پیام مازند

آخرين مطالب

داغ بازندگی بر فوتبال و فوتسال بانوان مازندران در لیگ برتر ورزشي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- مازندران با وجود استعدادهای خوبی که در فوتبال و فوتسال بانوان دارد، در عرصه تیمی عمدتا نتایج بسیار ضعیفی را در رقابت های کشوری به دست می آورد، نتایجی که گاهی دستمایه شوخ طبعی برخی در دنیای ورزرش نیز می شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا، نتایج تیم های فوتبال و فوتسال بانوان مازندران در لیگ های برتر این دو رشته، نشان می دهد که توجه مدیریتی چندانی به این فرصت های مناسب ورزشی در مازندران نمی شود و ناکامی و کارنامه ای ضعیف، تنها دستاورد حضور تیم های فوتبالی و فوتسالی مازندران در سطح یک رقابت های کشوری است.
داغ بازنده بودن را نه تنها می توان بر پیشانی استقلال ساری که اکنون در لیگ برتر فوتسال با نتایج ضعیف و شکست های پرگل دست و پنجه نرم می کند و یا سپیدار قائمشهر که تازه به لیگ برتر رسیده و با دو تیم دیگر در رقابت برای کسب عنوان بدترین خط دفاع لیگ برتر است، مشاهده کرد، بلکه می توان بر پرونده بسته تیم هایی مانند بازرگانی امیر نوشهر و ابرسنگ سارینا بابل هم دید که سال های گذشته در لیگ برتر فوتسال حضور داشتند و ناگهان از عرصه رقابت ها محو شدند.
**شکست های پیاپی سپیدار
شنیدن خبر قعرنشینی تیم فوتبال سپیدار قائمشهر که امسال نماینده مازندران در لیگ برتر فوتبال بانوان کشور است، از ابتدای فصل تا امروز به خبر ثابت برای هواداران فوتبال بانوان در قائمشهر و مازندران تبدیل شده است.
این تیم دیروز – جمعه 21 مرداد - در مریوان ششمین دیدار خود در لیگ برتر فوتبال بانوان را مقابل تیم راهیاب ملل مریوان برگزار کرد و با دریافت 7 گل، به قائمشهر برگشت تا وضعیت عجیب و ضعیف این تیم کماکان ادامه داشته باشد.
سپیداری ها که مرداد امسال با کسب عنوان دوم در مرحله نهایی مسابقات لیگ دسته یک فوتبال بانوان کشور، همراه با ملوان بندر انزلی امتیاز حضور در لیگ برتر بانوان را به دست آوردند، هفته های پیاپی است که در لیگ برتر می بازند. نماینده مازندران در لیگ برتر فوتبال بانوان، فقط نمی بازد، بلکه با دریافت گل های پرتعداد، به فرصتی برای بالا رفتن تفاضل گل حریفان تبدیل شده است.
شاگردان ' سارا آذری ' که همگی جوان و کم تجربه هستند و به گفته سرمربی 18 نفرشان از 23 بازیکن تیم بومی بوده و پیشینه حضور در لیگ های پایین تر را هم نداشتند، در این فصل با 11 تیم از نقاط مختلف کشور که برخی از آن ها حریفانی قدرتمند محسوب می شوند بازی می کنند و اگر با همین روال مسابقات را ادامه دهند و کمکی برای تقویت این تیم به آن ها نشود، قید حضور در لیگ برتر فوتبال زنان را باید در پایان همین فصل بزنند.
بازی های لیگ برتر فوتبال برای این تیم، مانند نساجی مازندران که هفته نخست لیگ برتر را در قائمشهر از ذوب آهن اصفهان میزبانی کرده بود، با میزبانی از تیم بانوان ذوب آهن در استادیوم شهید وطنی آغاز شد. سپیداری ها 17 آذر مقابل زنان فوتبالیست اصفهان قرار گرفتند و در حالی که نیمه نخست را با دریافت یک گل به رختکن رفتند و امیدوار به جبران نتیجه بودند، در نیمه دوم با دریافت 4 گل، لیگ برتر را با شکستی سنگین آغاز کردند.
سرمربی سپیدار پس از شکست 5 بر صفر مقابل ذوب آهن، اضطراب بازیکنان را دلیل اصلی شکست تیم در مقابل نماینده اصفهان عنوان کرد، اما دیدار هفته دوم سپیدار مقابل آذرخش تهران نیز با شکست همراه بود. آن ها نتیجه را در تهران 2 بر صفر به آذرخش واگذار کردند تا دست خالی به قائمشهر برگردند.
دیدار سوم این تیم مقابل پارس جنوبی بوشهر بود، دیداری که باز هم برای نماینده مازندران در لیگ برتر فوتبال بانوان، چیزی جز دریافت گل های پرتعداد نداشت. شاگردان آذری در این دیدار از همان ابتدای بازی ضعیف ظاهر شدند و با دریافت گل نخست در دقیقه 7، کنترل بازی را از دست دادند. نتیجه این بازی 7 بر صفر به سود تیم بوشهری تمام شد.
نماینده مازندران در لیگ برتر فوتبال بانوان، با 3 شکست از 3 بازی باید خود را برای دیدار با انزلی چی های پرشور در فوتبال آماده می کرد، تیمی که مرداد امسال در مرحله نهایی مسابقات لیگ دسته یک، از آن ها شکست خورده بودند و به همین دلیل ملوانی ها به عنوان تیم اول، و سپیداری ها به عنوان تیم دوم به لیگ برتر رسیدند. دربی خزر فوتبال زنان ایران در انزلی با نتیجه 4 بر 1 به سود قوهای سپید انزلی پایان یافت تا ناکامی های سپیدار ادامه دار شود.
هفته پنجم رقابت ها، سومین دیدار خانگی سپیدار بود که مقابل پالایش گاز ایلام برگزار شد و نماینده مازندران باز هم نتیجه را با 5 گل خورده و بدون گل زده واگذار کرد. پس از این دیدار نیز سرمربی تیم بار دیگر عنوان کرد که " استرس اجازه گل شدن موقعیت های ایجاد شده توسط بازیکنان را نمی دهد" .
شکست سنگین 7 بر صفر سپیداری ها در بازی دیروز جمعه 21 دی مقابل راهیاب ملل هم فرآیند شکست های این تیم را ادامه داد تا نماینده مازندران همراه با تیم خلیج فارس شیراز و آذرخش تهران در لیگ برتر فوتبال بانوان، به سرعت به سمت ثبت یک رکورد در فوتبال زنان ایران حرکت کند.
سپیدار در 6 هفته 30 گل دریافت کرد و فقط یک گل زد و در رده یازدهم جدول 12 تیمی قرار دارد. خلیج فارس شیراز با 5 گل خورده بیشتر نسبت به سپیدار، رتبه دوازدهم را در اختیار دارد. تیم آذرخش تهران هم در این 6 هفته 43 گل دریافت کرد، اما به لطف همان 2 گلی که به سپیدار قائمشهر زد و 3 امتیازی که از دیدار با این تیم به دست آورد، در رتبه دهم جای گرفته است.
** سقوط دوباره استقلال ساری
شرایطی که سپیدار قائمشهر در لیگ برتر فوتبال بانوان پشت سر می گذارد بی شباهت به وضعیت یک تیم فوتبالی دیگر در ورزش بانوان مازندران نیست؛ تیم فوتسال استقلال ساری تنها نماینده مازندران در لیگ برتر فوتسال بانوان نیز وضعیت تقریبا مشابهی با تیم فوتبال سپیدار دارد.
آبی پوشان ساری فصل قبل رقابت های لیگ برتر فوتسال را با کسب 7 امتیاز از 22 بازی به پایان رساندند و سقوطشان از لیگ برتر، به لطف فدراسیون و تصمیم بر ماندن 2 تیم انتهای جدول در این لیگ، منتفی شد، اما این تیم در فصل جاری هم نتوانست کاری از پیش ببرد و با پذیرش شکست های پیاپی، امتیاز بازی در لیگ برتر را از دست داد تا عملا در دو فصل پیاپی از لیگ برتر سقوط کند.
بازیکنان استقلال ساری هفتم دی در هفته بیستم مسابقات، با پذیرش شکست 3 بر صفر مقابل پالایش نفت آبادان، 4 امتیازی ماندند و به لیگ دسته اول سقوط کردند. نماینده مازندران در لیگ برتر فوتسال کشور، امسال ضعیف تر از فصل قبل ظاهر شد و فقط توانست 4 امتیاز از 22 بازی کسب کند.
نگاهی به کارنامه استقلال ساری در گل شماری نشان می دهد که این تیم نیز همراه با چند تیم دیگر، برای سایر تیم های لیگ برتر فوتسال کشور فرصتی برای افزایش تفاضل گل محسوب می شد. استقلال ساری که در این فصل نیز حاشیه های مدیریتی و فنی متعددی داشت و حتی به بهانه تمدید نشدن پروانه باشگاه در هفته سوم مسابقات از لیگ انصراف داده بود و مقابل شرکت ملی حفاری به میدان نرفت، در 22 هفته 126 گل دریافت کرد و فقط 31 گل به ثمر رساند تا پس از تیم فوتسال دریژنو فرخ شهر ضعیف ترین خط دفاعی لیگ برتر فوتسال را داشته باشد. البته تیم دریژنو 4 پیروزی در این فصل کسب کرد تا با ماندن در لیگ برتر، تعداد زیاد گل های خورده خود را به نوعی جبران کند.
این وضعیت فقط امسال در نتایج استقلال ساری دیده نمی شود. این تیم فصل قبل نیز 122 گل دریافت کرد و فقط 28 گل به ثمر رساند. دیدار پایانی استقلال ساری مقابل شرکت ملی حفاری ایران بود که در ساری برگزار می شد و نیمه تمام ماند. بازیکنان استقلال ساری در آن دیدار پس از این که در دقیقه 9 بازی، سیزدهمین گل را دریافت کردند، به بهانه مصدومیت دستجمعی زمین مسابقه را ترک کردند.
** چالش مالی تیم های بانوان
استقلالی های ساری در سال های اخیر همواره با مشکلات مالی مواجه بودند و بازیکنان این تیم بارها عنوان کردند که شرایط دشوار مالی این تیم انگیزه ای برای آنان باقی نمی گذارد. مشکلات مالی علاوه بر کاهش انگیزه، طبیعی است که روی مسائل فنی دیگری مانند جذب بازیکن و تأمین مقدمات تمرین و حتی مسائل مربوط به اقامت تیم در شهرستان ها، برگزاری اردوها و رفت و آمدها نیز اثر منفی بگذارد، چالشی که بی تردید تیم سپیدار قائمشهر هم در لیگ برتر فوتبال بانوان از آن رنج می برد. در غیر این صورت، مسئولان این باشگاه قطعا برای حضور در لیگ برتر، نسبت به جذب بازیکنان شاخص و در تراز لیگ برتر اقدام می کردند.
تیم فوتسال بازرگانی امیر نوشهر که چند سال به عنوان یکی از دو نماینده مازندران در لیگ برتر فوتبال بانوان حضور می یافت نیز با این که گاهی نتایج قابل دفاعی کسب می کرد و در برخی هفته ها به عنوان مدعی ظاهر می شد، به خاطر همین مشکلات مالی از دور رقابت ها کنار رفت و دیگر خبری از این تیم نوشهری نیست.
بازرگانی امیر نوشهر در برخی بازی ها بسیار ضعیف ظاهر می شد و در بعضی بازی ها نیز فوتسال خوبی به نمایش می گذاشت. در نهایت مسائل مالی سبب شد که حامی مالی باشگاه قید تیمداری را بزند و امتیاز این تیم را بفروشد. امتیاز تیم لیگ برتری بازرگانی امیر نوشهر سال گذشته فروخته شد تا پرونده این تیم نیز در فوتبال بانوان مازندران بسته شود. ابرسنگ سارینا بابل هم دیگر تیم تشکیل شده در مازندران برای فوتسال بانوان بود که مدتی در لیگ برتر فوتسال کشور حضور یافت و سپس به خاطر مسائل مالی به سرنوشت مشابهی دچار شد.
از نتایج به دست آمده و سرنوشت تیم های فوتبالی و فوتسالی بانوان مازندران در لیگ های برتر این دو رشته، این گونه به نظر می رسد که فوتبال بانوان در مازندران جایگاه مشترکی بین مدیران ورزشی و حامیان مالی ندارد، چرا که نه تیم هایی که با خرید امتیاز به لیگ برتر رسیدند نتیجه گرفتند و ماندگار شدند و نه تیم هایی که با زحمت بازیکنان و کادر فنی و حامی مالی به بالاترین سطح رقابت ها راه یافتند. تا اینجای کار درخششی از حضور تیم های بانوان فوتبال و فوتسال مازندران در لیگ برتر مشاهده نشد.
بی میلی حامیان مالی برای سرمایه گذاری در این عرصه سبب شده که مازندران در فوتبال و فوتسال بانوان کشور آوازه ای نداشته باشد و چهره ای همیشه بازنده از آن در سطح برتر فوتبال و فوتسال کشور به جا بماند.
شاید لازم باشد که برای حفظ اعتبار فوتبال مازندران هم که شده، مدیران ورزش استان معیارهایی را برای تیمداری در نظر بگیرند و در صورت راه یابی تیم ها به لیگ برتر و حضور در این لیگ، با حمایت از حامیان مالی و تیم ها، راه را بر خدشه دار شدن اعتبار فوتبال و فوتسال بانوان مازندران ببندند.
9927/1654

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/73719/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آفتاب گرم بهاری در مازندران

رستاخیز یکخوابه ها در تهران / اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

موج کوتاه در دریای خزر

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»/ «چشم مردم وقتی به بی‌حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود»

اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

تداوم پایداری جوی تا نیمه هفته آینده در مازندران

رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟

شکایت شرکت نقل‌وانتقالاتی از پورتو برای پول انتقال طارمی

علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویری از تجمع روحانیون در حمایت از طرح «نور» با لباس جنگی

ترافیک سنگین در محورهای کرج - چالوس

برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز

تقدیر پلیس از بانوان آبادانی

ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است

نشست استاندار مازندران با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان

روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویر قطع 40 اصله درخت در کجور آرشیوی است

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور چیست؟

ضرورت لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

استقبال از قهرمان قایقرانی آسیا و مرد المپیکی در بابلسر

تعجب آلمانی‌ها از سرعت سقوط پول ملی ایران!

لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

دعوت استاندار از سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

دعوت استاندار لرستان سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است

استقبال بابلسری‌ها از مرد المپیکی قایقرانی

موسوی سومین طلایی مازندران در پیکار‌های انتخابی ووشو جام جهانی

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

عملیات «وعده صادق» ابهت پوشالی و شکستنی اسراییل رو اثبات کرد

دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد

اجرای اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت

(تصاویر) تجمع روحانیون در حمایت از « طرح نور » با لباس جنگی

ببینید | پول بده لایک کن!

چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور