پیام مازند

آخرين مطالب

تبعیض در مازندران! مقالات

تبعیض در مازندران!
  بزرگنمايي:

پیام مازند - تنکابن یا شهسوار، چهارمین شهر بزرگ استان مازندران، در همسایگی رامسر و چالوس قرار دارد و پرجمعیت‌ترین شهرستان غرب استان مازندران به شمار می‌آید، که با این وجود، به زعم فعالان گردشگری، این شهرستان در مدیریت، حمایت و بودجه‌ریزی گردشگری با تبعیض‌ها و نگاه‌های بسته و محدودی مواجه است که گردشگری در این منطقه را به نسبت رامسر و دیگر شهرهای گردشگری استان مازندران، عقب نگه داشته است.
الهام کریمی ـ کارشناس و فعال گردشگری در تنکابن ـ در این‌باره به ایران اکونومیست گفت: شهر تنکابن با وجود ظرفیت زیادی که دارد از جمله جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار، آبشار و رودخانه‌ها و قله‌های بالای چهارهزار متر، اما همیشه از سایر شهرهای گردشگری استان مازندران عقب‌تر است و با ان‌که سرمایه‌گذار علاقه‌مند دارد، اما نمی‌دانیم چرا این دیدگاه در مدیریت گردشگری استان مازندران حاکم شده که تنکابن در گردشگری ظرفیت ندارد.
این راهنمای گردشگری ادامه داد: تنکابن می‌تواند بهترین مقصد برای ورزش‌های کوهنوردی و دوچرخه‌سواری باشد، مقصدی مناسب برای گردشگری خوراک بویژه برای گیاهخوران است و وجود مزارع چای و مرکبات آن را به مقصدی جذاب برای گردشگری مزرعه و کشاورزی تبدیل کرده و می‌تواند مقصدی برای تورهای تجربه‌محور باشد، ولی متاسفانه بیشتر این ظرفیت‌ها مغفول مانده است.
کریمی با اعتقاد بر این‌که بخشی از مشکلات و نقطه ضعف‌های گردشگری تنکابن ریشه استانی دارد که صرفا مختص این شهر نیست و در بسیاری از شهرهای مازندران هم محسوس است، به‌ویژه در شهرهای غرب استان مازندران، اظهار کرد: از جمله مهم‌ترین مشکلات گردشگری در شهرهای غربی مازندران به ویژه تنکابن، نیروی کار حرفه‌ای در گردشگری است. در واقع الزامی به آموزش احساس نمی‌شود و از طرفی، نیروی کار آموزش‌دیده و حرفه‌ای و کارشناس را در بخش‌های دولتی پذیرا نیستند. این درحالی‌است که در تنکابن در مقطع دبیرستان رشته گردشگری تدریس می‌شود، اما از معلم‌هایی استفاده شده که هیچ تخصصی در این رشته‌ها ندارند. بسیاری از این دانش‌آموزان وقتی برای گذراندن دوره کارورزی به ما مراجعه کردند هنوز تعریف درستی از گردشگری نداشتند. از طرفی با آن‌که در دانشگاه رودکی تنکابن رشته گردشگری تدریس می‌شد، اما الان دو سال است که دانشجویی در این رشته ندارد و این برای یک شهر توریستی فاجعه است.
این کارشناس گردشگری بیان کرد:‌ متاسفانه بیشتر ادارات از آموزش‌ و پرورش تا منابع طبیعی و محیط زیست و حتی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری نمی‌توانند ارزش اقتصادی گردشگری را درک کنند و ما مدام با این جمله مواجه می‌شویم که «تنکابن مگر چه چیزی دارد که گردشگر برای دیدن آن بیاید؟!»
او اضافه کرد: همین دیدگاه باعث شده در سواحل تنکابن کارهای کم‌تری به نسبت دیگر نقاط ساحلی استان مازندران انجام شود. حتی به نوار ساحلی و پیاده‌راهی که به تازگی شهرداری تنکابن احداث کرده است انتقاد می‌کنند که چرا چنین مسیری ساخته شده و اصلا چرا به این ساحل رسیدگی شده است. همین نگرش باعث شده پلاژهای ساحلی در تنکابن تعطیل شود؛ چند سال است نه تنها هیچ پلاژی برای شنا در منطقه ساحلی شهسوار وجود ندارد که نقاط مناسب و ایمنی هم برای شنا ایجاد نشده است. علاوه‌بر این در حوزه ورزش‌ها و تفریحات دریایی نیز خیلی ضعیف عمل کرده‌ایم و خدمات‌دهی اصولا نامنظم و بدون هماهنگی است.
این فعال گردشگری افزود: با این وضع، اگر نهادی مثل شهرداری قصد انجام کاری را داشته باشد سایر دستگاه‌ها مانع آن می‌شوند و اجازه ساخت‌ و ساز نمی‌دهند، به طوری که در جریان سامان‌دهی سواحل و توسعه گردشگری دریایی در این منطقه، بزرگترین مانع اداره منابع طبیعی بوده است.
کریمی اظهار کرد: به طور کل نگاه و رویکرد گردشگری در تنکابن یا محدود است و یا کلا وجود ندارد و تا سرمایه‌گذار اعلام آمادگی می‌کند به جای همراهی، در مقابلش جبهه می‌گیرند و اجازه فعالیت نمی‌دهند. از همه مهمتر در اداره کل گردشگری تنکابن کارشناس مجربی در حوزه گردشگری وجود ندارد، بیشتر سرمایه‌گذاران معترض‌اند که درست راهنمایی نمی‌شوند و یا در مسیر اشتباهی قرار داده‌ شده‌اند.
این کارشناس گردشگری گفت: تنکابن زمانی با 60 واحد بومگردی، بیشترین تعداد بومگردی را در کشور داشت، که البته درحال حاضر اصفهان از آن پیش افتاده است، با این وجود یک کارشناس خبره بومگردی در اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان وجود ندارد تا متقاضیان و سرمایه‌گذاران این حوزه را درست راهنمایی کند.
کریمی کمبود اعتبارات و بودجه را چالش دیگری برای گردشگری این منطقه برشمرد و افزود:‌ روال درست باید اینطور باشد که برای هر کار و پروژه‌ای اعتبار، سرمایه و یا بودجه مشخصی درنظر گرفته شود، اما در تنکابن هر کاری در بخش گردشگری انجام می‌شود بیشتر حالت داوطلبانه دارد و معمولا پاسخ به ایده‌ها و پروژه‌ها و طرح‌ها این است که «پول نداریم»؛ چرا برای رامسر، آمل و بابل پول دارید؟ چرا این اتفاق‌ها آنجا نمی‌افتد؟ آیا تنکابن به اندازه آن‌ها ظرفیت توسعه گردشگری ندارد؟
این فعال و کارشناس گردشگری گفت: متاسفانه تنکابن به مسیر عبوری گردشگران و مسافران مازندران و گیلان تبدیل شده است و معمولا به دید مسافران نمی‌آید. با این حال ما در نوروز با همکاری شهرداری که اتفاقا گردشگری جزو وظایف اصلی‌اش نیست، بیشترین تعداد ایستگاه نوروزی را برای ماندگار کردن مسافران برگزار کردیم، اما اداره کل گردشگری استان مازندران هیچ توجهی به این فعالیت‌ها نداشت. مسؤولان گردشگری استان هم نه بازدیدی داشتند و نه از تنکابن در بین شهرهای فعال در نوروز نامی بردند و در نهایت هم از اقدامات رامسر تقدیر کردند. اقداماتی که در تنکابن برای گردشگری انجام می‌شود به چشم کسی نمی‌آید و همچنان اعتقاد بر این است که تنکابن محصول و جاذبه‌ای برای عرضه به گردشگران ندارد. متاسفانه هیچ مسؤولی در استان مازندارن و بیرون از استان، از اقدامات و توسعه گردشگری در تنکابن حمایت نکرده است و فعالان گردشگری این منطقه همیشه تنها بوده‌اند.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/730107/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طرح توسعه نیروگاه 500 مگاواتی برق

توزیع 11 هزار تن انواع کود بین کشاورزان

نشست هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی دانشگاه پیام نور خوزستان

بازدید مدیرکل بازرسی لرستان از میدان شهدا خرم آباد

اجرای برنامه‌های راهبردی برای دو زنجیره مهم مازندران

بودجه فعلی ساری جوابگوی جمعیت شناور آن نیست

ببینید| برافراشته شدن بادبان خورشیدی ناسا در فضا

با افتتاح نیروگاه زباله‌سوز، معضل زباله ساری حل می‌شود

بیش از 10 هزار واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشتند

کاهش 50 درصدی تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای در ابتدای امسال

توجه به حفظ حرمت خانواده اولویت اصلی پلیس در طرح نور است

فیلمی از برافراشته شدن بادبـان خورشیدی ناسا در فضا | علم تا کجا پیش می‌رود؟

نمایی از دریاچه طبیعی کیو خرم آباد + تصاویر

78 مصوبه سفر دولت به مازندران کامل اجرا شده است

کشف اخلال در نظام اقتصادی به ارزش 50 میلیارد در لرستان

برنامه های روز ملی خلیج فارس اعلام شد

دیدار سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام با خانواده های معظم شهدا

شکست ابهت پوشالی صهیونیسم در عملیات وعده صادق

حداقل سهم مازندران در هیئت دولت، حضور یک وزیر کشاورزی یا ورزش از نخبگان این استان است

جهش تولید در بخش کشاورزی با دانش بنیانی محقق می شود

استاندار مازندران؛ گره کور طرح توسعه نیروگاه 500 مگاواتی برقِ نیروگاه شهید سلیمی نکا را باز کرد

بازدید استاندار مازندران از روند فعالیت نیروگاه شهید سلیمی

غرق شدن مرد 55 ساله سیمرغی در آب‌بندان لاله‌زار

موج حمایتها از طرح نور | 32 دستگاه متولی حجاب، از فراجا دفاع کنند

آیت‌الله مکارم‌شیرازی: پلیس طرح نور را با قدرت ادامه دهد

روحانیون و طلاب قم، لباس نظامی پوشیده اند برای جنگ با که؟ با زنان و دختران این سرزمین؟!

اعزام 25 هزار همدانی به مناطق عملیاتی غرب و جنوب کشور

امسال 125 هزار تن کیوی و مرکبات از مبدأ مازندران صادر شد

شهدای گمنام مظلوم هستند/ ساخت فیلم کالدو

کشف 20 دستگاه خودرو و موتورسیکلت قاچاق در مازندران

جریمه تاوان گرانفروشی خودرو

بودجه 1000 میلیاردی چالوس تصویب شد

20 درصد پرونده های محاکم مازندران مربوط به اراضی کشاورزی است

پیشرفت 85 درصد طرح نور در مازندران

انتخابات شبکه‌های تخصصی سمن‌های مازندران برگزار می‌شود

آیت‌الله کعبی: طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند

میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی 21 درصد است

نکات مهم در طراحی و اجرای دکوراسیون مغازه لوازم تحریر

بهره‌مندی 360 هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌

جهش تولید با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان ‌محقق می‌شود

آئین تجلیل از مروجین فرهنگ و منش پهلوانی در ساری

ثبت تخلف سرعت بیش از 479 هزار وسایل نقلیه در مازندران

پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور» | سست نشوید و...

بجنورد میزبان جشنواره ملی نوا‌های رضوی

شکوفه‌های بهار نارنج در مازندران

اثبات مالکیت و مالی بیشترین پرونده قضایی در مازندران است

عکس| رقص نور به جای آسفالت؛در تونل کندوان چه خبر ست؟

برپایی انتخابات سمن جوانان در مازندران

قیمت گذاری پرونده زمینهای تغییر کاربری یافته در آمل

طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند