پیام مازند

آخرين مطالب

افسردگی پاییزی را این‌طوری درمان کنید مقالات

افسردگی پاییزی را این‌طوری درمان کنید
  بزرگنمايي:

پیام مازند - این روز‌ها در آستانه اولین ماه فصل پاییز قرار داریم و با کوتاه شدن روز‌ها و کاهش میزان تابش نور خورشید حال و روز روحیه افراد مختلف کمی متغییر شده و نشاط فصول بهار و تابستان کاهش پیدا می‌کند. افسردگی پاییزی، نوعی افسردگی یا اختلال عاطفی است که علائم آزار دهنده آن می‌تواند مشکلات زیادی برای افراد طی فصول پاییز و زمستان ایجاد کند.
به گزارش فارس، علائم این نوع افسردگی در افراد مختلف ممکن است خفیف یا شدید باشد و گاهی شدت آن به قدری افزایش می‌یابد که فرد از انجام امور روزمره خود ناتوان می‌شود. افرادی که دچار این عارضه می‌شوند اغلب احساسات منفی از جمله غم، تحریک پذیری، استرس و همچنین خستگی، افزایش وزن و عدم تمایل به خروج از منزل را تجربه می‌کنند.
افسردگی پاییزی اتفاقی ناخوشایند است که بسیاری از مردم در فصل طلایی سال تجربه می‌کنند! افسردگی در پاییز شاید کمی عجیب باشد، اما حتی گریبان گیر موجودات دیگر به غیر از انسان هم می‌شود و آن‌ها هم افسردگی فصل پاییز را تجربه می‌کنند.
از آنجا که میزان نور خورشید در فصل‌های مختلف به روی فعالیت جانداران می‌تواند تاثیرات گوناگون داشته باشد، بیماری افسردگی فصلی هم ممکن است ناشی از تغییرات طول روز و میزان تابش نور در فصول مختلف باشد که بر روی همه تاثیر گذار است.
غم و اندوه بی دلیل، از نشانه‌های اصلی افسردگی پاییزی است، اما از دیگر نشانه‌های افسردگی پاییز به مواردی همچون کم خوابی، بد خوابیدن، تغییر الگوی تغذیه و اشتها، از دست رفتن علاقه نسبت به چیز‌هایی که قبلا لذت بخش بوده اند، افکار پوچ، احساس گناه و سرزنش خود، مقصر دانستن خود در همه موارد زندگی، بی تفاوتی به مسائل زندگی، بدبینی و غیره، کاهش انرژی جسمانی، میل به تنهایی و انزوای اجتماعی از بارزترین علائم افسردگی در پاییز است.
جمال شمس، استاد روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه در برخی از فصول سال به دلایل نامعلوم ممکن است خلق برخی از افراد دستخوش تغییراتی شود، اظهار کرد: افسردگی فصلی اختلالی است که معمولا با تغییر فصل به بالاترین میزان خود می‌رسد.
وی افزود: به طور کلی افسردگی فصلی نوعی اختلال است که در آن فرد در دیگر زمان‌های سال شرایطی عادی دارد، ولی در فصلی خاص احساس اضطراب و افسردگی می‌کند.
شمس با اشاره به اینکه تابش نور خورشید و ساعت بیولوژیکی بدن که تنظیم کننده ترشح هورمون‌ها است می‌تواند خلق وخو و خواب را تحت تاثیر قرار دهد، تاکید کرد: افرادی که با تغییر فصل دچار افسردگی می‌شوند، به هر میزان نور بیشتری دریافت کنند زودتر از افسردگی و تنگی خلق رهایی می‌یابند.
عضو هیأت علمی گروه روانپزشکی دانشگاه گفت: خلق 11 درصد از عموم مردم با شروع فصل پاییز و سرد شدن هوا کاهش پیدا می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه تمامی افرادی که دچار افسردگی فصلی می‌شوند ضرورتا مبتلا به اختلال افسردگی نیستند، توضیح داد: ممکن است درصد کمی از افرادی که به یک باره با تغییر فصل دچار اضطراب و افسردگی می‌شوند به درمان‌های مداخله‌ای نیاز داشته باشند.
خلق 11 درصد از عموم مردم با شروع فصل پاییز و سرد شدن هوا کاهش پیدا می‌کند. این متخصص روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه اختلال عاطفی و یا افسردگی فصلی افراد را به شکل‌های متفاوتی تحت تاثیر قرار می‌دهد، افزود: احتمال تغییر خلق در فصل بهار نیز وجود دارد.
احتمال بروز افسردگی با شروع فصل پاییز به مراتب بیشتر از بهار است شمس با اشاره به اینکه احتمال بروز افسردگی با شروع فصل پاییز به مراتب بیشتر از بهار است، توضیح داد: شیدایی یا مانیا حالتی از افسردگی است، در این مدل از اختلال خلق که همزمان با فصل بهار آغاز می‌شود انرژی فرد بسیار زیاد می‌شود؛ به شکلی که این اختلال با تظاهراتی همانند نشاط زدگی، تحریک‌پذیری، فعالیت بیش از حد، خلق بالا به صورت شادی، خوش‌بینی افراطی، بیقراری حرکتی، اشکال در تمرکز و برنامه‌ریزی‌های بلندپروازانه دیده می‌شود.
این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: در مبتلایان به بیماری دوقطبی، علائم مانیا و شیدایی با شروع فصل بهار و اختلال افسردگی در فصل پاییز عود می‌کند.
متخصص روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه علائم و نشانه‌های افسردگی فصلی با اختلال افسردگی دائم شباهت زیادی دارد، خاطرنشان کرد: کاهش انرژی، تغییرات محسوس در میزان خواب، میل جنسی، توجه و تمرکز و تغییر در میزان اشتها از نشانه‌های افسردگی است.
این عضو هیأت علمی دانشگاه تنها فاکتوری که افسردگی فصلی را نسبت به سایر اختلالات روانی و افسردگی‌ها متفاوت می‌کند، زمان بروز افسردگی فصلی دانست و گفت: افسردگی فصلی در بازه زمانی خاص در سال عود می‌کند.
بیشترین سن بروز افسردگی بین 30 تا 40 سال است شمس با بیان اینکه احتمال بروز تمامی بیماری‌ها و اختلالات روان تقریبا یکسان است، خاطرنشان کرد: به طور مثال بیشترین سن بروز افسردگی بین 30 تا 40 سال است و یا اختلال دوقطبی و یا بروز شیدایی در 20 تا 25 ساله‌ها بیشتر دیده می‌شود.
کاهش انرژی، تغییرات محسوس در میزان خواب، میل جنسی، توجه و تمرکز و تغییر در میزان اشتها از نشانه‌های افسردگی است.
این عضو هیأت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه به طور کلی انواع بیماری‌ها که اختلالات روان هم از این قاعده مستثنی نیست تاریخ دقیق شروع و یا سن خاصی ندارد، تاکید کرد: حتی ممکن است فردی در سن بالای 50 یا کمتر از 20 سال دچار افسردگی یا افسردگی فصلی شود.
شمس با اشاره به اهمیت درمان انواع افسردگی‌ها، تاکید کرد: اگر چنانچه این بیماری به موقع تشخیص و درمان‌ها پیش از شدت گرفتن علائم آغاز شود، روند درمان تا حدود زیادی از بروز مشکلات بعدی جلوگیری خواهد کرد.
وی استفاده از درمان‌های دارویی، غیر دارویی و یا مشاوره را از جمله روش‌های درمان افسردگی فصلی دانست و تاکید کرد: درمان این اختلال به کمک نور درمانی، دارو و روش‌های روان پزشکی انجام می‌شود و اگر چنانچه فرد به اختلال دوقطبی مبتلا باشد باید به پزشک خود اطلاع دهد؛ چراکه این موضوع برای زمان تجویر نور درمانی و دیگر دارو‌های ضد افسردگی بسیار اهمیت دارد.
این متخصص روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت:درمان با دارو‌های ضد افسردگی برای برخی از بیماران مبتلا به اختلال عاطفی فصلی، خصوصا اگر علائم شدید باشد بسیار موثر خواهد بود.
دقت کنیم! در روز‌های پاییزی که هرروز روند کوتاه‌تر شدن روز و وجود نور خورشید کمتر می‌شود ضرورت استفاده از نور خورشید در طول روز بیشتر است و ارتباط داشتن با افراد دیگر به ویژه اعضای خانواده از اهمیت زیادی در جلوگیری از بروز افسردگی برخوردار است.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/742425/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شکست ابهت پوشالی صهیونیسم در عملیات وعده صادق

حداقل سهم مازندران در هیئت دولت، حضور یک وزیر کشاورزی یا ورزش از نخبگان این استان است

جهش تولید در بخش کشاورزی با دانش بنیانی محقق می شود

استاندار مازندران؛ گره کور طرح توسعه نیروگاه 500 مگاواتی برقِ نیروگاه شهید سلیمی نکا را باز کرد

بازدید استاندار مازندران از روند فعالیت نیروگاه شهید سلیمی

غرق شدن مرد 55 ساله سیمرغی در آب‌بندان لاله‌زار

موج حمایتها از طرح نور | 32 دستگاه متولی حجاب، از فراجا دفاع کنند

آیت‌الله مکارم‌شیرازی: پلیس طرح نور را با قدرت ادامه دهد

روحانیون و طلاب قم، لباس نظامی پوشیده اند برای جنگ با که؟ با زنان و دختران این سرزمین؟!

اعزام 25 هزار همدانی به مناطق عملیاتی غرب و جنوب کشور

امسال 125 هزار تن کیوی و مرکبات از مبدأ مازندران صادر شد

شهدای گمنام مظلوم هستند/ ساخت فیلم کالدو

کشف 20 دستگاه خودرو و موتورسیکلت قاچاق در مازندران

جریمه تاوان گرانفروشی خودرو

بودجه 1000 میلیاردی چالوس تصویب شد

20 درصد پرونده های محاکم مازندران مربوط به اراضی کشاورزی است

پیشرفت 85 درصد طرح نور در مازندران

انتخابات شبکه‌های تخصصی سمن‌های مازندران برگزار می‌شود

آیت‌الله کعبی: طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند

میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی 21 درصد است

نکات مهم در طراحی و اجرای دکوراسیون مغازه لوازم تحریر

بهره‌مندی 360 هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌

جهش تولید با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان ‌محقق می‌شود

آئین تجلیل از مروجین فرهنگ و منش پهلوانی در ساری

ثبت تخلف سرعت بیش از 479 هزار وسایل نقلیه در مازندران

پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور» | سست نشوید و...

بجنورد میزبان جشنواره ملی نوا‌های رضوی

شکوفه‌های بهار نارنج در مازندران

اثبات مالکیت و مالی بیشترین پرونده قضایی در مازندران است

عکس| رقص نور به جای آسفالت؛در تونل کندوان چه خبر ست؟

برپایی انتخابات سمن جوانان در مازندران

قیمت گذاری پرونده زمینهای تغییر کاربری یافته در آمل

طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند

ثبت تخلف سرعت بیش از 450 هزار وسایل نقلیه در مازندران

پایان نوبت اول آزمون سراسری در صحت و امنیت کامل

ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی "حفظ نور رضوی" آغاز شد

رشد 15 درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

دستگیری متخلفان شکار و صید در مازندران

آمادگی استان مازندران برای برگزاری مرحله دوم انتخابات

بازگشت 370 هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت

توقیف دارایی‌های روسیه دلارزدایی را تسریع می‌کند

کعبی، نائب رئیس جامعه مدرسین: نیروی انتظامی تحت هیچ شرایطی نباید از طرح نور عقب نشینی کند

مازندران در تعهد ساخت 70 هزار واحد مسکن حمایتی عقب ماند

محکومیت شدید برخوردهای خشونت آمیز علیه اساتید و دانشجویان غربی

سال گذشته اردوی راهیان نور با حضور بیش از 150 نفر از دانشجویان برگزار شد

سارق دامهای سنگین در دام پلیس نور

رقص نور به جای آسفالت / در تونل کندوان چه خبر است ؟

بخشی‌نگری مانع پیشرفت مازندران می‌شود

مازندران قهرمان دو رده سنی کاراته کشور

افزایش 30 درصدی ذخیره خون بندناف نوزاد در هرمزگان