پیام مازند

آخرين مطالب

مشقی برای نجاتِ جان مقالات

  بزرگنمايي:

پیام مازند - مازندران با دارا بودن 470 کیلومتر ساحل خزر و رودخانه‌های خروشان به همراه سدهای بزرگ در این استان که سالانه میزبان میلیون‌ها مسافر و گردشگر از نقاط مختلف کشور است.
دولت با به کارگیری تدابیر لازم و ارتقاء زیرساخت‌ها در تلاش است تا آمار فوتی‌های ناشی از غرق شدن در دریا، رودخانه، سدها و آببندان‌های استان را به پایین‌ترین حد خود برساند و همزمان با سوت پایان طرح دریا در مازندران آموزش غواصی 75 آتش‌نشان مازندران در ساحل سرخرود آغاز شد.
با توجه به اینکه یک سوم شهرداری‌های مازندران در کنار ساحل خزر واقع شده است و شهرهای دیگر مازندران دارای رودخانه‌های خروشان و سدهای بزرگ وآبندان هستند آموزش غواصی این آتش‌نشانها برای نجات جان هم وطنان یک ضرورت بوده است.
مهدی انگوران مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری مازندران در حاشیه دوره آموزشی غواصی برای آتش‌نشانان مازندران در جمع خبرنگاران در ساحل سرخرود بیان داشت : با توجه به 470 کیلومتر ساحل مازندران و رودخانه‌های خروشان به همراه سدهای بزرگ در این استان آموزش غواصی برای آتش‌نشانان مازندران یک ضرورت بود.
وی با اشاره به اینکه 75 آتش‌نشان از شهرداری‌های مازندران در این دوره آموزشی غواصی و امداد و نجات در آب شرکت کردند بیان داشت : حدود نیمی از آتش‌نشان‌های استان مازندران به لباس و تجهیزات غواصی مجهز شدند و مابقی هم به زودی به این تجهیزات مجهز خواهند شد.
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری مازندران ادامه داد : یک سوم شهرداری‌های مازندران در کنار ساحل خزر واقع شده‌اند که این دوره آموزشی برای آتش‌نشانها یک ضرورت جدی بود.
این مقام مسوول تصریح کرد با توجه به اینکه مازندران از جمله استان‌های ممتاز در حوزه گردشگری می باشدتلاش کردیم با آموزش غواصی زنجیره خدمت رسانی را در استان تکمیل کنیم.
در این پیوند معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران بیان داشت: در راستای سیاستی که استاندار مازندران برای ساماندهی دریا انجام داد سه مسئله مورد تاکید قرار گرفت.
روح الله سلگی، توسعه زساخت، به مسائل فرهنگی ساحل و کاهش غریق در سواحل مازندارن را از جمله سه محوری برشمرد که دستاوردهای ارزشمندی در این بخش ها حاصل شد.
این مسوول با بیان این که، قبل از آغاز طرح دریا 2 جلسه اثر گذار استانداران شمالی با مدیران ارشد و وزیر کشور داشتند که سیاست گذاری های کلان در این حوزه مشخص شد، ادامه داد: برای نخستین بار هلال احمر متولی نجات غریق در ساحل مازندران انتخاب شد که بیش از یک هزار ناجی غریق ماموریت خدمت رسانی به مسافران را انجام دادند.
سلگی در ادامه این را هم گفت که از خردادماه زمان (غیر رسمی) آغاز طرح دریا تاکنون بیش از یک هزار و 100 غرق شده حتمی را نجات دادند که بعضی از آنها احیا شده و به زندگی بازگشتند.
وی اضافه کرد: این آمار نجات یافته و کاهش فوتی ها در دو دهه اخیر بی سابقه بوده است.
به گزارش ایرنا، در سالهای قبل اخبار حوادث مازندران در تابستان همواره حول محور غرق شدن و فوت افراد در دریا بود و به اذعان کارشناسان، ‌مسوولان امر و حتی مردم ساکن در این استان روزهای فوتی بر اثر این حادثه کم نبودو هر روز خبری مبنی بر فوت فرد یا افراد بر اثر غرق شدن در دریا مخابره می شد. موضوعی که کابوس مسافران در مازندران به شمار می رفت و بسیاری در این سالها گرفتار جریان شکافنده دریای خزر شدند و جان خود را از دست دادند.
سابقه ایجاد ساحل امن برای شنای مسافران در مازندران به اوایل دهه 90 بر می گردد به طوریکه طرح سالم‌سازی دریا از سال 1391 با هدف کاهش تلفات ناشی از غرق شدن هنگام شنا و همچنین ارایه خدمات تجمیعی گردشگری و نظارت‌های اجتماعی در 60 نقطه از سواحل مازندرانی دریای خزر به اجرا درآمد و هرساله این طرح از خردادماه شروع می شود و تا پایان تابستان ادامه دارد.
مازندران دارای 15 شهرستان ساحلی است که در این میان شهرستان‌های محمود آباد با 30 کیلومتر ساحل آزاد و بیش از 120 راه دسترسی دارای 16 طرح، بابلسر با 27 کیلومتر نوار ساحلی و 13 کیلومتر نوار ساحلی قابل شنا، از شاخص‌ترین شهرستان های مرکزی استان در اجرای این طرح محسوب می شوند.
تابستان امسال شرایط ایمن سازی سواحل دریا در مازندران به شکل و شمایل دیگری درآمد و اکنون می بینیم برنامه ریزی هایِ تابستان امن در این نقاط اثر خود را گذاشته است. ابلاغ و معرفی استاندار مازندران مبنی بر انتخاب جمعیت هلال احمر به عنوان مسول پیشگیری از کاهش غریق در دریای خزر را می توان سرآغاز برنامه ریزی ها در این زمینه عنوان کرد. پیش از این و در سالهای قبل مسوولیت این کمیته برعهده اداره کل ورزش و جوانان بود که با تصمیم و نگاه تخصصی استاندار این مهم به هلال احمر به عنوان نهاد تخصصی در حوزه امداد و نجات سپرده شده است.
همسو با این ابلاغیه و دیگر تصمیمات مسوولان ارشد مازندران برای کاهش میزان غریق در دریای خزر گامهای بعدی برداشته شد و از جمله این اقدام به صف شدن ناجیان غریق زودتر از موعد مقرر اجرای طرح سالمسازی دریا است. به طوریکه طی سالهای اخیر ناجیان غریق از اول تیرماه در سواحل دریا مستقر می شدند اما این زمان به یک ماه زودتر تغییر کرد و 600 ناجی غریق از اول خرداد ماه در سواحل مستقر شدند.
بیشتر بخوانید نجات جان از امواج سهمگین خزر دل به دریا نزنید! هیات نجات غریق مازندران با حمایت استانداری مازندران و فدراسیون غواصی و نجات غریق طرحی را با نام ساحل امن به سرانجام رسانده که به عنوان یکی از جدیدترین شیوه‌های پایش ساحل و دریا به کار گرفته شود. این طرح که به پیشنهاد هیات نجات غریق و توسط دانشگاه مازندران تهیه شده، تاکنون در کشور مورد استفاده قرار نگرفته و به همین دلیل مازندران را به استان پیشتاز در استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی برای پایش تصویری شناگاه‌ها و نجات افراد در معرض غرق شدن تبدیل کرده است.
برای اجرای طرح ساحل هوشمند یک مرکز هوشمند کنترل مرکزی در بابلسر ایجاد شده و مچ‌بندهای هوشمند و مجهزی که در اختیار منجیان غریق قرار می‌گیرد متصل باشد و پایش تصویری سواحل سراسر مازندران و ارتباط مستقیم منجیان با مرکز مانیتورینگ در هنگام نجات غریق به طور رسمی آغاز شود.
تمام این بسترسازی ها برای ایجاد ساحل امن و عاری از غرق شدن و فوت افراد در مازندران انجام شد و بنا به گفته رییس هیات نجات غریق و غواصی مازندران این اقدامات توانسته است اثرات پربار و چشمگیری داشته باشد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/743437/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طرح توسعه نیروگاه 500 مگاواتی برق

توزیع 11 هزار تن انواع کود بین کشاورزان

نشست هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی دانشگاه پیام نور خوزستان

بازدید مدیرکل بازرسی لرستان از میدان شهدا خرم آباد

اجرای برنامه‌های راهبردی برای دو زنجیره مهم مازندران

بودجه فعلی ساری جوابگوی جمعیت شناور آن نیست

ببینید| برافراشته شدن بادبان خورشیدی ناسا در فضا

با افتتاح نیروگاه زباله‌سوز، معضل زباله ساری حل می‌شود

بیش از 10 هزار واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشتند

کاهش 50 درصدی تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای در ابتدای امسال

توجه به حفظ حرمت خانواده اولویت اصلی پلیس در طرح نور است

فیلمی از برافراشته شدن بادبـان خورشیدی ناسا در فضا | علم تا کجا پیش می‌رود؟

نمایی از دریاچه طبیعی کیو خرم آباد + تصاویر

78 مصوبه سفر دولت به مازندران کامل اجرا شده است

کشف اخلال در نظام اقتصادی به ارزش 50 میلیارد در لرستان

برنامه های روز ملی خلیج فارس اعلام شد

دیدار سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام با خانواده های معظم شهدا

شکست ابهت پوشالی صهیونیسم در عملیات وعده صادق

حداقل سهم مازندران در هیئت دولت، حضور یک وزیر کشاورزی یا ورزش از نخبگان این استان است

جهش تولید در بخش کشاورزی با دانش بنیانی محقق می شود

استاندار مازندران؛ گره کور طرح توسعه نیروگاه 500 مگاواتی برقِ نیروگاه شهید سلیمی نکا را باز کرد

بازدید استاندار مازندران از روند فعالیت نیروگاه شهید سلیمی

غرق شدن مرد 55 ساله سیمرغی در آب‌بندان لاله‌زار

موج حمایتها از طرح نور | 32 دستگاه متولی حجاب، از فراجا دفاع کنند

آیت‌الله مکارم‌شیرازی: پلیس طرح نور را با قدرت ادامه دهد

روحانیون و طلاب قم، لباس نظامی پوشیده اند برای جنگ با که؟ با زنان و دختران این سرزمین؟!

اعزام 25 هزار همدانی به مناطق عملیاتی غرب و جنوب کشور

امسال 125 هزار تن کیوی و مرکبات از مبدأ مازندران صادر شد

شهدای گمنام مظلوم هستند/ ساخت فیلم کالدو

کشف 20 دستگاه خودرو و موتورسیکلت قاچاق در مازندران

جریمه تاوان گرانفروشی خودرو

بودجه 1000 میلیاردی چالوس تصویب شد

20 درصد پرونده های محاکم مازندران مربوط به اراضی کشاورزی است

پیشرفت 85 درصد طرح نور در مازندران

انتخابات شبکه‌های تخصصی سمن‌های مازندران برگزار می‌شود

آیت‌الله کعبی: طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند

میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی 21 درصد است

نکات مهم در طراحی و اجرای دکوراسیون مغازه لوازم تحریر

بهره‌مندی 360 هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌

جهش تولید با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان ‌محقق می‌شود

آئین تجلیل از مروجین فرهنگ و منش پهلوانی در ساری

ثبت تخلف سرعت بیش از 479 هزار وسایل نقلیه در مازندران

پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور» | سست نشوید و...

بجنورد میزبان جشنواره ملی نوا‌های رضوی

شکوفه‌های بهار نارنج در مازندران

اثبات مالکیت و مالی بیشترین پرونده قضایی در مازندران است

عکس| رقص نور به جای آسفالت؛در تونل کندوان چه خبر ست؟

برپایی انتخابات سمن جوانان در مازندران

قیمت گذاری پرونده زمینهای تغییر کاربری یافته در آمل

طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند