پیام مازند

آخرين مطالب

حال و هوای اردوگاه مازندران در راهیان نور

نوروزگری متفاوت دهه هشتادی ها؛ همقدمی با شهدا در هفت تپه اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - اردوگاه مازندران در راهیان نور برای بچه های دهه 80 شور و حال خاصی دارد، هفت تپه برایشان غریب است اما می گویند اینجا احساس می کنیم شهدا با ما همقدم هستند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: اردوهای نوروزی راهیان نور از 20 اسفندماه کلید خورد و پیش بینی می‌شود بیش از 222 هزار مازندرانی روانه این مناطق شوند.
شور و حال زائران راهیان نور مازندرانی در اردوگاه شهید بلباسی در خرمشهر دیدنی است. در میان هیاهوی زائرها دو نوجوان را می‌بینی که دل جمعیت را می‌شکافند و آرام و آهسته می‌روند آخر حسینیه می‌نشینند تا شروع برنامه. چهره آفتاب سوخته و خاکی شأن نظرت را جلب می‌کند.
هفت تپه حال و هوای غریبی دارد
«هفت تپه برایش حس غریبی داشت، انگار حضور شهدا را از نزدیک حس می‌کرد. می‌گوید: در هفت تپه احساس می‌کردم شهدا با من همقدم شدند.» این حرف‌های مریم 13 ساله است. دو سه ساعتی می‌شود از یادمان هفت تپه برگشتند. زائر نوجوانی که از بابل به مناطق عملیاتی جنوب آمده تا روزهای پایانی سال را با شهدا سر کند.
همان طور که در حال مرتب کردن چادر روی سرش است می‌گوید: «هیچ وقت فکر این را نمی‌کردم بتوانم سال تحویل را در کنار شهدا باشم.» مریم بچه اول خانواده پنج نفری است و خانواده برای اینکه بچه اول شأن سال تحویل را در کنارشان باشد، می‌خواستند او را از این سفر منصرف کنند اما مریم تصمیمش را گرفته بود: «وقتی از طرف حوزه بسیج اعلام کردند که بیشتر از سه روز برای ثبت نام وقت ندارید دل شوره داشتم که مبادا پدر و مادرم راضی نباشند.چون اولین بار بود، سال تحویل را در کنار خانواده نیستم. اما وقتی خانواده ام فهمیدند که من دوست دارم به این سفر بیایم، آنها هم راضی شدند و اجازه دادند.»
مریم هنوز هم باورش نمی‌شود به مناطق عملیاتی جنوب آمد، یادمان‌های هفت تپه و فکه را از نزدیک دید و حالا در حسینیه شهدا نشسته است. چهره اش داد می‌زند که هر آن ممکن است بغضش بترکد، خودش را جمع و جور می‌کند و چادرش را محکم توی دستش می‌گیرد: «وقتی راوی از هفت تپه و از شهدایی که در اینجا بودند، می‌گفت و یا وقتی در رمل‌های فکه قدم گذاشتم و گرمای رمل‌ها را حس کردم و تشنه شدم، ذهنم خیلی درگیر شهدا شد، دلم می‌خواهد مثل آنها شهید شوم.»
دانه‌های ریز اشک است که از چشمان مریم روی گونه‌هایش می غلتد . اشک برای مظلومیت شهدا چشم‌های این دهه هشتادی را قرمز کرده است.نوجوانی که برای اولین بار همراه با راهیان نور به مناطق عملیاتی جنوب آمد، نه دلتنگ خانواده اش است و نه اینکه دلش می‌خواهد این سفر تمام شود «مناطقی که تا الان رفتیم درخت و سبزه‌ای نداشت، همه اش کویر بود و بیابان. اما حال و هوای یادمان‌ها حال آدم را دگرگون می‌کند، دلم می‌خواست در این خاک‌ها که خون شهدا برای امنیت کشور ریخته شده، بیشتر بمانم. اما وقت زیادی نداشتیم.مسئول کاروان می‌گفت اگر اینجا زیاد بمانیم از بازدید یادمان‌های دیگر باز می‌مانیم.»

بساط جشن و شورشهدایی ولوله‌ای در حسینیه شهدا براه انداخته و صدا به صدا نمی‌رسد اما محدثه همسفر مریم ساکت نشسته است و خیره شده به عکس‌های سرداران شهیدی که جزئی از دکور حسینیه شدند. مثل اینکه دلش اینجا نیست و هنوز در هفت تپه گیر کرده است: «آرامشی که این جا دارم شاید در لحظه‌های سال تحویل در کنار خانواده خودم نداشته باشم.»
محدثه 16 سال دارد و برای سومین بار زائر شهدا شد. سه سال نو از عمر 16 ساله اش را در کنار مقتل شهدا آغاز می‌کند: «همه برای یک بارهم که شده باید بیایند و اینجا را از نزدیک ببینند. مثل کسانی که به کربلا رفتند و از حال و هوای حرم امام حسین ( ع) و بین الحرمین می‌گویند، حال ما هم اینجا همین طور است. خیلی دلم می‌خواست و علاقمند بودم خانواده ام در روزهای پایانی سال و نزدیک به سال تحویل با من در اینجا بودند و این آرامش را از نزدیک حس می‌کردند. اگر شهدا بخواهند شاید سال بعد خانوادگی آمدیم.»
محدثه نوجوان پایه دهم تحصیلی مثل مابقی نوجوان‌های هم سن و سالش که از جنگ چیز زیادی نمی‌داند در میان حرف‌هایش چندبار از واژه دفاع مقدس استفاده می‌کند: «جنگی که هشت سال به کشور ما تحمیل شد دفاع مقدس بود و شهدا برای دفاع از امنیت و آزادی ما جان خود را فدا کردند، پس کمترین کاری که من و امثال من می‌توانیم در قبال این کار بزرگ شهدا انجام دهیم آن است که ببینیم آنها از ما چه می‌خواهند و همان را عملی کنیم. شهدا از من که آینده ساز این کشور هستم می‌خواهند خوب درس بخوانم و حجابم را حفظ کنم.»
ساخت یادمان شهدای گمنام در هفت تپه
سردار پاسدار عبدالله ملکی مدیرکل حفظ ارزش‌ها و نشر ارزشهای دفاع مقدس در مازندران در بازدید از اردوگاه عملیاتی مازندران در راهیان نور از کلنگزنی یادمان دو شهید گمنام در منطقه هفت تپه خبر داد و گفت: سال گذشته و اوایل سال جاری دو شهید گمنام در هفت تپه خاکسپاری شد و صبح امروز کلنگ ساخت یادمان دو شهید گمنام با حضور سردار بابایی فرمانده سپاه کربلای مازندران، سردار شاه چراغی فرمانده سپاه قم، مسئولین محلی، استانی و عشایر منطقه زده شد.
وی تصریح کرد: یادمان دو شهید گمنام توسط جهاد سازندگی، جهاد کشاورزی مازندران به همت و همکاری استانداری و سازمان برنامه و بودجه، سپاه کربلا و حفظ آثار ونشر ارزش‌های دفاع مقدس ساخته می‌شود.
مدیر حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران در ادامه یادآور شد: با کمک سپاه کربلا و مسئولان استان حسینیه‌ای در کنار یادمان شهدا ایجاد شده تا در مواقع اعزام، کاروان‌ها به راحتی از محل بازدید و به زیارت دو شهید گمنام بروند.
ایام نوروز 22 هزار بسیجی محلات و هزار خانواده شهید مازندرانی به اردوهای راهیان نور اعزام می‌شوند.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/82047/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

زنجیره انسانی در ساحل نکا

اجرای 12 پروژه آبرسانی در رامسر

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران

سالگرد درگذشت دست‌نشان با حضور کادرفنی نساجی

زنجیره مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سواحل دریای مازندران

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

گردهمایی فعالان هنری مساجد مازندران

مطالبه عمومی برای اجرای طرح نور درمازندران

لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد برای پویایی و شکوفایی کشور

فریدونکنار؛ میزبان مرحله استانی جام شهید عجمیان

هشدار در مورد احتمال آتش سوزی جنگل‌ها در مازندران

ساخت 11هزارمین مسکن روستایی دراستان مازندران

30 دانشگاه در فاز اول رویکرد خود را به حکمت بنیان تغییر می‌دهند

اعلام محدودیت‌های ترافیکی در این محور شمالی

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

رشد اقتصادی ایران به روایت صندوق بین‌المللی پول

حکم شرعی امتیاز خودروی واگذار شده چیست؟

حمایت مردم شهرستان نور از عملیات سپاه و فراجا

هشدار آتش سوزی در جنگل های مازندران

اعمال محدودیت ترافیکی در جاده کرج- چالوس و آزادراه تهران - شمال

6 مدال بانوان مازندرانی در مسابقات کوراش قهرمانی کشور