پیام مازند

آخرين مطالب

فصل مرگ پرنده‌های مهاجر مقالات

فصل مرگ پرنده‌های مهاجر
  بزرگنمايي:

پیام مازند - این روزها دمای هوا در بیشتر نقاط کشورمان افت کرده و پاییز تا حدی خودی نشان داده ولی برای پرنده‌هایی که از نقاط سردسیر مثل شمال آسیا، آسیای میانه، سیبری یا شمال اروپا به ایران می‌آیند، اینجا بهشتی برای زمستان‌گذرانی است. بهشت اما واژه‌ای است که در تخیل پرنده‌ها جاری است، زیرا آنچه در سال‌های اخیر برای این مسافران خسته رخ داده، چیزی جز تداعی جهنم نبوده است.
کشتار پرنده‌های مهاجر در همه تالاب‌های کشورمان مرسوم است اما در برخی تالاب‌ها که حالا برای همه شناخته شده‌اند آنچنان گسترده است که به این مهاجرت رنگ خون می‌پاشد. امسال هم درحالی که گونه‌های زیادی از پرنده‌های مهاجر در تالاب‌های ایران فرود آمده‌اند، چون از برنامه‌های مقابله‌ای و پیشگیرانه آنچنان خبری نیست، بازهم این قصه تکرار شدنی خواهد بود.
خوتکای ابرو سفید، اکراس سیاه، بلدرچین و یلوه‌ها این روزها به استان گیلان رسیده‌اند؛ چنگرها، خوتکاها، اردک‌های نوک پهن، هوبره‌ها، آنقوت‌ها و غازهای خاکستری هم به تالاب میقان اراک. انواع مرغابی، قو، پلیکان، حواصیل، چنگر، آبچیلک، غاز، باکلان و عقاب دریایی هم یا به پهنه آبی خلیج گرگان رسیده‌اند یا به‌زودی پیدای‌شان خواهد شد. کریدورهای هوایی ایران که مسیر مهاجرت پرنده‌هاست بنابراین روزهای شلوغی را تجربه می‌کند ولی موضوع اصلی، زنده مانی این پرنده‌هاست که هیچ مسئولی آن را تضمین نکرده است.
با این که پرنده‌های مهاجر درهمه نقاط مهاجرپذیر کشورمان کشته می‌شوند ولی سه زیستگاه « ازباران، سرخرود و فریدونکنار» از همه بدنام‌ترند؛ در میان این سه زیستگاه، فریدونکنار که بوی خون می‌دهد. پس از افشای آنچه شکارچیان در این منطقه به سر پرنده‌های مهاجر می‌آورند، تعطیل شدن بازار فریدونکنار در دستورکار قرار گرفت ولی چون این تعطیلی، چاره کار نبود و در واقع فقط زدن شاخ و برگ‌های این ماجرا بود، بازار دوباره رونق گرفت. حالا هم که مسعود حسینی، رئیس گروه پرندگان سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگویش با ایرنا اعلام کرده: « امسال هیچ مجوز صیدی صادرنشده ولی با این حال برخی دامگاه‌داران، دام‌هایی را بر پا کرده‌اند که برخورد با آنها در دستور کار است اما برخوردها باید با نظر شورای تامین استان و فرمانداری‌ها باشد، چون بحث معیشت مطرح است.»
این حرف‌ها خدا می‌داند چه مدت طولانی است که از زبان مسئولان مختلف در دولت‌های گوناگون بیان می‌شود و این اظهارات تا چه اندازه بوی کهنگی می‌دهد؛ مسئولانی که هیچ‌گاه توضیح نداده‌اند برای رفع دغدغه‌های معیشتی مردمی که ظاهرا به خاطر مسائل مالی دست به قتل عام پرنده‌های مهاجر می‌زنند، چه کرده‌اند. آبان پارسال اعلام شد در فریدونکنار از 700هزار تا 5/1 میلیون پرنده مهاجر کشته شدند ولی چون آمارها به هیچ‌وجه دقیق نیست، نمی‌توان درباره‌اش قضاوت کرد. یکی از علت‌ها وسعت سرزمینی است که پرنده‌ها به آن مهاجرت می‌کنند به طوری که فقط در استان مازندران به‌جز دو تالاب بین‌المللی میانکاله و فریدونکنار، 800 آب بندان با مساحت 17هزار هکتار وجود دارد که قطعا کسی کشتارهای این مناطق را موبه‌مو ثبت نمی‌کند. 
این گستردگی قطعا کار نظارت و مقابله را سخت می‌کند ولی این سختی نمی‌تواند توجیه کننده بی‌فعلی مسئولان باشد، چراکه کشتار پرنده‌های مهاجر، مصداق صید غیرمجاز است و پذیرفته شده نیست که تعارف با متخلفان یا دل سوزاندن برای معیشت عده‌ای، ایران را به‌عنوان جهنم پرنده‌های مهاجر به جهانیان بشناساند. 
«کرس، گذر و دوما» سه روش شناخته شده صید پرنده‌های مهاجر هستند که از این میان فقط روش دوما که شیوه‌ای سنتی است، مورد تایید است. دو روش دیگر یک قتل عام واقعی است که سال 99 یک پرنده مهاجر فنلاندی را که پایش پلاک‌کوبی شده بود به کشتن داد و انتشار تصاویر مربوط به آن در رسانه‌ها آبروی ما را هم حسابی بر باد داد اما پس از این اتفاق هم آب از آب تکان نخورد و پرونده مرگ پرنده‌های مهاجر باز ماند. بیشتر این پرنده‌ها حتی به مقصد مورد نظر نمی‌رسند و در طول مسیر و در آسمان کشورمان از بین می‌روند؛ نکته‌ای که برای محمدعلی یکتانیک، کارشناس و فعال محیط زیست بسیار حائز اهمیت است. او آمارهای مربوط به ورودی پرنده‌ها به تالاب‌های کشور و به‌خصوص تالاب‌های مازندران را که درباره‌شان مطالعه اختصاصی می‌کند، اشتباه می‌داند و چنین استدلال می‌کند: «سرشماری پرنده‌ها اوایل بهمن انجام می‌شود در حالی که اوج قتل عام آنها از اواخر آبان آغاز و تا اواخر آذر ادامه دارد، بنابراین در زمان سرشماری، بیشتر پرنده‌ها یا کشته شده‌اند یا از ایران رفته‌اند.» این گفته‌ها، نمایشی از بی‌دفاعی پرنده‌های مهاجر در کشور میزبان است؛ نمایشی که بازار فریدونکنار فقط یک نما از یک ویترین است.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/752171/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ذبح 106 راس گاو مسروقه در نور

کاشت برنج به سبک مکانیزه در روستای کیامحله جویبار + فیلم

صادرات 70 قلم کالا از مازندران

کشف 500 میلیون ریال چک‌پول تقلبی در ایوان

22 نفر از اعضای شرکت هرمی در نوشهر دستگیر شدند

سردیس پدر خوشنویسی خرم آباد رونمایی شد

مکمل‌های طرح نور در نهادهای فرهنگی اجرا شود

طعنه‌زنی سنگین به دو مدیر ارشد اقتصادی دولت رئیسی

افزایش 28 درصدی میزان جوجه‌ریزی در مازندران

10 درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران صادر می‌شود

پایان زمستان‌گذرانی 200هزار پرنده مهاجر مازندران

انبار دپوی باتری خودرو در بابل کشف شد

803 میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد

تجمع دانشجویان مازندران در حمایت از خیزش جهانی دانشجویی

تقویت زنجیره های ارزش محصولات کشاورزی مازندران

دستگیری 5 نفر در ارتباط با قتل بازپرس سابق در آمل

جزییات و شیوه قتل بازپرس ویژه و قاضی سابق در آمل

اجرای نوبت‌بندی مخازن آبی برای تأمین آب کشتزارهای مازندران

پیکر مطهر پدر شهیدان بابایی ملکشاه در بابل تشییع شد

روزانه 150 تن گوشت مرغ در مازندران خریداری می شود

شورای ائتلاف کاندیداهای مورد حمایت خود در خرم‌آباد را اعلام کرد

نوای ساز ارکستر سمفونیک تهران در قلعه فلک‌الافلاک می‌پیچد

زنجیره های ارزش کشاورزی در مازندران تقویت شود

مازندران پایین‌ترین نرخ بیکاری در کشور را دارد

اجرای ایمن سازی و اصلاح شیب شیروانی 140 کیلومتر از حاشیه راه‌های مازندران

وضعیت بارش‌ها سه ماه آینده در حوضه آبریز مازندران چگونه است

حریم حفاظتی چهار بنای قجری مازندران مصوب شد

پایان زمستان‌گذرانی 200 هزار پرنده مهاجر مازندران

کیش با کسب بالاترین امتیاز در4 شاخصه سرمایه گذاری، صادرات، بهبود فضای کسب و کار و ارزش تولیدات برتر شد

مدیرکل بنیاد شهرستان‌های استان تهران با جانباز هنرمند و خالق عکس‌های ماندگار دوران معاصر دیدار کرد

اجرای پروژه «نصب توری» جاده کرج_چالوس را مسدود کرد

حاجی محمره از یادمان های راهیان نور بازید کرد

جاده کرج ـ چالوس بسته شد

جزییات قتل بازپرس سابق در آمل؛ 5 نفر دستگیر شدند

محور کرج -چالوس مسدود شد

تجاوز 4 مرد افغان به پسر 16ساله در حاشیه تهران

آیین تجلیل از مقام معلم با حضور مدیرکل آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

تعطیلی واحد شن و ماسه در محور کندوان

این مناطق منتظر بارش رگباری باران باشند

تعیین تکلیف شریعتمداری برای لایحه حجاب | کنارش بگذارید، «طرح نور» پلیس کافی است

انسداد محور کرج – چالوس

چالوس سه روز بسته شد؛ مسافران از مسیر جایگزین استفاده کنند

دختر فراری از ناچاری با سارق سابقه‌ دار همدست شد

حملات سنگین روسیه به 4 نیروگاه مهم اوکراین

جامعه فرهنگی استان ایلام 57 شهید تقدیم نظام و انقلاب کردند

زیارت شهدای مدفون در حرم حضرت معصومه(س) با حضور استاندار قم

برگزاری دومین کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری‌های عصبی در صرع و پارکینسون»

حرکت عادی خودرو‌ها در جاده‌های شمال

کلاس‌های پیام نور امروز به مدت 2 ساعت تعطیل شد

قتل خواهر جوان به دست برادر نوجوان