پیام مازند

آخرين مطالب

72 دیگ به نیت 72 نور مقالات

72 دیگ به نیت 72 نور
  بزرگنمايي:

پیام مازند - هر طرف را که نگاه می‌کنی خیمه عزا برپاست، کافی است دَرِ یکی‌شان را باز کنی و پرت شوی در قصه‌اش که نقش اولش ریحانه زهراست. مثلا می‌خواهم روح‌تان را دقایقی از این روزهای عاشقی قرض بگیرم و با هم وارد دَرِ 72 شویم!
بو کن، می‌بینی از همان حوالی درِ ورودی‌اش شمیم عطر حسینی را می‌توان نفس کشید، سمفونی آرام این دَر، صدای هم زدن برنج در دیگ‌هاست.
می‌گویند در این خانه 72 شور افتاده است، آن هم برای 72 نور. می‌گویند اینجا هر کدام از این 72 دیگ، 72 وصف برای خودش دارد؛ وصف آن 72 تن عاشق! همان 72 تَنی که ماندند با امام‌مان تا آخرین نفس، آن 72 تَنی که الکی ادعا نکردند، الکی پُر نبودند از وانمود.
از میان ردِ بخارهای 72 دیگ می‌توان آدم‌هایی در پیچ و خم کودکی و جوانی را دید که چگونه برای ارباب‌شان سنگ تمام می‌گذارند؛ در دل می‌گویم حسین‌ام تو را مگر چند بار به شهادت رسانده‌اند که عاشقانه‌ات در قلب محمد 11 ساله اینجا، محمدحسین 17 ساله، عباس و رضای بیست و اندی سال و مردهای پنجاه و چند سال هم جاری است؟ حسین(ع) جانم بگو چند پیامبر در تو سرشته‌اند که رسالت‌ات پیر و جوان سرش نمی‌شود؟
مچاله می‌شوم در گوشه‌ای، چادرم را جلوتر کشیده و خیره می‌شوم به عزاداران حسینی(ع)؛ اینجا خبری از طبل، زنجیر و سینه‌زنی نیست اما چرا هر بار صدای هم زدن برنج‌های داخل دیگ‌ها به گوشم می‌رسد انگار در دلم مویه و شیونِ زنان سیاه‌پوش کربلاست؟ نگاهم مات پرچم‌های سبز حسینی می‌شود که با رقص باد پیچ و تاب می‌خورند و گویا با پژواک صدای مردانه‌ای می‌خواهند بگویند "هل من ناصرا ینصرنی"؟! مکث می‌کنم و دوباره خیره می‌شوم به مردی سن و سال دار که در گوشه‌ای نشسته است؛ دارد به شور و شعور جوانان تماشا می‌کرد، چشم‌ها خیس اشک و لب‌هایش خنده؛ چهره‌اش پارادوکسی عجیب به خود بسته است.
دوباره باد می‌وزد لابلای پرچم‌های حسینی(ع)؛ صدای "هل من ناصر ینصرنی" به گوش می‌رسد! غُل غُل برنج نذری داخل‌ دیگ‌ها خبر از آماده شدن‌اش می‌دهد، نذری که به نیت آن 72 یار است.
از کنار دیگ‌ها می‌گذرم! به یاد انس بن حارث، به یاد حبیب بن مظاهر، حمزه بن عقیل، حرّبن یزید ریاحی و به یاد سالم ترکی! همان شهید تُرک زبان از یاران امام‌مان، همانی که هر کاری کرد تا برود در دل ریحانه زهرا. همان کسی که ادعای همه ما در حرف را عملی کرد. همانی که با جان و دل به امام‌مان گفته انا معک.
اینجا اشک همه بدون روضه‌خوانی می‌چکد؛ اصلا نیازی به مداحی نیست، اینجا همه جایش و همه‌اش برای ارباب حسین(ع) است. این 72 دیگ، انگار که فقط نذری نیستند، بلکه می‌خواهند زبان باز کنند و بگویند می‌بالیم از اینکه نذری در راه و برای حسینیم.
به پشت سرم نگاه می‌کنم، مردی که دارد هویج‌های پخته شده را در تابه‌های هم می‌زند، می‌گویم خدا قوت، اجرتان با حسین(ع)؛ از قیافش معلوم است که گیج خواب است: دخترم، همین که کمی از روسیاهی‌ام کم کند برایم کافی است.
چند جوان بیست و اندی سال دارند در آشپزخانه برنج‌ها را آبکش می‌کنند؛ دمای آشپزخانه آنقدری بالا و دَم کرده است که تا استخوان ذوب می‌کند؛ موهایشان از شدت گرما چسبیده به پیشانی‌شان! اهل مصاحبه نبودند یعنی اصلا در حال و هوای خود بودند و نمی‌شد پرید بین این حس‌ ناب‌شان. وگرنه مگر می‌شود عاشق نبود و آن دمای بخار 60 درجه را تحمل کرد؟
یکی‌ از آن جوان‌ها خوب می‌گفت: عاشق هیچی حالی‌اش نمی‌شود، نه سرما نه گرما، اصلا دست‌اش را هم ببری باز نمی‌فهمد از بس غرق عشق است، الآن این دمای بخارآلود را هم ما نمی‌فهمیم.
اینجا همه یک گوشه کار را گرفته‌اند، کسی رئیس نیست، کسی دستور نمی‌دهد و مهم‌تر از همه اینکه کسی ادعایی ندارد! همه آستین‌ها را بالا زده و برای ارباب نوکری می‌کنند.
برنج‌های آبکشی شده را دست به دست می‌کنند تا در دیگ‌ها دم شود؛ اینجا رسم است تا به نیت هم دَرِ دیگ باز کنند. یکی‌شان می‌گفت، اینجا برای هم بقیه دعا می‌کنیم چون روایت است که هر کسی برای دیگر دعا کند، دعاهای خود هم برآورده می‌شود! پس بگذار برای تو هم دَرِ دیگی باز کنیم تا بشوی حاجت روا.
کم کم دارد 72 دیگ آماده طبخ می‌شود؛ دوباره به خادمین کوچک و بزرگ دَرِ 72 نگاه می‌کنم! همه متحد در جای خود دارند وظایف محول شده را انجام می‌دهند.
همکارم با ذوق عکس‌هایی که از 72 دیگ نذرواره امام حسین(ع) گرفته را نشانم می‌دهد، بهش می‌گویم اگر آن زمان بودی و همین دوربین هم دست‌ات بود، طرف حسین(ع) بودی یا عکس‌های قهرمانی و جشن سپاه یزید را می‌گرفتی! کمی مکث کرد: نمی‌دانم؛ به حرف که ادعاهای زیادی می‌کنیم اما واقعا نمی‌دانم اگر آن روزها بودم کدام طرف بودم. شاید الآن پُر هستیم از شور حسینی اما هیچی از شعور حسینی سرمان نمی‌شود وگرنه اگر می‌شد که نباید حقی ناحق می‌شد.
همه به صف می‌شوند برای کشیدن نذری‌ها، قرار است همه آن 72 دیگ بین نیازمندان پخش شود؛ زنان در یک طرف غذاها را کشیده و بسته‌بندی می‌کنند و مردان در طرف دیگر. چند نفری هم آب سرد بین خادمین پخش می‌کند.
نشستم روی یکی از جدول‌های آن محوطه، خیره شدم به آن جمعیت عاشق؛ همه بی‌صدا روضه حسین(ع) می‌گفتند، به راستی ما قبل از این حماسه چه می‌دانستیم مگر؟ مردانی رویین‌تن با زره و کلاهخود و قهرمان‌های دیوکُش یا سوارانی تنومند با قداره‌هایی تیز و بران؟ مگر می‌شود حسین(ع) را شناخت و به این‌ها فکر کرد اصلا وقتی حسین(ع) است رویین تن و دیوکُش چه به کار حماسه می‌آید؟ حسین(ع) زنده است و دارد از کنار این ریسه‌های پرچم عزاداری رد می‌شود، از این شربت‌های ایستگاه‌های صلواتی می‌نوشد و شاید مابین این دیگ‌ها به یاد 72 شهید عبور می‌کند.
*پی‌نوشت*: عباسی یکی از خادمین مرکز نیکوکاری شهید باکری، می‌گوید: این مرکز توانسته است تا سی و نهمین دوره از نذرواره 72 دیگ احسان حسینی را برگزار کند؛ در این نذرواره سن خادمین مطرح نیست و هر کسی با علاقه و عشق خود گوشه‌ای از کار را می‌گیرند و در هر وعده 72 دیگ معادل 12 هزار پرس غذا را آماده و در بین عزاداران حسینی و نیازمندان تقسیم کنند. البته این مرکز در مناسبت‎های مختلف اعم از رمضان، ایام فاطمیه، محرم، سالگرد شهادت سردار سلیمانی نذرواره طبخ 72 دیگ غذا را اجرا می‌کند. این طرح توسط خیرین برگزار می‌‎شود و از همه خیرین خواهشمندیم تا در حد توان ما را در این نذرواره یاری برسانند.
  

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/728913/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تعیین تکلیف شریعتمداری برای لایحه حجاب | کنارش بگذارید، «طرح نور» پلیس کافی است

انسداد محور کرج – چالوس

چالوس سه روز بسته شد؛ مسافران از مسیر جایگزین استفاده کنند

دختر فراری از ناچاری با سارق سابقه‌ دار همدست شد

حملات سنگین روسیه به 4 نیروگاه مهم اوکراین

جامعه فرهنگی استان ایلام 57 شهید تقدیم نظام و انقلاب کردند

زیارت شهدای مدفون در حرم حضرت معصومه(س) با حضور استاندار قم

برگزاری دومین کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری‌های عصبی در صرع و پارکینسون»

حرکت عادی خودرو‌ها در جاده‌های شمال

کلاس‌های پیام نور امروز به مدت 2 ساعت تعطیل شد

قتل خواهر جوان به دست برادر نوجوان

یک خبر خوش برای سهام عدالتی‌ ها

خرید و فروش خودروی جانبازان آزاد شد

خبری جعلی که مردم را حسابی سرکار گذاشت

تداوم پرداخت تسهیلات خرید یا ساخت مسکن ایثارگران در سال 1403

گلزار مطهر شهدا میعادگاه ملت شریف ایران اسلامی است

«بازی دراز وعده صادق الهی بود»

تعیین تکلیف حسین شریعتمداری برای شورای نگهبان : لایحه عفاف و حجاب را کنار بگذارید، همین «طرح نور» کافی است / نگرانم این لایحه مثل برجام شود

800 پروژه عمرانی طی دو سال در ساری افتتاح شد

فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف! | ماده 49 لایحه عفاف و حجاب یعنی پول بده و کشف حجاب کن! | انتقاد تند حسین شریعتمداری

شرنگ شیرابه در کام خزر

تنها پل چوبی روستای شورکش بر اثر باران سیل آسا تخریب شد + فیلم

مناسبت روز/ یکشنبه، 9 اردیبهشت‌ماه

اردیبهشت داغ در مازندران

سلمانی با 2 خانواده شهید و جانباز متوفی و 2 آزاده و جانباز دیدار کرد

درگذشت مادر شهیدان والامقام «محمدرضایی» در شهر زاینده رود

جلب مشارکت مردم جهت رونق اقتصادی کیش

بخش زیادی از صادرات کیش درحوزه لجستیک وخدمات فنی، مهندسی و گردشگری است

دیدار استاندار بوشهر با خانواده «شهید والامقام عابدین بهفروز»

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: جهاد در بنیاد شهید و امور ایثارگران باید احیا شود

آغاز کاشت نشا برنج در شالیزار‌های بابل + فیلم

تعیین تکلیف حسین شریعتمداری برای شورای نگهبان /لایحه عفاف و حجاب را کنار بگذارید،همین «طرح نور» کافی است /نگرانم این لایحه مثل برجام شود

فرصت استثنایی کمیسیون رایگان در تپسی برای تمام سفیران!

پدر شهیدان والامقام «بابایی ملکشاه» از مازندران آسمانی شد

طرح توسعه نیروگاه 500 مگاواتی برق

توزیع 11 هزار تن انواع کود بین کشاورزان

نشست هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی دانشگاه پیام نور خوزستان

بازدید مدیرکل بازرسی لرستان از میدان شهدا خرم آباد

اجرای برنامه‌های راهبردی برای دو زنجیره مهم مازندران

بودجه فعلی ساری جوابگوی جمعیت شناور آن نیست

ببینید| برافراشته شدن بادبان خورشیدی ناسا در فضا

با افتتاح نیروگاه زباله‌سوز، معضل زباله ساری حل می‌شود

بیش از 10 هزار واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشتند

کاهش 50 درصدی تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای در ابتدای امسال

توجه به حفظ حرمت خانواده اولویت اصلی پلیس در طرح نور است

فیلمی از برافراشته شدن بادبـان خورشیدی ناسا در فضا | علم تا کجا پیش می‌رود؟

نمایی از دریاچه طبیعی کیو خرم آباد + تصاویر

78 مصوبه سفر دولت به مازندران کامل اجرا شده است

کشف اخلال در نظام اقتصادی به ارزش 50 میلیارد در لرستان

برنامه های روز ملی خلیج فارس اعلام شد