پیام مازند

آخرين مطالب

پاسداشت روز طبیعت در مازندران فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - نوشهر- سیزده بدر یا جشن بدرقه نوروز به عنوان رسوم مشترکی که از گذشته های دور تاکنون در میان اقوام ایرانی متداول بوده است و مردم دیار سرزمین کهن مازندران به پاسداشت این سنت دیرینه به طبیعت پناه آورده و خاطرات شیرینی را در تقویم عمرشان به ثبت می رسانند.
به گزارش ایرنا ، با وجود آنکه خیلی از آداب و رسوم نوروز باستانی با گذر زمان فراموش شد و مسکوت مانده ولی روز طبیعت این میراث معنوی برجای مانده کماکان در میان خانواده های ایرانی بویژه مردم مازندران پویا و خودنمایی می کند و مردم این دیار در چنین روزی جشن می گیرند و باید مدعی شد جشن گرفتن در این روز در دامان طبیعت در حقیقت اختتامیه پایان تعطیلات نوروزی است .
خانواده های مازنی هرآنچه که در این روز به خاطر دارند مانند تهیه غذای گرم ، شیرینی ، آجیل باقی مانده و نیز خوردنی های سفره هفت سین را با خود برداشته و به دامان صحرا و طبیعت می روند ضمن آنکه سبزه هفت سین نیز با خود برده و به آب روان می سپارند.
بنا به اعتقاد مردم این دیار، جشن بدرقه نوروزی فرصت خوبی برای آشتی با طبیعت ، در کنارهم بودن خانواده ها است و بر این باورند که سپری کردن یک روز در دامان طبیعت و دیدن شگفتی ها و زیبای ها نشانه پی بردن به عظمت خالق هستی است.
مدیرموزه مردم شناسی رامسر در این باره می گوید : یکی از علت های پویایی روز طبیعت از دیرباز تاکنون در جای جای کشو مانند مازندران و غرب این استان مرسوم است ، حضور مردم در دامان طبیعت می باشد .
عیسی خاتمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود :‌ سفره هفت سین در چنین روزی برچیده می شود و دید و بازدیدهای برای خانواده ها عادی تلقی می شود و مهم ترین پیام آن اشاعه تفکر شاد زیستن در کنار خانواده ها است .
وی اظهارداشت : به روایت تاریخ ، شیوه زندگی مرسوم آن زمان به شکلی بود که مردان به دلیل حجم کار بیرون از خانه، زمان زیادی در کنار خانواده ها سپری نمی کردند و سیزده بدر بهانه ای برای حضورشان در کنارخانواده محسوب می شد ، به تعبیری مردهای خانه یک روز از سال فارغ از هرگونه مشغله کاری در کنار خانواده ها به طبیعت می رفتند
مدیر موزه مردم شناسی رامسر گفت : با مطالعه کتابی که مولف آن "ژوزف ارتور کنت دو گو بینو " سفیر فرانسه در ایران بوده و سفری که به شمال ایران داشت در خاطراتش نوشته که خانواده های شمالی در این روز به طبیعت و دشت ها می روند ، دختران و پسران در کنار هم شادی می کنند.
خاتمی با اشاره به آنکه زمان تالیف این کتاب مربوط به یک قرن گذشته است ،‌ افزود : این کتاب در حقیقت از زبان " دو گو بینو " امده است به نحوی که در آن زمان " خانواده های مذهبی هم به تساهل و تسامع دختران را قدری آزاد می گذاشتند و اجازه می دادند ضمن شادی آفرینی در کنارهم حتی هم صحبت نیز شوند .
وی گفت : مهم ترین پیام این کتاب و کارکردهای روزطبیعت زیبایی های آن بود به عبارتی فرصتی برای همسرگزینی و بستری برای آشنایی دختران و پسران به شمار می آمد و کارکردهای روزطبیعت هم بر این اساس زیبایی های آن بود به عبارتی فرصتی برای همسرگزینی و بستری برای آشنایی دختران و پسران به شمار می آمد .
مدیر موزه مردم شناسی رامسر صرف کردن غذاهای خورشتی نظیر "هلواب ، " ترش تره " ، " دبیج " و سبزه انداختن در آب رودها از دیگرآداب و رسوم روز طبیعت معرفی کرد و گفت که آب نشانه و نماد
حرکت ، زندگی و روشنایی است و از طرفی منشاء حیات و تدام دهنده به زندگی است .
** سبزه گره زدن دختران دم بخت
خاتمی با بیان اینکه دختران دم بخت در این روز مقید بودند چند شاخه از سبزه را با امید باز شدن بختشان گره بزنند افزود : دختران مجرد با نیت اینکه " تا گره این بار باز نشده " " بخت من هم باز شود" این کار را انجام می دادند و سبزه را به اب می انداختند .
وی اظهارداشت : دختران با امید تشکیل خانواده و بخت خوب این کار را انجام می دادند و پسران نیز در این میان با دیده تمسخر این رفتارها را به شوخی و خنده می گذراندند و به شوخی می گفتند "کار از سبزه گذشته است و باید درخت گره بزنی".
به گفته او ، گره زدن سبزه در حقیقت نماد ، "گره خوردن" با کسی ، تشکیل زندگی نوین و عقد کردن که همان معنی گره زندن را می دهد رسم بود که این روزها کمرنگ تر شده است
** آرزوهای جدید در روز سیزده بدر
مدیرموزه مردم شناسی رامسر ، انداختن هفت سنگ و به نیت براورده شدن هفت آرزو به آب از دیگر آئین های روز طبیعت معرفی کرد و گفت : این کار به معنای امید بود و انداختن سنگ به آب نیز نماد حیات و زندگی محسوب می شد.
خاتمی ادامه داد :عده ای هم معتقد بودند که 13 سنگ به آب بیندازند و شمار دیگر نیز حدود 11 ماه و نیم در انتظار می نشستند تا این آرزوهای آنان برآورده شود.
وی گفت که آرزوهای آن زمان در روز طبیعت از جمله افزایش محصول ، به سلامت زاییدن گاو ها ، ازدواج دختران و پسران و نیز صاحب فرزند شدن بود که قابل قیاس با خواسته ها و آرزوهای امروزی نیست .
** بازی های و سرگرمی های رایج در سیزده بدر
خاتمی، " پنج تا کِ " و "یه قل دو قل " را جزو بازی های سرگرم کننده روز طبیعت برشمرد و گفت که با پنج سنگ کوچک از سوی بانوان و دختران انجام می شد.
وی توضیخ داد : این بازی از هفت لاشه سنگ و یک توپ پشمی چند لا تشکیل شده بود که توپ را به سمت سنگ ها پرت می کردند و گروه بازنده باید ، برندگان بازی را مسافتی 8 تا 10 روی کول خود سواریو جایزه پولی در میان نبود.
خاتمی ، تب کاج را جزو یکی دیگر از بازی های رایج آن زمان معرفی کرد و افزود : چوبی به قطر پنج سانتی متر بوده به نحوی که چوب دستی را بسوی آن پرت می کردند این بازی به شکل دو گروه انجام می گرفت.
سرپرست گروه موسیقی مازرون و فعال فرهنگی در شهرستان نور نیزگفت : با نگاهی به آئین ها و آداب دیده می شود که روز سال تحویل و سیزده بدر به عنوان محوریت اصلی نوروز شناخته شده که هیچگاه به باد فراموشی سپرده نشده است.
رضا دیوسالار افزود : این روزها یادگاری است که در فرهنگ اساطیری ثبت شده است و جزو رسومی بوده که مردم از نخستین ساعات روز از خانه هایشان به بیرون آمده و به دامان طبیعت در کنار رودخانه ها ، چشمه سارها ، جنگل و جلگه می روند.
وی اظهارداشت : بردن سبزه و انداختن آن در کنار و یا داخل رودخانه ها از سوی دختران و پسران دم بخت از باورهای دیگری بوده که همچنان برخی از خانواده های مازنی در روز طبیعت به آن پایبند هستند و این به معنای آن که با چنین اعمالی بخت آن ها باز شود.
وی اظهارداشت : نکته دیگر آن پس از انداختن سبزه به داخل آب اشعار 'آی سبزه سبزه ، بهارسبزه سبزه ، سیزده روز بیه تی نومزه ' از سوی خانواده ها سروده می شد تا گره بخت این جوانان دم بخت باز شود و دعایی نیز به شکرانه تجدید حیات طبیعت خوانده می شود.
این فعال فرهنگی می گوید جشن آب یکی دیگر از عادات و باورهایی است که در میان خانواده های این استان همچنان وجود دارد و این نیز به خاطرتجدید حیات طبیعت و شکوفه زدن درختان چنین جشنی را برگزار می کردند.
دیوسالار، درست کردن آش با انواع سبزیجات و انجام برخی از بازی های بومی و محلی در روز طبیعت از دیگر عادات و آئین هایی دانست که همچنان در میان بعضی از خانواده های مازنی پابرجا و فراموش نشده است.
9922/ 7078/1654

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/83644/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری سفر راهیان نور جامعه ورزش کشور در خوزستان

فحش‌های پول‌ساز! 450 میلیون درآمد فدراسیون از 3 پرونده

زلزله مرزن آباد مازندران خسارتی نداشت

کلاهبرداری قاتل برای پرداخت دیه میلیاردی | سرنوشت قاتلی که رویای آزادی در سر دارد

مشارکت خوب یزدی‌ها در اجرای طرح نور

پیش‌فروش شنل نامرئی‌کننده آغاز شد: فول‌سایز 60 میلیون تومان / فیلم

ضارب متواری دانش آموزان آملی دستگیر شد + فیلم

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

مازندران رتبه دوم کشور در سطح زیر کشت توت‌فرنگی

راننده ضارب دانش‌آموزان آملی دستگیر شد / دادستان آمل تشریح کرد

فحش های پول ساز / 450 میلیون درآمد فدراسیون از 3 پرونده

راننده ضارب دانش‌آموزان آملی دستگیر شد

کودک 5 ساله خرم‌آبادی خاله‌ 14 ساله‌اش را کشت!

وقوع زمین لرزه در مرزن آباد/ خسارتی ثبت نشد

مصدومیت 3 دانش آموز آملی براثر تصادف

تیراندازی مرگبار کودک 5 ساله به سمت خاله 14 ساله‌

اظهارات جدید وزیر کشور درباره گشت ارشاد و طرح نور

دستگیری ضارب دانش‌آموزان آملی

کشف 3 تن چوب جنگلی قاچاق در تنکابن

بارانی که بوی شکوفه‌های بهار نارنج می‌دهد

سیلاب در دلیجان

نخستین روز کاری استاندار جدید مازندران

واریز پول؛ دقیقا یک روز پس از فروش پرسپولیس

اجرای سند تحول قضایی در مازندران

وزیر کشور: اجرای حجاب یک دستور قانونی است/ بانوانی که در این زمینه دچار اهمال و غفلت باشند با تذکر باید به آن احترام گذارند؛ اگر توجه نکنند طبق قانون ورود می‌شود/ فراجا با ورود افراد آموزش دیده اقدام به اجرای طرح نور کرده است

وزیر کشور: اجرای حجاب یک دستور قانونی است

مرزن آباد لرزید

ضارب دانش آموزان آملی دستگیر شد

لزوم ایجاد اقتصاد دریاپایه در مازندران

اجرای موفق طرح نور در کرمانشاه

ضرورت رسیدگی به پرونده‌ها در کمترین زمان

تصادف مینی بوس با کامیون در بابل 2 مصدوم داشت

تودیع و معارفه‌ استاندار مازندران از گلایه‌ها تا مطالبات

سند تحول قضایی در مازندران اجرایی شود

دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم

17 هزار تن توت فرنگی در مازندران تولید می‌شود

مراسم تکریم و معارفه استاندار مازندران

زلزله در مرزن‌آباد

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

مراسم بزرگداشت شهید سپهبد قرنی در خرم آباد

باغداران مبارزه به موقع با آفات درختان مرکبات را جدی بگیرند

تجهیز کریدورهای حمل بار مازندران به سامانه هوشمند توزین

پلاژ‌های دولتی در سواحل باید مورد استفاده مردم قرار گیرد

طرح ارتقای تصفیه خانه آب رامسر آغاز شد

تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز 11 میلیون و 700 هزار دلار گذشت

تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز 11 میلیون دلار گذشت

معرفی سرپرست جدید نهاد نمایندگی در دانشگاه پیام نور همدان

واکنش میرسلیم به ادعای تذکر رهبری به برخی مسئولان درباره گشت ارشاد /هرکسی در مقابل احکام الهی بایستد آدم فاسقی است

کاهش طغیان رودهای مازندران با رشد چهار برابری لایروبی

واگذاری سهام باشگاه پرخرج به هلدینگ خلیج فارس غیرقانونی است