پیام مازند

آخرين مطالب

مازندران زائر کربلا دارد/ طنین نوای چاوش خوانان از ساری تا نجف مقالات

مازندران زائر کربلا دارد/ طنین نوای چاوش خوانان از ساری تا نجف
  بزرگنمايي:

پیام مازند - اربعین که می‌آید، دل هوای ماندن ندارد و در مسیر نجف تا کربلا پر می‌کشد، فرقی ندارد جوان باشی یا پیر، باید پای در مسیر گذاشت و پیاده روانه سفر شد. باید رفت و در دریای خروشان حسینی غرق شد و این روزها در مازندران نیز قشرهای زیادی پیاده و سواره عزم کربلا و اربعین کرده‌اند و چاوشی خوانان نیز می‌خوانند «هرکه دارد هوس کرببلا، بسم الله».
از دوچرخه سوار چالوسی گرفته که مسیر چالوس تا مشهد را برای پابوسی حرم امام رضا رکاب زد و پس از برگشت میل ماندن نداشت و دوباره در مسیر نجف تا کربلا شروع به رکاب زنی کرد.
وی که از قدیمی‌ها و پیشکسوت‌های تئاتری است، می‌گوید: زندگی عرصه هنرمندی ما است و باید نقشمان را به خوبی ایفا کنیم. او که به تازگی از سفر مشهد مقدس برگشته، هنوز گرد خاک سفر را پاک نکرده، عزم سفر کربلا، کرد. ادامه می‌دهد: آرزوی سفر به کربلا را با دوچرخه داشتم و به همراهی یکی از دوستان مسیر چالوس تا کربلا را رکابزنی می‌کنم.
حال و هوای دیگر گروه‌ها و قشرها هم وصف نشدنی است، جوانی که با شوق در حال دریافت گذرنامه اربعین هستند و قرارهای عاشقی خود را برای اربعین در بین الحرمین می‌گذارند.
هر روز گروه‌های زیادی برای سفر به کربلا عزم جزم می‌کنند. برای خادمان حسینی که سال‌های قبل در سفر اربعین بوده‌اند، این روزها ماندن در شهر و دیار سخت‌تر از دیگران آن است. آنان اربعین و حضور در کربلا و نجف و خدمت به زائران حسینی را چیز دیگری معامله نمی‌کنند.
چاوشی خوانی در بدرقه زائران کربلا، رسمی دیرینه در مازندران است و نوای چاوش خوانان در گوشه و کنار استان شنیده می‌شود که می‌خوانند اول به مدینه مصطفی را صلوات- دوم به نجف شیرخدا را صلوات، سوم به بقیع و چهار امام معصوم، چهارم به حسین و کربلا را صلوات».
خادمان حسینی از چند روز پیش روانه کربلا شده‌اند تا بتوانند مقدمات را برای پذیرایی زائران حسینی فراهم کنند. در این موکب‌ها افراد و قشرهای زیادی وجود دارد از خبرنگارانی که عهد بسته‌اند تا شور شیدایی مردم را در مسیر پیاده‌روی به ثبت رسانند تا پزشکانی که بنا دارند در این سفر به زائران حسینی خدمت کنند، فرهاد غلامی رئیس دانشگاه علوم پزشکی از اعزام 240 پزشک داوطلب برای خدمات رسانی به زائران اربعین خبر داد.
فرهاد غلامی با اشاره به ساماندهی 35 موکب مازندران در عراق در ایام اربعین گفت: به نسبت این موکب‌ها مجموعه نیروی انسانی شامل 240 نفر در نظر گرفته شده‌اند که به طور متوسط برای هر موکب حدود هشت نفر می‌شود.
وی افزود: پزشکان نیز در 30 موکب مستقر شدند و خدمات مورد نیاز درمانی در این موکب‌ها توسط تیم‌های بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران ارائه داده می‌شود.
غلامی همچنین از پوشش خدمات دارویی در ایام اربعین خبر داد و گفت: یک سری داروهای مورد نیاز شایع در بیماری‌های تنفسی و گوارشی هستند که موکب‌ها به همراه خود دارند.
وی از مشارکت داروخانه‌ها برای تأمین داروهای مورد نیاز زائران اربعین استان خبر داد و گفت: حدود 100 میلیون دارو خریداری شده تا برای ارائه خدمات پزشکی میان موکب‌های مازندرانی در عراق توزیع شود.
امسال تاکنون بیش از 56 هزار نفر از مازندرانی برای سفر اربعین در سامانه سماح ثبت نام کردند و برای تسهیل در اعزام زائران، سرویس‌های ویژه حمل و نقل ریلی و هوایی نیز تدارک دیده شده است. جانشین رئیس ستاد اربعین حسینی در مازندران با اشاره به راه اندازی پرواز اربعین در ساری گفت: امسال برای اولین بار دو پرواز برای اعزام زائران اربعین از فرودگاه رامسر به نجف برقرار می‌شود.
روح الله سلگی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آمار ثبت نام اربعین اظهار داشت: بیش از دو هزار نفر متقاضی سفر هوایی برای زیارت اربعین هستند و با رایزنی‌های صورت گرفته و شش پرواز به استان اضافه شد و برای اولین بار دو پرواز از رامسر به نجف نیز انجام می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین با کمک جهاد کشاورزی بیش از 20 تن گوشت قرمز و 20 تن مرغ، 10 تن روغن، 10 خودرو یخچال دار، 10 تریلی یخچال دار برای انتقال اقلام تأمین شده است.
وی با بیان اینکه بیش از 240 نفر کادر درمان از استان در سفر اربعین خدمات رسانی می‌کنند، اظهار داشت: برای هر موکب سه تا چهار نفر به عنوان کادر درمان خدمات رسانی می‌کنند.
معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران با اظهار اینکه مازندرانی به عنوان اولین مردمانی بودند که در تاریخ تشیع برای عتبات عالیات کمک کردند، افزود: اربعین به عنوان یک قدرت نرم فرهنگی به شمار می‌رود و اربعین نقطه اوج حماسه عاشورا و روح عاشورا به شمار می‌رود.
سلگی با اشاره به راه اندازی 35 موکب از استان در اربعین گفت: 15 موکب در طول مسیر پیاده روی اربعین، 15 موکب در کربلا، یک موکب در سامرا، دو موکب در نجف و دو موکب در مهران برپا شده است.
وی با بیان اینکه بیش از 52 هزار نفر در سامانه سماح برای سفر اربعین ثبت نام کردند، گفت: مازندران استان ششم کشور برای ثبت نام زائران اربعین به شمار می‌رود و مردم استقبال خوبی را از سفر داشتند.
وی از راه اندازی قطار ویژه اربعین از مقصد ساری به کرمانشاه خبر داد، گفت: هزینه سفر با قطار به ازای هر نفر به صورت رفت و برگشت 280 هزار تومان است.
سلگی از ارسال 250 کامیون کمک‌های مردمی از استان برای خدمات رسانی به زائران اربعین خبر داد.
مردم دیار علویان برای حضور در حماسه باشکوه اربعین لحظه شماری می‌کنند و در استان نیز برای جاماندگان اربعین در سواحل و اماکن مذهبی و زیارتی برنامه‌هایی پیش بینی شده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/735755/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف 20 دستگاه خودرو و موتورسیکلت قاچاق در مازندران

جریمه تاوان گرانفروشی خودرو

بودجه 1000 میلیاردی چالوس تصویب شد

20 درصد پرونده های محاکم مازندران مربوط به اراضی کشاورزی است

پیشرفت 85 درصد طرح نور در مازندران

انتخابات شبکه‌های تخصصی سمن‌های مازندران برگزار می‌شود

آیت‌الله کعبی: طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند

میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی 21 درصد است

نکات مهم در طراحی و اجرای دکوراسیون مغازه لوازم تحریر

بهره‌مندی 360 هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌

جهش تولید با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان ‌محقق می‌شود

آئین تجلیل از مروجین فرهنگ و منش پهلوانی در ساری

ثبت تخلف سرعت بیش از 479 هزار وسایل نقلیه در مازندران

پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور» | سست نشوید و...

بجنورد میزبان جشنواره ملی نوا‌های رضوی

شکوفه‌های بهار نارنج در مازندران

اثبات مالکیت و مالی بیشترین پرونده قضایی در مازندران است

عکس| رقص نور به جای آسفالت؛در تونل کندوان چه خبر ست؟

برپایی انتخابات سمن جوانان در مازندران

قیمت گذاری پرونده زمینهای تغییر کاربری یافته در آمل

طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند

ثبت تخلف سرعت بیش از 450 هزار وسایل نقلیه در مازندران

پایان نوبت اول آزمون سراسری در صحت و امنیت کامل

ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی "حفظ نور رضوی" آغاز شد

رشد 15 درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

دستگیری متخلفان شکار و صید در مازندران

آمادگی استان مازندران برای برگزاری مرحله دوم انتخابات

بازگشت 370 هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت

توقیف دارایی‌های روسیه دلارزدایی را تسریع می‌کند

کعبی، نائب رئیس جامعه مدرسین: نیروی انتظامی تحت هیچ شرایطی نباید از طرح نور عقب نشینی کند

مازندران در تعهد ساخت 70 هزار واحد مسکن حمایتی عقب ماند

محکومیت شدید برخوردهای خشونت آمیز علیه اساتید و دانشجویان غربی

سال گذشته اردوی راهیان نور با حضور بیش از 150 نفر از دانشجویان برگزار شد

سارق دامهای سنگین در دام پلیس نور

رقص نور به جای آسفالت / در تونل کندوان چه خبر است ؟

بخشی‌نگری مانع پیشرفت مازندران می‌شود

مازندران قهرمان دو رده سنی کاراته کشور

افزایش 30 درصدی ذخیره خون بندناف نوزاد در هرمزگان

علت اصلی ساخت و ساز غیرمجاز در مازندران چیست؟

اعزام 30 هزار نفر از استان همدان به اردوی راهیان نور

غرق‌شدن مرد میانسال در آب‌بندان سیمرغ

ضرورت تعامل دولت و مجلس برای رونق تولید و اشتغال

بازداشت اعضای 20 باند غیربومی سرقت در مازندران

بادبان خورشیدی ناسا در فضا باز شد

اعزام 3 هزار زائر از استان همدان در قالب کاروان راهیان نور

123 پروژه عمرانی در شهر هچیرود طراحی شده است

واحد 3 بخار نیروگاه نکا از مدار تولید خارج شد

اردوی تیم ملی مینی بسکتبال در رامسر

علت اصلی ساخت‌وساز غیرمجاز در مازندران چیست؟

پلیس مکتبی پیشگام برای اجرای احکام الهی