پیام مازند

آخرين مطالب

گفتگوی مهر؛

تالاب ها کانون گرد و غبار/ برنامه مدیریت جامع اجرایی نشده است گفتگو

تالاب ها کانون گرد و غبار/ برنامه مدیریت جامع اجرایی نشده است
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- دکتری علوم محیط زیست و استاد دانشگاه با اشاره به اجرایی نشدن مدیریت جامع تالاب ها گفت: 60 درصد وسعت تالاب های کشور به کانون انتشار گرد و غبار تبدیل شده اند.

شبنم دلفان آذری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه حال تالاب‌های استان‌های شمالی و در یک کلام کشورمان خوب نیست، افزود: تالاب‌های بین المللی آلماگل، آجیگل، آلاگل، میانکاله، انزلی و خلیج گرگان از گنجینه‌های ارزشمند استان‌های شمالی گلستان، مازندران و گیلان بوده که نقش مهم و مؤثری در حفاظت از محیط زیست، اقتصاد ساکنین بومی، حفظ حیات وحش و توسعه گردشگری این مناطق دارند.
وی افزود: این تالاب‌ها بجز میانکاله و انزلی در بهمن ماه 1401 به طور کلی خشک شده و عاری از هرگونه آب، پرنده و آبزیان است (مطمئن نیستم کامل خشک شده باشند). بیشتر این تالاب‌ها دارای آبشور بوده که برای پرورش ماهیان آب شورزی دریای خزر به ویژه ماهی سفید و کپور در پایین دست رونق زیادی دارد.
دلایل خشکی تالاب‌ها
وی ادامه داد: از دلایل اصلی برای خشک شدن این تالاب‌ها می‌توان به وقوع تغییرات اقلیمی جهانی و به طبع آن تغییر در الگوهای بارش و دما، وقوع خشکسالی‌ها، تغییر رژیم آبی رودهای تغذیه کننده، ساخت سدهای متعدد در بالادست این مناطق و استان‌های همجوار و عدم تخصیص حقآبه تالاب‌ها، برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی و سطحی برای مصارف کشاورزی، پسروی آب دریای خزر، توسعه و کشت محصولات آببر با روش‌های سنتی، ورود پساب‌های خانگی و صنعتی، ضعف مدیریتی و غیره بوده که حیات این اکوسیستم‌های منحصر به فرد را در معرض تهدید جدی قرار داده است.

پیام مازند


سفیر سبز محیط زیست در خاورمیانه یادآور شد: این تالاب‌ها به طور ویژه محل زمستان گذرانی پرندگان آبزی و کنارآبزی هستند که بیشتر از شمال سیبری به این مناطق مهاجرت می‌کنند. این مجموعه تالاب‌ها به عنوان تالاب‌های حلقه‌ای در سال 1349 در فهرست کنوانسیون تحقیقات بین المللی پرندگان آبزی و مهاجر یا به نام کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.
این محقق بین المللی محیط زیست با اشاره به اظهار نظر اخیر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر اینکه طی سال جاری، بسیاری از تالاب‌های کشور با توجه به اعمال مدیریت جامع و طرح‌های احیایی از آبگیری مناسبی برخوردارند، افزود: طی سال‌های اخیر و بالطبع دو دهه گذشته تا به حال، اعمال مدیریت و بررسی جامع تالاب‌ها تنها برای 44 تالاب از مجموع 154 تالاب کشور در دستورکار قرار گرفته است.
دلفان آذری یادآور شد: ضمن اینکه، این نکته حائز اهمیت است که تاکنون مراحل تصویب و ابلاغ برنامه مدیریت تالاب‌ها، صرفاً برای کمتر از دو سوم از 44 تالاب فوق‌الذکر تکمیل شده است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: امروزه بیش از 60 درصد وسعت تالاب‌های کشور در سال‌های اخیر به کانون‌های انتشار گردوغبار مبدل شده‌اند و تالاب‌های زیادی داریم که برای مدتی طولانی خشک شده و یا آنکه از تالابی دائمی به تالابی فصلی تغییر وضعیت پیدا کرده‌اند.
وی ادامه داد: در حال حاضر تالاب‌های دارای برنامه مدیریت جامع، به مانند تالاب‌های انزلی، پریشان، ارومیه، میقان، هامون، میانکاله، قرهقشلاق، قوریگل، بختگان، آلاگل، آلماگل و آجیگل، گاوخونی، حرای میناب، جازموریان، پلدختر، بیشه دالان، رودگز، مهارلو، شادگان، کافتر و آق‌گل به‌شدت از کمبود آب و عدم تخصیص حداقل نیاز آبی خود شوربختانه رنج می‌برند.
دلفان آذری تصریح کرد: در خوشبینانه‌ترین حالت موجود، تعداد محدودی از این تالاب‌های تحت مدیریت جامع، صرفاً حقابه‌ای حدود یک‌دهم حداقل نیاز آبی خود، آن‌هم عمدتاً از محل سیلاب‌های فصلی، زهاب‌ها یا پساب‌ها، دریافت کرده‌اند که همین موارد هم نیاز به بررسی و جای بحث دارد.
تالاب‌هایی که در لیست تخریب قرار گرفتند
سفیر سبز محیط زیست در خاورمیانه یادآور شد: علاوه اینکه متأسفانه، تالاب‌های انزلی، شادگان، یادگارلو، هامون و بختگان با وجود اعمال مدیریت جامع، برای حدود دو دهه در لیست تالاب‌های تخریب‌شده کنوانسیون رامسر (لیست مونترو) قرار گرفته‌اند و امید چندان نیست که در کوتاه‌مدت بتوانند از این فهرست خارج شوند!
وی افزود: نکته حائز اهمیت دیگر اینکه تعداد تالاب‌های تحت مدیریت جامع که حائز قرارگیری در فهرست مونترو هستند، به‌مراتب خیلی بیشتر از این تعداد خواهد بود و از آنجا که شوربختانه تاکنون درخواستی از سوی کشور ما به کنوانسیون رامسر برای بررسی شدت تخریب بسیاری از تالاب‌ها ارسال نشده است، این تالاب‌ها در این فهرست قرار نگرفته‌اند که از آن جمله می‌توان به تالاب‌های میانکاله، پریشان و گاوخونی اشاره کرد.
این محقق بین المللی محیط زیست تصریح کرد: ازاین‌رو، اهمیت این مطلب مهم است که علیرغم تصویب قانون حفاظت و احیای تالاب‌های کشور توسط مجلس شورای اسلامی و تأکید بر مدیریت یکپارچه تالاب‌ها ضمن برنامه‌های ملی توسعه چهارم، پنجم و ششم و همچنین تصویب طرح‌های مدیریت جامع برای تعدادی از تالاب‌های ایران، کما فی‌السابق، تخصیص حقابه دیگر مصارف، نظیر کشاورزی و صنعت، مقدم بر حقابه محیط زیستی قرار گرفته است.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/730153/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حلقه‌های اطراف سحابی حلقه

صعود سراسری به ارتفاعات «بازی‌دراز» به تعویق افتاد

قدردانی مسئول دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم از اجرای طرح نور

توصیه‌ای که رهبر انقلاب برای پژوهشگاه رویان داشته‌اند

ایمن سازی 140کیلومتر از حاشیه راه های مازندران

کشف سیارکی جالب که بچه ماه است!

فیزیکدانان، تعداد جهان‌های موازی را مشخص کردند

آشنایی با انواع تراکت و کاربردهای آن‌ها

ناسا یک گام به کشف حیات بیگانه در مریخ نزدیک‌تر شد

رمز داشتن یک باغ گردو تجاری با پتانسیل باردهی بالا چیست ؟

شگفتی‌آفرینی ژاپن در ماه: ماه‌نشین «اسلیم» برای سومین بار از سرمای مرگبار ماه جان به در برد

نقشه گنجی که فقط از فضا دیده می‌شود / عکس

های تاکی (HiTalki) چیست؟

چگونه فالوورهای اینستاگرام خود را افزایش دهیم؟

آیا معمای «مثلث برمودا» حل شده؟

سوزش پس از ماساژ: اثرات طبیعی یا مشکل جدی؟

کاهش درد و افزایش انرژی با طب فشاری: معرفی بهترین روش‌ها

راهنمای کامل انتخاب روغن برای ماساژ: آیا می‌دانید چه روغنی برای شما مناسب است؟

ماساژ و مدیتیشن: دو روش قدرتمند برای پاکسازی چاکراها

فواید ماساژ درمانی برای قلب + نحوه انجام آن

آشنایی با اصول و تکنیک‌های موثر ماساژ گواشا

معرفی کتاب تکه کاغذهای رنگی که به خلاقیت کودک کمک می‌کند

معرفی کتاب کودک جالب

دو خط کتاب/بیا زندگی کنیم!

بخشی از کتاب/ به هیچ‌کس اجازه نده بهت بگه نمیتونی

ورود ترجمه «آن روی دیگران» به کتابفروشی‌ها

معنی ضرب المثل جالب "از شیر مرغ تا جان آدمیزاد"

عرضه «روایت انحراف» در کتابفروشی‌ها

«مردی از جنس مس و خاک» به چاپ چهارم رسید

بخشی از کتاب/ مبادا آه کسی را برآوری

داستانک/ پستچی

داستان دلنشین لیلی و‌ مجنون

شعری کوتاه و عاشقانه را بشنوید

شما باید عاشق درون یک فرد بشید!

اینفوگرافی/ مردم کدام کشورها بیشتر کتاب می‌ خوانند؟

داستانک/ پیرمرد فقیر

به جای تراپی و فوبیا چه بگوییم؟

عادت‌هایی که خواب راحت را از شما می‌گیرند

دستگاه های استان تهران در حوزه راهیان نور به تکالیف خود عمل کنند

تجهیزات الکترونیکی برگزاری انتخابات در خرم‌آباد فراهم است

اسامی نفرات دعوت شده اردوی هفتم تیم کشتی آزاد جوانان

ایجاد یک‌هزار شغل با شناسایی 42 فرصت سرمایه‌گذاری در مازندران

400 هزار نفر از اقشار مختلف در اردوهای راهیان نور شرکت کرده اند

به تعویق افتادن زمان برگزاری ویژه برنامه صعود سراسری به ارتفاعات بازی دراز

فراهم شدن تجهیزات الکترونیکی برگزاری انتخابات در خرم‌آباد

رفع خستگی چشم با شستشوی یک دقیقه چشم

حمله به ویکی پدیای کریس وود؛ او از منچسترسیتی پول گرفته است! + عکس

تشکیل بانک اطلاعاتی به منظور ترویج اشاعه کارآموزی در مازندران

آیا اوضاع حجاب با اجرای طرح نور بهتر شده است؟

دستگیری 22 عضو یک شرکت هرمی در نوشهر