پیام مازند

آخرين مطالب

سفر به تنکابن _2

احیای پارچه‌های نایاب و چشیدن طعم واقعی چای مقالات

احیای پارچه‌های نایاب و چشیدن طعم واقعی چای
  بزرگنمايي:

پیام مازند - اهالی روستای حاجته در تنکابن پارچه‌هایی را احیا کردند که سال‌ها کسی آن را نبافته بود. آنها با محصولاتی که دارند؛ برای گردشگران خود تجربه‌ای متفاوت از سفر به یک روستا را رقم می‌زنند.
 سفرنامه سه روزه به شهرستان تنکابن در استان مازندران از روستایی که در آن خانه یکی از بازماندگان خاندان خلعتبری از حاکمان تنکابن بود، در روستای چلاسر شروع شد و حالا به روستای دیگری رسیده است.
از چلاسر برای تجربه یک همزیستی متفاوت از هر بوم گردی و سکونت در خانه‌های روستایی که تا به حال داشتم، راهی جنگل‌های هیرکانی شدم. از میان درختان سر به فلک کشیده و چندین میلیون ساله هیرکانی که در فهرست یونسکو ثبت جهانی شد و پس از گذشتن از آبشار جلیسان به روستای حاجته از توابع بخش مرکزی شهرستان تنکابن در استان مازندران بعد از دوراهی که آبشار تودارک می‌رفت، رسیدم.

پیام مازند


مجتبی تقوایی راهنمای گردشگری تنکابن همراهم بود او در روستای حاجته کلی کار کرده تا بتواند یک تجربه متفاوت را برای گردشگران رقم بزند در عین حال با همکاری دوستانش به اقتصاد روستا منفعتی برساند. اما در عین حال قصد ندارند گردشگر انبوه داشته باشند. بر خلاف خیلی جاهای دیگر. چون قرار نیست آرامش مردم روستا با آمدن گردشگران متفاوت با سطح انتظارات مختلف تغییر کند.

پیام مازند


آنها زندگی خودشان را دارند و این گردشگران هستند که باید بتوانند خودشان را با زندگی آنها وفق دهند. همان غذایی را بخورند که مردم روستا می‌خورند، همان جایی بخوابند که آنها می‌خوابند. بدون کوچک‌ترین تغییری در سبک زندگی شأن.
تقوایی گردشگران اندکی را به اینجا می‌آورد تا یک تجربه متفاوت از اقامت در خانه‌های روستایی داشته باشند. هدف گردشگری محصول محور است. اینجا صنایع دستی و چای محصول دسترنج اهالی روستا غالب است.

پیام مازند


وارد خانه‌ای چوبی و قدیمی شدم که خاله جواهر و دخترش به همراه خانواده پسرش در آن زندگی می‌کردند. دستگاه پارچه بافی گوشه‌ای از خانه را گرفته بود مانند خیلی از خانه‌های مردم روستا که وسیله‌ای برای فعالیت‌های صنایع دستی شأن دارند.
هر چه به سمت گیلان می‌رویم دستگاه‌های چادرشب بافی جایگاه مهمتری در اتاق خانه‌ها دارد. یک چادرشب چهارخانه چند رنگ با نخ کاموا نیمه تمام روی دستگاه سوار است. به این دستگاه پاچال می‌گویند.

پیام مازند


عکس از مجتبی تقوایی
تقوایی و دوستانش با همین دستگاه ساروق قدیمی را احیا کرده اند و فیلم مستندی نیز از خاله جواهر و احیای این هنرهای سنتی تهیه کرده اند . ساروق پارچه‌ای است که از باقیمانده نخ‌های ریسیده ظریف ابریشم ( کجین ) بافته می‌شود. برای احیای بافت این پارچه نخ‌ها به شهرهای دیگر برده شده، رنگ ریزی انجام گرفته و بعداً روی دستگاه پاچال در خانه خاله جواهر سوار شده است تا او این پارچه را ببافد به همان سبک قدیمی.
خاله جواهر با پارچه‌ای که شبیه به پارچه‌های فاستونی است، قدک می دوزد . قدک شلواری است که با آن به راحتی می‌توان دشت و تپه‌ها را بالا رفت و در گرما خنک و در سرما گرم است.

پیام مازند


با پارچه‌هایی که نمونه اش را برندهای خارجی دارند، پیراهن و شلوار می‌دوزند. اما چادرشب بافی یکی از روزمرگی‌های آنهاست.
چادر بافی تنها هنر این خانواده نیست. نازی گونی‌های برنجی را نشانم می‌دهد که به سبک خودش گلدوزی می‌کند و از هر گونی که شاید خیلی‌ها بلااستفاده بدانند، کیف دستی و کیسه گلدوزی شده مخصوص نگهداری چای، درست می‌کند.

پیام مازند


از همین گلدوزی‌ها روی پرده‌ها و ملافه‌های سفید هم انجام می‌دهد همان ملافه‌های سفیدی که خیلی از روستایی‌ها دارند و حتی نام خودشان و تاریخ روزی که گلدوزی شأن را تمام کرده اند را رویش نقش می‌زنند.

پیام مازند


محصول دیگری که این روستا به آن شهره شده؛ چای بهاره است. اهالی از مزرعه چای می‌چینند. در زمان چین بهاره، کارخانه چای بیشتر محصول روستا را می خرد و به کارخانه دیگری اجازه نمی‌دهد به قلمرو اش وارد شود. چای چیده شده کیلویی 15 هزار تومان قیمت دارد همان چایی که وقتی به کارخانه رفت و خشک شد، 250 تا 300 هزار تومان قیمت دارد. اما به کشاورز کمترین قیمت می‌رسد.

پیام مازند


زحمت زمین‌های کشاورزی را کشاورز می‌کشد اما سودش را کارخانه‌ها می‌برد. نیروی کار هم اهالی همین روستا هستند که سالی دو سه بار چای می چیند و صاحب مزرعه آن را به کارخانه می‌فرستد.
خاله جواهر و بقیه اهالی روستا از قدیم برای خودشان چای را به صورت سنتی خشک می‌کردند آنها یک رخ و دو برگ از تازه‌ترین برگ‌های چای را می‌چینند و 20 دقیقه‌ای در سینی چوبی ورز می‌دهند. خوب که پلاسیده شد، آن را خشک می‌کنند تا سیاه شود.
تقوایی تجربه یک چای لب سوز و لب دوز را برایم رقم می‌زند. آب جوشی که حدوداً 80 درجه داغ شده باشد را در استکان‌های دم آور مخصوص چای می‌ریزد. کمی از برگ چای را داخلش می‌اندازد و تاکید می‌کند که باید تنها هشت دقیقه روند دم کشیدن طول بکشد.
بعد از آن چای قندپهلو روستای حاجته طعم واقعی چای را به رخ می‌کشاند و آنجاست که متوجه می‌شوم نباید هر چای را نوشید و ما تا به حال چطور اشتباه چای را دم می‌کردیم.

پیام مازند


طعم واقعی چای شمال چشیدنی است. به خصوص چای این روستا که در ارتفاعات قرار دارد و از گزند سم پاشی های درختان اطراف زمین‌های کشاورزی در امان است. چون دار و درخت اهالی روستا جدا از مزرعه‌های چای است.

پیام مازند


غیر از چای درختان مرکبات، اهالی این روستا هر کدام برای خودشان باغچه‌ای دارند که در آن همه مایحتاج سبز خود را می‌کارند. دامداری و پخت نان و پارچه بافی تقریباً آن‌ها را کمتر به محصولات شهری نیازمند می‌کند.

پیام مازند


پخت نان کلوا کاری است که دختران خانه انجام می‌دهند. هر روز یا چند روز یک بار اما با تعداد زیاد خمیر چانه شده. نازی خمیر ورزداده شده و استراحت کرده را روی مجمعی قرار می‌دهد و رویش نقش می‌اندازد. بعد از آن به مجمعی دیگر روی خمیر قرار می‌دهد که روی آن هم ذغال‌های گرگرفته گذاشته شده است.

پیام مازند


این آتش بعد از 20 دقیقه نان قطور و پخته شده‌ای را تحویل می‌دهد که نه نیاز است برای تازه ماندن آن را در یخچال گذاشت و نه به همین زودی ها بیات می‌شود.
نازی بعد از پخت نان سفره‌ای پهن می‌کند که در آن همه نوع غذا وجود دارد. بیشتر غذاها گیلانی است. از پنیربرشته (با ترکیب تخم مرغ و پنیر محلی) خورشت پلاسرتره (سبزیجات محلی و تخم مرغ و سرشیر) گرفته تا سیب زمینی و بادمجان کبابی که ترکیبات گردویی دارد. اینجا بهشت گیاهخواران است و افرادی که به دنبال غذاهای ارگانیک هستند.

پیام مازند


با این اوصاف هر گردشگری ممکن است دوست نداشته باشد؛ تخت هتل، غذاهای رنگی و مبلمان را رها کرده و در یک خانه روستایی بخوابد. از طرفی باید بداند در این روستا قرار نیست شب‌ها با گردشگران دیگر تا صبح بیدار بماند و با لباس‌های نامتعارف در روستا قدم بزند. به همین دلیل تقوایی و دوستانش گردشگران این روستا را انتخاب می‌کنند چون معتقدند گردشگران باید بدانند به کجا و برای چه هدفی سفر می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/728911/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حرکت عادی خودرو‌ها در جاده‌های شمال

کلاس‌های پیام نور امروز به مدت 2 ساعت تعطیل شد

قتل خواهر جوان به دست برادر نوجوان

یک خبر خوش برای سهام عدالتی‌ ها

خرید و فروش خودروی جانبازان آزاد شد

خبری جعلی که مردم را حسابی سرکار گذاشت

تداوم پرداخت تسهیلات خرید یا ساخت مسکن ایثارگران در سال 1403

گلزار مطهر شهدا میعادگاه ملت شریف ایران اسلامی است

«بازی دراز وعده صادق الهی بود»

تعیین تکلیف حسین شریعتمداری برای شورای نگهبان : لایحه عفاف و حجاب را کنار بگذارید، همین «طرح نور» کافی است / نگرانم این لایحه مثل برجام شود

800 پروژه عمرانی طی دو سال در ساری افتتاح شد

فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف! | ماده 49 لایحه عفاف و حجاب یعنی پول بده و کشف حجاب کن! | انتقاد تند حسین شریعتمداری

شرنگ شیرابه در کام خزر

تنها پل چوبی روستای شورکش بر اثر باران سیل آسا تخریب شد + فیلم

مناسبت روز/ یکشنبه، 9 اردیبهشت‌ماه

اردیبهشت داغ در مازندران

سلمانی با 2 خانواده شهید و جانباز متوفی و 2 آزاده و جانباز دیدار کرد

درگذشت مادر شهیدان والامقام «محمدرضایی» در شهر زاینده رود

جلب مشارکت مردم جهت رونق اقتصادی کیش

بخش زیادی از صادرات کیش درحوزه لجستیک وخدمات فنی، مهندسی و گردشگری است

دیدار استاندار بوشهر با خانواده «شهید والامقام عابدین بهفروز»

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: جهاد در بنیاد شهید و امور ایثارگران باید احیا شود

آغاز کاشت نشا برنج در شالیزار‌های بابل + فیلم

تعیین تکلیف حسین شریعتمداری برای شورای نگهبان /لایحه عفاف و حجاب را کنار بگذارید،همین «طرح نور» کافی است /نگرانم این لایحه مثل برجام شود

فرصت استثنایی کمیسیون رایگان در تپسی برای تمام سفیران!

پدر شهیدان والامقام «بابایی ملکشاه» از مازندران آسمانی شد

طرح توسعه نیروگاه 500 مگاواتی برق

توزیع 11 هزار تن انواع کود بین کشاورزان

نشست هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی دانشگاه پیام نور خوزستان

بازدید مدیرکل بازرسی لرستان از میدان شهدا خرم آباد

اجرای برنامه‌های راهبردی برای دو زنجیره مهم مازندران

بودجه فعلی ساری جوابگوی جمعیت شناور آن نیست

ببینید| برافراشته شدن بادبان خورشیدی ناسا در فضا

با افتتاح نیروگاه زباله‌سوز، معضل زباله ساری حل می‌شود

بیش از 10 هزار واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشتند

کاهش 50 درصدی تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای در ابتدای امسال

توجه به حفظ حرمت خانواده اولویت اصلی پلیس در طرح نور است

فیلمی از برافراشته شدن بادبـان خورشیدی ناسا در فضا | علم تا کجا پیش می‌رود؟

نمایی از دریاچه طبیعی کیو خرم آباد + تصاویر

78 مصوبه سفر دولت به مازندران کامل اجرا شده است

کشف اخلال در نظام اقتصادی به ارزش 50 میلیارد در لرستان

برنامه های روز ملی خلیج فارس اعلام شد

دیدار سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام با خانواده های معظم شهدا

شکست ابهت پوشالی صهیونیسم در عملیات وعده صادق

حداقل سهم مازندران در هیئت دولت، حضور یک وزیر کشاورزی یا ورزش از نخبگان این استان است

جهش تولید در بخش کشاورزی با دانش بنیانی محقق می شود

استاندار مازندران؛ گره کور طرح توسعه نیروگاه 500 مگاواتی برقِ نیروگاه شهید سلیمی نکا را باز کرد

بازدید استاندار مازندران از روند فعالیت نیروگاه شهید سلیمی

غرق شدن مرد 55 ساله سیمرغی در آب‌بندان لاله‌زار

موج حمایتها از طرح نور | 32 دستگاه متولی حجاب، از فراجا دفاع کنند