پیام مازند

آخرين مطالب

یک مسیر گردشگری دلربا در غرب مازندران مقالات

یک مسیر گردشگری دلربا در غرب مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند -  هوای بارانی و یک جاده پُر پیچ‌وخم جنگلی با درختان بلند و نماهای سحرآمیز و یک چای آتشی در ‏کافه بین‌راهی و ثبت خاطره‌ای به‌ یادماندنی و دلپذیر. اما صبر کنید! جاده جنگلی تاریک، بدون علائم ‏راهنما، مشرف به درّه، بدون حفاظ و تلفن همراهی که آنتن ندارد؛ باز هم خاطره‌ای ماندگار اما ‏این‌بار شاید تلخ! این‌ها، توصیف یک مسیر گردشگری دلربا اما نفس‌گیر در غرب مازندران است.

«شمال»، «جنگل» و «جاده»؛ مخرج مشترک این واژه‌ها برای ایرانیان «مسافرت» است. هرچند این واژگان یادآور ترانه‌های دلنشینی نیز بوده اما اساساً در مقوله سفر، سهم جاده‌ و جنگل برای ثبت یک خاطره دلچسب بیش از سایر گزینه‌هاست، به‌ ویژه اگر مقصد مازندران خاصه غرب استان باشد.
اما یکی از این مقاصد پرطرفدار گردشگری در غرب مازندران، جاده جنگلی شهرستان عباس‌آباد است. جاده‌ای جنگلی و کوهستانی که از جلگه ساحلی تا قلب جنگل‌های انبوه هیرکانی امتداد داشته و در نهایت به کوهستان البرز مرکزی متصل می‌شود.این جاده جنگلی پُر پیچ و خم 25 کیلومتری به گواه پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌های فعال در حوزه گردشگری و طبیعت‌گردی، در ردیف 10 مسیر جذاب گردشگری ایران قرار دارد و تنها شریان ارتباطی بین شهرستان عباس‌آباد و شهرستان کلاردشت به شمار می‌رود.
وجود درختان بلند سایه‌گستر با چشم‌اندازها و توقف‌گاه‌های متعدد، مسیر پیچ‌ در پیچ میان جنگل با افق‌هایی به کوه‌های سر به فلک کشیده البرز، استراحت‌گاه و کافه‌های متعدد با انواع غذاهای محلی و نوشیدنی‌های متنوع و نماها و قاب‌هایی خیره‌کننده که تصورش نیز جذاب است، این مسیر جنگلی را دلفریب و چشم‌نواز کرده به‌ویژه که بخت با شما یار بوده و هوا بارانی باشد. بنابر اظهار بومیان منطقه کمتر روز و شبی در سال را می‌توان یافت که این محور مه‌آلود نباشد.
کافیست نام «جاده جنگلی عباس‌آباد به کلاردشت» را در اینترنت جست‌وجو کنید تا تصاویر جادویی این مسیر گردشگری شما را مسحور کند. دیدن این جاده جنگلی در فصل پاییز به تمامی عشاق توصیه می‌شود. این مسیر زیبا با چشم‌اندازها و مناظر خارق‌العاده توان این را دارد که هر انسان صاحب طبع و هنرمندی را بر سر ذوق آورده و او را به جرگه و حلقه شعرا دراندازد. زمستان و بارش برف در این جاده وصف‌ناپذیر است.
این جاده علاوه بر زیبایی خیره‌کننده اما یکی از محورهای مواصلاتی مهم در شهرستان عباس‌آباد است. فرماندار عباس‌آباد این محور را نوعی کمربندی برای دسترسی به جاده کندوان و استان تهران معرفی کرده و معتقد است: در صورت انسداد مسیر مرزن‌آباد به چالوس، تنها شریان ارتباطی برای اتصال شهرستان‌های غربی مازندران به پایتخت این محور مواصلاتی است.
جواد اصلانی در گفت‌وگو با ایسنا، جاده جنگلی عباس‌آباد را یکی از شاهراه‌های حیاتی این شهرستان برشمرد و اظهار کرد: این جاده گردشگری در سفر اخیر وزیر راه‌وشهرسازی به عنوان یک طرح مطالعاتی در چند فاز جهت سهولت دسترسی غرب مازندران به اتوبان تهران شمال معرفی و همچنین در همایش فرصت‌های سرمایه گذاری مازندران، کتابچه مطالعات طرح گردشگری این محور در چند فاز برای توسعه و رونق توریسم به اداره‌کل منابع طبیعی استان ارائه شد.
اما این جاده بسیار زیبا و مهم در غرب مازندران همانند بسیاری از همتایان خود خالی از چالش نیست. وجود چاله و دست‌اندازهای متعدد، کمبود علائم راهنما و نبود گاردریل و حفاظ در برخی نقاط حادثه‌خیز مسیر و همچنین فقدان زیرسازی مناسب از جمله دیگر چالش‌های این جاده جنگلی است که زیبایی آن‌را تحت شعاع قرار داده است و چه بسا حتی یکی از این موارد منجر به ثبت خاطره‌ای ناگوار برای مسافران شود.
یکی از کافه‌داران این مسیر در گفت‌وگو با ایسنا از نبود امکاناتی چون برق و آب و خرابی جاده گلایه کرده و می‌گوید: علیرغم زیبایی‌های فوق‌العاده اما 95 درصد کافه‌داران و اقامتگاه‌های جنگلی در این مسیر برق ندارند و با ژنراتور فعالیت می‌کنند.
اما هرجا جنگلی و جاده‌ای مهیا باشد، سروکله قاچاقچیان چوب نیز پیدا می‌شود. یکی از جنگلبانان شهرستان عباس‌آباد در گفت‌وگو با ایسنا از وجود قاچاق چوب و برگ و خاک در این محور خبر داد و با بیان اینکه تعداد جنگلبانان در این محدوده نسبت به وسعت ناحیه تحت پوشش اندک است، تاکید کرد: نبود ایستگاه نگهبانی شبانه‌روزی در این مسیر باعث شده تا خودروها به راحتی چوب و برگ و خاک را به واسطه این راه دسترسی از جنگل خارج کنند.
با همه این چالش‌ها اما بازدید از جاده جنگلی عباس‌آباد برای یکبار حتما ارزش دارد. یکی از مسافران که از شهرستان مرودشت استان فارس به این جاده پا گذاشته در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: بازدید از این جاده برای هر ایرانی حداقل یکبار الزامی است و کمتر مسیری به این زیبایی در شمال کشور وجود دارد. مسافر دیگری از اصفهان نیز با وی هم‌نظر است و می‌گوید: اولین بار است که وارد این مسیر شده و هرگز تصور نمی‌کرده که جاده‌ای به این زیبایی در ایران وجود داشته باشد.

پیام مازندبه هر روی، جاده جنگلی عباس‌آباد در غرب مازندران توصیف همان زیبای تندخویی است که هرازگاهی به دلیل کمبود نوازش و دلجویی و نبود حمایت‌ها، عصیان کرده و جمال بی‌نظیرش می‌تواند برای همراهانش خطرآفرین شود.

 

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/730733/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قطع درختان و تخریب طبیعت در الیمالات دغدغه مازندرانی‌ها شد + فیلم

تقدیر بانوان بهبهانی از اجرای طرح نور

آغاز چهارمین رویداد «دختران حاج قاسم» قزوین

مشکلات فرهنگی با ارائه آمار و ارقام رفع نمی‌شود

اجرای طرح عفاف و حجاب دغدغه پلیس و مطالبه بر حق مردم است

شرنگ شیرابه در کام خزر/ میلیون‌ها مسافر به شوق شنا از راه می‌رسند

مهلت ارسال مقاله برای ویژه‌نامه فصلنامه روند با موضوع «پول دیجیتال بانک مرکزی CBDC» تمدید شد

تحکیم بنیان خانواده مؤثرترین مؤلفه در پیشرفت جامعه

تجلیل از مقام معلم؛ در آستانه گرامیداشت هفته معلم

رضایتمندی مردم از اجرای طرح نور در سطح استان سمنان

مرگ مشکوک قاضی دادگستری در آمل

شوراها در تحول دیپلماسی اقتصادی باید نقش آفرین باشند

دانشجویان دانشگاه پیام‌نور شیراز هم به جرگه حامیان ضدصهیونیست‌ها پیوستند

توجه مدیریت شهری به توسعه زیرساختی شهر چالوس

اعزام 3000 نفر از استان همدان به مناطق عملیاتی غرب کشور

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

طرح نور، طرحی برای حفظ حجاب و عفاف

طرح «نور» است یا «زور»؛ روحانیون برای جنگ با که لباس نظامی پوشیده‌اند؟

همبستگی دانشگاه پیام‌نور شیراز با دانشگاهیان حامی فلسطین در غرب

عزل و برکناری 12 عضو دوره ششم شوراهای مازندران

روند ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک باید تا مرداد نهایی شود

آمادگی کامل مازندران برای برگزاری دور دوم انتخابات نمایندگی مجلس در قائمشهر

600 معلم نمونه مازندرانی تقدیر می‌شوند

آفتاب گرم اردیبهشت در مازندران

آزادسازی اراضی ملی بابل با حکم دادگاه

توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

پسر شیطان‌صفت در ساری دستگیر شد

اطلاعیه قطعی گاز در شهرستان آمل

خروج از مدار واحد 3 بخار نیروگاه نکا

آمادگی مازندران برای برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس

آب سد البرز به شالیزارها رسید

دستگیری 22 نفر از اعضای یک شرکت هرمی در نوشهر

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

جشن خانوادگی روز ملی خلیج فارس در جزیره کیش

برگزاری نشست علمی "خلیج فارس هویت ملی و تاریخی" در کیش

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی کیش بهشت خانواده‌ها به میزبانی نگین خلیج فارس

کیش در فکر بازارهای جهانی/ گشایش ششمین نمایشگاه بین المللی توانمندی‌های صادراتی ایران

پایان نشست دوروزه مناطق آزاد کشور با دستاوردهای ارزشمند

مناطق آزاد پرچمداران بخش مهمی از اقتصاد کشور هستند

برنامه های روز ملی خلیج فارس اعلام شدمعاون فرهنگی واجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش

مرگ مشکوک قاضی ویژه دادگاه زمین خواری در ولنجک

اقدامی که مراسم عروسی را در کسری از ثانیه تبدیل به عزا کرد

پلمپ یک فروشگاه زنجیره ای در این شهر

تاریخ ورود سامانه جدید بارشی مشخص شد

خبر مهم درباره اجرای طرح ترافیک جدید

برنامه جدید وزارت راه برای حمایت از مستاجران اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 8 اردیبهشت 1403

پیام مهم آیت الله مکارم به سردار رادان درباره «طرح نور»