پیام مازند

آخرين مطالب

چشم روشنی فرشته‌ها به سرزمین آب‌های روشن مقالات

چشم روشنی فرشته‌ها به سرزمین آب‌های روشن
  بزرگنمايي:

پیام مازند - دستاوردهای چشم‌گیر انقلاب اسلامی در استان مازندران سرزمین آب‌‎های روشن از جاده، راه، بنادر و راه‌آهن تا تبدیل شدن به قطب تولید و صنعت و کشاورزی، چشم روشنی بزرگ مردان و بزرگ زنانی بود که نهال نوپای انقلاب اسلامی را آبیاری کردند تا امروز به درخت تنومند و تناور مازندران 1402 تبدیل شود.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، این دیار پیش از این نقلاب تنها به دریا و جنگل‌های زیبایش شناخته می‌شد، سرزمینی که به مدد جاذبه طبیعی و خدادادی‌اش، مردمانی مهربان و زحمتکش داشت که تنها نام دریا را یدک می‌کشیدند و برنج‌کاری و باغداری تنها محل درآمدشان بود.
مردمانی که ساده‌زیستی آنان زبانزد بود و مهمان‌نوازیشان در روستای دوردست بدون آب و برق و گاز، از یادشان نمی‌رفت، مردمانی که دریا را تنها ساحل می‌دیدند و دریا فقط برایشان ماهی به ارمغان می‌آورد اما امروز مازندران به مدد چشم روشنی انقلاب شکوهمند اسلامی تبدیل به یکی از قطب‌های تولیدی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی در کشور شده است.

پیام مازند

اتصال مازندران به آسیای میانه پس از پیروی انقلاب اسلامی با بیان اینکه راه‌آهن شمال از سوزن خروجی ایستگاه گرمسار شروع و تا سوزن ورودی گلوگاه ادامه دارد، می‌گوید: طول این خط آهن 310 کیلومتر است و دارای هزار و 500 پل و آب رو، 95 تونل، 45 گذرگاه هم سطح با جاده است.
معصومی با عنوان اینکه در 40 سال گذشته پس از پیروزی انقلاب اسلامی، احداث خط آهن گرگان به اینچه‌برون برای دست‌یابی و جهت اتصال به کشورهای آسیای میانه اتصال پیدا کرد، ادامه می‌دهد: خطوط ریلی راه‌آهن به طول 310 کیلومتر نیازمند بازسازی بود که اقدامات بازسازی انجام و به تعداد 22 ایستگاه بهسازی شد.
مدیرکل راه‌آهن شمال، مقاوم‌سازی پل‌ها را از مهمترین نقاط ویژه راه‌آهن بیان کرد و می‌افزاید: تمام این پل‌ها مقاوم‌سازی شدند و با توجه به اینکه قبل از انقلاب راه‌آهن ارتباطاتش با سیم هوایی بود، در چند سال گذشته مسیر را بر روی فیبر نوری انتقال دادند و اتصالات و ارتباطات تصویری با مرکز میسر شده است.
وی یادآور می‌شود: افزایش خطوط ایستگاه‌ها مثل ایستگاه‌های شیرگاه، زرین‌دشت، نوبخت و رستم‌کلا پس از انقلاب اسلامی انجام شد و احداث خط فرعی از ایستگاه نوبخت به کارخانه فولاد البرز ایرانیان صورت گرفت.
معصومی با بیان اینکه در طول این 40 سال حدود 70 زیرگذر و روگذر ماشین رو در راه‌آهن شمال احداث شد، می‌گوید: این اقدامات نقاط بالادست را به پایین دست وصل کرد که این کار بسیار مهم بوده است.

پیام مازند

ساخت 11 سد و 21 بیمارستان پس از انقلاب در مازندران نیز درباره دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در این استان با بیان اینکه نرخ باسوادی در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی 63 درصد در شهر بود، می‌گوید: اکنون این نرخ در شرایط موجود 97 درصد است، همچنین نرخ باسوادی در روستا از 38 درصد به 90 درصد شرایط موجود ارتقا پیدا کرد.
وی با اشاره به اینکه در حوزه‌های زیرساختی تعداد 11 سد را در مازندران داریم، درحالی که در اوایل انقلاب این تعداد سد را در استان نداشتیم، می‌افزاید: تعداد پزشک 406 نفر به دو هزار و 876 نفر افزایش پیدا کرد و نسبت شاخص پزشک عمومی به هزار نفر جمعیت 0/2 بود که اکنون به 1/26 افزایش پیدا کرد.
این مسئول، تعداد دانشجو در اوایل انقلاب در مازندران را دو هزار و 599 نفر دانست و اضافه می‌کند: این تعداد اکنون به بیش از 161 هزار نفر رسیده است، در بقیه حوزه‌ها نیز مثلاً 21 بیمارستان در اوایل انقلاب در مازندران وجود داشت که اکنون به 49 بیمارستان افزایش پیدا کرد و طول راه‌های استان دو هزار و 85 کیلومتر بود که در حال حاضر بیش از 10 هزار کیلومتر طول راه‌های استان است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران ادامه می‌دهد: تعداد مشترکین گاز از 9 هزار و 336 مشترک به یک میلیون و 564 هزار افزایش پیدا کرد.
این مسئول با بیان اینکه پیش از انقلاب در بعد زیرساخت‌های استان تعداد دو فرودگاه را در استان داشتیم که به سه فرودگاه افزایش پیدا کرد، اظهار کرد: در اوایل انقلاب یک بندر داشتیم که در شرایط موجود به سه بندر افزایش پیدا کرده است.
وی با اشاره به تغییر شاخص‌های اقتصادی استان پس از پیروی انقلاب اسلامی یادآور می‌شود: نرخ بیکاری استان در پیروزی انقلاب 36 درصد بود که در پاییز سال‌جاری به 0/51 درصد رسیده است و رشد اقتصادی 0/4 درصدی را در دو سال اخیر داشتیم که این روند باید در سال‌جاری هم اتفاق بیفتد.

پیام مازند

ساخت سه هزار مدرسه پیش از پیروزی انقلاب در مازندران نیز درباره دستاوردهای انقلاب اسلامی در این استان می‌گوید: پس از انقلاب اسلامی سه هزار و 171 مدرسه تحویل نظام آموزش و پرورش در استان مازندران با 18 هزار و 714 کلاس درس شد.
وی می‌افزاید: ترمیم و نوسازی 3000 مدرسه پس از انقلاب، استانداردسازی 12 هزار کلاس درس پس از انقلاب و کمک 720 میلیارد کمک خیرین طی 45 سال پس از انقلاب صورت گرفته است.
نیز با بیان اینکه در صنعت هوانوردی و فرودگاه‌های کشور تحولات بسیار عظیمی پس از انقلاب اسلامی شکل گرفته است، می‌گوید: در مازندران وضعیت فرودگاه‌ها در مقایسه با قبل از انقلاب تحولات شگرفی داشته است.
حسنی با عنوان اینکه قبل از انقلاب کاربری فرودگاه دشت‌ناز ساری به صورت کشاورزی بود، تصریح می‌‎کند: فرودگاه رامسر توسط خاندان پهلوی استفاده می‌شد و فرودگاه نوشهر کاربرد نظامی داشت.
مدیرکل فرودگاه‌های استان مازندران با تاکید بر اینکه فرودگاه دشت ناز ساری تقریباً از سال 1369 وارد طراحی برای پروازهای کشوری شد، ادامه می‌دهد: از سال 1375 به صورت رسمی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
وی با اشاره به تحول زیرساختی فرودگاه‌های مازندران در 45 سال گذشته می‌افزاید: اقدامات در حوزه فرودگاهی مازندران شامل تحول زیرساختی و نصب دستگاه وی دی آر در فرودگاه‌های مازندران، احداث و توسعه ترمینال به مساحت 11 هزار متر مربع از سوی اداره کل فرودگاه‌های مازندران وخرید و تملک 15 هکتار اراضی برای توسعه باندهای پروازی اداره کل فرودگاه‌های مازندران را می‌توان نام برد.

پیام مازند

خدمت‌دهی بهزیستی به 170 هزار خانوار مازندرانی نیز سازمان بهزیستی کشور را یک نهاد مولود انقلاب دانست و تاکید می‌کند: در سال 1359 شهید دکتر فیاض‌بخش با ارائه لایحه تأسیس سازمان بهزیستی توانست با ادغام 16 نهاد و دستگاه دولتی و غیردولتی، سازمان بهزیستی کشور را تشکیل دهند.
وی با اشاره به اینکه به یک سوم جمعیت استان مازندران انواع خدمات را ارائه دادیم، می‌افزاید: 170 هزار خانوار نزد بهزیستی پرونده‌های خدمات دارند.
بریمانی با اعلام اینکه تاکنون 33 هزار تسهیلات و فرصت اشتغال‌زایی برای گروه‌های هدف ایجاد شده است، تصریح می‌کند: هزار و 200 مؤسسه و مرکز تخصصی با مجوز این اداره کل و تحت نظارت ما فعالیت می‌کنند که همگی مولود انقلاب هستند.

پیام مازند

احداث 40 شهرک صنعتی پس از انقلاب در مازندران نیز با اشاره به دستاوردهای صنعتی و تولیدی انقلاب اسلامی در این استان و با بیان اینکه قبل از انقلاب ظرفیت سرمایه‌گذاری در استان بخش کشاورزی یا بخش گردشگری بوده است، می‌گوید: بعد از انقلاب شاهد ایجاد 40 شهرک‌های صنعتی با ایجاد بیش از دو هزار و 500 واحد تولیدی، صنعتی و معدنی بودیم؛ همچنین 550 درصد در بحث تولید بعد از انقلاب در کارنامه این نظام مقدس ثبت شد.
کهنسال با تاکید بر اینکه اشتغال بالای 80 هزار نفر در استان می‌تواند برای ما قابل توجه باشد، تصریح می‌کند: بیش از 200 هزار مجوز صنفی صادر شد و حدود 605 اتحادیه صنفی با 22 اتاق اصناف تأمین و توزیع خدمات را برعهده دارند.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران با اشاره به اینکه 500 هزار نفر در اتحادیه صنفی اشتغال دارند، خاطرنشان می‌کند: صدور مجوزهای مختلفی در حوزه‌های صنعت، معدن، کشاورزی و فرآوری انجام شد و مجوزهای پایانه‌های صادراتی مثل گل و گیاه، میوه و مرکبات و برنج پس از انقلاب در مازندران صادر شد.

پیام مازند

رشد 100 درصدی ارائه خدمات آبرسانی پس از انقلاب اسلامی در مازندران نیز با بیان اینکه در ابتدای انقلاب از نظر کمیت و کیفیت دغدغه داشتیم، می‌گوید: امروز همه 64 شهر ما در حال بهره‌برداری و تحت‌پوشش آب و فاضلاب هستند.
وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب تنها 450 هزار نفر جمعیت در مازندران تحت پوشش بودند اما امروز تمام مشترکان و خانوارها تحت پوشش هستند، می‌افزاید: قبل از انقلاب طول شبکه انتقال 89 کیلومتر بود اما امروز ما هزار و 200 کیلومتر شبکه برای ارائه خدمات داریم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران با تاکید بر اینکه طول شبکه‌های آبرسانی مازندران پیش از انقلاب 620 کیلومتر بود، خاطرنشان می‌کند: امروز ما بیش از هشت هزار کیلومتر در شهرهای استان مازندران شبکه‌گذاری صورت گرفته است.
این مسئول با اظهار اینکه هیچ آزمایشگاهی قبل از انقلاب در مازندران وجود نداشت، می‌افزاید: امروز 15 آزمایشگاه در شرکت آب و فاضلاب در حال نظارت بر ارائه خدمات به مردم استان هستند.
برارزاده با عنوان اینکه 14 درصد روستاهای ما تحت پوشش آب و فاضلاب در دوره قبل از انقلاب بودند، می‌افزاید: امروز بیش از 80 درصد از جمعیت روستاهای ما تحت پوشش آب و فاضلاب هستند.
کد خبر 725785

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/775576/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آفتاب گرم بهاری در مازندران

رستاخیز یکخوابه ها در تهران / اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

موج کوتاه در دریای خزر

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»/ «چشم مردم وقتی به بی‌حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود»

اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

تداوم پایداری جوی تا نیمه هفته آینده در مازندران

رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟

شکایت شرکت نقل‌وانتقالاتی از پورتو برای پول انتقال طارمی

علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویری از تجمع روحانیون در حمایت از طرح «نور» با لباس جنگی

ترافیک سنگین در محورهای کرج - چالوس

برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز

تقدیر پلیس از بانوان آبادانی

ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است

نشست استاندار مازندران با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان

روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویر قطع 40 اصله درخت در کجور آرشیوی است

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور چیست؟

ضرورت لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

استقبال از قهرمان قایقرانی آسیا و مرد المپیکی در بابلسر

تعجب آلمانی‌ها از سرعت سقوط پول ملی ایران!

لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

دعوت استاندار از سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

دعوت استاندار لرستان سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است

استقبال بابلسری‌ها از مرد المپیکی قایقرانی

موسوی سومین طلایی مازندران در پیکار‌های انتخابی ووشو جام جهانی

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

عملیات «وعده صادق» ابهت پوشالی و شکستنی اسراییل رو اثبات کرد

دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد

اجرای اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت

(تصاویر) تجمع روحانیون در حمایت از « طرح نور » با لباس جنگی

ببینید | پول بده لایک کن!

چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور