پیام مازند

آخرين مطالب

شب‌ها در بازار تهران چه خبر است؟/ مافیای زباله در اینجا پول پارو می‌کند مقالات

شب‌ها در بازار تهران چه خبر است؟/ مافیای زباله در اینجا پول پارو می‌کند
  بزرگنمايي:

پیام مازند - وقتی بازار تعطیل می‌شود و کرکره‌ها پایین می‌آید، کوچه‌ها پر از زباله و زباله‌گرد است. از همان ابتدای سبزه‌میدان می‌شود زباله‌ها را دید.
به گزارش مشرق، چند ساعت که از تاریک شدن هوا می‌گذرد و مشتری‌ها از بازار می‌روند، مغازه‌دارهای بازار کم‌کم جنس‌ها را جمع می‌کنند، زباله‌ها را جارو می‌زنند و همه آشغال‌ها را درست جلوی در مغازه خودشان بیرون می‌ریزند.
وقتی بازار تعطیل می‌شود و کرکره‌ها پایین می‌آید، کوچه‌ها پر از زباله و زباله‌گرد است. از همان ابتدای سبزه‌میدان می‌شود زباله‌ها را دید. ساعت کار کبابی و آبمیوه‌فروشی نبش میدان تمام‌شده و زباله‌هایشان بیرون از مغازه تلنبار می‌شود، چند کودک کار در حال جست‌وجو در زباله‌های‌ تر و خشک درون میدان هستند. از ورودی اصلی جنوب میدان می‌شود دید که حجم زیادی از پسماند درون معبرهای بازار روی هم انباشته شده و حالا مأموران شهرداری باید در تمام طول شب کف بازار را پاک کنند.
غروب، اول تابلوهای مغازه‌های درون بازار خاموش می‌شوند و بعد مغازه‌های خیابان‌های اطراف مانند سبزه‌میدان و خیابان 15خرداد. کارکنان شیفت شب شهرداری منطقه12 باید تا ساعت‌6صبح بازار را کاملا تمیز کنند و تحویل شیفت روز دهند. داوود صفری، شهردار شب محدوده بازار است. او می‌گوید: «شهرداری چندبار تلاش کرد جمع‌آوری زباله شبانه بازار را منظم کند، ولی متأسفانه کسبه همراهی نکردند؛ مثلا تعدادی از پاکبان‌ها را با کیسه‌های بزرگ مستقر کردیم تا زباله‌ها را تحویل بگیرند یا حلقه‌های فلزی به شکل سطل‌های زباله موقت نصب شد، اما باز هم باید زباله‌ها را از روی زمین جارو کنیم.»
از ساعت‌7تا 9شب مغازه‌ها تعطیل و بازار خالی از مشتری شده است. زباله‌گردها به سرعت جای خود را پیدا می‌کنند و مشغول تفکیک هر چیزی می‌شوند که باقی ‌مانده است. صفری می‌گوید: «جمع‌آوری زباله در چند مرحله انجام می‌شود. پاکبان‌ها به محض تعطیلی مغازه‌ها، جارو زدن را شروع می‌کنند و زباله‌ها را از گوشه‌وکنار جمع می‌کنند یا درون مخازن چرخ‌دار می‌ریزند. از حدود ساعت‌10 کامیون‌ها و وانت‌ها برای بردن این زباله‌ها می‌آیند. بعد از آن هم کار ادامه پیدا می‌کند؛ زیرا در طول شب هم دوباره زباله جمع می‌شود. کمی مانده به صبح، آخرین بازبینی را انجام می‌دهیم و خیابان‌های بازار را کاملا تمیز می‌کنیم.»
درون خیابان‌های سقف‌دار بازار نیمه‌تاریک است، اما در نور لامپ‌هایی که روشن مانده، می‌شود دید که همه زباله‌های بازار خشک نیستند. بخش زیادی از آنها به پسماند خانگی شباهت دارند و از زیر توده پسماند، جریان آلوده پساب به اطراف روان است. این پساب روانه چاه‌های جذبی می‌شود. دریچه چاه‌ها هر چند وقت یک‌بار بازدید می‌شود تا همیشه باز باشد. در فصل سرد و هنگام بارندگی هم این چاه‌های جذبی هستند که آب‌سطحی را جمع می‌کنند و مانع آب‌گرفتگی در بازار تهران می‌شوند. بیشتر بازار تهران به شبکه فاضلاب شهری (اگو) وصل نیست.
یکی از پاساژها در بزرگ در جهت‌های مختلف دارد که شب‌ها از همه این درها زباله‌ها را بیرون می‌ریزند. در خیابان حمام‌چال، کارگران سطل‌های زباله چرخ‌دار را از طبقه‌ها پایین می‌آورند و درست جلوی پله‌های پاساژ روی زمین خالی می‌کنند. در بازار زرگرها یا نقاط دیگر، گاهی کیسه‌زباله‌ را از طبقه‌ دوم بالای مغازه‌ها به درون خیابان می‌اندازند. حامد، صاحب یکی از مغازه‌های لوازم آرایشی، می‌گوید: «این خیابان‌ها که شب‌ها می‌شود با کامیون و وانت از آنها رد شد، روزها برای گاری هم جا ندارند. اگر داشت، اینجا مخزن می‌گذاشتند و مشکل آشغال‌ها هم حل می‌شد.» تا ساعت 9شب پاکبان‌ها با جاروهای دسته‌بلند قسمتی از کار رفت و روب را انجام داده‌اند و حالا منتظر رسیدن کامیون‌ها و وانت‌های حمل زباله هستند. پاکبان‌ها که اغلب جوان هستند و لباس‌های شبرنگ سبز بر تن دارند با هر حرکت جاروهای دسته‌بلند، بخشی از زباله‌ها را جمع می‌کنند، ولی باز هم ممکن است زباله‌گردها این توده جمع‌آوری شده را پراکنده ‌کنند.
تعداد زباله‌گردها در بازار زیاد است و بخش بزرگی از زباله خشک را این افراد جمع‌آوری و خارج می‌کنند. شاید به‌نظر بیاید که این کار می‌تواند به جمع‌آوری پسماند کمک کند، اما یک مشکل دیگر بروز می‌کند. زباله‌گردها هنگام جست‌وجو در میان زباله‌ها، همه‌چیز را پراکنده و کیسه‌های پلاستیکی را به‌دنبال پیدا کردن مواد بازیافتی پاره می‌کنند و زباله‌های‌ تر پخش می‌شوند. از خیابان‌های بازار بیرون می‌آییم و به خیابان 15خرداد می‌رسیم. اینجا مغازه‌ها بسته شده، ولی هنوز چند دستفروش با بساط لباس و لوازم پلاستیکی و چند انگشترفروش باقی ‌مانده‌اند. صبح‌ها اینجا غلغله جمعیت است و مشتری‌ها و مغازه‌هایی که کرکره‌ها را بالا می‌زنند و کار را شروع می‌کنند. زباله پنجشنبه از روزهای دیگر بیشتر است و هروقت که فصل خرید می‌رسد، باید باز هم زباله شبانه بیشتری حمل شود.
زیر نور زرد بالای کرکره یکی از مغازه‌ها، حسن وسط انبوهی از زباله ایستاده و در حال جست‌وجوست. «اینها رو چند می‌خرن؟» جواب می‌دهد: «بطری نوشابه رو کیلویی 5تومن می‌خرن، اما توی خلازیر قیمتش 30- 25تومن می‌شه.» برای بقیه پسماندها هم قیمت مشابهی می‌گوید. همه‌چیز را با دقت تمام می‌گردد و از هم جدا می‌کند. زباله‌ها را آنقدر به هم می‌زند و پهن می‌کند که یک دایره بزرگ در میانه خیابان درست می‌شود. وانت نیسان آبی‌رنگی می‌گذرد و زباله‌های ‌تر چنان به کف خیابان فشرده می‌شوند که به‌راحتی نمی‌شود آنها را جارو زد. ظرف‌های غذای یکبار مصرف را نشان می‌دهیم: «اینها رو هم جمع می‌کنی؟» می‌گوید: «نه کارخونه‌اش تعطیل شده دیگه نمی‌خرن.» کیسه‌های بزرگ به همراه دارد که درون هرکدام را با یک نوع پسماند پر می‌کند. «شما تنها کار می‌کنی یا با کس دیگه‌ای؟» دسته‌های فاکتور دور ریخته شده را پیدا می‌کند و با خوشحالی درون کیسه می‌ریزد؛ «یک رفیق دارم. جمع می‌کنیم می‌بریم چراغ برق و میدون اعدام.» خداحافظی می‌کنیم و دور می‌شویم. تعارف می‌کند: «در خدمت باشیم» و باز هم با دقت دنبال زباله‌های بازیافتی دیگر می‌گردد.
اما وحیدرضا انارکی‌محمدی، شهردار منطقه12 در این باره توضیح داد: متوسط تولید زباله در شهر تهران به ازای هر نفر حدود 800گرم است، ولی در بازار به‌دلیل اینکه مردم استقبال زیادی از این محدوده 112هکتاری دارند و روزانه 2میلیون نفر جمعیت شناور منطقه 12است، وضعیت ما با سایر نقاط شهر متفاوت است. در بازار 3برابر وضعیت عادی تهران تولید زباله داریم و در ورودی‌های بازار هم مانند سایر محدوده‌های معابر، امکان تردد وجود ندارد. واقعیت این است که به روال قبل کار انجام می‌دهیم، اما تجربه نشان داده هرگاه مشارکت مخصوصا در این مورد مشارکت کسبه بیشتر باشد، وضعیت بهتر می‌شود.
او افزود: شب‌ها به طرز وحشتناکی زباله وجود دارد. فرایند جمع‌آوری زباله در حال حاضر تحول پیدا کرده و تلاش می‌کنیم تا ساعت 6صبح محیط بازار را تمیز تحویل مردم دهیم که نسبت به چندماه گذشته وضعیت قابل‌قبول‌تر است؛ در حال حاضر روزها اکیپ‌هایی حضور دارند که معابر شمال، جنوب، شرق و غرب بازار را تمیز کنند. با اتحادیه‌ها هم صحبت شده و قول همکاری داده‌اند. به‌نظر می‌رسد با حضور پیمانکاران جدید روال تغییر کند. بناست پیمانکار خشک و ‌تر یکی ‌شود و به‌معنای دیگر، پیمانکار تجمیع می‌شود. او باید هزینه حمل زباله خشک و تر را بدهد و این مدل پیمانکار دیگر اجازه نمی‌دهد که تا این حد زباله در معابر وجود داشته باشد. این طرح تا ماه‌های آینده اجرایی می‌شود.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/745493/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طرح توسعه نیروگاه 500 مگاواتی برق

توزیع 11 هزار تن انواع کود بین کشاورزان

نشست هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی دانشگاه پیام نور خوزستان

بازدید مدیرکل بازرسی لرستان از میدان شهدا خرم آباد

اجرای برنامه‌های راهبردی برای دو زنجیره مهم مازندران

بودجه فعلی ساری جوابگوی جمعیت شناور آن نیست

ببینید| برافراشته شدن بادبان خورشیدی ناسا در فضا

با افتتاح نیروگاه زباله‌سوز، معضل زباله ساری حل می‌شود

بیش از 10 هزار واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشتند

کاهش 50 درصدی تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای در ابتدای امسال

توجه به حفظ حرمت خانواده اولویت اصلی پلیس در طرح نور است

فیلمی از برافراشته شدن بادبـان خورشیدی ناسا در فضا | علم تا کجا پیش می‌رود؟

نمایی از دریاچه طبیعی کیو خرم آباد + تصاویر

78 مصوبه سفر دولت به مازندران کامل اجرا شده است

کشف اخلال در نظام اقتصادی به ارزش 50 میلیارد در لرستان

برنامه های روز ملی خلیج فارس اعلام شد

دیدار سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام با خانواده های معظم شهدا

شکست ابهت پوشالی صهیونیسم در عملیات وعده صادق

حداقل سهم مازندران در هیئت دولت، حضور یک وزیر کشاورزی یا ورزش از نخبگان این استان است

جهش تولید در بخش کشاورزی با دانش بنیانی محقق می شود

استاندار مازندران؛ گره کور طرح توسعه نیروگاه 500 مگاواتی برقِ نیروگاه شهید سلیمی نکا را باز کرد

بازدید استاندار مازندران از روند فعالیت نیروگاه شهید سلیمی

غرق شدن مرد 55 ساله سیمرغی در آب‌بندان لاله‌زار

موج حمایتها از طرح نور | 32 دستگاه متولی حجاب، از فراجا دفاع کنند

آیت‌الله مکارم‌شیرازی: پلیس طرح نور را با قدرت ادامه دهد

روحانیون و طلاب قم، لباس نظامی پوشیده اند برای جنگ با که؟ با زنان و دختران این سرزمین؟!

اعزام 25 هزار همدانی به مناطق عملیاتی غرب و جنوب کشور

امسال 125 هزار تن کیوی و مرکبات از مبدأ مازندران صادر شد

شهدای گمنام مظلوم هستند/ ساخت فیلم کالدو

کشف 20 دستگاه خودرو و موتورسیکلت قاچاق در مازندران

جریمه تاوان گرانفروشی خودرو

بودجه 1000 میلیاردی چالوس تصویب شد

20 درصد پرونده های محاکم مازندران مربوط به اراضی کشاورزی است

پیشرفت 85 درصد طرح نور در مازندران

انتخابات شبکه‌های تخصصی سمن‌های مازندران برگزار می‌شود

آیت‌الله کعبی: طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند

میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی 21 درصد است

نکات مهم در طراحی و اجرای دکوراسیون مغازه لوازم تحریر

بهره‌مندی 360 هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌

جهش تولید با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان ‌محقق می‌شود

آئین تجلیل از مروجین فرهنگ و منش پهلوانی در ساری

ثبت تخلف سرعت بیش از 479 هزار وسایل نقلیه در مازندران

پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور» | سست نشوید و...

بجنورد میزبان جشنواره ملی نوا‌های رضوی

شکوفه‌های بهار نارنج در مازندران

اثبات مالکیت و مالی بیشترین پرونده قضایی در مازندران است

عکس| رقص نور به جای آسفالت؛در تونل کندوان چه خبر ست؟

برپایی انتخابات سمن جوانان در مازندران

قیمت گذاری پرونده زمینهای تغییر کاربری یافته در آمل

طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند