پیام مازند

آخرين مطالب

غارت منابع آبی مازندران با سد «فینسک» مقالات

غارت منابع آبی مازندران با سد «فینسک»
  بزرگنمايي:

پیام مازند - - علیرضا نوری کجوریان: به اعتقاد صاحبنظران، «فینسک» به عنوان سدی فاجعه آمیز و غارت منابع آب مازندران و دیواری بلند در برابر حیات و سرزندگی محیط زیست و جنگل‌های هیرکانی قد برافراشته است. اساس این سد غلط و غیر کارشناسی بوده و جز منفعت و رانت برای عده‌ای ذینفع حاصلی جز بیابان زایی و نابودی زیست بوم و حیات مازندران و گلستان و جنگل‌های هیرکانی ندارد.
به زبان ساده دیگر نمی‌توان به اسم تأمین و ارتقای امنیت آب برای یک استان و ناحیه باعث ایجاد بی امنیتی آبی و غذایی در مازندران و بالطبع کل کشور شد.
عضو کمیته بحران زیست محیطی در منطقه منا «خاورمیانه و شمال آفریقا» در سازمان ملل با بیان اینکه بزرگ‌ترین نگرانی و ترس من از پدیده‌های پدافند غیر عامل در این منطقه از سه عامل اصلی؛ «منابع آبی»، «امنیت غذایی» و «تغییرات اقلیمی» برای ایران و مخصوصاً استان مازندران است، افزود: مازندران نقش بسیار پررنگ و مهمی را در تأمین سبد غذایی برای کل کشور دارا است.
پرفسور شبنم دلفان آذری در گفت وگو با خبرنگار مهر افزود: واضح بگویم که عدم توجه جدی به این هشدار و انتقال آب و سد فینسک نه تنها مازندران بلکه کل کشور را با بحران جدی «امنیت غذایی» مواجه خواهد کرد، در حقیقت از آنجایی که کشور با شرایط تحریمی سخت و جنگ اقتصادی مواجه بوده و در سال‌های اخیر پررنگ‌تر شده لذا توجه به این واقعیت بسیار مهم است که تحت هیچ شرایطی نباید بر سر «موضوع غذا و امنیت غذایی» دچار چالش شویم.
وی با اظهار اینکه تأمین غذای مردم شوخی نیست و باید بسیار عمیق و جدی انگاشته شود چرا که نمی‌شود از مردم خواست در مورد منابع غذایی کوتاه بیایند و در این راستا مساله منابع آب در استان مازندران نقش بسیار امنیتی و حساس دارد، ادامه داد: از طرفی با توجه به توریستی بودن استان که حداقل یک چهارم جمعیت کشور از مازندران بازدید می‌کنند و همچنین پدیده جدی خشکسالی، کمبود منابع آبی برای کشاورزی بسیار جدی و هشدار دهنده بوده و اثرات آن همین الان آشکار است.

پیام مازند

نویسنده کتاب مدیریت توسعه پایدار محیط زیست ادامه داد: این یک وظیفه است که برای جلوگیری از ادامه فعالیت «سد فینسک» همه جامعه باید خود را مسؤول دانسته و قدمی برای آن بردارند و به طور بسیار جدی پرونده این سد برای همیشه بسته شود، چرا که در غیر این صورت از مازندران «بیابانی» بیش نخواهد ماند.
این محقق بین المللی محیط زیست با عنوان اینکه متأسفانه این واقعیت تلخ را باید بدانیم که مازندران و کشور حداقل چهار سالی را با پدیده جدی خشکسالی مواجه شده‌اند که این حقیقت غیر قابل انکار به عنوان یک خطر جدی به حساب می‌آید، تصریح کرد: خشکسالی، یک پدیده و یا واقعه تغییرات اقلیمی است که خصوصیات آن بستگی به مدت، استمرار، شدت و وسعت منطقه تحت تأثیر و تسلط آن دارد که می‌تواند کوتاه و یا طویل المدت و کشنده باشد.
دلفان آذری یادآور شد: حقیقت این است که سمنان، به عنوان ششمین استانی است که مصرف سرانه آب در آن بسیار بالا است، به طوری که حتی وزیر نیرو هم به این امر اذعان کرده که سرانه مصرف بخش کشاورزی استان سمنان را بالاتر از میانگین کشور است و اعلام این واقعیت که چشمه «روزیه» به تنهایی می‌تواند نیاز آب شرب سمنان را تأمین کند و این به قاطعیت بیانگر این واقعه است که انتقال آب بیشتر به سمنان، نه تنها دلیلی برای رفع کمبود آب آن منطقه نیست بلکه به این معنا است که با نابودی منابع آبی و حیاتی مازندران، کمک به مصرف بیشتر آب، حداقل 10 درصد در سمنان می‌شود.
انتقال آب بیشتر به سمنان، نه تنها دلیلی برای رفع کمبود آب آن منطقه نیست بلکه به این معنا است که با نابودی منابع آبی و حیاتی مازندران، کمک به مصرف بیشتر آب، حداقل 10 درصد در سمنان می‌شود
سفیر سبز خاورمیانه تصریح کرد: در اینجا می‌توان متوجه شد که دغدغه واقعاً کمبود آب نیست چرا که خیلی ساده می‌توان با «مدیریت بهینه مصرف آب»، «راهکار تسویه و مصرف مجدد پساب‌های صنعتی، کشاورزی و شرب» و «بهبود الگوی رفتاری مصرف آب در شرب و کشاورزی» بر این مشکل فائق آمد، نکته اینجاست که چرا هنوز هیچ گونه اقدامی برای تعدیل و مدیریت این مصرف انجام نشده در حالی که با روش‌های بالا، دیگر کم آبی در استان سمنان مطرح نخواهد بود چرا که در اصل، کم آبی در سمنان نداریم!
مؤلف کتاب تغییرات اقلیمی در دوران مدرن افزود: ذکر این نکته هم حائز اهمیت است که اگر حتی در مورد تأمین آب صنایع سمنان هم بحثی مطرح باشد، «50 درصد واحدهای اکثر شهرک‌های صنعتی مستقل در غرب و شرق استان در بهترین حالت تعطیل است و اگر هم بالفرض ظرفیت تمام شهرک‌ها فعال شود، باز هم میزان کل آب مصرفی در صنایع استان سمنان حداکثر 50 تا 55 میلیون مترمکعب است و این میزان اصلاً عدد قابل چشمگیری نیست که نیازمند انتقال آب بین حوضه‌ای داشته باشد و باعث نابودی و تخریب کامل مساحت زیادی از محیط زیست، فاجعه خشک کردن رودخانه‌های تالار و تجن و سطح زیست کشت وسیع مزارع کشاورزی، بیکاری، استرس مضاعف، بهم زدن سبد غذایی استان مازندران و به خطر انداختن «امنیت غذایی» و منابع آبی این استان شود.

پیام مازند

دلفان آذری با اظهار اینکه سرانه شرب در استان سمنان ،218 لیتر در ثانیه که این عدد بسیار بالا است، افزود: در حقیقت سمنان رتبه ششم مصرف آب شرب در کشور را داراست و به راحتی این نیاز آب استان سمنان، با کمی اصلاح الگوی مصرف، مدیریت بهینه و مصرف در بخش‌های شرب خانگی و کشاورزی و مصرف مجدد پساب‌های صنعتی قابل تأمین است.
این محقق بین المللی محیط زیست و استاد دانشگاه عنوان کرد: درختان در این منطقه قدمت و سبقه تاریخی دارند به طوری که بر اساس گزارش‌ها، وسعت بالای 80 درصد درختان این منطقه را «اورس» ها تشکیل می‌دهد. «اورس» ها گونه بسیار نادری از درختان رطوبت‌خواه ممتازی هستند که عمر حداقل دو هزار ساله دارند و در ادبیات و همچنین افسانه‌های قدیمی از آن‌ها با عنوان سرو آزاد یا سرو کوهی نیز نام برده شده است. هر جا «اورس» دیده شود به سرعت آن پهنه را جزو مناطق تحت حفاظت قرار می‌دهند تا گزندی به این درختان کمیاب و باارزش وارد نشود. این درخت چوب بسیار مقاوم و سرسختی دارد و همین ویژگی سبب بهره‌برداری‌های زیادی از آن شده‌است.
نویسنده کتاب کاسه‌های آب باران افزود: این در حالی است که قطع این درختان به طور آشکاری بر اکوسیستم منطقه‌ای که در آن روییده تأثیر می‌گذارد و این در اصل به دلیل نوع ریشه دواندن این درخت خاص در دل خاک است. برای بلندتر شدن چند سانتیمتر قامت این درخت، چند صد سال طول می‌کشد. با این حال بر طبق گزارش‌ها و عکس‌های مردم بومی منطقه شوربختانه نشان از این دارد که تا به حال بیش از 100 اصله درخت باارزش و به نوع خود خاص «اورس» قطع شده است تا سد «فینسک» مورد بهره‌برداری قرار بگیرند.
وی ادامه داد: وقتی صحبت وزیر نیرو هم شنیده نمی‌شود این حکایت پررنگ‌تر می‌شود که یک خودسری و یا لجاجتی در پشت این قضیه است که کمر به نابودی و غارت منابع آبی استان مازندران بسته است. از سرگیری مذاکره درباره ساخت سد فینسک، بعد از مخالفت جدی وزارت نیرو، استاندار، نمایندگان مجلس مازندران و برخی فعالان حوزه محیط زیست، این حقیقت را آشکارتر کرده و به این نتیجه می‌رساند که موافقان و ذینفعان سد به دنبال فشار سیاسی برای تکمیل پروژه فینسک هستند. چرا که حتی اگر مجوزی هم صادر شده باشد در دوران رئیس جمهور پیشین توانستند تمام مجوزهای این سد را یکطرفه بگیرند.

پیام مازند

عضو کمیته بحران زیست محیطی در منطقه منا با این پرسش که چطور امکان دارد که مجوز محیط زیست برای این پروژه صادر شود در حالی که استان مازندران هیچ نماینده و دخالتی در ارزیابی محیط زیست سد فینسک نداشته است؟ افزود: چطور امکان پذیر است که پروژه‌ای به این مهمی که مساحت زیادی از منابع آب، خاک، توپوگرافی وغیره را در بر بگیرد ولی استان مازندران هیچ اجازه‌ای برای دفاع از خود نداشته باشد؟
وی افزود: وقتی وزارت نیرو با آگاهی کامل از نابسامانی‌های حوزه مدیریتی منابع آب کشور بدون در نظر گرفتن و اهمیت گذاری اولویت‌های اساسی و مهم به مردم مازندران و به نوعی مخالفان سد «فینسک» وعده می‌دهد که «نگران نباشید برای شما هم سدهای زارم رود و چهاردانگه وگلوگاه و هراز و البرز و … را خواهیم ساخت» یعنی اینکه ما در کشور «مدیریت منابع آب» نداریم، بلکه پدیده «غارتگران و مافیای سد سازی و انتقال آب» داریم…!
این کارشناس برجسته محیط زیست و محقق بین المللی ادامه داد: بنده اعتقاد دارم که با توجه به دلایل و مستندات ذکر شده بالا، درباره منابع آبی حوضه‌های مربوط به البرز شمالی در استان مازندران به استان سمنان هیچ گونه مذاکره و مماشاتی نباید صورت بگیرد و این سد باید برای همیشه مختومه شود.
وی افزود: در حقیقت طرح انتقال آب بین حوضه‌ای مدتهاست که شکست خورده و در هیچ کجای دنیا از این روش استفاده نمی‌شود بلکه همواره برای مدیریت بهینه مصرف آب در آن منطقه و آداپته کردن آن منطقه آسیب پذیر در شرایط بحرانی تلاش می‌شود. در هیچ کجای دنیا، برای آبادی موقت به ظاهر یک ناحیه نابودی و تخریب ناحیه دیگری را با این سرعت انجام نخواهند داد.
این پژوهشگر محیط زیست تصریح کرد: ساخت سد فینسک در اصل می‌توان گفت که یکی از وحشتناک‌ترین پروژه‌های زیست محیطی در چند سال اخیر است که می‌تواند به استان مازندران با این همه جذابیت بی نظیرش، ضربه بسیار مهلک و جدی وارد کند و عاقبت شبیه به زاینده رود و کارون را برای رودخانه‌های سرسبز تالار و تجن رقم بزند. ساخت سد فینسک، یک «خیانت» و «جنایت» در حق مازندران می‌توان بر شمرد که به نوعی نه تنها غارت و نابودی منابع آبی تجن را رقم زده بلکه عاقبتش بسیار تلخ و نامیمون برای تجن، مازندران و خزرنشینان خواهد بود.
با ارائه مستندات توسط کارشناسان، ساخت این سد باعث نابودی 40 هکتار جنگل هیرکانی، از بین رفتن 400 هکتار زمین کشاورزی، تخریب گسترده منابع خاکی، آسیب به منطقه حفاظت شده پرور، حذف حقابه حداقل بیش از 6 هزار هکتار از شالیزارهای مازندران به علاوه آوارگی مردم در حداقل 25 روستاهای درگیر است. اینها به منزله فاجعه و بحران جدی است.
کد خبر 5999923

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/770382/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شکست ابهت پوشالی صهیونیسم در عملیات وعده صادق

حداقل سهم مازندران در هیئت دولت، حضور یک وزیر کشاورزی یا ورزش از نخبگان این استان است

جهش تولید در بخش کشاورزی با دانش بنیانی محقق می شود

استاندار مازندران؛ گره کور طرح توسعه نیروگاه 500 مگاواتی برقِ نیروگاه شهید سلیمی نکا را باز کرد

بازدید استاندار مازندران از روند فعالیت نیروگاه شهید سلیمی

غرق شدن مرد 55 ساله سیمرغی در آب‌بندان لاله‌زار

موج حمایتها از طرح نور | 32 دستگاه متولی حجاب، از فراجا دفاع کنند

آیت‌الله مکارم‌شیرازی: پلیس طرح نور را با قدرت ادامه دهد

روحانیون و طلاب قم، لباس نظامی پوشیده اند برای جنگ با که؟ با زنان و دختران این سرزمین؟!

اعزام 25 هزار همدانی به مناطق عملیاتی غرب و جنوب کشور

امسال 125 هزار تن کیوی و مرکبات از مبدأ مازندران صادر شد

شهدای گمنام مظلوم هستند/ ساخت فیلم کالدو

کشف 20 دستگاه خودرو و موتورسیکلت قاچاق در مازندران

جریمه تاوان گرانفروشی خودرو

بودجه 1000 میلیاردی چالوس تصویب شد

20 درصد پرونده های محاکم مازندران مربوط به اراضی کشاورزی است

پیشرفت 85 درصد طرح نور در مازندران

انتخابات شبکه‌های تخصصی سمن‌های مازندران برگزار می‌شود

آیت‌الله کعبی: طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند

میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی 21 درصد است

نکات مهم در طراحی و اجرای دکوراسیون مغازه لوازم تحریر

بهره‌مندی 360 هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌

جهش تولید با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان ‌محقق می‌شود

آئین تجلیل از مروجین فرهنگ و منش پهلوانی در ساری

ثبت تخلف سرعت بیش از 479 هزار وسایل نقلیه در مازندران

پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور» | سست نشوید و...

بجنورد میزبان جشنواره ملی نوا‌های رضوی

شکوفه‌های بهار نارنج در مازندران

اثبات مالکیت و مالی بیشترین پرونده قضایی در مازندران است

عکس| رقص نور به جای آسفالت؛در تونل کندوان چه خبر ست؟

برپایی انتخابات سمن جوانان در مازندران

قیمت گذاری پرونده زمینهای تغییر کاربری یافته در آمل

طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند

ثبت تخلف سرعت بیش از 450 هزار وسایل نقلیه در مازندران

پایان نوبت اول آزمون سراسری در صحت و امنیت کامل

ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی "حفظ نور رضوی" آغاز شد

رشد 15 درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

دستگیری متخلفان شکار و صید در مازندران

آمادگی استان مازندران برای برگزاری مرحله دوم انتخابات

بازگشت 370 هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت

توقیف دارایی‌های روسیه دلارزدایی را تسریع می‌کند

کعبی، نائب رئیس جامعه مدرسین: نیروی انتظامی تحت هیچ شرایطی نباید از طرح نور عقب نشینی کند

مازندران در تعهد ساخت 70 هزار واحد مسکن حمایتی عقب ماند

محکومیت شدید برخوردهای خشونت آمیز علیه اساتید و دانشجویان غربی

سال گذشته اردوی راهیان نور با حضور بیش از 150 نفر از دانشجویان برگزار شد

سارق دامهای سنگین در دام پلیس نور

رقص نور به جای آسفالت / در تونل کندوان چه خبر است ؟

بخشی‌نگری مانع پیشرفت مازندران می‌شود

مازندران قهرمان دو رده سنی کاراته کشور

افزایش 30 درصدی ذخیره خون بندناف نوزاد در هرمزگان