پیام مازند

آخرين مطالب

همسایگی کوه و دریا، جلوه ای از زیبایی های گردشگری نوشهر فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - نوشهر- شهربندری نوشهر واقع درغرب مازندران ، مجموعه بی نظیری از زیبای های طبیعی و تاریخی است و همسایگی جنگل های هیرکانی و دریای خزر ، آب و هوای معتدل و کوهستانی ازویژگی های منحصربفرداین شهر است.
به گزارش ایرنا ، این شهرستان در حقیقت سرزمین جنگل ، کوه ، دریا و برخوردار از جاده های سرسبز است و با داشتن مردمانی خونگرم و مهمان نواز در انتظار مسافران و گردشگران نوروزی است.
جنگل های پهن برگ هیرکانی یا به عبارتی "موزه طبیعی " با قدمتی بیش از 40 میلیون سال در ضلع جنوبی و نیز دریای خزر در کرانه شمالی ، آبشارها ، غارها ، چشمه های آبگرم معدنی ، بوستان های جنگلی ، یادمان های تاریخی و روستاهاهای سرسبز نمونه ای از جاذبه های سحرانگیز دیدنی شهرستان نوشهر است که چون نگین سبز بر انگشتری می درخشد.
برخورداری از مناطق نمونه گردشگری ثبت شده نظیر بوستان جنگلی سی سنگان، ساحل نمونه گردشگری سیترا ، سد خاکی آویدر ، دریاچه ارواح ، موزه مردم شناسی کندلوس کجور ، موزه مردم شناسی تبریزی ، مکان های مذهبی تاریخی از جمله امامزاده گان سیدعلی کیاسلطان ، طاهر و مطهر از دیگر مکان های دیدنی و جذاب شهرستان نوشهراست .
آب و هوای نوشهر جلگه‌ای معتدل، مرطوب ، کوهستانی ،سرد و نیمه مرطوب است و اقتصاد مردم این دیار برپایه کشاورزی، دامداری و صنعت گردشگری است .
* بوستان جنگلی سی سنگان
این پارک در27 کیلومتری جاده نوشهر به نور با 650 هکتار زیستگاه انواع گونه ‌های درختی ، درختچه ‌ای خشبی و علفی همچون توسکا ، لَرگ ، بلوط و جانوری از جمله شُوکا ، مَرال ، خرس قهوه ‌ای ، پلنگ ، روباه ، گربه جنگلی ، گراز ، شغال و دوزیستانی همچون غوک و وزغ و سمندر است.
این پارک در سال 1344 هجری شمسی طراحی و ایجاد شد و یکی از بهترین و با ارزش ‌ترین پارک های جنگلی شمال کشوراست که بخشی از آن ذخیره گاه و بخش دیگر به صورت تفرجگاه می باشد.
دربخش ساحلی این پارک که حدود 30 هکتار مساحت دارد و در حاشیه جاده واقع شده است، ایستگاه امداد و نجات هلال احمر، توقفگاه خودرو، آلاچیق های ساحلی ، محل بازی کودکان ، پیست کارتینگ ، سفره خانه ، جت اسکی ، موتورچهارچرخ ، کافی شاپ، اسکی روی آب ، جایگاه نصب چادر ، شهربازی ، آلاچیق های جنگلی و کلبه های چوبی ، محل پیاده روی ، پیست سوار کاری ، پیست دوچرخه سواری ، نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی و قطارتفریحی را در خود جای داده است.
*منطقه نمونه گردشگری سیترا
این منطقه در بخش ساحلی شهر نوشهر در زمینی به مساحت 19 هکتار قرار دارد که ازنظر امکانات و وسعت یکی از بزرگترین پلاژهای منطقه شمال کشور است و دارای امکاناتی چون رستوران ، پیست کارتینگ ، مکان نصب چادر ، نمازخانه، قایق سواری، محل مناسب شنا آقایان و بانوان و کودکان ، فروشگاههای مختلف ، زمین فوتبال ساحلی است و در فصل های بهار و تابستان پذیرای میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی است.
این ساحل به دلیل شنی بودن آن مکانی مناسب برای انجام ورزشهای مختلف و برنامه های مناسبتی چون سیرک ، برنامه های زنده رادیویی ، موسیقی و غیره است.
* سد خاکی آویدر
این سد که در 30 کیلومتری شرق نوشهر و در نزدیکی پارک جنگلی سی سنگان واقع شده ، تفرجگاه چشم نوازی برای دوست داران طبیعت است .دریاچه ای زیبا و بکر که در نتیجه ی احداث سد خاکی ایجاد شده و به نام های دریاچه و سد آویدر و یا دریاچه و سد صلاح الدین کلا شناخته می شود. از امکانات این منطقه در زمینه ماهیگیری، اسب سواری، قایق سواری و دوچرخه سواری می توان بهره برد.
یکی از ویژگی های کم نظیر این دریاچه وجود یک جزیره سبز رنگ در میان آب است و این جزیره در میان رنگ آبی دریاچه می درخشد و جلوه گری می کند وجود این جزیره نشان می دهد که پیش از احداث سد و آبگیری آن، یک تپه در این قسمت وجود داشته است.
* باغ گیاه شناسی نوشهر
این باغ به مساحت 5.34 هکتار در سال 1333 و پیش از باغ گیاه شناسی ملی ایران که در سال 1347 تاسیس شد، احداث گردید و تعداد گونه های موجود این مرکز فقط در قسمت دارباغ (Arboretum) شامل 314 گونه چوبی در 140 جنس و 60 تیره است.
به دلیل اهمیت بالای این باغ، در سال 1386 با نام «اثر طبیعی» و به شماره 17795 در سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.
باغ گیاه‌شناسی نوشهر از نظر وسعت و قدمت دومین باغ گیاه‌شناسی کشور است که با وجود مجموعه‌ای از گونه‌های منحصر به فرد در آربراتوم باعث شهرت جهانی آن شده و هر ساله مورد بازدید بسیاری از محققین و دانشجویان رشته‌های مرتبط قرار می‌گیرد. این گنجینه با ارزش شامل بخش‌های مختفی از جمله قطعات درختچه‌های زینتی، گیاهان معطر و پرچین‌سازی، سوزنی برگان، گیاهان پیازی، گیاهان گرمسیری، گیاهان دارویی، توندرا، باغ سیستماتیک، گلخانه گیاهان گرمسیری، و مجموعه گیاهان خشک یا هرباریوم است.
* مجتمع فرهنگی سیاحتی کندلوس
برای رسیدن به کندلوس از شهرستان چالوس در مسیرگردشگری کندوان باید گذشت و در کیلومتر ‎ 25چالوس به کرج به دوراهی کجور می‌رسد که تا کندلوس ‎15 کیلومتر فاصله دارد.
روستای زیبای کندلوس با آب و هوای ییلاقی در دامنه‌های سبز وخرم رشته‌های کوههای البرز در منطقه کجور نوشهر واقع شده‌است.
جالب‌ترین قسمت این مجموعه موزه مردم شناسی و باستان شناسی بوده که در یک بنای زیبا که با الهام از داستانهای شاهنامه ساخته شده می‌باشد. دراین موزه اشیای مختلف و ارزشمندی از دورانهای مختلف تاریخی و از آداب و رسوم منطقه به نمایش گذاشته شده است. همچنین مزارع گیاهان دارویی کندلوس با فرآورده‌های بسیار متنوع از دیگر جاذبه‌های این منطقه باشد.
* دیو چشمه
این چشمه در مسیر کجور قرار داشته و پس از طی ‎ 24کیلومتر از ابتدای دو راهی چالوس به کجور به این منطقه می‌رسید.
چشمه زیبا و پرآب دیوچشمه واقع در فضایی مشجر از اماکن مهم جذب مسافر بوده که همه ساله پذیرای هزاران گردشگر است.
* موزه مردم شناسی تبریزی
در روستای کشکسرا، بزرگترین روستای غرب مازندران قرار دارد. در این خانه موزه، لباسهای محلی اقوام مختلف ایرانی و وسایل به همراه و ابزارهای محلی مازندران ، سنگ قبرهای قدیمی و تاریخی روستا از دوره قاجار تاکنون به نمایش در آمده و مجموعه نفیسی از آثار و اشیا قدیمی مازندران و اقوام ایرانی گردآوری شده ‌است.
* موزه بندر نوشهر
تنها موزه تخصصی دریایی در شمال کشور با دارابودن اشیا منحصر بفرد که اطلاعاتی در رابطه با سفرهای دریایی و قدمت ان در آبهای خزر در اختیار گردشگران قرار می دهد که علاوه بر آن تماشای اسکله های عظیم و کشتی های تجاری و باری بزرگ می تواند برای گردشگران نیز بسیار جذاب باشد.
* بقعه امامزداگان طاهر و مطهر
آستان امامزادگان طاهر و مطهر(ع ) دربخش کجور شهرستان نوشهر، 97 کیلومتر از شهر نوشهر، دهستان توابع کجور، روستای هزارخال واقع شده است. بنای ساختمان بقعه چهار ضلعی با گنبد هرمی شکل است. نمای خارجی آن دارای تزئینات آجری و کتیبه‌هایی به خط زیبای ثلث است. نمای داخلی بقعه نیز چهار ضلعی است که با طاق‌نماها و عناصر تزئینی دورهٔ‌ قاجاریه تزئین شده است. داخل صحن بقعه، دو صندوق نفیس چوبی قرار داشته که در سال‌های گذشته به سرقت رفته است.
* بقعه امامزاده سلطان محمد کیا (دبیرصالحانی )
در روستای صالحان بخش تاریخی و کوهستانی کجور در فاصله حدود 75 کیلومتری جنوب شرقی نوشهر قرار دارد. بقعه امامزاده سید علی کیا سلطان مربوط به سدهٔ 9 و 10 هجری قمری است که به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
*دریاچه خضرنبی
در شمال شهرستان نوشهر در روستای نیمور کجور و در میان جنگل قرار گرفته و در ارتفاع حدود دو هزار متری از سطح دریای خزر با وسعت کمتر از نیم هکتار و عمق حدود 5 متر و آب شیرین است .با توجه به این که این دریاچه از عوامل تخریب انسانی دور مانده و در محدوده‌ حفاظت شده البرز مرکزی قرار گرفته است محلی امن برای انواع پرنده و حیوانات وحشی نظیر گوزن، شوکا، مرال، خرس و پلنگ است.
* دریاچه ممرز(دریاچه ارواح)
این دریاچه که دارای سطحی معادل 40 هکتار است در 45 کیلومتری نوشهر به سمت نور و در صلاح الدین کلا قرار دارد و به عنوان میراث طبیعی این شهرستان در فهرست ملی ثبت شد.
سطح دریاچه و اطراف آن از درختان توسکا و ممرز پوشیده شده است و از آنجایی که باتلاقی و درختان کمر شکسته و در اغلب اوقات نیز پوشیده از مه است به دریاچه ارواح معروف است.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نوشهر از آمادگی این شهرستان برای اسکان 150 هزار نفر شب اقامت در تعطیلات نوروزی خبر داد.
محمد ولی پوربه خبرنگار ایرنا گفت : دستگاه های اجرایی عضو ستاد تسهیلات سفر، آمادگی لازم را برای استقبال از گردشگران در ایام نوروز دارا هستند و در این راستا امسال ظرفیت شهرستان به 150 هزار نفر شب اقامت رسید.
وی تصریح کرد: 30 واحد اقامتی شامل 9 هتل و 19 هتل آپارتمان و متل با ظرفیت 2 هزار و 500 تخت، یکصد واحد پذیرایی ، یکهزار و 150 خانه مسافر استیجاری با ظرفیت هفت هزار نفر شب اقامت و همچنین 21 مدرسه با ظرفیت 2هزار و 500 نفر به همراه 11 مرکز اطلاع رسانی و 5 دفتر خدمات مسافرتی آماده میزبانی از گردشگران در تعطیلات نوروزی سال جدید هستند.
وی خاطر نشان کرد: 3 واحد بوم گردی شهرستان با ظرفیت 50 نفر شب اقامت، نوروز امسال میزبان گردشگران خواهد بود و 3 واحد دیگر بوم گردی نیز در حال مراحل پایانی دریافت مجوزها لازم قرار دارند.
دبیر ستاد تسهیلات سفر شهرستان نوشهر با اشاره به راه اندازی دبیرخانه این ستاد افزود: نوروز امسال با برنامه ریزی های صورت گرفته برگزاری مراسم نوروزگاه شامل نوروزخوانی و نمایش آئین های سنتی در سه منطقه سی سنگان، آویدر و پارک نگین توسط گروههای هنری آغاز شده است.
وی از برپایی نمایشگاه ملی صنایع دستی در نوشهر با حضور شرکت کنندگان از سراسر کشور و عرضه محصولات صنایع دستی گوناگون کشور در نوروز و همچنین تورهای یکروزه شهرگردی خبر داد.
نوشهر با جمعیتی بیش از 130 هزار نفر درغرب مازندران قرار دارد .
7078/1899

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/82061/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور