پیام مازند

آخرين مطالب

خشمِ بابلرود مقالات

خشمِ بابلرود
  بزرگنمايي:

پیام مازند - رودخانه بابلرود یکی از رودخانه‌های پُر آب مازندران است که از قلب جنگل‌های هیرکانی در مناطق بالادست سوادکوه مازندران سرچشمه می‌گیرد و بعد از طی مسافت 78 کیلومتری و عبور از سه شهرستان‌ سوادکوه، بابل و بابلسر به دریای خزر می‌ریزد.
بارش شدید باران در هفتم آذر ماه جاری در سوادکوه شمالی و بخش های سه گانه شهر بابل در بابلکنار، بندپی شرقی و بندپی غربی به همراه بارش های شدید در شهر بابل سبب طغیان بابلرود شد.
این طغیان به حدی بود که تمامی جاده ساحلی شهر بابل که در کنار این رودخانه احداث شده است به طور کامل زیر آب رفت و از دسترس شهروندان خارج شد.
مسدود شدن جاده ساحلی و آب گرفتگی بخش زیادی از محله های محدوده این رودخانه در بابل سبب ترافیک بسیار سنگین 24 ساعت گذشته در شهر بابل شد.
رودخانه بابلرود که از سه شهرستان عبور می کند به خاطر لایروبی این رودخانه در محدوده شهر بابلسر که دبی آب به نقطه جوش رسیده بود به خاطر لایروبی های انجام شده هیچ خسارتی به همراه نداشت.
در بین سه شهرستان سوادکوه شمالی، بابل و بابلسر که میزبان بابلرود هستند شهرستان بابل بخاطر طغیان بابلرود دچار خسارت شد.
نقطه قابل توجه ماجرا آن است که در بخش های از محدود بابلرود در شهر بابل که لایروبی انجام شده بود، طغیان هیچ مشکلی ایجاد نکرد و طغیان و خسارت در قسمتی از رودخانه بود که لایروبی نشده است.
در حال حاضر بخشداران سه بخش جنوبی بابل در بابلکنار، و بندپی شرقی و غربی به همراه بخشدار مرکزی بابل و رییس جهاد کشاورزی شهرستان در حال بررسی میزان خسارت وارده طغیان بابلرود هستند.
فقدان برخی امکانات زیرساختی برای مقابله با طغیان از جمله نکته قابل توجه در این سیلاب بوده است که مسوولان استانی خواهان ارتقاع این زیرساخت که شامل ماشین الات است برای بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر مازندران، بابل هستند.
این طغیان سبب شد که ضرورت لایروبی بخش زیادی از رودخانه بابلرود در محدوده شهر بابل پیش از گذشته نمایان شود.
تجربه شرایط آب و هوای در 2 ماه اخیر نشان از آن دارد که این طغیان ها ادامه دار است، و در 2 ماه اخیر بابلرود چند مرحله طغیان کرده و جاده ساحلی شهر بابل را زیر آب برده است.
آزاد سازی حریم رودخانه بابلرود از جمله جدیدترین خواسته های مسوولان استانی و شهرستانی برای بابلرود است، تا جای که در برخی از نقاط عرض این رودخانه به حداقل ممکن رسیده است.
پیش از این هم متخصصان زیست محیطی این هشدار را داده بودند که باید برای نجات بابلرود طرح های مراقبتی و آزاد سازی حریم رودخانه از بالا دست این رودخانه بزرگ مازندران آغاز شود.
از طرف دیگر این کارشناسان به ساخت و سازهای بی رویه در حریم رودخانه هشدار داده بودند که می تواند خطر آفرین باشد.
صاحبنظران بیان کرده بودند باید جلوی ساخت و سازهای بی‌رویه کنونی و جاده سازی های در جنگلها و ارتفاعات بالادست در مسیر رودخانه بابلرود که هم سیستم هیدرولوژی و جذب و تنطیم آب را از بین می برد و از طرف دیگر موجب آلودگی فیزیکی بابلرود است را متوقف کرد.
PausePlay% buffered00:0000:00UnmuteMuteSettingsCaptionsDisabledQualityundefinedSpeedNormalCaptionsGo back to previous menuQualityGo back to previous menuSpeedGo back to previous menu0.5×0.75×Normal1.25×1.5×1.75×2×4×Exit fullscreenEnter fullscreenDownload در این پیوند سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران مازندران بیان داشت: بارش های شدید باران در هفتم آذر سبب طغیان بابلرود شد و رکورد دبی آب این رودخانه در ثانیه شکسته شد.
احمد توکلی با بیان این که دبی آب بابلرود به 280 متر مکعب در ثانیه رسیده است، بیان داشت: این حجم دبی آب در ثانیه در 50 سال اخیر برای بابلرود بی سابقه بوده است.
وی با بیان که در مسیر رودخانه بابلرو در هر نقطه ای که لایروبی انجام گرفته است مشکلی ایجاد نشد، بیان داشت: برای در امان ماندن طغیان ها، لایروبی بابلرود باید در دستور کار جدی قرار گیرد.
این مقام مسوول تصریح کرد: در محدود شهر بابلسر که رودخانه بابلرود از وسط شهر عبور می کند به خاطر لایروبی هیچ طغیان و خسارتی به همراه نداشت.
سرپرست معاونت سیاسی امنیتی استانداری مازندران چهارشنبه شب در جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران شهرستان بابل در محل فرمانداری با بیان این مطلب که ظرف 2ماه اخیر در چند مرحله آب رودخانه بابلرود بالا آمده است، افزود: برای حل ریشه ای این مشکل باید با فوریت حریم رودخانه‌ها آزادسازی و لایروبی و دیوار سازی این رودخانه در دستور کار قرار گیرد.
قاسم عزیز زاده گرجی اظهار داشت: در برخی نقاط از بابلرود که لایروبی انجام شده بود هیچ مشکلی اتفاق نیفتاد و این امر نشان از اهمیت لایروبی در ایمن سازی حاشیه بابلرود است.
عزیز زاده گرجی اضافه کرد: در شرایط فعلی باید دستگاه‌های تصمیم ساز در این حوزه با حمایت دستگاه قضایی تصمیمات جدی اتخاذ کنند تا شاهد تکرار این مشکلات نباشیم.
سرپرست معاونت سیاسی امنیتی استانداری مازندران در ادامه گفت که منطقه احمد چاله پی بابل یکی از بحرانی ترین نقاط در خروش بابلرود است که در 2 هفته اخیر 2 بار حادثه ساز شده است.وی با بیان اینکه تجهیزات موجود در بابل با جمعیت 550 هزار نفری کافی نیست؛ تصریح کرد: انتظار می‌رود با توجه به گستردگی شهرستان بابل با هفت شهر و 6 بخش تجهیزات زیرساختی بیشتری به این شهرستان تخصیص داده شود.
این مقام مسوول یادآورشد: بخشداران بخش‌های جنوب بابل در بندپی شرقی، بندپی غربی و بابلکنار به همراه رییس جهاد کشاورزی شهرستان در حال بررسی خسارت احتمالی هستند.
بارش شب گذشته در شهرستان بابل سبب طغیان بابلرود شد و با شکستن رکورد 50 ساله دبی آب 280 متر مکعب برثانیه جاده ساحلی شهر بابل به طور کامل زیر آب رفت و بخشی از محله های شهری و روستایی حاشیه بابلرود دچار آبگرفتگی شدند.
طبق آمارهای موجود درمازندران دست‌کم 120 رشته رودخانه به طول حدود هفت هزار کیلومتر وجود دارد که آب این رودخانه‌ها در مسیر عبور برای رسیدن به دریای خزر با ایجاد سردهنه کشاورزی توسط کشاورزان برای آبیاری زمین‌های کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربری‌های دیگری مانند پرورش ماهی هم در این بین مورد توجه قرار دارد.
رودخانه بابلرود یکی از رودخانه‌های پُر آب مازندران است که از قلب جنگل‌های هیرکانی در مناطق بالادست سوادکوه مازندران سرچشمه می‌گیرد و بعد از طی مسافت 78 کیلومتری و عبور از سه شهرستان‌ سوادکوه، بابل و بابلسر به دریای خزر می‌ریزد.
این رودخانه بزرگ و زیبا که با عبور از جنگلهای سر به فلک کشیده و دشت های زیبا به دریای خزر می ریزد در طول مسیر از سرچشمه تا دریای خزر مورد بی مهری های فراوان قرار می گیرد.




لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/758701/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جلب مشارکت مردم جهت رونق اقتصادی کیش

بخش زیادی از صادرات کیش درحوزه لجستیک وخدمات فنی، مهندسی و گردشگری است

دیدار استاندار بوشهر با خانواده «شهید والامقام عابدین بهفروز»

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: جهاد در بنیاد شهید و امور ایثارگران باید احیا شود

آغاز کاشت نشا برنج در شالیزار‌های بابل + فیلم

تعیین تکلیف حسین شریعتمداری برای شورای نگهبان /لایحه عفاف و حجاب را کنار بگذارید،همین «طرح نور» کافی است /نگرانم این لایحه مثل برجام شود

فرصت استثنایی کمیسیون رایگان در تپسی برای تمام سفیران!

پدر شهیدان والامقام «بابایی ملکشاه» از مازندران آسمانی شد

طرح توسعه نیروگاه 500 مگاواتی برق

توزیع 11 هزار تن انواع کود بین کشاورزان

نشست هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی دانشگاه پیام نور خوزستان

بازدید مدیرکل بازرسی لرستان از میدان شهدا خرم آباد

اجرای برنامه‌های راهبردی برای دو زنجیره مهم مازندران

بودجه فعلی ساری جوابگوی جمعیت شناور آن نیست

ببینید| برافراشته شدن بادبان خورشیدی ناسا در فضا

با افتتاح نیروگاه زباله‌سوز، معضل زباله ساری حل می‌شود

بیش از 10 هزار واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشتند

کاهش 50 درصدی تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای در ابتدای امسال

توجه به حفظ حرمت خانواده اولویت اصلی پلیس در طرح نور است

فیلمی از برافراشته شدن بادبـان خورشیدی ناسا در فضا | علم تا کجا پیش می‌رود؟

نمایی از دریاچه طبیعی کیو خرم آباد + تصاویر

78 مصوبه سفر دولت به مازندران کامل اجرا شده است

کشف اخلال در نظام اقتصادی به ارزش 50 میلیارد در لرستان

برنامه های روز ملی خلیج فارس اعلام شد

دیدار سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام با خانواده های معظم شهدا

شکست ابهت پوشالی صهیونیسم در عملیات وعده صادق

حداقل سهم مازندران در هیئت دولت، حضور یک وزیر کشاورزی یا ورزش از نخبگان این استان است

جهش تولید در بخش کشاورزی با دانش بنیانی محقق می شود

استاندار مازندران؛ گره کور طرح توسعه نیروگاه 500 مگاواتی برقِ نیروگاه شهید سلیمی نکا را باز کرد

بازدید استاندار مازندران از روند فعالیت نیروگاه شهید سلیمی

غرق شدن مرد 55 ساله سیمرغی در آب‌بندان لاله‌زار

موج حمایتها از طرح نور | 32 دستگاه متولی حجاب، از فراجا دفاع کنند

آیت‌الله مکارم‌شیرازی: پلیس طرح نور را با قدرت ادامه دهد

روحانیون و طلاب قم، لباس نظامی پوشیده اند برای جنگ با که؟ با زنان و دختران این سرزمین؟!

اعزام 25 هزار همدانی به مناطق عملیاتی غرب و جنوب کشور

امسال 125 هزار تن کیوی و مرکبات از مبدأ مازندران صادر شد

شهدای گمنام مظلوم هستند/ ساخت فیلم کالدو

کشف 20 دستگاه خودرو و موتورسیکلت قاچاق در مازندران

جریمه تاوان گرانفروشی خودرو

بودجه 1000 میلیاردی چالوس تصویب شد

20 درصد پرونده های محاکم مازندران مربوط به اراضی کشاورزی است

پیشرفت 85 درصد طرح نور در مازندران

انتخابات شبکه‌های تخصصی سمن‌های مازندران برگزار می‌شود

آیت‌الله کعبی: طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند

میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی 21 درصد است

نکات مهم در طراحی و اجرای دکوراسیون مغازه لوازم تحریر

بهره‌مندی 360 هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌

جهش تولید با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان ‌محقق می‌شود

آئین تجلیل از مروجین فرهنگ و منش پهلوانی در ساری

ثبت تخلف سرعت بیش از 479 هزار وسایل نقلیه در مازندران