پیام مازند

آخرين مطالب

زباله دانی به وسعت یک جنگل مقالات

زباله دانی به وسعت یک جنگل
  بزرگنمايي:

پیام مازند - سفر یک روزه هفتم شهریور ماه جاری علی سلاجقه به شهرستان آمل دستاوردهای ارزشمندی برای مردم این شهرستان داشت چراکه آملی ها بعد از 40 سال کش و قوس‌های فراوان این بار از عالی ترین مقام زیست محیطی کشور معاون رئیس جمهور شنیدند که در نشست کارگروه ملی مدیریت پسماند در خصوص ساماندهی زباله عمارت و جدایی این کوه زباله با سد هراز و در مصون ماندن آب این سد از زباله و شیرابه عمارت تصمیم خوبی اتخاذ شد که این یک خبر بسیار مسرت بخشی برای آنها بود و در حال حاضر بسیاری از مازندرانی ها به خصوص دوستداران محیط زیست چشم انتظار جدایی هر چه زودتر این دو پیوند نامبارک هستند.
عمارت زباله که یکی از مهم ترین مشکلات زیست محیطی مازندران به شمار می رود در 30 کیلومتری جنوب شهر آمل و در مسیر جاده هراز قرار دارد. این عمارت طی بیش از چهار دهه با انباشتن کامیون به کامیون زباله، قد کشید و به خاطر سخت جانی در پذیرش راه حل به عنوان لاینحل ترین معضل زیست محیطی شهرت کشوری یافت.
منطقه انباشت زباله عمارت 9 هکتار مساحت دارد. بنا بر آمارهای رسمی بیشتر از 40 سال پیش تاکنون روزانه حدود 300 تن زباله از شهرها و روستاهای اطراف در این منطقه تلمبار می شود.
مسئولان شهری و شهروندان آملی می گویند روزی که زمین منطقه عمارت را به عنوان سایت دپوی زباله در نظر گرفته بودند مقرر شد حداکثر تا 25 سال زباله در این منطقه انباشت شود ولی با گذشت بیش از چهار دهه دیگر زور کسی به این عمارت نرسید.
سفر علی سلاجقه به شهرستان آمل گره کور کوه زباله عمارت را در مسیر گره گشایی قرار داد و این معظل در کارگروه ملی تعیین تکلیف شد. در حال حاضر قریب به سه میلیون تن زباله در این مکان تلمبار شده است و همچنین روزانه بیش از 250 تن زباله به این کوه اضافه می شود.
با توجه به اینکه سد بزرگ هراز در پایین دست زباله عمارت در حال احداث است خطر نفوذ شیرابه ها و آلودگی آب سد بعد از راه اندازی می تواند از لحاظ زیست محیطی بسیار خطرآفرین باشد.
بر اساس توافق های انجام شده بین دستگاههای مرتبط با نظارت محیط زیست دو سال قبل از افتتاح این سد پاکسازی کوه زباله عمارت باید ساماندهی شود که در همین راستا در جلسه کارگروه ملی مدیریت پسماند که به ریاست رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در اواخر مردادماه جاری برگزار شد طی 19 بند و مصوبه ساماندهی زباله عمارت آمل کلید خورد.
در این پیوند جواد یعقوب زاده فعال زیست محیطی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: بسیار خرسندیم که پرونده کوه زباله عمارت در کارگروه ملی پسماند مطرح و برای جدایی این کوه زباله با سد هراز تصمیم‌های خوبی اتخاذ شد.
وی گفت: زباله و شیرابه‌های کوه عمارت به مرحله بسیار خطرناکی رسیده است و چاره جویی هر چه زودتر برای این مشکل یک امر ضروری می باشد.
این فعال زیست محیطی ادامه داد: در گام نخست باید ورود زباله جدید به مجموعه عمارت ممنوع شود و زباله ها روزانه به یک مکان دیگر که به دور از سد هراز باشد جانمایی شود.
وی بیان داشت: دیگر تصمیم آزمون و خطا در خصوص پسماند مازندران دیر شده است و با یک راهکار علمی باید این مسئله برای همیشه حل شود.
وی با بیان اینکه تاکنون برای مشکل زباله عمارت تصمیم هایی اتخاذ شد اما به جایی نرسید، افزود : امیدواریم در این مرحله جدایی زباله عمارت از مجموعه سد هراز محقق شود که زمینه خوشحالی همه شهروندان و فعالان محیط زیست را فراهم می‌کند.
یعقوب زاده در ادامه این را هم گفت که این جدایی و جانمایی جدید باید بدور از سد هراز و به دور از منابع آبی حوزه آبریز منطقه باشد زیرا بدلیل یکپارچگی آب در حوزه، آلودگی به سرعت همچون بومرنگ به تمام آن سرایت می کند.
این فعال محیط زیست با بیان اینکه شیرابه های حاصل از دپوی زباله که بدلیل وجود انواع مختلف زباله که تفکیک نمی شوند، بسیار سریع به تمام روان آب ها و سفره ها و آبهای سطحی نفوذ می کند، بیان داشت: به عنوان نمونه و موردی مانند باتری ها که بسیار خطرناک هستند باتری های خانگی حاوی فلزات سنگین و سمی مختلفی مثل جیوه، نیکل و سرب می باشند که رها کردن آنها در زباله های عادی موجب سـمی شدن شیرابه در محل های دفن زباله و بازگشت آنها به اکوسیستم و تهدید سلامتی عمومی خواهد شد.
و ی تصریح کرد: واپاشی باتری در محل دفن، آلودگی منـابع خـاک و آب را بـه دنبـال دارد.
بیشتر بخوانید سلاجقه: ساماندهی زباله عمارت آمل در کارگروه ملی تعیین تکلیف شد چهار طرح آموزشی و زیست محیطی با حضور معاون رئیس جمهور در آمل افتتاح شد استاندار مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: با استفاده از ظرفیت نخبگان دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه مازندران برای فریز کردن زباله‌های موجود در عمارت بهترین تصمیم اتخاذ می‌شود.
حسینی‌پور ادامه داد : بیش از 40 سال است که در محل عمارت آمل زباله دپو می‌شود که با اتخاذ یک تصمیم درست سد بزرگ هراز آبگیری و از طرف دیگر دغدغه های زیست محیطی برای این سد برطرف می شود.
این مقام مسوول بیان داشت: سند آمایش زباله مازندران تدوین شد و در حال حاضر راهکارهایی برای برون رفت از این مشکل موجود می‌باشد.
ساخت سد هراز در مازندران در حالی از نیمه گذشته است که خطر تکرار سرنوشت سدگتوند خوزستان بسیاری از کارشناسان و حتی شهروندان مازندرانی را نگران کرده است.
سد گتوند خوزستان که به خاطر جانمایی غیرکارشناسی آب شیرین و زلال رودخانه کارون را به آب شور پشت سد گتوند تبدیل کرد.
نخبگان دانشگاهی هشدار داده بودند، اگر شیرابه ها و زباله عمارت آمل که در نزدیکی تاج سد هراز واقع شده است برای آن چاره اندیشی نشود گتوندی دیگر در کمین مازندران خواهد بود و آب زلال و خروشان رودخانه هراز را به آب آلوده و غیر قابل استفاده در پشت سد هراز تبدیل خواهد کرد.
هراز یکی از رودهای پر آب مازندران است که از دره لار در جنوب کوه دماوند سرچشمه گرفته و به دریای خزر می‌ریزد.
رودخانه هراز در یک دره نسبتا پهن به طرف شمال جریان یافته است و در مسیر چندین روستا و محله عبور کرده و آب 110 هزار هکتار از اراضی کشاورزی مازندران را تامین می‌کند.
زمین‌های شالیزاری آمل، بابل، فریدونکنار، محمود آباد و نور از آب رودخانه هراز تامین می‌شوند. اهمیت سد هراز در حدی است که مهار آب‌های سطحی مازندران با وجود همه سدها و آب بندان‌های استان 10 درصد است در حالی که آب سد هراز به تنهایی می‌تواند 14 درصد مهار آب داشته باشد.
سد 650 میلیون متر مکعبی هراز که بزرگترین سد شمال کشور و چهارمین سد بزرگ کشور محسوب می شود به عنوان یکی از پروژه‌های مهم آبی در کشور محسوب می شود که عملیات اجرایی آن در سال 1389 آغاز شده است.
هر چه به زمان تکمیل سد هراز نزدیک تر می‌شویم تهدید و خطر شیرابه و زباله عمارت برای این سد بیشتر جلوه گری می کرد و در صورت بروز فاجعه آلودگی آب این سد خسارت آن از سد گتوند هم بیشتر خواهد بود.
کارشناسان و چهره‌های علمی محیط زیست نگران هستند که آب شیرین و خروشان هراز که یکی از رودخانه‌های پرآب مازندران است با پیوندی نامبارک با شیرابه‌های زباله عمارت از مدار مصرف کشاورزان خارج و به سرنوشت شوم سد گتوند که آب شیرین و سالم را با حل شدن کوه نمکی در سد به آب شور تبدیل کرده است دچار شود.
چهره های علمی و متخصص بر این باور هستند تا دیر نشده هر چه زودتر باید برای حل مشکل شیرابه و زباله عمارت چاره اندیشی شود که در نهایت این گره گشایی در کارگروه ملی پسماند که به ریاست رییس سازمان محیط زیست کشور برگزار شد، با اجرای طرحی مرحله به مرحله این مشکل برطرف خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/738099/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویت زنجیره های ارزش محصولات کشاورزی مازندران

دستگیری 5 نفر در ارتباط با قتل بازپرس سابق در آمل

جزییات و شیوه قتل بازپرس ویژه و قاضی سابق در آمل

اجرای نوبت‌بندی مخازن آبی برای تأمین آب کشتزارهای مازندران

پیکر مطهر پدر شهیدان بابایی ملکشاه در بابل تشییع شد

روزانه 150 تن گوشت مرغ در مازندران خریداری می شود

شورای ائتلاف کاندیداهای مورد حمایت خود در خرم‌آباد را اعلام کرد

نوای ساز ارکستر سمفونیک تهران در قلعه فلک‌الافلاک می‌پیچد

زنجیره های ارزش کشاورزی در مازندران تقویت شود

مازندران پایین‌ترین نرخ بیکاری در کشور را دارد

اجرای ایمن سازی و اصلاح شیب شیروانی 140 کیلومتر از حاشیه راه‌های مازندران

وضعیت بارش‌ها سه ماه آینده در حوضه آبریز مازندران چگونه است

حریم حفاظتی چهار بنای قجری مازندران مصوب شد

پایان زمستان‌گذرانی 200 هزار پرنده مهاجر مازندران

کیش با کسب بالاترین امتیاز در4 شاخصه سرمایه گذاری، صادرات، بهبود فضای کسب و کار و ارزش تولیدات برتر شد

مدیرکل بنیاد شهرستان‌های استان تهران با جانباز هنرمند و خالق عکس‌های ماندگار دوران معاصر دیدار کرد

اجرای پروژه «نصب توری» جاده کرج_چالوس را مسدود کرد

حاجی محمره از یادمان های راهیان نور بازید کرد

جاده کرج ـ چالوس بسته شد

جزییات قتل بازپرس سابق در آمل؛ 5 نفر دستگیر شدند

محور کرج -چالوس مسدود شد

تجاوز 4 مرد افغان به پسر 16ساله در حاشیه تهران

آیین تجلیل از مقام معلم با حضور مدیرکل آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

تعطیلی واحد شن و ماسه در محور کندوان

این مناطق منتظر بارش رگباری باران باشند

تعیین تکلیف شریعتمداری برای لایحه حجاب | کنارش بگذارید، «طرح نور» پلیس کافی است

انسداد محور کرج – چالوس

چالوس سه روز بسته شد؛ مسافران از مسیر جایگزین استفاده کنند

دختر فراری از ناچاری با سارق سابقه‌ دار همدست شد

حملات سنگین روسیه به 4 نیروگاه مهم اوکراین

جامعه فرهنگی استان ایلام 57 شهید تقدیم نظام و انقلاب کردند

زیارت شهدای مدفون در حرم حضرت معصومه(س) با حضور استاندار قم

برگزاری دومین کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری‌های عصبی در صرع و پارکینسون»

حرکت عادی خودرو‌ها در جاده‌های شمال

کلاس‌های پیام نور امروز به مدت 2 ساعت تعطیل شد

قتل خواهر جوان به دست برادر نوجوان

یک خبر خوش برای سهام عدالتی‌ ها

خرید و فروش خودروی جانبازان آزاد شد

خبری جعلی که مردم را حسابی سرکار گذاشت

تداوم پرداخت تسهیلات خرید یا ساخت مسکن ایثارگران در سال 1403

گلزار مطهر شهدا میعادگاه ملت شریف ایران اسلامی است

«بازی دراز وعده صادق الهی بود»

تعیین تکلیف حسین شریعتمداری برای شورای نگهبان : لایحه عفاف و حجاب را کنار بگذارید، همین «طرح نور» کافی است / نگرانم این لایحه مثل برجام شود

800 پروژه عمرانی طی دو سال در ساری افتتاح شد

فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف! | ماده 49 لایحه عفاف و حجاب یعنی پول بده و کشف حجاب کن! | انتقاد تند حسین شریعتمداری

شرنگ شیرابه در کام خزر

تنها پل چوبی روستای شورکش بر اثر باران سیل آسا تخریب شد + فیلم

مناسبت روز/ یکشنبه، 9 اردیبهشت‌ماه

اردیبهشت داغ در مازندران

سلمانی با 2 خانواده شهید و جانباز متوفی و 2 آزاده و جانباز دیدار کرد