پیام مازند

آخرين مطالب

ترافیک ملی رامسر در بن بست کوه و دریا مقالات

  بزرگنمايي:

پیام مازند- برای رفع مشکل ترافیکی شهر رامسر در غرب مازندران ، جایی که کوه و دریا نزدیک ترین فاصله را در مسیر بیش از 300 کیلومتری شرق به غرب استان دارد تاکنون رویاهای زیادی توسط مسئولان و کارشناسان دیده شده اما هیچ یک تاکنون تعبیر نشده است.
زمانی صحبت از ساخت کنار گذار از بالای کوه بود ، بعدها ایجاد آن در دل کوه نقل محافل شد و سرانجام ساخت میانگذر از داخل شهر نیز با بن بست طرح های کوه محور بر سر زبان ها افتاد، ولی هیچ یک از این طرح ها به مرحله اجرا نرسید تا این که سال 91 طبق رسم و رسوم آن سال ها موضوع ایجاد کمربندی یا کنارگذر دریایی بدون اخذ مجوز زیست محیطی و احتمالا به پشتوانه حمایت یکی از شخصیت های محلی مرکز نشین و صاحب منصب شروع شد.
مسیر کنارگذر دریایی رامسر که حدود هفت سال از زمان ساخت آن می گذرد، تنها در ایجاد چند مسیر داخل دریایی به طول چند صد متر متوقف مانده است و محیط زیست در دولت دهم با توجه به آثار مخرب غیرقابل مهار این طرح اجازه نداده است مجری طرح آن را بیشتر به پیش ببرد.
عملیات اجرایی این طرح ملی اردیبهشت ماه سال 91 در قسمت ساحلی شهرگردشگرپذیر رامسر با حضور وزیران وقت راه و شهرسازی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح آغاز شد و قرار بود ظرف مدت سه سال و نیم به بهره برداری برسد.
سوابق طرح مطالعاتی اجرایی کردن این پروژه ملی از لحاظ ابعاد فنی و مهندسی در کشور به سال 1385 باز می گردد و قرار بود بر اساس آن جاده کنارگذر چهار بانده ساحلی به طول حدود 10 کیلومتر از دل دریا به همراه احداث جزیره مصنوعی با امکانات رفاهی و تفریحی ساخته شود.
اجرای این طرح البته به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسید و بنا بود با سرمایه گذاری بخش خصوصی در قسمت ساحلی رامسر به طول حدود 10 کیلومتر در داخل دریا آغاز شود ضمن آن که حدود 187 هکتار نیز زمین از دریا برای بخش گردشگری استحصال شود .
میزان اعتباری لازم برای اجرای کامل این طرح ملی در آن زمان با سرمایه گذاری بخش خصوصی حدود 131 هزار میلیارد ریال پیش بینی شده بود.
ایجاد خط رفت و برگشت به عرض حدود 46 متر و نیز پیش بینی 2 خط راه آهن از دیگر مشخصات فنی این طرح بوده است.
رامسر یکی از شهرستان های غربی مازندران است که به خاطر برخوداری از موقعیت های ممتازی نظیر جاذبه های طبیعی ،تاریخی و گردشگری منحصربفرد نظیر جنگل ، دریا ، کوه ، جلگه و اماکن اقامتی مانند هتل قدیم ، هتل جدید کاخ موزه ، آب های گرم معدنی و حتی فرودگاه به عروس شهرهای ایران شهرت دارد.
با این وجود جمعی از مسئولان ، کارشناسان و شهروندان رامسری با اشاره به ورود چشمگیر مسافران ، گردشگران داخلی و خارجی به این شهر گردشگرپذیری و در پی آن بروز معضل بغرنج ترافیک خواستار اجرای کامل این طرح ملی در این منطقه شده اند.
براساس آمار موجود، در نوروز سال 97 نزدیک به سه میلیون نفر شب مسافر در رامسر اقامت داشتند.
* 10 میلیارد تومان هزینه راه دسترسی در دریا
معاون فرماندار رامسر در خصوص این طرح گفت : در مرحله اول اجرای این طرح ملی چند مسیر دسترسی در سه مسیر تا عمق 300 تا 400 متری داخل دریا احداث شده است.
علی لاریجانی در گفت و گو به خبرنگار ایرنا افزود : این راه دسترسی به عرض 8 متری در محدوده شرق ، مرکز و غرب شهر و با هزینه ای بالغ بر 10 میلیارد تومان احداث شده است.
وی گفت : این طرح به دلیل مشکلات زیست محیطی جلوگیری شد.
رئیس اداره راه و شهرسازی رامسر گفت که متولی اجرای این طرح که سرمایه گذار بخش خصوصی وابسته به وزارت دفاع ، پشتیبانی نیروهای مسلح است پس از حدود یک سال و فعالیت اجرایی در سال 92 کاملا متوقف کرد.
حمیدرضا مقتدر با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی در زمینه ساخت این پروژه نقشی آنچنانی ندارد، افزود: برای رهایی مسافران و گردشگران از معضل ترافیک این شهر نیازمند کنارگذر است چرا که منطبق نبودن زیرساخت ها حمل و نقل عمومی پاسخگوی حجم انبوه مسافران و گردشگران ورودی به این شهر نیست.
وی طول راههای اصلی و فرعی رامسر را حدود 378 کیلومتر اعلام کرد و ادامه داد : از این میزان حدود 275 کیلومتر راه روستایی ، 87 کیلومتر راه فرعی و حدود 16کیلومتر نیز راه اصلی شریانی می باشد.
نماینده مردم شهرستان های تنکابن ، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: ظاهرا مجری این طرح تمامی مجوزهای آن را به جز زیست محیطی دریافت نموده و به همین خاطر محیط زیست با ادامه عملیات آن مخالفت کرده است.
شمس الله شریعت نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این موضوع چندین بار مورد پی گیری قرار گرفت و حتی امسال نیز در نشست های مختلف مطرح و از مسئولان ذیربط خواسته شد با توجه به آنکه با صرف سرمایه ملی بخشی ازعملیات اجرایی این طرح انجام گرفته درهرصورت هرچه زودتر تکلیف این پروژه باید مشخص شود.
وی با اشاره به آنکه زیر ساخت های شهرهای گردشگرپذیرغرب مازندران در ابعاد مختلف بویژه حمل و نقل پاسخگوی نیاز حجم انبوه مسافران ورودی به این منطقه نیست تاکید کرد که باید این کنارگذر ساخته شود منتهی ارزیابی های زیست محیطی نیز باید در فرآیند اجرای آن مدنظر قرار گیرد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت : وقتی که در شهرهای ساحلی گردشگر پذیر غرب مازندران خدمات ملی ارائه می شود باید برای توسعه زیرساخت های آن نیز با هدف رفاه ، آسایش و آرامش مسافران و گردشگران تدبیری بیندیشند تا زمینه ماندگاری بیشتر آنان با هدف تقویت و رونق گردشگری فراهم شود ضمن آنکه مردم بومی این مناطق نیز درچار مشکلات نشوند.
وی خواستار پی گیری مسئولان ذیربط برای رفع موانع و مشکلات موجود بر سر راه اجرای این طرح ملی در این شهرستان گردشگرپذیر شد.
** مجوز محیط زیست ضمنی بوده نه قانونی
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران نیز گفت: طبق اسناد موجود، مجری این طرح به شکل ضمنی مجوزهای زیست محیطی از استان مازندران دریافت کرده بود درحالی که باید مجوز قانونی دریافت می کرد.
محمدتقی انزانپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متاسفانه در دولت نهم بدون توجه به مسائل زیست محیطی و دریافت مجوز مبادرت به اجرای این طرح کرد و در نهایت پس از شکل گیری دولت یازدهم از ادامه عملیات جلوگیری شد با این وجود باید تکلیف این پروژه مشخص شود .
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران گفت: ساخت راه ساحلی به علت فاصله اندک کوه و دریا و نیز ساخت وسازهای بی رویه در دهه های گذشته در استان های شمالی بویژه مازندران ضرورت دارد، منتهی موارد پیش شرط اجرای چنین طرح هایی ، رعایت همه موارد زیست محیطی و نیز مطالعات جامع و فنی الزامی است.
** طرح مجوز زیست محیطی نداشت
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رامسر هن گفت: با بررسی های به عمل آمده تاکنون مجوزی برای اجرای این طرح از سوی اداره کل محیط زیست مازندران صادر نشده است و البته قرار بود همزمان با مطالعه و اجرا برای عملیاتی شدن این طرح ملی آثار زیانبار زیست محیطی آن نیز پیش بینی شود که چنین نشد.
محمدرضا نیاستی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : اداره کل محیط زیست مازندران در ماه های نخست اجرای این طرح مخالفتش را بیان کرد هرچند پیمانکار نیز سعی داشت به روند اجرای این طرح ادامه دهد ولی بعدا اجازه به او داده نشد و کار متوقف شد.
وی اظهار داشت : هم اکنون اقداماتی که در اجرای این طرح صورت گرفته که شامل ساخت سه مسیر دسترسی با طول حدود 300 متر تا 400 متر در داخل دریاست ، چنان رسوب گذاری در طرفین آنها صورت گرفته که آب به آسانی جریان ندارد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست رامسر گفت : اداره کل محیط زیست زمانی می تواند با اجرای این طرح موافقت کند که عملیات به شکل شمع کوبی یا به عبارتی جاده کمربندی هوایی ایجاد شود تا آثار زیانبار زیست محیطی آن کاهش یابد.
نیاستی افزود : هم اکنون این نهاد از مسئولان و دست اندرکاران ذیربط درخواست کرده تا سرنوشت این پروژه را هرچه زودتر مشخص کنند . اگر قرار است طرح ادامه یابد باید منطبق با استانداردهای زیست محیطی باشد و غیر از آن باید سازه های ایجاد شده جمع آوری گردد.
استاندار مازندران نیز یکشنبه هفته پیش در همایش روستایی و شهری که با حضور وزیر کشور در هتل رامسر برگزار شده بود با ابراز نگرانی گفت که حضور گردشگر برای هر منطقه ای مفید است اما متاسفانه نبود زیرساخت های مناسب و کافی سبب شده است تا حضور انبوه گردشگران در مازندران برای این استان تبدیل به مصیبت شود.
احمد حسین زادگان افزود : آزاد راه تهران - شمال که افتخاری برای کشور است ضمن آنکه نمی تواند به صورت کامل مشکل را بر طرف کند بلکه نگرانی ما این است که با اجرای کامل این طرح ملی جمعیت مضاعفی از گردشگران به استان اضافه شود.
وی همچنین با اشاره یه پیشنهاد احداث آزاد راه دریایی اظهار داشت: این آزاد راه هزینه سنگین تملک زمین را ندارد و می تواند موجبات توسعه استان را فراهم کند.
به گفته استاندارمازندران ، آزاد راه دریایی می تواند علاوه بر مسیر شمال به جنوب، در مسیر شرق به غرب دریای خزر نیز راه اندازی شود.
تلاش خبرنگار ایرنا برای تماس با مدیر طرح ملی کنارگذر ساحلی به منظور دریافت اطلاعات بیشتر راجع به این موضوع بی نتیجه ماند.
رامسر با دست کم 70 هزار نفر جمعیت ثابت و دست کم 500 هزار نفر جمعیت متغیر یکی از شهرستان های غربی مازندران است.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/80589/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مردم کردستان خواهان اجرای طرح نور در خصوص حجاب و عفاف هستند

حذف پذیره از قرارداد اجاره ای اماکن موقوفه ای مازندران

خروج بازار برنج از رکود، با خرید توافقی

برپایی موکب پذیرایی هیات بابل در غزه فلسطین

تکمیل مجتمع آبرسانی شیخ موسی 380 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

واگذاری پرسپولیس و استقلال به بانک‌ها، خلاف قانون و منویات رهبری است

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

مراجعه بیش از 33 هزار بیمار به مراکز درمانی دانشگاه علوم‌ پزشکی بابل در نوروز 1403

کشف انبار لوازم‌خانگی 12 میلیاردی قاچاق در خرم‌آباد

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان: طرح نور باید تمام و کمال اجرا شود

خط کشی 48 کیلومتر از راه‌های شهرستان تنکابن

اعتبارات آبرسانی در مازندران 23 درصد افزایش یافت

پسروی آب دریا چالش بزرگ فراروی نیروگاه نکا

کشف و ضبط چوب آلات قاچاق جنگلی در شهرستان سوادکوه

پسروی آب دریای خزر چالشی بزرگ برای نیروگاه نکا

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیاردی قاچاق در خرم آباد

ایکس از کاربران جدید پول می‌گیرد

تکمیل و بهسازی اردوگاه شهید مهدی باکری نیازمند توجه ویژه است

تفاهم‌نامه محیط زیستی نیروگاه نکاو دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

بیانیه بسیج جامعه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در خصوص انتشار خبر «اقدام عجیب یک دندانپزشک در بابل!»

تردد روان و عادی در جاده چالوس

پیش‌بینی وضع هوای مازندران در 6 روز آینده

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

افزایش 23 درصدی تخصیص اعتبار طرح‌های آبرسانی مازندران

ضبط و معدوم سازی 350 کیلوگرم مرغ غیربهداشتی و فاسد در شهرستان بابلسر

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد

رفع تصرف 1000 مترمربع از اراضی ملی بابل

فعالیت های کانون مساجد در مازندران توسعه می یابد

خدمات درمانی دانشگاه علوم‌پزشکی بابل به بیش از 33 هزار بیمار

آسمان مازندران صاف تا نیمه ابری همراه با افزایش دما

ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌ها در جاده چالوس

آغاز دومین روز مسابقات کشتی جهانی در مازندران

پنتاگون جزئیات جدیدی درباره حمله ایران فاش کرد

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

فعالیت دو پایگاه هلال احمر مازندران شبانه روزی شد

بالگرد اورژانس هوایی در فرودگاه خرم‌آباد مستقر شد

کارزار جهانی نور قرمز در خوی

ممنوعیت تردد موتور سیکلت ها در جاده چالوس

دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران از پاسخ تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی حمایت کرد

فعالیت دائمی 2 پایگاه هلال احمر مازندران

عاشق ترین درنای دنیا در مازندران خانه دار شد! | عکس و فیلم

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره