پیام مازند

آخرين مطالب

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران اعلام کرد؛

تدوین پروژه اقتصادی برای 2758 روستای مازندران گفتگو

تدوین پروژه اقتصادی برای 2758 روستای مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران گفت: برای دو هزار و 758 روستای استان پروژه و فعالیت در راستای توانمندسازی اقتصادی تدوین شده است.

فرج الله فتح اله پور در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: پیرو ابلاغ شیوه نامه تدوین برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی روستایی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور (موضوع جز 1 بند الف ماده 27 قانون ششم توسعه) به استان‌ها و تکلیف قانونی برای تهیه برنامه مذکور و با توجه به نظریه‌های جدید توسعه، تدوین برنامه توانمندسازی تمامی روستاها برای تقویت اقتصاد محلی و منطقه‌ای و تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در برنامه ششم توسعه مد نظر قرار گرفت.
وی اظهار داشت: چنانچه در بند قانونی مذکور ذکر شده است برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستاها بایستی با مشارکت نیروهای محلی و با بهره گیری از تسهیلات بانکی، حمایت‌های دولتی و سرمایه گذاری بخش خصوصی، به وسیله سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهیه شده و به تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه استان مربوطه برسد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران افزود: بر اساس این قانون استان‌ها هرساله طبق جدول ابلاغی بایستی تعدادی از روستاهای استان را مورد مطالعه قرار داده و طی 5 سال برنامه به 25 هزار روستا در کل کشور برسند، بر این اساس سهمیه استان مازندران هر سال 313 و در مجموع هزار و 565 روستا مشخص و مقرر شده بود از زمان ابلاغ در هر سال برای 313 روستا برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی تهیه و تصویب شود.
وی ادامه داد: با توجه به ویژگی‌های طبیعی و اقلیمی، تراکم و تمرکز سکونتگاه‌های روستایی، روابط متقابل فضایی – عملکردی روستاها و پیچیدگی این روابط و نزدیکی و یکپارچگی بسیاری از مناطق روستایی استان مازندران، انجام مطالعات تمامی روستاها در قالب یک سند یا برنامه توسعه در دستور کار استان قرار گرفت.
فتح الله پور یادآور شد: لذا مطالعات اجرایی طرح در چارچوب موافقتنامه بین این سازمان و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران به عنوان دستگاه مجری برای سه هزار و 95 سکونت گاه روستایی شروع و در نهایت برای دو هزار و 758 روستا پروژه و فعالیت شناسایی و تدوین شد.
وی گفت: با توجه به حجم کار و گستردگی فعالیت‌های اقتصادی موجود در سطح روستاهای استان و مطابق با مطالعات سند آمایش، استان به 7 ناحیه تقسیم و هرناحیه توسط یک مشاور ذیصلاح مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت.
تدوین گام‌های عملیاتی اجرای پروژه
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران تصریح کرد: گام‌های طی شده در تدوین این سند مطالعاتی شامل برگزاری جلسات آمادگی راهبردی اولیه، شرح خدمات، تدوین روش شناسی انجام کار، برگزاری جلسات متعدد در سطح استان، شهرستان‌ها، سکونتگاه‌های روستایی جهت تبیین موضوع برای کلیه گروه‌های ذینفع و ذی نفوذ در تدوین سند مطالعاتی، استعلام از دستگاه‌های اجرایی مرتبط جهت اخذ نظرات، پیشنهادات و برنامه‌های آتی دستگاه‌ها است.
فتح الله پور نشست با روستاییان با هدف برنامه ریزی مشارکتی (برنامه ریزی پایین به بالا و بالا به پایین)، مطالعات وضع موجود از 5 بعد محیطی، زیست محیطی، کالبدی، زیرساختی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی-مدیریتی، مشارکت جامعه محلی روستایی هدف، شوراهای اسلامی و دهیاران، خانوارهای روستایی دارای فعالیت اقتصادی، فعالین حوزه‌های کسب و کار، نخبگان حوزه‌های فعالیت‌های اقتصادی در سطح نواحی در قالب مصاحبه و پرسشنامه، جمع بندی مطالعات وضع موجود و تحلیل‌ها و ارائه نتایج اولیه مطالعات در کمیته برنامه ریزی 22 شهرستان و اخذ نظرات شهرستانی و تدوین برنامه‌ها و پروژه‌های پیشنهادی با رویکرد مشارکتی در قالب پروژه‌های خرد، خانگی و متوسط با اتکا به اعتبارات اشتغالزایی و مشارکت بخش خصوصی و حداقل اتکا به منابع اعتباری بودجه دولتی از گام‌های برنامه است.
وی گفت: تعیین نقش پروژه و نقش روستا در زنجیره تولید، بررسی و مطالعه تمامی روستاها، تدوین چشم اندازهای توسعه، راهبردها و سیاست‌های اجرایی در سطح کلیه بخش‌ها و پیشنهاد پروژه، فعالیت‌های اقتصادی در سطح سکونتگاه‌های روستایی منطبق با نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در سطح بخش‌ها و روستاها با رویکرد مشارکت جوامع محلی و دستگاه‌های اجرایی دخیل در توسعه پایدار سکونتگاه‌های روستایی از دستاوردهای این برنامه است.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/738534/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیشنهاد مشوق در هزینه خدمات فرودگاهی در تابستان توسط سازمان منطقه آزاد کیش به ایرلاین‌ها/ قول مساعد مدیران عامل شرکت هواپیمایی برای برقراری پرواز به جزیره کیش در فصل تابستان

دستگیری 5 نفر از اعضای شورای شهر سردشت

جزئیات مرگ تلخ و تکان‌ دهنده آهوی 13 ساله

کتاب «نقش ما» وارد بازار نشر شد

حراست هر دستگاه از ماموریت و وظیفه آن دستگاه نگهبانی می‌کند

اولین نشست بررسی و تدوین برنامه عملیاتی سال 1403 در استان البرز برگزار شد

حلقه‌های اطراف سحابی حلقه

صعود سراسری به ارتفاعات «بازی‌دراز» به تعویق افتاد

قدردانی مسئول دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم از اجرای طرح نور

توصیه‌ای که رهبر انقلاب برای پژوهشگاه رویان داشته‌اند

ایمن سازی 140کیلومتر از حاشیه راه های مازندران

کشف سیارکی جالب که بچه ماه است!

فیزیکدانان، تعداد جهان‌های موازی را مشخص کردند

آشنایی با انواع تراکت و کاربردهای آن‌ها

ناسا یک گام به کشف حیات بیگانه در مریخ نزدیک‌تر شد

رمز داشتن یک باغ گردو تجاری با پتانسیل باردهی بالا چیست ؟

شگفتی‌آفرینی ژاپن در ماه: ماه‌نشین «اسلیم» برای سومین بار از سرمای مرگبار ماه جان به در برد

نقشه گنجی که فقط از فضا دیده می‌شود / عکس

های تاکی (HiTalki) چیست؟

چگونه فالوورهای اینستاگرام خود را افزایش دهیم؟

آیا معمای «مثلث برمودا» حل شده؟

سوزش پس از ماساژ: اثرات طبیعی یا مشکل جدی؟

کاهش درد و افزایش انرژی با طب فشاری: معرفی بهترین روش‌ها

راهنمای کامل انتخاب روغن برای ماساژ: آیا می‌دانید چه روغنی برای شما مناسب است؟

ماساژ و مدیتیشن: دو روش قدرتمند برای پاکسازی چاکراها

فواید ماساژ درمانی برای قلب + نحوه انجام آن

آشنایی با اصول و تکنیک‌های موثر ماساژ گواشا

معرفی کتاب تکه کاغذهای رنگی که به خلاقیت کودک کمک می‌کند

معرفی کتاب کودک جالب

دو خط کتاب/بیا زندگی کنیم!

بخشی از کتاب/ به هیچ‌کس اجازه نده بهت بگه نمیتونی

ورود ترجمه «آن روی دیگران» به کتابفروشی‌ها

معنی ضرب المثل جالب "از شیر مرغ تا جان آدمیزاد"

عرضه «روایت انحراف» در کتابفروشی‌ها

«مردی از جنس مس و خاک» به چاپ چهارم رسید

بخشی از کتاب/ مبادا آه کسی را برآوری

داستانک/ پستچی

داستان دلنشین لیلی و‌ مجنون

شعری کوتاه و عاشقانه را بشنوید

شما باید عاشق درون یک فرد بشید!

اینفوگرافی/ مردم کدام کشورها بیشتر کتاب می‌ خوانند؟

داستانک/ پیرمرد فقیر

به جای تراپی و فوبیا چه بگوییم؟

عادت‌هایی که خواب راحت را از شما می‌گیرند

دستگاه های استان تهران در حوزه راهیان نور به تکالیف خود عمل کنند

تجهیزات الکترونیکی برگزاری انتخابات در خرم‌آباد فراهم است

اسامی نفرات دعوت شده اردوی هفتم تیم کشتی آزاد جوانان

ایجاد یک‌هزار شغل با شناسایی 42 فرصت سرمایه‌گذاری در مازندران

400 هزار نفر از اقشار مختلف در اردوهای راهیان نور شرکت کرده اند

به تعویق افتادن زمان برگزاری ویژه برنامه صعود سراسری به ارتفاعات بازی دراز