پیام مازند

آخرين مطالب

آب مخالف آبادانی است اگر پای انتقال در میان باشد! علمي

  بزرگنمايي:

پیام مازند- پروفسور پرویز کردوانی  با اشاره به موضوع انتقال آب دریای خزر به سمنان، بر استفاده صحیح و مناسب از آب تاکید و اظهار کرد: اگر روش های استفاده از آب تغییر پیدا نکند و اصلاح نشود هر اندازه منابع آبی جدید نیز فراهم کنیم باز هم توسط مردم مصرف شده و به اتمام خواهد رسید.

تصمیمات مدیران وزارت نیرو در گذشته

وی به بررسی تصمیمات گرفته شده در حوزه برداشت و استفاده از منابع آبی در گذشته و امروز کشور پرداخت و اظهار کرد: مدیران مرتبط در موضوع آب یعنی وزیر آب و برق رژیم گذشته و وزارت نیروی فعلی، با مطالعه اوضاع آبی و محدودیت های موجود 3 تکنولوژی را در گذشته تبیین کردند.

احداث و حفر چاه

پدر علم کویرشناسی ایران، حفر چاه های نیمه عمیق و عمیق را یکی از تکنولوژی ها و دستاورد وزارت آب و برق رژیم گذشته معرفی کرد و افزود: با به وجود آمدن این تکنولوژی و تاسیس شرکت های متنوعی که این فنآوری را در اختیار داشتند مردم از قنات فاصله گرفته و به برداشت بی رویه از منابع آبی روی آوردند.

کردوانی با اشاره به اینکه هیچگونه هشدار، توصیه و منعی برای استفاده غیرمجاز از چاه ها در نظر گرفته نشد، گفت: با برداشت دلخواه و اصراف در این بخش، اکنون بیش از 700 هزار حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق در کشور به وجود آمده که استفاده و برداشت این منابع در بسیاری از نقاط هم اکنون ممنوع اعلام شده است.

سدسازی و انتقال آب آن

استاد نمونه دانشگاه تهران دومین تکنولوژی را سدسازی و انتقال آب به نقاط خارج از حوزه سدها عنوان و تاکید کرد: پیشینه سدسازی در ایران به 2 هزار سال قبل و دوران هخامنشی باز می گردد اما با این تفاوت که در آن زمان کانالی برای انتقال آب به مکانی دیگر وجود نداشت و فقط در پائین دست مورد بهره برداری قرار می گرفت.

وی به عنوان نمونه‌ای به انتقال آب پشت سدها به شهرهایی مانند اصفهان، یزد و کرمان اشاره کرد و ادامه داد: با اقداماتی که متعاقب این تصمیم از طرف وزارت نیرو انجام شد اکنون نه تنها مشکل آبی این مناطق مرتفع نشده بلکه تشدید یافته و به دنبال راه حل های جایگزین هستند.

اختراع شیرآب و شلنگ

چهره ماندگار علمی کشور و دارنده نشان عالی دانش در ایران، از اختراع شیرآب و شلنگ به عنوان سومین تکنولوژی یاد کرد و آن را مخرب ترین روش در جهت هدر رفت آب در کشور دانست و گفت: این نوآوری را سمبل تمدن نام نهاده و کسانی را که با کاسه و کوزه آب می آوردند را غیرمتمدن خطاب کردند.

این پژوهشگر، محقق و استاد تمام دانشگاه تهران در ادامه افزود: این اختراع در اختیار عامه قرار گرفت اما نحوه صحیح استفاده از آن هرگز آموزش داده نشد و اکنون شاهدیم که همه به دلخواه از آن استفاده می کنند و به وسیله این ابتکار، حیاط خانه ها و ماشین ها را شسته و فضای سبز شهری گسترش می دهند.

چرا تکنولوژی ها به کمبود آب منجر شد؟

کردوانی استفاده غیراصولی و عدم آموزش صحیح به مردم برای استعمال درست از تکنولوژی را باعث به پایان رسیدن تقریبی آب های زیرزمینی دانست و افزود: نه تنها استفاده نادرست منجر به کاهش شدید منابع آبی زیرزمینی شد بلکه تکنولوژی سدسازی هم دیگر سودمند نیست و هرچه سد نیاز بود ساخته شده و دیگر امکان سدسازی وجود ندارد.

پدر علم کویرشناسی ایران از تانکرهای انتقال آب در گذشته سخن گفت و یادآور شد: در رژیم گذشته 120 آب شیرین کن در جنوب کشور وجود داشت که آب شرب را در مخازن به مردم تحویل می داد و آنان نیز غیر از مصرف خوراکی استفاده دیگری از آن نمی کردند اما امروزه آب در لوله ها جاری است و وفور آن باعث شده تا بحران آب ملموس نباشد.

تصمیمات مدیران وزارت نیرو در حال و آینده

چهره ماندگار علمی کشور در زمینه جغرافیا از سه فنآوری جدید وزارت نیرو که در دستور کار قرار گرفته سخن گفت و خاطرنشان کرد: بارورسازی ابرها، انتقال آب دریا و برداشت آب های ژرف هیچکدام نمی تواند مشکل و بحران آب در کشور را حل کند.

وی بارورسازی ابرها که گرایش تدریسی وی در دانشگاه است را سالی یکبار و آن هم تنها در زمستان و نقاط مرتفع امکان پذیر دانست و در مورد آب های ژرف گفت: چاه هایی با عمق 400 و 500 متر عمیق بوده اما آب های ژرف در اعماق 2 هزار متری وجود دارند که استحصال آن مشکلات بسیار زیادی ایجاد می کند.

انتقال آب دریای اساسا رویکردی اشتباه است

کردوانی موضوع انتقال آب دریای خزر به سمنان را بیشتر یک کشمکش سیاسی تلقی کرد و افزود: اصولا انتقال آب مشکل‌گشا نیست و این اتفاق به نوعی جنبه سیاسی دارد، در واقع نوعی چشم و هم چشمی مابین استان ها بر سر انتقال آب دریا بوجود آمده است.

این محقق، پژوهشگر و استاد دانشگاه با اشاره به سخنان رئیس جمهور در مورد انتقال آب خزر به سمنان برای مصارف شرب، صنعت و کشاورزی تصریح کرد: گسترش کشاورزی در کویر توجیه نداشته و اقتصادی نیست، در مورد استفاده شرب و صنعت هم اگر روش های مصرف همان شیر آب و شلنگ باشد مشکل حل نشده و آب انتقالی به هر اندازه ناکافی است.

رئیس کمیته بیابان‌زدایی انجمن متخصصان محیط‌ زیست ایران با عدم تائید پروژه های در دستورکار وزارت نیرو در زمینه انتقال آب خاطرنشان کرد: پروژه هایی نظیر انتقال آب خزر به سمنان و همچنین احداث 900 کیلومتر کانال آب به گل گهر سیرجان و در ادامه به چادرملوی یزد و پروژه انتقال آب به خراسان جنوبی و رضوی از خلیج فارس و دریای عمان مشکل کم آبی را مرتفع نخواهد کرد.

استاد نمونه دانشگاه تهران معتقد است: انتقال آب مانند تسهیلات بانکی است و منطقه هدف نیز همانند شخصی محتاج است که همواره به دنبال وام بوده و نیازش تمامی ندارد بنابراین باید به اندازه ای مصرف کنیم که نیاز به تسهیلات نداشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه انتقال آب پایان ماجرا نبوده و مشکل گشا نخواهد بود، تاکید کرد: این راهکارها تنها تقاضای آب را بیشتر کرده و راه حلی موثر و اصولی نیست، در غیر این صورت باید به سمت استفاده از آب های غیر متعارف که همان فاضلاب است حرکت کنیم.

آب مخالف آبادانی است اگر پای انتقال در میان باشد

کردوانی با ابراز مخالفت همه جانبه از انتقال آب چه در زمینه آب سدها به استان های همجوار در گذشته و چه انتقال آب دریا به کیلومترها دورتر در حال حاضر، تصریح کرد: بارها به مدیران در مورد پیشنهادهای آنان هشدار داده شد که اگر می خواهید استانی را نابود کنید به آن آب بدهید.

استاد نمونه دانشگاه تهران با ذکر مثالی در تشریح نابودی استان های هدف انتقال آب گفت: پدر خانواده اگر بی دریغ و بدون ملاحظه پول در اختیار پسرش قرار دهد، بدون شک آن فرزند منحرف شده و از دست خواهد رفت چراکه پول داده ولی روش درست استفاده و مصرف را به فرزند خود نیاموخته است.

وی مشکلات کم آبی استان هایی نظیر خوزستان، اصفهان و یزد را مصداق واقعی این مثال قلمداد کرد و افزود: آب انتقال پیدا کرد اما در لوله ها و شلینگ ها بنابراین شاهدیم که این استان ها مشکلاتشان بیشتر شده و در معرض خشکسالی کامل قرار دارند.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/78755/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

سیلاب بهاری راه 7 روستای مازندران را مسدود کرد

زمینه‌های فرهنگ‌سازی حجاب؛ گرایش ذاتی به حیا و خانواده‌دوستی

وزیر ناتوان و برکنار شده، چطور استاندار استانی چون مازندران می شود؟ /از عجایب و غرایب دولت رئیسی

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

9 دلیل پنهان «احساس خستگی دائمی» که از آن‌ها بی خبر بودید

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان از طرح نور فراجا

لاستیک‌سازی خرم‌آباد در مرحله دریافت تسهیلات

لاستیک‌سازی خرم‌آباد همچنان در مرحله دریافت تسهیلات

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

قدردانی بانوان کیش از پلیس در اجرای طرح نور

پیام تقدیر استاندار سابق از مردم مازندران

پلیس در «طرح نور» به سمت هوشمندسازی پیش می‌رود

پول موسسه رائفی پور از کجا می‌آید؟

(ویدئو) صحبت کردن یک محیط‌بان با خرس قهوه‌ای با لهجه مازنی

فحش‌های پول‌ساز؛ درآمد باورنکردنی فدراسیون فوتبال از 3 پرونده!

برگزاری سفر راهیان نور جامعه ورزش کشور در خوزستان

فحش‌های پول‌ساز! 450 میلیون درآمد فدراسیون از 3 پرونده

زلزله مرزن آباد مازندران خسارتی نداشت

کلاهبرداری قاتل برای پرداخت دیه میلیاردی | سرنوشت قاتلی که رویای آزادی در سر دارد

مشارکت خوب یزدی‌ها در اجرای طرح نور

پیش‌فروش شنل نامرئی‌کننده آغاز شد: فول‌سایز 60 میلیون تومان / فیلم

ضارب متواری دانش آموزان آملی دستگیر شد + فیلم

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

مازندران رتبه دوم کشور در سطح زیر کشت توت‌فرنگی

راننده ضارب دانش‌آموزان آملی دستگیر شد / دادستان آمل تشریح کرد

فحش های پول ساز / 450 میلیون درآمد فدراسیون از 3 پرونده

راننده ضارب دانش‌آموزان آملی دستگیر شد

کودک 5 ساله خرم‌آبادی خاله‌ 14 ساله‌اش را کشت!

وقوع زمین لرزه در مرزن آباد/ خسارتی ثبت نشد

مصدومیت 3 دانش آموز آملی براثر تصادف

تیراندازی مرگبار کودک 5 ساله به سمت خاله 14 ساله‌

اظهارات جدید وزیر کشور درباره گشت ارشاد و طرح نور

دستگیری ضارب دانش‌آموزان آملی

کشف 3 تن چوب جنگلی قاچاق در تنکابن

بارانی که بوی شکوفه‌های بهار نارنج می‌دهد

سیلاب در دلیجان

نخستین روز کاری استاندار جدید مازندران

واریز پول؛ دقیقا یک روز پس از فروش پرسپولیس

اجرای سند تحول قضایی در مازندران

وزیر کشور: اجرای حجاب یک دستور قانونی است/ بانوانی که در این زمینه دچار اهمال و غفلت باشند با تذکر باید به آن احترام گذارند؛ اگر توجه نکنند طبق قانون ورود می‌شود/ فراجا با ورود افراد آموزش دیده اقدام به اجرای طرح نور کرده است

وزیر کشور: اجرای حجاب یک دستور قانونی است

مرزن آباد لرزید