پیام مازند

آخرين مطالب

پشت پرده سریال آتش سوزی ها در میانکاله

باران به داد میانکاله رسید/آتشی که زمین خواران برافروختند مقالات

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - این بار باران به داد ذخیرگاه زیست کره در میانکاله رسید و شعله های آتش از دامن پناگاه ملی حیات وحش فروکش کرد.

 آتش سوزی مسئله دیروز و امروز میانکاله نیست و هرازگاه، آتش به جان ناب ترین پناهگاه زیست کره می افتد و اکوسیستم این پناهگاه بی نظیر را می بلعد.
هار و تابستان امسال فصل خوبی برای میانکاله نبود و بروز آتش‌سوزی‌های مختلف در میانکاله طبیعت و مراتع این منطقه را در معرض خطر قرارداد بهار و تابستان امسال فصل خوبی برای میانکاله نبود و بروز آتش‌سوزی‌های مختلف در میانکاله طبیعت و مراتع این منطقه را در معرض خطر قرارداد . دراین‌بین مهم‌ترین علت آتش‌سوزی میانکاله توسط مسئولان عامل انسانی اعلام‌شده است که این عامل انسانی ازنظر برخی از افراد محلی و حافظان محیط‌زیست به دلیل سهل‌انگاری در مهار آتش به این آتش‌سوزی‌ها دامن زده‌اند و متأسفانه در برخی از موارد، رد پای افراد سودجو هم در میانکاله دیده می‌شود .
امکانات فعلی در میانکاله برای اطفای حریق شامل چندتانکر آب و دستگاه تولید کف بوده و جای خالی بالگرد و امکانات مدرن و روز در ذخیره گاه زیست کره خالی است و کمبود امکانات و سودجویی انسانی دست به دست هم تا داده با میانکاله در آتش بی تدبیری ها کباب شود.
بزرگترین آتش سوزی دهه های اخیر میانکاله از شامگاه جمعه آغاز شد و این حریق صبح دیروز اطفا شد اما از ظهر شنبه دوباره آتش به جان پناهگاه افتاد و سطح زیادی از این ذخیرگاه را خاکستر کرد.

جمال ابوطالبی از دوستداران محیط زیست می گوید: جای خالی بالگرد و بالگرد اطفای حریق در آتش‌سوزی اخیر میانکاله کاملاً محسوس است و می‌طلبد تامسئولان با دقت بیشتری در این راستا وارد شوند .
توجه به‌ردیف بودجه‌ای ملی و استانی برای منطقه میانکاله و رفع بحران در منطقه در مواقع آتش‌سوزی از نیازهای مهمی است این فعال زیست‌محیطی گفت: توجه به‌ردیف بودجه‌ای ملی و استانی برای منطقه میانکاله و رفع بحران در منطقه در مواقع آتش‌سوزی از نیازهای مهمی است که با توجه به بعد ملی و بین‌المللی بودن میانکاله باید موردتوجه قرار گیرد.
وی در مورد علت آتش سوزی گفت: علت قطعی آتش سوزی ها باید با بررسی های لازم کارشناسان اعلام شود اما نیروی انسانی در تمامی آتش سوزی های میانکاله دخیل و عمد یا غیر عمد مهمترین عامل آتش سوزی است
رئیس اداره محیط زیست شهرستان بهشهر گفت: بیش از 300 هکتار از اراضی حاشیه تالاب میانکاله در آتش سوزی دو شب گذشته طعمه حریق و خسارت ناشی از آن شد .
زمان رضا احمدی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: آتش سوزی در میانکاله از جمعه شب 19مردادماه آغاز شد و با تلاش نیروهای محیط زیست، منابع طبیعی و تلاش نیروهای مردمی صبح روز شنبه 20مردادماه خاموش شد .
وی بیان داشت: با توجه به وزش باد در منطقه در روز گذشته علی رغم تلاش برای اطفای کامل دوباره با وزش باد شعله های پنهان زیر خاکستر شعله ور شد و آتش سوزی مجدد در اراضی میانکاله اتفاق افتاد .
رضا احمدی گفت: با تلاش آتش نشانان، نیروهای محیط زیست، منابع طبیعی و تلاش نیروهای مردمی و بارش باران الهی که از اواخر روز گذشته آغاز شد؛ خوشبختانه اکنون آتش سوزی مهار شد .
وی با اعلام اینکه علت آتش سوزی عامل و خطای انسانی است؛ خاطر نشان کرد: عمدی یا غیر عمد بودن این آتش سوزی در دست بررسی است .
رضا احمدی افزود : در اتش سوزی دو روز گذشته در حاشیه تالاب میانکاله، به حدود 80 درصد از سطح اراضی آسیب وارد شده و عمده بوته های سازیل، انار وحشی و تمشک این مناطق به عنوان زیستگاه پرندگان بومی و مهاجر بود .
رد زمین خواران در آتش سوزی ها محسوس است
حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران نیز با بیان اینکه آتش سوزی که حوالی ساعت 22 شب در منطقه جهانشاهی از کیلومتر45 آغاز تا کانال خزینی رخ داد اظهار داشت: پس از 24 ساعت تلاش مامورین یگان حفاظت محیط زیست استان مازندران، محیط زیست بندر ترکمن، شیلات آشوراده، منابع طبیعی بهشهر و بندر ترکمن و با همکاری ستاد بحران شهرستانهای بهشهر و بندر ترکمن و مدیریت بحران استانهای گلستان و مازندران بطور کامل مهار شد.

وی افزود: وسعت منطقه آتش سوزی حدود 330هکتار که 80 درصد آن پوشش گیاهی سازیل و تمشک و 20 درصد انار بوده است.
به گفته ابراهیمی، علت وقوع آتش سوزی عامل انسانی و در دست بررسی است و در آن منطقه بحث های متعدد مانند زمینخواری مطرح است و محیط زیست با همکاری دستگاه های قضایی با مصادیق زمینخواری و تغییر کاربری مبارزه می کند.
شبه‌جزیره میانکاله با وسعت بیش از 68 هزار هکتاری شامل پناهگاه حیات‌وحش و تالاب یکی از مهم‌ترین مناطق حفاظت‌شده شمال ایران است که تنها تالاب آن متشکل از سه تیپ زیستگاهی آبی بوده و هرساله در اوایل پاییز میزبان صدها هزار پرنده از سرزمین‌های شمالی دریای خزر بوده و این روند تا اواخر زمستان ادامه دارد .
غنای این زیستگاه در جهت تغذیه بیش از 260 گونه پرنده اعم از مهاجر و بومی موجب آن شده که میانکاله را بهشت پرندگان خاورمیانه بنامند و این تنوع گونه‌ای موجب بازدید هزاران نفر از سراسر ایران و حتی کشورهای اروپایی به این منطقه می‌شود .
تالاب میانکاله یکی از زادگاه‌های اصلی و مهم ماهی‌های استخوانی و غضروفی دریای خزر است که اهمیت این تالاب را بیش‌ازپیش یادآور می‌شود . کمتر از یک و نیم‌قرن پیش بزرگ‌ترین گربه‌سان ایران (ببر هیرکانی) در این بهشت بی‌بدیل غرش می‌کرده که در کتب تاریخی به‌دفعات به آن اشاره‌شده است .

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/48035/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رابط مردمی سازی دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان منصوب شد

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا در استان کرمانشاه

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

کمک 40 میلیاردی خیران برای آزادی زندانیان نیازمند در بهشهر

رئیس مرکز پژوهش های مجلس: واگذاری پرسپولیس و استقلال به بانک ها خلاف قانون است

پلی استیشن 5 پرو برای اجرای 60fps بازی‌ها هدف‌گذاری می‌کند

دستمزد دلاری و نجومی انتقال یک تن شیشه به تهران!

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدردانی مردم گلستان از نیرو‌های مجری طرح ملی «نور» + فیلم

واگذاری پرسپولیس واستقلال به بانک ها،خلاف قانون ومنویات رهبری است

توهین بارسایی‌ها به دمبله: بیا این پول را بگیر خائن!

قصه آدم‌هایی که برای عزت ایران می‌کوشند

اجرای طرح هادی روستایی در بهشهر نیازمند توجه است

ساری در مازندران الگو باشد/ وجود 5000 نیروی مازاد در شهرداری

20 هزار دلار دستمزد انتقال یک تن شیشه به تهران

خطری جدی کاربران آیفون را تهدید می‌کند؛ آی‌مسیج را غیرفعال کنید!

پروین: جای درویش باشم به بازیکنی که دنبال پول باشد می گویم خداحافظ!

تعلیق فعالیت رسانه های نور و بریا در افغانستان

اجرای طرح حجاب و عفاف با عنوان طرح نور در چهارمحال و بختیاری

بارسلونا پول خرید ارلینگ هالند را ندارد، حتی در تابستان 2025

ساری در زمینه های مختلف باید الگوی دیگر مراکز استان ها باشد

اعلام محدودیت ترافیکی روز ارتش در ساری

دستگیری کلاهبردار و کشف 41 فقره کلاهبرداری در خرم آباد

160 هزار واحد مسکن روستایی در مازندران ساخته شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

نشست ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان با رویکرد طرح نور

ساخت 3 فروند شناور رو-رو مسافری و اسکله راهیان نور در 1403

قدردانی مردم گلستان از نیرو‌های مجری طرح ملی «نور»

ساخت کارخانه زباله‌سوز ساری مهم‌ترین دغدغه برای رفع معضل زباله است

حذف و اصلاح نقاط حادثه‌خیز در محور پلدختر _خرم‌آباد

دستگیری سارق و کشف 6 دستگاه خودرو مسروقه در بابل

لزوم ارزیابی مصوبات سفر رئیس جمهور به مازندران

پروین: هرکس دلش با پرسپولیس نیست خداحافظ!

خطری جدی کاربران آیفون را تهدید می‌کند/ آی‌مسیج را غیرفعال کنید!

رویکرد تقویت و اصلاح نور و رنگ در راستای بهبود کیفیت منظر شهری

اطلاعیه قطع گاز در شهرستان نکا

مرکبات مازندران به 16 کشور جهان صادر شد

صادرات 28 میلیون دلاری مرکبات مازندران به 16 کشور جهان

تکذیب خبر مرگ دختر جوان در وزرا / پشت پرده خبر مرگ دختری در طرح نور چه بود؟

مصرف 5700 مگاواتی برق دوره پیک در مازندران پیش بینی می شود

تقلب در تعمیر پکیج و رادیاتور

تکریم عفاف و حجاب در طرح نور

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

برگزاری نمایشگاه غذاهای قرآنی در نکا

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

لزوم برداشت نارنج حاشیه باغات برای قطع پل ارتباطی میزبانی مگس میوه

رمزگشایی 9 فقره سرقت از اماکن خصوصی در ساری