پیام مازند

آخرين مطالب

نیم نگاهی بر نمایش « جشن تولد جان گو» در ساری از نگاه یک منتقد تئاتر

نمایشی موزیکال با طعم شیرین مازنی فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - کارشناس و منتقد تئاتر مازندرانی گفت: نویسنده و کارگردان «جشن تولد مه جان گو» این نمایش را با گرایش ویژه به فرهنگ اصیل و نجیب مازندران برای نخستین بار به طور کامل با گویش شیرین مازندرانی نوشته و به اجرا گذاشته که به هیچ وجه لهجه و گویش را مستمسک طنز و لودگی به قیمت خنداندن مخاطب قرار نداده است .
حمیدرضا گل محمدی تواندشتی درباره اجرای نمایش بومی محلی مازندرانی « جشن تولد جان گو» به نویسندگی و کارگردانی بهزاد شاهنده کارگردان پیشکسوت و فعال نمایش های بومی محلی مازندران در گفت و گو با ایسنا مازندران، اظهارکرد: بهزاد شاهنده هنرمند فعال و پیشکسوت عرصه هنر های نمایشی استان مازندران و سرپرست گروه تئاتر کله ونگ ساری که فعالیت های هنری خود را از سال 68 آغاز کرده و بیش از 20 اثر نمایشی به را به روی صحنه برده است.
وی افزود: از میان این آثار، تعداد 6 اثر آن به فرهنگ بومی محلی مازندران می پردازد که جهت به روی صحنه بردن این نمایش ها پژوهش های دقیقی را در باره فرهنگ و هنر بومی مازندران انجام داده است.
کارشناس و منتقد تئاتر مازندرانی با بیان اینکه شاهنده سال های سال است علاوه بر بازیگری و کارگردانی های متعدد نمایش ها و فعالیت های خود را در حیطه فرهنگ بومی و آیین ها و مراسم مازندرانی آغاز کرده است، تصریح کرد: وی نمایشنامه های متعددی را پس از پیروزی انقلاب اسلامی از قبیل «گل آقا در جنگل دوستی ها» در سال 73، «آل » در سال 80 ، «هراس» در سال 81 و «مازرون بهشته» درسال 91 را در این حیطه به رشته تحریر در آورده و کارگردانی کرده که ازدغدغه های این هنرمند مازندرانی است.
گل محمدی ادامه داد: پس از گذشت هشت سال غیبت در سطح استان، اخیرآ از تاریخ 23 بهمن ماه 97 شاهد اجرای نمایش جدید وی با نام «جشن تولد مه جان گو» با موضوع رفاقت و دوستی و روابط بین آدم‌ها که برای قشر کودک و بزرگسال، بر اساس رمانی از «واهه کاچا» به نام «قرعه‌ایی برای مرگ » طراحی آن صورت پذیرفته و به رشته تحریر درآورده و برای اولین بارکاملا به گویش مازندرانی از دسته مرکزی گویش های مازندرانی به روی صحنه برده است بودیم.
این کارشناس ومنتقد تئاتر مازندرانی خاطرنشان کرد: نویسنده و کارگردان «جشن تولد مه جان گو» این نمایش را با گرایش ویژه به فرهنگ اصیل و نجیب مازندران برای نخستین بار به طور کامل با گویش شیرین مازندرانی نوشته و به اجرا گذاشته که به هیچ وجه لهجه و گویش را مستمسک طنز و لودگی به قیمت خنداندن مخاطب قرار نداده است .
وی ادامه داد: قصه نمایش به ماجرای اهالی روستایی می پردازد که مورد تهدید گرگ هایی قرار می گیرند که بابستن آب بر روی اهالی می خواهند از آن ها بهره برداری کنند و در ازای دریافت احشام از اهالی روستا مسیر آب را بر روی اهالی بازکنند، که با تدبیر گت ننا و گت بابا «پدر بزرگ و مادر بزرگ» گرگ ها فریب می خورند و با حیله گت بابا که موجب تفرقه گرگ ها می شود اهالی می توانند بر گرگ ها غلبه کنند و از تعرض آن هابه روستا محفوظ بمانند.
گل محمدی با بیان اینکه نمایش در قالب داستانی کودکانه به حفاظت و حراست از کشور می پردازد که مورد حجمه دشمنان قرار گرفته است، افزود:موسیقی مازندرانی در بدو ورود تماشاکنان نوازشگر گوش های آن هاست که تماشاکنان را توام با آرامشی بر روی صندلی های تماشاخانه دعوت به نشستن می کند.
وی با اشاره به اینکه تماشاکنان پس از جایگزینی بر روی صندلی ها، با فضای صحنه ای از سازه و لوازم و وسایل چوبی که مختص موقعیت خاص اجتماعی و جغرافیایی منطقه جنگلی کوهستانی استان هست روبرو می شوند که هوشیاری و دقت طراح صحنه نمایش را در بر دارد، گفت: با ورود بازیگران به روی صحنه و ایجاد تابلوی بسیار زیبا، تماشاکنان در جای خود میخکوب شده و نمایش آغاز می شود.
این متقد تئاتر با اشاره به اینکه نمایش ، نمایشی موزیکال وکودکانه که موسیقی های آن برگرفته از موسیقی محلی مازندران است، خاطرنشان کرد: پس از اجرای هرصحنه توسط بازیگران به صورت دسته جمعی همراه با حرکات مورون بسیار زیبا خوانده می شود و به شرح حال داستان و نتایج حاصله از آن صحنه می پردازد.
وس ادامه داد: با توجه به اینکه اکثر بازیگران این نمایش از بازیگران بازی اولی بودند اما با درایت و هوشمندی کارگردان با اغماض از ضعف یکی دو بازیگر در اجرا، اجرای بسیار خوبی از این بازیگران برجای گذاشته شد و طراحی لباس، گریم و ساخت عروسک و موسیقی در خدمت نمایش بود که نشان از هوشمندی و درایت کارگردان در روند پیشرفت نمایش داشته است.
گل محمدی با ارایه این مطلب که بازیگران با توجه به وجود وسایل صحنه از وسایل صحنه به جا و درست بهره مند بودند، گفت: استفاده به جا و مناسب از سازه دوطبقه چوبی که شبیه سقاتالار های مازندران است به عنوان دکل نگهبانی نیز از ویژگی های این نمایش در استفاده کاربردی مناسب از این سازه در نمایش بوده است.
وی با بیان اینکه کاربرد استفاده از وسایل مدرن و گریز زدن به برخی از مسایل امروزی نیز از تدابیر کارگردان بود، تصریح کرد: کارگردان در ارایه این کاربا موفقیت روبرو بوده ، یکی از خوبی های کار بهزاد شاهنده این است که پس از اجرای نمایش در طی 10 تا 15 روز کار را تعطیل نمی کند و کار را در شهرستان های مختلف استان در نوبت هایی دیگر به روی صحنه می برد.
به گزارش ایسنا، دراماتورژی این نمایش را فرزاد شیرزاد و بهداد علی پناه و دستیاری کارگردانی را حسین اسکندر‌پور و عرفان شاهنده به‌عهده دارند.
در این نمایش رویا ابراهیمی تهیه‌کننده و مشاور کارگردان، محمد اباذری مدیر صحنه، کوثر متولی منشی صحنه، رویا ابراهیمی طراح و تولید لباس، مهرانه فلاح‌پور طراح گریم، ماسک و جورچین لباس یاری‌گر نمایش بودند.
حسین اسکندر پور، مهرناز تالانه، مهدی شجاعی‌کیاسری، عرفان شاهنده، شایان شاهنده، مهرانه فلاح‌پور، امیرمحمد ابراهیمی، امیرمحمد کاوه، سیدمحمد ابراهیمان، سحر محسنی‌کیاسری، بیتا منتظری و امیرحسین صداقتی به بازی پرداختند.
این نمایش تا هشتم اسفند ماه در سالن آمفی تئاتر شهید باغبانی حوزه هنری ساری راس ساعت 17 و 30 دقیقه و 19و 30دقیقه در دونوبت به روی صحنه می رود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/80889/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشکیل زنجیره انسانی حمایت از عملیات وعده صادق امروز در سواحل مازندران

بازی مرگ و زندگی پرشور‌ها در قائم شهر

راهنمای بازیابی ارزهای دیجیتال دزدیده شده + راهکارهای افزایش امنیت حساب

برخورد بازدارنده دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست

اعمال محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های مازندران

کوراش کاران نهاوندی راهی مسابقات آسیایی و جهانی شدند

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

تنبیه دانش‌آموز مرزن آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

نقشه استعمار، ایجاد اسرائیل بزرگ

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

مازندران/ تنبیه بدنی یکی از دانش آموزان دوره متوسطه اول از سوی معلم

قدردانی فراجا از همکاری مردم در اجرای طرح نور

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده چالوس و هراز

مرکز تخصصی تئاتر مساجد در مازندران رونمایی شد

زرد، آبی، بی‌خوابی/ چگونه تلفن هوشمند چرخه زیستی را مختل می‌کند؟

حراست ورزش مامور رسیدگی به چاقوکشی در کشتی!

مشکل بزرگ دولت بریتانیا؛ رومن آبراموویچ با پول فروش چلسی چه خواهد کرد؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد شکنندگی مالی

گم شدن پول‌هایی که قرار بود خرج بی‌خانمان‌های کالیفرنیا شود

پول‌ طلا و نقره مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

ضرب سکه‌های طلا خیانت به کشور است

راهکارهایی برای خرید و فروش انرژی توسط بخش خصوصی در مازندران

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

نماینده فارس در اندیشه صدرنشینی لیگ برتر هندبال کشور

تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند

حراست وزارت ورزش به میدان آمد؛ رسیدگی فوری به جنجال چاقوکشی در کشتی مازندران

معرفی نفرات برتر مسابقات کوراش قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی زنان

آغاز جشنواره استانی طنزواره میرماه در محمودآباد

برترین کاراته‌کا‌های ایران مشخص شدند

ضرورت راه‌اندازی خانه هنرمندان در مازندران

600 هزار مترمکعب تصفیه خانه وارد مدار شد/آبرسانی به 5000 روستا

اصلاح حکمرانی آموزشی بر پایه دانش و اخلاق

اهدای گل توسط جمعی از بانوان بابلی به کارکنان نیروی انتظامی برای اجرای طرح نور + تصاویر

صندوق بین‌المللی پول خوش‌بین شد | تورم ایران وارد کانال 30 درصدی می‌شود

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

بازگشت نساجی به خانه برای دیدار حساس با تراکتور

سکه‌های طلا در خانه‌ها انبار شده و هیچ مشکلی از جامعه را رفع نمی‌کند

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور شدند

ورود حراست وزارت ورزش به ماجرای چاقوکشی در کشتی مازندران

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

ورود حراست وزارت ورزش و جوانان به اتفاقات مسابقات کشتی در مازندران

بیکاری فارغ التحصیلان مازندران بالاتر از میانگین کشور

محسن اراکی: در نظام اقتصادی باید طلا و نقره واسطه معامله باشند/ خیانتی که به سرمایه‌های این مملکت می‌شود ضرب سکه‌های طلا است/ یک تکه کاغذ در هر کشور قدرت ارزش متفاوتی دارد؛ این بزرگ‌ترین دزدی است که در آمریکا رقم می‌خورد

رییس کمیسیون حقوقی مجلس: ایرادات لایحه حجاب را برطرف کردیم، ببینیم شورای نگهبان چه کار می‌کند/ طرح نور نیروی انتظامی جدا از قانون مجلس است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

توصیه داور مسابقه «میدون» به دانشجویان برای تجارت موفق/ چگونه می‌توان نرم‌افزارهای جهانی را تبدیل به مدل ایرانی کرد؟