پیام مازند

آخرين مطالب

خشکه‌کاری برنج راهکاری برای فرار از خشکسالی شالیزار مقالات

خشکه‌کاری برنج راهکاری برای فرار از خشکسالی شالیزار
  بزرگنمايي:

پیام مازند -  برنج یکی از مهم‌ترین محصولات استراتژیک استان مازندران است که نقش مهمی در بهبود وضعیت اقتصاد کشاورزان دارد، میزان مصرف آب یکی از نکات مهم کشت محصولات زراعی به خصوص برنج است که با توجه به شرایط اقلیمی، ساختمان خاک، مدیریت مزرعه، دانش فنی و… در نقاط مختلف تفاوت دارد.
شیوه کشت برنج در مناطق مختلف کشور و از جمله مازندران به روش سنتی و غرقابی است که مصرف آب با استفاده از این شیوه خارج از توان منابع آبی و سفره‌های آب زیرزمینی است و به همین منظور کارشناسان و محققان بخش کشاورزی معتقدند خشکه‌کاری برنج و کشت به شیوه بذرپاشی، کاهش مصرف آب را به دنبال دارد که باید توسعه یابد.
با توجه به اینکه برداشت برنج در مزارع مازندران آغاز شده است اما در برخی مناطق استان شاهد این هستیم که کشاورزان به دلیل محدودیت‌های منابع آبی توصیه‌های کارشناسان بخش کشاورزی را سرلوحه کار خود قرار دادند و اقدام به کشت برنج به روش خشکه‌کاری کردند چرا که این روش به دلیل نیاز کم به آبیاری، راهکاری موثر در مقابله با خشکسالی است.
اما این نوع کشت به صورت محدود در برخی از مناطق استان در حال انجام است و در صورت توصیه و حمایت می‌تواند به عنوان یک الگو در بیشتر مناطق مازندران که با کمبود آب مواجه هستند عملیاتی شود.
مهم‌ترین چالش کشت برنج با روش رایج و سنتی، مصرف زیاد آب و زحمت زیاد کشاورزان است که با توجه به تغییرات اقلیمی و کاهش منابع آبی جاری و زیرزمینی کشور، می‌طلبد پژوهش و ترویج در اقلیم‌های مختلف کشور به سمت روش‌های با مصرف آب کمتر و سهولت و بهره‌وری بیشتر پیش برود تا کشاورزان در شرایط کم‌آبی، از فواید و عواید حاصل از این کشت سودمند محروم نشوند و تولید این محصول در کشور رونق داشته باشد.
یک کشاورز بهشهری از روستای حسین‌آباد موفق شده، برنج را به روش خشکه کاری و بدون مصرف آب زیاد کشت کرده و محصولی بسیار باکیفیت و با عملکردی برابر با روش کشت غرقابی، برداشت کند.
این کشاورز می‌گوید؛ تقریباً به مدت هفت سال است که برنج را به صورت خشکه کاری کشت می‌کنم، در این روش، برخلاف روش سنتی کشت برنج که به صورت غرقابی انجام می شود، بذر برنج در بستر خشک به صورت مستقیم، کشت شده و آبیاری آن برخلاف روش غرقاب مرسوم و رایج، به صورت دوره‌ای و برحسب نیاز و شرایط خاک انجام می‌شود.
بزرگترین مزیت کشت برنج به روش خشکه کاری صرفه جویی در مصرف آب است در این روش حداقل مصرف آب 50 درصد کاهش می یابد. با توجه به خشکسالی که کشورمان با آن دست به گریبان است موضوع بسیار مهمی بوده که نمی توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود.
این کشاورز بهشهر ادامه می‌دهد مهمترین نکته در کشت برنج به روش خشکه‌کاری کاشتن به موقع محصول است نباید در کشت تأخیر داشته باشیم و در اردیبهشت ماه کار کشت محصول را انجام دهیم.
معاون بهبود تولیدات گیاهی به همراه مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی، مدیر زراعت و روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی مازندران که خبرنگاران را برای تور رسانه‌ای و بازدید از اجرای طرح الگویی خشکه‌کاری برنج در منطقه دشت‌ناز شهرستان میاندورود و حسین‌آباد شهرستان بهشهر همراهی کردند از مزیت‌ها و فواید این روش اطلاعات را ارائه دادند.
علیرضا علیزاده مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این رابطه گفت: شرکت دشت‌ناز همکاری خوبی در کارهای تحقیقاتی به ویژه در بخش آب و خاک دارد که روش خشکه‌کاری برنج به عنوان طرح الگویی در این منطقه به خوبی در حال انجام است.
وی با بیان اینکه خشکه‌کاری برنج به دو روش آبیاری بارانی و نوار تیپ انجام می‌شود، گفت: با این دو روش بر خلاف روش غرقابی، توجیه اقتصادی بر میزان آب مصرفی در مزرعه دارد.
علیزاده اظهار کرد: به ازای هر هکتار 54 میلیون تومان برای سامانه نوین آبیاری کمک بلاعوض اختصاص داده می شود و برای هر هکتار اجرای آبیاری کم‌فشار 19 میلیون تومان اختصاص داده می‌شود.
احسان عباسپور معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در ادامه با اشاره به اینکه با توجه به شرایط کم بارشی که در کشور و به تبع در استان مازندران داریم خشکه‌کاری برنج روش مقرون بصرفه در منابع آبی است که در استان در حال انجام است، گفت: چهار استان متولی اجرای طرح خشکه‌کاری شدند که در قالب دو پروژه تحقیقاتی، اجرایی انجام می‌شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: در حال حاضر 46.5 هکتار در 6 شهرستان با همکاری کشاورزان طرح خشکه‌کاری برنج انجام شد.
این مسؤول با بیان اینکه همه اقداماتی که در این طرح در حال انجام است با همکاری و اعتبارات مدیریت آب و خاک استان انجام می شود، ادامه داد: اجرای این طرح از نظر اقتصادی، کاهش مصرف آب و افزایش سطح عملکرد مناسب است.
عباسپور اضافه کرد: 14 هکتار از مزارع دشت ناز به خشکه کاری برنج اختصاص پیدا کرد همچنین دو هکتار در شهرستان بهشهر به صورت پایلوت و با نصب کنتور کشت برنج به روش خشکه کاری در حال انجام است تا مشاهده شود میزان مصرف آب به چه اندازه است.
خلیل حقیقی مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی مازندران با بیان اینکه خشکه کاری برنج با استفاده از خطی کار کشت می شود و چند سالی است در شرق مازندران در حال انجام است، گفت: اکنون که شرایط آب و هوایی تغییر کرده وزارت جهادکشاورزی تاکید دارد روش کشت و آبیاری در استان‌های شمالی تغییر کند.
وی به مزایای اجرای خشکه کاری برنج اشاره کرد و افزود: کاهش مصرف آب، راحتی کار در کشت، مدیریت داشت، حفظ ساختمان خاک، مدیریت تغذیه از مزیت روش خشکه کاری برنج است.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: 40 درصد کاهش هزینه تولید را در روش خشکه‌کاری برنج شاهد هستیم.
وی بر رعایت تاریخ کاشت در روش خشکه‌کاری برنج تاکید کرد و گفت: عامل اصلی موفقیت در اجرای این کشت زمان آن است.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/734857/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تعطیلی واحد شن و ماسه در محور کندوان

این مناطق منتظر بارش رگباری باران باشند

تعیین تکلیف شریعتمداری برای لایحه حجاب | کنارش بگذارید، «طرح نور» پلیس کافی است

انسداد محور کرج – چالوس

چالوس سه روز بسته شد؛ مسافران از مسیر جایگزین استفاده کنند

دختر فراری از ناچاری با سارق سابقه‌ دار همدست شد

حملات سنگین روسیه به 4 نیروگاه مهم اوکراین

جامعه فرهنگی استان ایلام 57 شهید تقدیم نظام و انقلاب کردند

زیارت شهدای مدفون در حرم حضرت معصومه(س) با حضور استاندار قم

برگزاری دومین کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری‌های عصبی در صرع و پارکینسون»

حرکت عادی خودرو‌ها در جاده‌های شمال

کلاس‌های پیام نور امروز به مدت 2 ساعت تعطیل شد

قتل خواهر جوان به دست برادر نوجوان

یک خبر خوش برای سهام عدالتی‌ ها

خرید و فروش خودروی جانبازان آزاد شد

خبری جعلی که مردم را حسابی سرکار گذاشت

تداوم پرداخت تسهیلات خرید یا ساخت مسکن ایثارگران در سال 1403

گلزار مطهر شهدا میعادگاه ملت شریف ایران اسلامی است

«بازی دراز وعده صادق الهی بود»

تعیین تکلیف حسین شریعتمداری برای شورای نگهبان : لایحه عفاف و حجاب را کنار بگذارید، همین «طرح نور» کافی است / نگرانم این لایحه مثل برجام شود

800 پروژه عمرانی طی دو سال در ساری افتتاح شد

فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف! | ماده 49 لایحه عفاف و حجاب یعنی پول بده و کشف حجاب کن! | انتقاد تند حسین شریعتمداری

شرنگ شیرابه در کام خزر

تنها پل چوبی روستای شورکش بر اثر باران سیل آسا تخریب شد + فیلم

مناسبت روز/ یکشنبه، 9 اردیبهشت‌ماه

اردیبهشت داغ در مازندران

سلمانی با 2 خانواده شهید و جانباز متوفی و 2 آزاده و جانباز دیدار کرد

درگذشت مادر شهیدان والامقام «محمدرضایی» در شهر زاینده رود

جلب مشارکت مردم جهت رونق اقتصادی کیش

بخش زیادی از صادرات کیش درحوزه لجستیک وخدمات فنی، مهندسی و گردشگری است

دیدار استاندار بوشهر با خانواده «شهید والامقام عابدین بهفروز»

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: جهاد در بنیاد شهید و امور ایثارگران باید احیا شود

آغاز کاشت نشا برنج در شالیزار‌های بابل + فیلم

تعیین تکلیف حسین شریعتمداری برای شورای نگهبان /لایحه عفاف و حجاب را کنار بگذارید،همین «طرح نور» کافی است /نگرانم این لایحه مثل برجام شود

فرصت استثنایی کمیسیون رایگان در تپسی برای تمام سفیران!

پدر شهیدان والامقام «بابایی ملکشاه» از مازندران آسمانی شد

طرح توسعه نیروگاه 500 مگاواتی برق

توزیع 11 هزار تن انواع کود بین کشاورزان

نشست هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی دانشگاه پیام نور خوزستان

بازدید مدیرکل بازرسی لرستان از میدان شهدا خرم آباد

اجرای برنامه‌های راهبردی برای دو زنجیره مهم مازندران

بودجه فعلی ساری جوابگوی جمعیت شناور آن نیست

ببینید| برافراشته شدن بادبان خورشیدی ناسا در فضا

با افتتاح نیروگاه زباله‌سوز، معضل زباله ساری حل می‌شود

بیش از 10 هزار واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشتند

کاهش 50 درصدی تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای در ابتدای امسال

توجه به حفظ حرمت خانواده اولویت اصلی پلیس در طرح نور است

فیلمی از برافراشته شدن بادبـان خورشیدی ناسا در فضا | علم تا کجا پیش می‌رود؟

نمایی از دریاچه طبیعی کیو خرم آباد + تصاویر

78 مصوبه سفر دولت به مازندران کامل اجرا شده است