواد غذایی بومی و محلی و معرفی جاذبه‌های گردشگری نکا شود .
گیاهان دارویی و سردرختی‌ها این منطقه می‌تواند فرصت اشتغال‌زایی و اقتصادی را برای روستائیان و شهروندان نکا به ارمغان آورد این مسئول خاطرنشان کرد: گیاهان دارویی و سردرختی‌ها این منطقه می‌تواند فرصت اشتغال‌زایی و اقتصادی را برای روستائیان و شهروندان نکا به ارمغان آورد لذا ضمن توجه ویژه به این موضوع باید عملکرد اصولی توسط مسئولان ذی‌ربط شهرستانی صورت گیرد.
استاندار مازندران نیز می گوید: برای پویایی اقتصاد هر شهرستان باید به‌دوراز هرگونه سلیقه‌ای فرصت‌های اقتصادی در استان بررسی و به‌کارگیری شود .
محمد اسلامی با اشاره به فرآوری و صنایع تبدیلی تمشک در منطقه تمشک خیز شرق مازندران اظهار کرد: باوجود ظرفیت یک هزار تنی تمشک که به‌صورت خدادادی در طبیعت زیبای شهرستان نکا پرورش‌یافته می‌توان با محور توسعه پایدار کیفیت زندگی و معیشت مردم این منطقه را در شهر و روستا ارتقا داد .
وی افزود: با مدیریت، برنامه‌ریزی، ارائه راهکار مدون و همچنین محور قراردادن توسعه پایدار محصول تمشک، فرآوری و صنایع تبدیلی در بخش‌های مختلف توسعه پیدا کند .
به گفته اسلامی جشنواره انجیر در گلوگاه، انار در بهشهر و تمشک در شهرستان نکا به‌عنوان فرصت‌های اقتصادی برای درآمد و توسعه پایدار مردم شرق مازندران قلمداد می‌شود که باید ضمن برگزاری این جشنواره‌ها خروجی بسیار خوبی را ازاین‌گونه مراسم‌ شاهد باشیم .
جشنواره تمشک جنگلی ایران 31 خرداد آغاز 2 تیر ماه سال جاری با برپایی 65 غرفه از محصولات فرآوری شده تمشک و صنایع‌دستی و گردشگری در شهرک شهید عباسپور نکا به‌صورت رسمی پایان پذیرفت اما به دلیل استقبال مردم از بازار فروش این جشنواره به مدت دو روز دیگر تمدید شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/34234/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهنمای بازیابی ارزهای دیجیتال دزدیده شده + راهکارهای افزایش امنیت حساب

برخورد بازدارنده دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست

اعمال محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های مازندران

کوراش کاران نهاوندی راهی مسابقات آسیایی و جهانی شدند

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

تنبیه دانش‌آموز مرزن آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

نقشه استعمار، ایجاد اسرائیل بزرگ

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

مازندران/ تنبیه بدنی یکی از دانش آموزان دوره متوسطه اول از سوی معلم

قدردانی فراجا از همکاری مردم در اجرای طرح نور

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده چالوس و هراز

مرکز تخصصی تئاتر مساجد در مازندران رونمایی شد

زرد، آبی، بی‌خوابی/ چگونه تلفن هوشمند چرخه زیستی را مختل می‌کند؟

حراست ورزش مامور رسیدگی به چاقوکشی در کشتی!

مشکل بزرگ دولت بریتانیا؛ رومن آبراموویچ با پول فروش چلسی چه خواهد کرد؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد شکنندگی مالی

گم شدن پول‌هایی که قرار بود خرج بی‌خانمان‌های کالیفرنیا شود

پول‌ طلا و نقره مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

ضرب سکه‌های طلا خیانت به کشور است

راهکارهایی برای خرید و فروش انرژی توسط بخش خصوصی در مازندران

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

نماینده فارس در اندیشه صدرنشینی لیگ برتر هندبال کشور

تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند

حراست وزارت ورزش به میدان آمد؛ رسیدگی فوری به جنجال چاقوکشی در کشتی مازندران

معرفی نفرات برتر مسابقات کوراش قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی زنان

آغاز جشنواره استانی طنزواره میرماه در محمودآباد

برترین کاراته‌کا‌های ایران مشخص شدند

ضرورت راه‌اندازی خانه هنرمندان در مازندران

600 هزار مترمکعب تصفیه خانه وارد مدار شد/آبرسانی به 5000 روستا

اصلاح حکمرانی آموزشی بر پایه دانش و اخلاق

اهدای گل توسط جمعی از بانوان بابلی به کارکنان نیروی انتظامی برای اجرای طرح نور + تصاویر

صندوق بین‌المللی پول خوش‌بین شد | تورم ایران وارد کانال 30 درصدی می‌شود

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

بازگشت نساجی به خانه برای دیدار حساس با تراکتور

سکه‌های طلا در خانه‌ها انبار شده و هیچ مشکلی از جامعه را رفع نمی‌کند

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور شدند

ورود حراست وزارت ورزش به ماجرای چاقوکشی در کشتی مازندران

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

ورود حراست وزارت ورزش و جوانان به اتفاقات مسابقات کشتی در مازندران

بیکاری فارغ التحصیلان مازندران بالاتر از میانگین کشور

محسن اراکی: در نظام اقتصادی باید طلا و نقره واسطه معامله باشند/ خیانتی که به سرمایه‌های این مملکت می‌شود ضرب سکه‌های طلا است/ یک تکه کاغذ در هر کشور قدرت ارزش متفاوتی دارد؛ این بزرگ‌ترین دزدی است که در آمریکا رقم می‌خورد

رییس کمیسیون حقوقی مجلس: ایرادات لایحه حجاب را برطرف کردیم، ببینیم شورای نگهبان چه کار می‌کند/ طرح نور نیروی انتظامی جدا از قانون مجلس است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

توصیه داور مسابقه «میدون» به دانشجویان برای تجارت موفق/ چگونه می‌توان نرم‌افزارهای جهانی را تبدیل به مدل ایرانی کرد؟

ارسال پول به چین چگونه است ؟

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد