پیام مازند

آخرين مطالب

چرخه ناقص صادرات پرتقال در قطب مرکبات کشور! گفتگو

  بزرگنمايي:

پیام مازند - استان مازندران با ظرفیت بالا در تولید پرتقال و سایر مرکبات می تواند به عنوان یکی از مهم ترین صادرکنندگان این محصولات در کشور خود را معرفی کند اما نبود پایانه های بین المللی برای خروج این محصولات،نداشتن کیفیت لازم پرتقال های تامسون برای صادرات،عدم آموزش سورتینگداران و کشاورزان باعث شده که این میوه را عراقی ها از مازندران خریداری کرده و با نام خود به کشورهای دیگر صادر کنند.
حسین صادقی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اینکه پرتقالی ها زمانی که جنوب ایران را اشغال کردند میوه ای را همراه خود آورند و چون مردم آن را نمی شناختند به میوه ای که پرتقالی ها آوردند معروف شد، اظهار کرد: البته نوعی میوه شبیه بادرنگ حدود 240 سال قبل از میلاد در منطقه خوزستان وجود داشته است و حتی در یک کتاب یونانی زمانی که اسکندر به ایران حمله کرد این میوه را سیب ایران می گفتند.
وی با بیان اینکه در بعضی از اسناد تاریخی دروازه خروج مرکبات از آسیا به سایر مناطق را ایران عنوان کردند ، تصریح کرد: منشاء مرکبات به دلیل آب وهوای گرم و مرطوب آسیای جنوب شرقی است و بعدها بعضی از ارقام که مقاوم بودند از منطقه گرمسیری به نیمه گرمسیری انتقال پیدا کردند،حدود 150 سال پیش از جنوب ایران مقداری بذر به شمال ایران آمد و در باغ هایی که به خانواده های سلطنتی تعلق داشت کاشته شد و پس از آن به سایر نقاط منتقل گردید.
*تامسون در مازندران اشباع شده است
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به این که نوع تامسون به دلیل مقاومت در برابر سرما اکنون در بازار استان های شمالی اشباع شده،یادآورشد:معمولا میوه ای که وارد بازار داخلی می شود را نمی توان صادر کرد، پرتقال برخلاف سایر میوه ها که دارای پوست چرمی وبسیار حساس است و سریع از بین می رود بنابراین برای میوه صادراتی باید شکل چیدن و حمل کردن از باغ به سورتینگ و محافظت در برابر ضربه ها و ضد عفونی و غیره رعایت شود .
صادقی افزود: انتخاب باغ مناسب،بذر خوب و متناسب با نیاز بازار،رسیدگی و مواطبت از میوه در برابر آفات در داشتن یک محصول ایده آل به ما کمک شایانی می کند.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: آخر دی ماه حتما مرکبات باید برداشت شود اگر این کار انجام نشود باعث کاهش محصول سال آینده خواهدشد.
*محصول صد در صد ارگانیک در مازندران وجود ندارد
وی با اشاره به اینکه محصول ارگانیک به معنای صد در صد در مازندران تقریبا وجود ندارد، تصریح کرد: اگر از کودهای شیمیایی استفاده نشود میوه ها در برابر آفات ضعی شده و آسیب می بینند،حتی اگر کودی به محصولات اضافه نگردد ممکن است آبی که برای آبیای مورد استفاد قرار می گیرد آلوده بوده و محصول را از حالت ارگانیک خارج کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری مهم ترین چالش پرتقال را بازار آن عنوان کرد و افزود: باید برای محصول تولید شده بازار فروش چه در داخل و چه در خارج وجود داشته باشد،اگر بازاریابی درستی برای مرکبات مازندران صورت نگیرد انگیزه تولید محصول با کیفیت از بین خواهد رفت.
صادقی خاطرنشان کرد:برای انجام صادراتی موفق باید به صادرکنندگان آموزش های لازم داده شود تا محصول صادرشده کیفیت خود را در هنگام حمل و نقل از دست ندهد.
*سورتینگ های ایران 70درصد از کشورهای دنیا عقب تر است
سید جعفر حسینی ولشکلایی یک سورتینگدار مازندرانی درگفت وگو با ایسنا مازندران، اظهار کرد: سالانه حدود 10 هزار تن بار در مازندران از نارنگی و پرتقال های مختلف چیده می شود.
وی با بیان اینکه سال هایی که صادارت نمی شود بارهای مرکبات در داخل کشور به استان های کرمان، کرمانشاه، تبریز و ارومیه ارسال خواهدشد، تصریح کرد: امسال حدودا هزار و 500 تن بار به گرجستان، باکو، روسیه، عراق و ارمنستان بار صادر شد.
این سورتینگ دار تصریح کرد: خرید، چیدن ، شستشو و تمیز کاری ، واکس ، سایز بندی ، بسته بندی ،بازاریابی از مراحل کار سورتینگ است .
وی در ادامه از مهم ترین چالش های صنعت سورتینگداری به بی ثبات بودن بازار و بی تدبیری برای بهبود این صنعت بزرگ در ایران یاد کرد و گففت: مشکلاتی از قبیل حمل و نقل، عدم پشتیبانی در صادارت ،هزینه های بسیار زیاد،عدم ثبات بازار و متحمل شدن ضررهای هنگفت متاسفانه باعث دلسردی سورتینگداران شده است.
حسینی تصریح کرد:هیچ ضمانتی برای تلخ شدن میوه های سورتینگ به واسطه سرمازدگی وجود ندارد و همین امر ضررهای بسیاری به قشر سورتینگداران می زند.
وی با اشاره به اینکه سورتینگ های ایران 70 درصد از دنیا عقب هستند، تصریح کرد: به عنوان مثال در کشور اسپانیا چیزی به نام انبارداری وجود ندارد رقم هایی کاشته می شود که فصلی می رسد و مرکبات در تمام سال وجود دارد.
این سورتینگدار با اشاره به اینکه اگر بخشی از مازندران بتواند پرتقالی را بکارد که بخشی در تابستان و بخشی در زمستان برداشت شود آن زمان کار مرکبات در حالت سکون نمی ماند، افزود: این امر علاوه بر اینکه باعث اشتغال بیشتر و درآمد زایی خواهد شد از ورود پرتقال های خارجی در تابستان بی نیازمان می کرد.
*پرتقال های تامسون کیفیت صادرات را ندارد
عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران در گفت وگوبا ایسنا با اشاره به اینکه غالب پرتقال هایی که از کشور ایران خارج می شود به عراق است، اظهار کرد: حدود 35 هزار تن پرتقال از ایران خارج شده که متعلق به مازندران است که در واقع عراقی ها پرتقال را از مازندران خریداری و با نام خودشان به کشورهای دیگر صادر می کنند.
وی با بیان اینکه حدود 2 و نیم میلیون تن پرتقال و نارنگی در استان برداشت می شود، تصریح کرد: در داخل کشور چون شرایط فروش به عرضه و تقاضای داخلی مرتبط است و با توجه به اینکه اکنون عرضه بیشتر بیشتراز تقاضا است همین اصل آسیب پذیری در این حوزه را بیشتر می کند.
رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به اینکه در حال حاضر پرتقال از نوع تامسون کیفیت درجه یک را برای صادرات ندارد، ولی می توان صادر کرد،افزود: اکنون می توان تا 500 هزار تن مازاد برمصرف داخل را صادر کرد اما امکانات برای این کار سخت است ولی به نظر می رسد پرتقال در ماه های بهمن و اسفند شرایط بهتری پیدا می کند.
* قیمت پرتقال در شب عید کمتراز 4 تا 5 هزار تومان!
مهاجر با بیان اینکه قراراست، دولت برای ذخیره سازی حدود 30 هزار تن، پرتقال ها را با قیمت 3هزار تومان از کشاورزان خریداری کند،خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود که قیمت پرتقال در شب عید کمتراز 4 تا 5 هزار تومان نباشد و مردم برای مدیریت هزینه با توجه به اینکه قیمت پرتقال به نسبت سایر میوه از قیمت پایین تری برخوردار است تمایل بیشتری را برای خرید این میوه بسیار خوشمزه را دارند.
*نبود پایانه بین المللی برای صادرات در مازندران
رئیس اتاق بازرگانی مازندران گفت:متاسفانه مازندارن از نبود یک پایانه بین المللی و ماشین برای خارج از کشور رنج می برد و این موضوع خود به تنهایی یکی از ضعف های دولت در این زمینه است که مازندارن را با چنین ظرفیت هایی نسبت به سایر استان ها مانند مشهد که بیش از صد پایانه دارد عقب نگه داشته است.
مهاجر با بیان اینکه کشورهایی که در اوراسیا عضویت دارند تعرفه صفر برایشان تعریف شده است ، اظهار کرد: حدود 5 سال از پیگیری کشور ایران در عضویت اوراسیا می گذرد و با توجه به اینکه کشورهای دیگرعضو اوراسیا عضویت ایران را امضا کردند اما متاسفانه هنوز عملیاتی و اجرایی نشده است .
*واردات پرتقال مقرون به صرفه نیست
مهاجر واردات پرتقال را با توجه به بالا بودن نرخ ارزمقرون به صرفه ندانست و افزود: یکی از عللی که باعث واردات پرتقال خواهد شد افزایش بیش از حد و نامتعارف قیمت آن است و چون باید با ارزآزاد این کار انجام شود مقرون به صرفه نخواهد بود و بعید است کسی این کار را انجام دهد.
رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به اینکه اکثر صنایع تبدیلی که در غرب استان هستند به دلیل نبود مواد اولیه تعطیل شده است، یادآورشد: در حال حاضر 10 تا 20 درصد از صنایع تبدیلی در غرب استان در یک شیفت به دلیل نبود مواد اولیه مشغول به کار هستند صنایع تبدیلی و کارخانه های موجود همه مجهز به تکنولوژی روز است اما به جهت اینکه پرتقال محلی آبدار که مواد اولیه این صنعت را تامین می کند از بین رفته و جایش را به پرتقال گوشتی تامسون و کیوی داده است، اکنون در این حوزه با مشکل تعطیلی کارخانه روبه رو شدیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/78161/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

توضیحات پلیس درباره طرح نور/ 90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

40 درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال

حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند

پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت 220 ایرانی خارج از کشور از ایتام مازندرانی

رائفی پور: 600 میلیون تومان پول به یکی از دوستانم داده ام، هر ماه سود آن را می دهد /مستاجرم

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد

دو هزار اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز نوشهر شد

شرکت 20 هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران

سردار رادان: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای «طرح نور» نیست

سردار رادان با اشاره به طرح نور: در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد/ 90 درصد تذکرگیرندگان رفتار و پوشش خود را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند/ پلیس در کنار طرح نور، از دیگر ماموریت‌های خود غافل نخواهد شد

افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران

فعالیت بیش از 400 هزار سفیر سلامت در مازندران

سردار رادان: پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

بهره گیری از مشارکت حامیان ایتام خارج از کشور

حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور

زلزله در مرزن‌آباد ؛ جدیدترین گزارش‌ها از زلزله 3.7 ریشتری در نزدیکی چالوس

گلایه نماینده ولی فقیه در مازندران از انتصاب وزیر سابق به استانداری

تداوم طرح نور با جدیت

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

اصلاح رفتار و پوشش 90 درصد تذکر گیرندگان در طرح نور

طرح نور در مجتمع های تجاری اطراف حرم رضوی اجرا می‌ شود

بزرگترین دورهمی فرهنگی تربیتی دختران مازندران برگزار شد

محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور