پیام مازند

آخرين مطالب

پلنگ سیاه پهلوی چگونه غرق فساد و بی بندباری شد؟ مقالات

پلنگ سیاه پهلوی چگونه غرق فساد و بی بندباری شد؟
  بزرگنمايي:

پیام مازند - : اشرف پهلوی، خواهر دوقلوی محمدرضاشاه پهلوی، که نام اصلی او زهرا است و پس از به سلطنت رسیدن پدرش، رضاشاه، به اشرف‌الملوک ملقب شد، یکی از تاثیرگذارترین افراد دربار پهلوی است که علاوه بر نقش‌آفرینی‌های سیاسی، به عنوان سرسلسله رانت‌خواری و فساد، با کمک شبکه گسترده‌ای از دوستانش، در امور اقتصادی کشور هم دخالت می‌کرد.
رد پای او را در قاچاق‌ها، فروش مناصب حکومتی در ازای دریافت پول، اخذ رشوه و ... می‌توان مشاهده کرد. داستانی از زندگی این زن را با هم می خوانیم:
مطمئن شد دیگر دارد جدی‌جدی می‌میرد؛ آن هم در 96سالگی و موقعی که بیش از هر زمان دیگری آرزوی مرگ کرده است تا از دست کابوس‌های همیشگی راحت ‎شود. اطرافیانش چیزی از گذشته‌ او به زبان نمی‌آوردند اما خوب می‌دانست که همگی در دل می‌گویند این پیرزن فرتوت در جوانی و میانسالی غرق در فساد اخلاقی و بی بندباری بوده است. بارها شنیده بود که پشت سرش همین را می‌گویند؛ بگویند. حالا به حالش چه فرقی می‌کند که بعد از مرگش بگویند اشرف بعد از رفتن پدرش رضاخان، روابط بی‌بند و بار و از نظر فساد، کم‌مانندی را شروع کرد. آن مردک که نمک در خاندان پهلوی خورده اما نمکدان شکسته بود، هرجا می‌نشست، می‌گفت: اگر قرار شود لیست مردانی که در دوران 37ساله سلطنت محمدرضا با اشرف رابطه داشتند تهیه شود، به‎رغم دشواری و غیرممکن بودن کار، چون حتی خود اشرف هم ممکن است همه را به یاد نیاورد، مسلما لیست طویلی خواهد شد. بی‌پدر انگار بیکار بوده که نشسته لیست برای من تهیه کرده و نقل کوچه و بازار کرده که اشرف زمانی معشوقه تقی امامی بود، زمان دیگر عاشق دکتر غلامحسین جهانشاهی شد. آخه به تو چه مردک نمک‎به‌حرام. از پرویز راجی هم نام برده است. حتی گفته اشرف عاشق فردی به نام پالانچیان‌شد، ولی او به اشرف توجه نکرد و جواب رد به او داد. قصه این مردک فرودست بی‌پدر، پایان که نداشت. گفته همین موضوع باعث شد اشرف با همدستی مأموران ساواک پالانچیان را به قتل برساند. پشت سرم خیلی‎ها حرف می‌زدند و به گوش من می‎رسید. یک روز با گوش‌های خودم از یکی از رادیوها شنیدم که مجری داشت می‎گفت: در زمینه مالی کارهای عجیب اشرف دست کمی از مسائل اخلاقی او نداشت. او به هیچ‌چیز بیش از مرد و پول علاقه نداشت و در این راه تا بدانجا رفته بود که علنا سر برادرش، محمدرضا کلاه می‌گذاشت؛ اشرف رسما پول می‌گرفت و شغل می‌داد؛ از وکالت تا وزارت و سفارت و هیچ ابایی نداشت. سپس دستور می‌داد که در زمان اشتغالت هر کاری می‌خواهی بکن و این قدر به من بده! یکی از منابع مهم درآمد اشرف، بلیت‌های بخت آزمایی بود که ماهانه 5-4میلیون تومان حق و حساب می‌گرفت. اشرف یک قمار باز حرفه‌ای در حد اعلاء بود و قماربازهای حرفه‌ای را جمع می‌کرد و وارد محفل خصوصی محمدرضا می‌کرد یا محمدرضا را به مجالس قمارش دعوت می‌کرد و بعد او را تشویق و تحریک می‌کرد که در پوکر از پس فلانی بر نمی‌آیی.
محمدرضا هم از روی غرور لج می‌کرد که من او را داغان می‌کنم و وارد بازی قمار می‌شد. اشرف خودش بالای سر محمدرضا می‌ایستاد و دستش را می‌خواند یا دختری را بالای سر محمدرضا که در حال بازی با افراد باند اشرف ازجمله حاجبی، اسکندری و.... بود می‌گذاشت و خلاصه با تقلب و ردکردن ورق از زیر میز کلک محمدرضا را می‌کندند. در این بازی‌ها، اشرف چنان محمدرضا را تحریک می‌کرد که مبالغ بالای 10میلیون و 20میلیون بازی می‌کردند و در یک شب مثلاً اسکندری50 میلیون می‌برد. البته صحنه را به‌نحوی درست می‌کردند که گاهی هم او ببرد. در پایان بازی، اشرف دسته چک محمدرضا را می‌آورد و به دستش می‌داد و او هم چک می‌کشید و امضا می‌کرد. از این پول، اشرف قسمت عمده را خودش برمی‌داشت و به حاجبی و اسکندری هم چند میلیونی می‌داد.
این‌ها را که از رادیو شنیدم آتش گرفتم. اینها دیگر چه کسانی هستند که به مسائل خصوصی آدم هم کار دارند؟ کاش فقط همین‌ها را نقل مجالس می‌کردند. طرف، ول‌کن ماجرا نبود؛ داشت از سفرهایم می‎گفت.
همین‌جوری داشت تعریف می‎کرد. گفت: سفرهای اشرف که هزینه‌های گزافی را از خزانه دولت ایران برداشت می‌کرد، بیش از اندازه بود. او در سفرهایش که معمولاً 10 تا 15 نفر را همیشه همراه خود داشت، مبالغ هنگفتی را از دولت دریافت می‌کرد و دولت‌های دست‌نشانده از قبیل هویدا و... برای اینکه به این خرج‌تراشی‌های سرسام‌آور که میلیون‌ها تومان بر دولت تحمیل می‌کرد، چهره قانونی بدهند، آن را به‌صورت تصویب نامه هیأت دولت در می‌آوردند. برای اینکه ارقام تکان‌دهنده چند صد هزار دلاری و چندین میلیون تومانی ‌ را از ملت پنهان بدارند، به دستور شاه و هویدا مهر قرمز محرمانه به هر تصویب نامه ای می‌زدند.
دوباره برگشت به زندگی خصوصی‌ام؛ گفت: در زندگی خصوصی اشرف پهلوی، «لذت‌جویی و خوشگذرانی، بی‌اخلاقی و بی‌اعتنایی به مسائل و مصالح ملی و کشوری» اصولی پذیرفته شده بودند. اشرف که خود فاسد بود، گروهی از افسران و سردمداران فساد را به دور خود گرد آورده بود و آنها را در همه سفرها با خود ‌ می‌برد. اطرافیان اشرف در زمره غربزدگان لاابالی، مادی‌گرا، فاقد اخلاق و بوقلمون صفتی بودند که نه‌تنها از احساسات و عواطف و علائق مذهبی در آنان خبری نبود، حتی دلبستگی‌های میهنی و ملی و نیز کمترین احساسی به ایران نداشتند. زندگی آنان، بسته به محیط آموزش دوران جوانی و اقامت‌های طولانی مدت‌شان در خارج، در تقلید از شیوه زندگی انگلیسی‌ها، فرانسوی‌ها، آمریکایی‌ها، اهمیت و ارزش قائل شدن بیش از اندازه برای خارجیان و نظرها و نصایح آنان که با ویژگی‌های مردم ایران هم‌ساز نبود و میگساری، فساد اخلاقی، شب نشینی‌های مکرر، قمار بازی و احتمالاً استفاده از موادمخدر خلاصه می‌شد. آنها ایران را صرفا از آن نظر می‌خواستند که در ساختار فاسد هیأت حاکمه‌اش شاغل بودند و منافع و امتیازاتی نامنطبق با شخصیت و ارزش ناچیز آن افراد کوچک و بی‌اهمیت از طریق باندبازی و وابستگی به این شاهپور یا آن شاهدخت یا اقبال و علم و هویدا، به آنان تعلق گرفته بود و اگر عوامل پشتیبانی‌کننده نبودند، آنها مردمی بی‌دست و پا و کاملاً عادی می‌شدند.
با اینکه حرف‌های گوینده رادیو حرصم را در آورده بود اما گذاشتم تا آخر حرف‌هایش را بزند. خواستم ببینم دیگر چه از زندگی خصوصی من نقل مجالس کرده‎اند. گوینده رادیو گفت: در طول ماه‌های پاییز و زمستان سال 1357، اشرف اغلب اموال گرانبها، تابلوها، فرش‌ها و اندوخته‌های خود را از ایران خارج کرد. کاخ اشرف مانند بسیاری از کاخ‌های سلطنتی، از اثاث خالی شد و آنچه باید به خارج، به خانه مسکونی او در نیویورک یا به ویلایش در ژوان لوپن درنیس فرانسه برده شود، با پروازهای مختلف هواپیمای ملی ایران و دیگر خطوط هوایی خارجی به آنجا حمل شد. پس از سقوط رژیم پهلوی اشرف احساس می‌کرد که گویی از خواب شیرین 25ساله‌ای بیدار شده و به همان روزهای ب‍ی‌پولی و آوارگی و احساس حقارت پاریس در تابستان سال 1332 بازگشته است، با این تفاوت که این بار خیالش دست کم از نظر گذران معاش راحت بود و صدها میلیون دلار که در حساب‌های بانکی خود در سوئیس و نیویورک و لندن و پاریس داشت، خاطرش را از بابت آینده آسوده نگاه می‌داشت، اما از سوی دیگر کاملاً افسرده بود؛ چون این بار برخلاف گذشته، کمترین امیدی به بازگشت وجود نداشت؛ حتی در سال‌های پس از انقلاب، تقریبا بیشتر دست پروردگان شاه به ارباب خود پشت کردند و به بدگویی از او پرداختند. انگار جنازه اشرف آه کشید و گفت: «این یکی را درست گفت.»
تبعید رضاخان از ایران تغییرات مهمی‌در زندگی آزادانه و سرگرمی‌های اشرف به‌وجود آورد. درباره فساد اشرف در دربار پهلوی مطالب بسیاری گفته شده تا جایی که حسین فردوست از درباریانی که از کودکی با محمدرضا دوست بوده، اشرف را از فاسدترین زنان جهان به لحاظ اعتیاد، قاچاق موادمخدر، عتیقه و واسطه‌گری در شرکت‌های خصوصی، عضو مافیای آمریکا و بیمار جنسی و... می‌نامد.
درباره فساد جنسی وی همین بس که در حالی‌که متاهل بود با مردان زیادی ارتباط داشت و از همسران خویش هم به‌زودی خسته می‌شد تا جایی که پس از یک سال زندگی با بوشهری از وی بیزار شد و تنها اسماً همسر یکدیگر بودند. پول هم از موارد مورد علاقه دیگر اشرف بود. وی حتی محمدرضا را هم فریب می‌داد و مناصب را نیز با پول به اشخاص می‌فروخت. برخی هم اشرف را معلم فساد محمدرضا شاه می‌دانند.
کد خبر 829662 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها پهلوی خبر ویژه تاریخ انقلاب اسلامی ایران فساد تاریخ عمومی ایران

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/773849/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آفتاب گرم بهاری در مازندران

رستاخیز یکخوابه ها در تهران / اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

موج کوتاه در دریای خزر

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»/ «چشم مردم وقتی به بی‌حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود»

اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

تداوم پایداری جوی تا نیمه هفته آینده در مازندران

رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟

شکایت شرکت نقل‌وانتقالاتی از پورتو برای پول انتقال طارمی

علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویری از تجمع روحانیون در حمایت از طرح «نور» با لباس جنگی

ترافیک سنگین در محورهای کرج - چالوس

برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز

تقدیر پلیس از بانوان آبادانی

ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است

نشست استاندار مازندران با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان

روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویر قطع 40 اصله درخت در کجور آرشیوی است

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور چیست؟

ضرورت لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

استقبال از قهرمان قایقرانی آسیا و مرد المپیکی در بابلسر

تعجب آلمانی‌ها از سرعت سقوط پول ملی ایران!

لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

دعوت استاندار از سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

دعوت استاندار لرستان سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است

استقبال بابلسری‌ها از مرد المپیکی قایقرانی

موسوی سومین طلایی مازندران در پیکار‌های انتخابی ووشو جام جهانی

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

عملیات «وعده صادق» ابهت پوشالی و شکستنی اسراییل رو اثبات کرد

دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد

اجرای اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت

(تصاویر) تجمع روحانیون در حمایت از « طرح نور » با لباس جنگی

ببینید | پول بده لایک کن!

چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور