پیام مازند

آخرين مطالب

ساز ناکوک برخی مدیران مازندران در جذب سرمایه گذار سياسي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - نوشهر - مازندران تشنه سرمایه گذاری است و با وجود تاکید مدیران ارشد استانی پیرامون جذب سرمایه گذار، متاسفانه برخی مدیران خواسته یا ناخواسته حاضر به پذیرش این موضوع نیستند.
مازندران با داشتن460 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی، 338 کیلومتر ساحل خزر و همسایگی و مبادله اقتصادی با کشورهای حاشیه شمالی این دریا ، ارتباط نزدیک با پایتخت از طریق شبکه ریلی، هوایی و زمینی ، نیروهای انسانی تحصیلکرده و مجرب و زیر ساخت های مناسب از شرایط ممتازی برای سرمایه گذاری برخوردار است اما متاسفانه با وجود چنین قابلیت هایی هنوز نتوانسته در جذب سرمایه گذاران موفق عمل نماید.
بررسی ها نشان می دهد که شرایط اقتصادی کشور می تواند به عنوان یکی از عوامل بازدارنده جهت سرمایه گذاری باشد اما عامل بسیار مهم دیگری که در این زمینه نقش آفرین است ، عدم جدیت برخی مدیران دستگاه های اجرایی استان در جذب سرمایه گذاران بویژه در بخش خصوصی است.
متاسفانه دیده شده که با وجود تاکید استاندار مازندران و فرمانداران به عنوان مقام عالی دولت در شهرستان ها ، برخی مدیران دستگاه های اجرایی همچنان بر ساز ناکوک خود می نوازند و در این زمینه هیچگونه جدیت و تغییر رویه ای در عملکرد خود نمی دهند.
شاید داشتن حاشیه امن مدیریتی، عدم دانش کافی جهت مذاکره با سرمایه گذار و ریسک پذیری از عواملی باشد که یک مدیر دستگاه اجرایی وارد این عرصه نگردد و خود را در برابر چالش های جدید قرار ندهد.
**مدیران ناکارآمد سدی در برابر اندیشه توسعه محور
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اغلب کشورهای در حال توسعه برای رونق دهی به اوضاع اقتصادی، ایجاد اشتغال و دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی پایدار با مشکل کمبود منابع سرمایه گذاری رو به رو هستند، گفت: جبران عقب ماندگی و دستیابی به توسعه پایدار، نیازمند سرمایه گذاری برای بهره جویی از مزیت های نسبی و توانایی های بالقوه اقتصادی است.
علی عاشوری  افزود: بهره گیری از سرمایه گذاران داخلی و خارجی مستلزم شرایط خاصی است و در حال حاضر استفاده از سرمایه گذاران داخلی بویژه بخش خصوصی می تواند نتیجه بخش تر باشد.
وی با بیان اینکه در مازندران فرصت های سرمایه گذاری زیادی در حوزه های مختلف وجود دارد، اظهار داشت : این استان می تواند به بهشت سرمایه گذاری در کشور تبدیل شود اما متاسفانه در جلب و جذب سرمایه گذاران موفق عمل نشده است.
عاشوری خاطر نشان کرد : جلب اعتماد سرمایه گذار بویژه بخش خصوصی بسیار حائز اهمیت است و این امر تنها از طریق سهولت در انجام بروکراسی اداری امکان پذیر خواهد بود که متاسفانه در این زمینه دقت لازم از سوی مدیران دولتی صورت نگرفته است.
وی تغییر نگاه مدیران دولتی به سرمایه گذاران بخش خصوصی را ضروری دانست و افزود : متاسفانه مدیران دستگاه ها سرمایه گذاران را همچون قلک پر از پول می بینند که باید هر چه سریعتر خالی شود.
به گفته این کارشناس ، اگر زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاران فراهم شود و خدمات چهارگانه به سهولت در اختیار آنها قرار گیرد ، مسلما از سرمایه گذاری در مازندران استقبال خواهد شد.
وی یادآور شد : کاهش ریسک سرمایه گذاری در مازندران، از بین بردن فساد اداری و کنار گذاشتن مدیران ناکارآمد می تواند نقش بسزایی در جذب سرمایه گذاران داشته باشد.
یک کارشناس حوزه سرمایه گذاری نیز با بیان اینکه بخش عمده ای از ظرفیت ها و توانمندی های توسعه کشور در بخش خصوصی نهفته است، گفت : متاسفانه رویکردهای دولت محور مانع از ظهور و شکوفایی این استعدادهای بالقوه می شود.
فرهاد شجاعی افزود: تغییر تصمیمات و قوانین، عدم برخورد مناسب، حرفه‌ای و مشتری‌مدارانه نبودن، کندی و طولانی‌شدن فرآیندها، فساد مالی و اداری، رابطه‌گرایی، بی‌انگیزگی و بی‌تعهدی برخی کارمندان، همه و همه جزء عوامل بازدارنده بخش خصوصی از تعامل و همکاری با بخش دولتی است.
وی وجود برخی مدیران دولتی بی انگیزه و ناکارآمد در دستگاه های اجرایی مازندران را تایید کرد و اظهار داشت: با وجود مدیرانی که غرق در روزمرگی شده اند نمی توان انتظار داشت که سرمایه گذاری های قابل توجه ای در مازندران شکل بگیرد.
وی خاطرنشان کرد : متاسفانه برخی مدیران حتی آداب گفت و گو یا مذاکره با یک سرمایه گذار را نمی دانند و با آنها همچون یک فرد عادی برخورد می شود.
به گفته این کارشناس، تا زمانی که مدیران دستگاه های اجرایی دست رو دست بگذارند و به دنبال سرمایه گذار نباشند، یک سرمایه گذار هیچگاه به سراغ آنها نخواهد رفت چرا که مدیران شایسته ای در استان های دیگر هستند که آنها را جذب نمایند.
وی یادآور شد: بهره مندی از مشاوران کارآمد و با انگیزه در حوزه سرمایه گذاری و بالا بردن سطح آگاهی مدیران دستگاه ها می تواند تا حدودی در جذب سرمایه گذار تاثیر گذار باشد.
** مدیران ناکارآمد عامل فرار سرمایه گذاران
فرماندار ویژه تنکابن که بارها در جلسات مختلف از مدیران دستگاه های اجرایی خواسته بود تا نسبت به جذب سرمایه گذاران تلاش بیشتری داشته باشند سرانجام در یازدهمین جلسه شورای اداری شهرستان نسبت به این موضوع واکنش تندی نشان داد و گفت که اگر مدیران ضعیف و ناکارآمد رویه کاری خود را تغییر ندهند بدون تعارف کنارگذاشته خواهند شد.
سید امیر حسینی جو با انتقاد از عملکرد ضعیف برخی مدیران دستگاه های اجرایی افزود: در شرایطی که حوزه اشتغال و کارآفرینی در شهرستان به شدت نیازمند سرمایه گذاران واقعی است، برخی مدیران با ارائه یک بروکراسی پیچیده و زمان بر زمینه فرار آنها را از منطقه فراهم می کنند که لازم است هر چه سریعتر نسبت به تغییر عملکرد و رفتار خود اقدام نمایند تا از گردونه مدیریتی شهرستان خارج نشوند.
وی با بیان اینکه تنکابن به مدیرانی حوزوی یا پارلمانی نیاز ندارد، اظهار داشت: دستگاه های اجرایی نیاز به مدیران اجرایی و عملیاتی دارند و اگر مدیری توانایی چنین شیوه ای را ندارد می تواند زمینه را برای حضور مدیران توانمند فراهم نماید.
حسینی جو خاطرنشان کرد : امروز کشور در شرایط بسیار سختی قرار دارد و مدیران دستگاه های اجرایی باید به این موضوع واقف باشند و تلاش خود را در خدمت رسانی به مردم مضاعف نمایند اما متاسفانه مشاهده می شود که برخی مدیران نسبت به این موضوع حساس نیستند و رویه گذشته را ادامه می دهند.
شاید حسینی جو نخستین یا آخرین فرمانداری نباشد که نسبت به این موضوع واکنش نشان می دهد و مسلما فرمانداران دیگری نیز در مازندران هستند که پیرامون رویه فعلی برخی دستگاه های اجرایی خود گلایه داشته باشند.
احمد حسین زادگان استاندار مازندران با علم به این موضوع سکان مدیریتی مازندران را به دست گرفت و تلاش کرد تا با تدبیری اقتصادی به ارائه ساز و کارهای جدید به دنبال جذب سرمایه گذار به منظور جبران عقب ماندگی ها و ایجاد اشتغال در استان باشد که از آن جمله می توان به شناسایی 128 طرح جهت سرمایه‌گذاری در مازندران اشاره کرد.
بر اساس این طرح تاکنون 33 فرصت سرمایه‌گذاری توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت، 34 طرح توسط جهاد کشاورزی، یک طرح از دفتر شهری، دو طرح از اداره‌کل راه و شهرسازی، 13 طرح در حوزه میراث فرهنگی، 13 طرح در حوزه صنایع دستی و گردشگری، 9 طرح از اداره‌ کل ورزش و جوانان، 13 طرح از اداره‌ کل فرودگاه‌ ها، دو طرح از اداره‌ کل شیلات، 13 طرح توسط شرکت آب منطقه‌ای و 8 طرح سرمایه‌گذاری از سوی شرکت توزیع برق مازندران اعلام شده است.
**رفع ناکارآمدی مدیران با گفتمان و روحیه مطالبه‌گری
سرپرست اداره‌کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری مازندران در این باره گفت: در پی تاکید استاندار مازندران در خصوص جذب و حمایت از سرمایه گذاری، بازنگری در فرصت های سرمایه گذاری استان و شناسایی سرمایه گذاران برتر سایر استان ها در دستور کار قرار گرفته است.
سید رحیم بخشی افزود: طرح‌های سرمایه‌گذاری با رعایت سه اصل نیاز ، اهلیت مالی و اجرایی متقاضی و مکان‌ یابی و استقرار مورد حمایت جدی قرار دارد.
وی اعتلای اقتصادی مازندران را در گرو توسعه سرمایه گذاری دانست و اظهار داشت: با اجرای این طرح سرمایه گذاران می توانند به راحتی از فرصت های به وجود آمده بهره مند شوند و دیگر نیازی نیست که پشت درب مدیران به انتظار بنشینند.
بخشی با اشاره به این که مازندران، سرزمین فرصت های ارزشمند در حوزه سرمایه گذاری است، خاطر نشان کرد: همه دستگاههای مسئول باید زمینه را برای جذب و حمایت از سرمایه گذاری در بخش های مختلف فراهم کنند و باید بانک اطلاعاتی سرمایه گذاری استان در اسرع وقت به روزرسانی شود.
وی وجود بروکراسی پیچیده در برخی دستگاه ها را رد نکرد و افزود: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته دوره اخذ استعلام ها به 57 روز کاهش یافته اما متاسفانه در برخی ادارات این رویه رعایت نمی شود.
وی یادآور شد: ناکارآمدی و ناسازگاری برخی مدیران را می توان با گفتمان و روحیه مطالبه‌گری رفع نمود و آنها را نسبت به اهمیت موضوع آگاه کرد تا با در اختیار گرفتن مشاوران قوی و هماهنگی با تشکل ها و سمن ها در این مسیر گام های موثری بردارند.
** برخورد جدی با کوتاهی دستگاهها نسبت به سرمایه گذاران
استاندار مازندران نیز بارها بر ضرورت جلب و حمایت از سرمایه گذاری به منظور شکوفایی اقتصادی در استان تاکید کرده است و از مدیران دستگاه های اجرایی خواسته تا این موضوع را جدی بگیرند.
حسین زادگان در نشست شورای اداری استان نقش سرمایه گذاران را در توسعه مازنذران مهم توصیف کرد و افزود: در این زمینه هیچ مدیری از ما گلایه نکند زیرا مهم ترین اولویت های استان جذب و حمایت از سرمایه گذاری است.
وی اظهار داشت: باید به سمتی حرکت کنیم که سرمایه گذاران تشویق به مشارکت در اقتصاد شوند و از اقتصاد بودجه دولت محور رهایی یابیم.
حسین زادگان با بیان این که تنها راه توسعه استان جذب و حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی است، گفت: بوروکراسی زائد در سیستم اداری کشور و مازندران وجود دارد که باید تا جایی که می توان آن را کم رنگ کرد و از بین برد.
نماینده عالی دولت در مازندران با تاکید بر این که سرمایه گذار قرار است باری از دوش مردم و دولت بردارد،افزود: بنا بر این می بایست زمان پاسخگویی به خواسته های سرمایه گذاران از سوی دستگاه ها به حداقل زمان ممکن کاهش یابد.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/81677/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین وضعیت جاده‌ها؛ تردد روان در محورهای چالوس و هزار

تجمع مردم خرم آباد در حمایت از اجرای طرح نور

وضعیت «برج‌های دوقلو» خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

ممنوعیت های تردد در محورهای شمالی در پایان هفته اعلام شد

وضعیت «برج‌های دوقلو» در خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

آبگرفتگی 10 مسکن در سوادکوه/ 7 سردهنه در بابل آسیب دید

ادامه مراسم جمعه های خشم در مازندران

کمیته انضباطی؛ خیبری‌ها 100 میلیون جریمه شدند

تاکید نماینده ولی فقیه بر رسیدگی بیشتر مسئولان به آسیب های اجتماعی

رئیس دادگستری مازندران به متعرضین منابع طبیعی هشدار داد

انهدام باند سارقان در خرم‌آباد

دستگیری سارقان حرفه‌ای منازل در تنکابن

پیش بینی افزایش دمای هوا در مازندران

تجمع مردمی حمایت از «طرح نور» در خرم‌آباد برگزار می‌شود

توضیح سردار رادان درباره گشت ارشاد/ مهمتر از طرح نور، پلیس ماموریتی ندارد!

طرح نور مایه قوت قلب و امید مردم است

ساماندهی رودخانه بابلک از بروز خسارت به یک روستا پیشگیری کرد

بیش از 300 برنامه هفته کار و کارگر در مازندران برگزار می‌شود

توزیع یک هزار تن مرغ و گوشت قرمز تنظیم بازاری در مازندران

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت مردم از اجرای طرح نور

ثبت بیش از 64 میلیون تردد در جاده‌های مازندران

گشایش نخستین دوره المپیاد فرهنگی، ورزشی و علمی شهید عجمیان + فیلم

سوءاستفاده از احساسات زنان با پیج مادر

ثبت نام جام هواداری تمدید شد

طرح تدبر در سوره نور در خراسان جنوبی اجرایی می شود

تجلیل مردم اراک و ساوه از پلیس در اجرای طرح نور

قدردانی از همکاری و مشارکت مردم و مسئولان از اجرای طرح نور در آذربایجان غربی

قدردانی فرمانده انتظامی از همکاری و مشارکت مردم و مسئولان در اجرای طرح نور

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت / ترافیک سنگین در محور چالوس

قدردانی بانوان آستارایی از عوامل پلیس در اجرای طرح نور

اعزام تیم بوکس نوجوانان مازندران به مسابقات قهرمانی کشور

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

خرم‌آباد در انتظار ساخت 2 سد/ چشمه‌های شهر لطفاً خشک نشوید!

نقاط حادثه خیز رودخانه های مازندران شناسایی می شود

برگزاری انتخابات الکترونیک در خرم‌آباد و چگنی

هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه‌های اول کنکور از ایران

تخلیه غلات 101 فروند کشتی در بندر امیرآباد بهشهر

نوری؛ استاندار: برای پیشرفت مازندران برنامه داریم

تخلیه غلات 101 فروند کشتی در بندر امیرآباد

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟

پایداری هوا در مازندران

استمرار محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در جاده‌های مازندران

8000 میلیارد ریال صرف اصلاح و توسعه آبرسانی مازندران شد

رقابت 38 هزار و 510 داوطلب کنکور در مازندران

آسمان مازندران تا اواسط هفته آینده صاف و آفتابی

افزایش 20 درصدی تعداد نمونه‌های بانک خون بند ناف در سیستان و بلوچستان