پیام مازند

آخرين مطالب

حال رودخانه های مازندران بدتر از جنگل/ شیرابه ها در راه دریا مقالات

حال رودخانه های مازندران بدتر از جنگل/ شیرابه ها در راه دریا
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ورود آلاینده‌ها و پساب‌های انسانی، کشاورزی و صنعتی حال و روز رودخانه‌های مازندران را تیره و تار کرده و زیست مندان موجود در آن را به ورطه نابودی کشانده است.
زخم و تیشه انسان بر پیکره رودخانه‌های مازندران را در گوشه و کنار استان می‌توان دید، از برداشت غیرمجاز ماسه‌های رودخانه‌ای و کوهی در سایه ضعف دستگاه‌های متولی نظیر منابع طبیعی گرفته تا ورود شیرابه‌هایی که حیات را به خطر انداخته و مصائب دریا و رودخانه را افزایش داده است.
کمتر رودخانه‌ای در مازندران وجود دارد که از آسیب انسان ساز مصون مانده باشد و ورود حجم بالای رسوبات آلاینده به این عرصه‌ها سبب از بین رفتن گونه‌های مختلفی از آبزیان رودکوچ شده است.
از سوی دیگر ضعف و تعلل در برداشت درختان ریشه کن و افتاده عرصه‌های واقع در حاشیه رودخانه سبب شده تا خسارت‌های زیادی به تأسیسات و ابنیه های فنی و سرمایه‌های مردم در پایین دست وارد شود و عملکرد ضعیف منابع طبیعی مازندران - ساری در این زمینه مایه انتقادهای فراوانی شده و تلاش مکرر برای کسب نظرات مدیران این اداره کل به نتیجه نرسیده است.

پیام مازند

تخلیه فاضلاب در حاشیه رودخانه از سوی خودروهای تخلیه چاه و پساب‌های خانگی نیز معضل دیرینه ای است که در مناطق مختلف مازندران جریان دارد و برخورد با متخلفان در این بخش تاکنون بازدارنده نبوده است.
رودخانه‌های تجن، ماشلک، بابلرود، نکا رود، تلار، شفارود از جمله رودخانه‌های مازندران به شمار می‌روند که حال و روز آنها چندان مناسب نیست.
یک شهروند بابلی با بیان اینکه حال و روز رودخانه بابل اسفبار و حجم تخریب‌های انجام شده در بالادست که ناشی از ضعف ناظران منابع طبیعی منطقه و استان است، سبب شده تا در هر بارندگی، رسوبات و چوب آلات و درختان افتاده و شکسته به پایین دست منتقل و سبب بروز خسارت‌های فراوانی شود.
محمدی در گفت وگو با خبرنگار مهر همچنین با بیان اینکه رسوبات و آلاینده‌های زیادی نیز به رودخانه وارد می‌شود، ادامه داد: بستر رودخانه در بسیاری از مناطق به دلیل شدت بالای رسوبات و آلاینده‌های ناشی از فضولات و غیره به لجن زار تبدیل شده است.
بستر رودخانه در بسیاری از مناطق به دلیل شدت بالای رسوبات و آلاینده‌های ناشی از فضولات و غیره به لجن زار تبدیل شده است
در مرکز استان، ساری نیز حال رودخانه تجن خوب نیست و زخم ناشی از بیل‌های مکانیکی و تصرف بستر و حریم و ورود آلاینده، این رودخانه بزرگ را در آستانه خشکی و مرگ قرار داده است.
حال و روز رودخانه‌های غرب مازندران هم تعریف چندانی ندارد و فاجعه زیست محیطی ناشی از تخلیه فاضلاب و پساب‌ها را در این مناطق هم بیداد می‌کند. ماشلک در نوشهر از رودخانه‌های بزرگ و شیلاتی است که حال امروزش بدتر از دیروز است.
برخی از کاربران و فعالان مجازی طی روزهای اخیر با انتشار فیلمی از آلایندگی این رودخانه، بندر نوشهر را یکی از متهمان بروز آن معرفی کردند، در حالی که بندر این فرضیه طرح شده را رد کرده است.
«سعید کیاکجوری» مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران در این باره می‌گوید: با توجه به آغاز پروژه لایروبی حوضچه و کانال دسترسی بندر نوشهر، در حال حاضر این عملیات با استفاده از یک دستگاه لایروب کاتر ساکشن و اجرای خط انتقال رسوب از محدوده عملیات لایروبی به محدوده شرقی رودخانه ماشلک، ماسه و رسوبات جمع آوری شده از کانال و همچنین حوضچه بندر نوشهر در محدوده مورد نظر تخلیه خواهد شد و هیچ گونه فاضلابی از طریق بندر وارد رودخانه ماشلک نشده است.
وی در گفت وگو با خبرنگار مهر افزود: وضعیت فعلی نشانگر این است که ساحل بخش شرقی بندر عقب نشینی و ساحل بخش غربی پیشروی کرده با انجام این روش از دریا برداشت و در دریا تخلیه می‌شود، همین موضوع لایروبی، سالیان سال نه در بندر نوشهر بلکه در همه بنادر توسط لایروب هاپر انجام و مواد حاصل از لایروبی مجدداً در دریا تخلیه می‌شد و تنها فرق آن با روش فعلی این است که در روش اول تخلیه در عمق بیشتر و در روش فعلی تخلیه در عمق کمتر و با حفظ ملاحظات زیست محیطی صورت می‌پذیرد.

پیام مازند

وی ادامه داد: این روش که یکی از روش‌های متداول لایروبی به شمار می‌رود و ضمن حل مشکل کانال دسترسی و حوضچه بندر نوشهر برای تردد ایمن کشتی‌های تجاری، باعث تغذیه محدوده شرقی بندر و جلوگیری از فرسایش بیشتر ساحل شرقی بندر خواهد شد.
وی افزود: پروژه لایروبی حوضچه و کانال دسترسی بندر نوشهر، موجب تسهیل در اجرای طرح احداث پیاده راه ساحلی در دست اقدام شهرداری نوشهر در حد فاصل میدان لتینگان تا بندر نوشهر و نیز کاهش هزینه‌های شهرداری در تأمین مصالح مورد نیاز برای این پروژه مهم ساحلی خواهد شد.
محیط زیست مازندران نیز در مناطق مختلف نسبت به وقوع چالش‌های زیست محیطی و ورود آلاینده‌ها به رودخانه‌ها هشدار داده است. در استان مازندران 120 رودخانه به طول هفت هزار کیلومتر جریان دارد که بیش از هزار و 200 کیلومتر آن از محدوده‌های شهری می‌گذرد.
اجرای طرح سنددار شدن رودخانه‌ها در مازندران گامی است تا ضعف‌های دستگاه‌های متولی در حراست و صیانت از رودخانه‌ها تا حدودی جبران شود و به اعتقاد کارشناسان و صاحبنظران برای بهبود وضعیت رودخانه‌ها باید ریشه عوامل و تخریب که از بالادست و عرصه‌های منابع طبیعی صورت می‌گیرد را حذف کرد و خشکاند.
طبق اعلام آب منطقه‌ای مازندران تا کنون از حدود هفت هزار کیلومتر طول رودخانه‌های استان نقشه‌برداری یک‌هزار و 500 کیلومتر را انجام داده‌اند و طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است نقشه‌برداری 800 کیلومتر دیگر نیز تا پایان امسال انجام شود. چشم‌انداز ما رساندن طول نقشه‌برداری شده رودخانه‌های استان به 2 هزار و 500 کیلومتر تا سال آینده است.
کد خبر 5956982

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/759527/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آفتاب گرم بهاری در مازندران

رستاخیز یکخوابه ها در تهران / اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

موج کوتاه در دریای خزر

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»/ «چشم مردم وقتی به بی‌حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود»

اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

تداوم پایداری جوی تا نیمه هفته آینده در مازندران

رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟

شکایت شرکت نقل‌وانتقالاتی از پورتو برای پول انتقال طارمی

علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویری از تجمع روحانیون در حمایت از طرح «نور» با لباس جنگی

ترافیک سنگین در محورهای کرج - چالوس

برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز

تقدیر پلیس از بانوان آبادانی

ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است

نشست استاندار مازندران با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان

روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویر قطع 40 اصله درخت در کجور آرشیوی است

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور چیست؟

ضرورت لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

استقبال از قهرمان قایقرانی آسیا و مرد المپیکی در بابلسر

تعجب آلمانی‌ها از سرعت سقوط پول ملی ایران!

لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

دعوت استاندار از سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

دعوت استاندار لرستان سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است

استقبال بابلسری‌ها از مرد المپیکی قایقرانی

موسوی سومین طلایی مازندران در پیکار‌های انتخابی ووشو جام جهانی

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

عملیات «وعده صادق» ابهت پوشالی و شکستنی اسراییل رو اثبات کرد

دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد

اجرای اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت

(تصاویر) تجمع روحانیون در حمایت از « طرح نور » با لباس جنگی

ببینید | پول بده لایک کن!

چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور