پیام مازند

آخرين مطالب

مازندران در سال 97؛ شروع با آتش سوزی و برف و پایان با سیلاب اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - سال 97 برای مازندرانی ها مصداق ضرب المثلی بود که می گوید " سالی که نکوست از بهارش پیداست " ؛ سالی که با آتش سوزی پیاپی مراتع در دهه اول فروردین و برف بهاری پس از آن شروع شد و با سیل و سیلابی که اواخر اسفند دامنگیرش شد ، به پایان رسید.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، با این وصف ، یک سال 365 روز است و هر روزش می تواند برای تک تک افراد روزی نو باشد تا تخلکامی ها را پشت سر گذاشته و به روزهای خوش هم برسند ، چنان که برای مازندرانی ها هم اینگونه شد و روزهای خوش برایشان کم نبود ، از پر برکت شدن کشت و کار کشاورزی و باغداری گرفته تا تجربه کردن یک استاندار بومی پس از سال ها انتظار، و حسرت دیدن فردی در سکانداری بالاترین منصب اجرایی که همزبان باشد و همدل و به قول معروف وقتی شهروندان می گویند " ف " او بفهمد که منظورشان " فرح آباد " است .
شاید این نعمت سیاسی که در واپسین ماههای سال نصیب مازندرانی ها شده ، بیش از همه نمودش را در سیل و سیلاب آخرین روزهای سال 97 نشان داد ، آنجا که استاندار بومی از لحظه اول بحران کاور مدیریت بحران پوشید و در نقطه نقطه مناطق بحرانی حضور یافت و علاوه بر هدایت و مدیریت امور اجرایی و عمرانی ، با زبان مازندرانی با آسیب دیدگان همدلی کرد و دست برقضا همین هم زبانی بیشترین تاثیر را در کنترل تنش های پس از بحران داشت به گونه ای که رییس جمهوری و معاون اولش در سفری دلجویانه و جداگانه به مناطق آسیب دیده از سیل ، قدردان این منش مدیریتی شدند.
** آن سوی تخلکامی ها
مازندران به واسطه برخورداری از جاذبه های گردشگری جنگل و دریا همچون سال های گذشته ، نخستین روزهای فروردین 97 را با حضور زیاد مسافران و گردشگران آغاز کرد و تقویم تعطیلات نوروزی در این استان در سال گذشته با میزبانی از 15 میلیون گردشگر ورق خورد ، آماری که دستکم 20 درصد بیشتر از تعطیلات نوروزی 96 بود.
** انتصاب بیست و سومین استاندار مازندران
معرفی احمد حسین زادگان به عنوان بیست و سومین استاندار مازندران مهمترین رخداد مهم سیاسی این استان در سال 1397 بود ، استانداری بومی که پیش از این در سِمت معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران فعالیت می کرد .
این انتصاب و جا به جایی استاندار مازندران در حالی رقم خورد که محمد اسلامی ، استاندار سابق از سوی رئیس جمهور به سمت وزیر راه و شهرسازی انتخاب شد .
قطار انتصاب های سال 97 در مازندران در جهاد کشاورزی ، نمایندگی وزارت امور خارجه ، بنیاد شهید و امور ایثارگران ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، دانشگاه علوم کشاورزی مازندران ، میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، دانشگاه پیام نور ، راه و شهرسازی ، ثبت اسناد و املاک ، مخابرات و معاونت سیاسی استاندناری ایستگاه داشت و پست های مدیریت این ادارات در طول سال مدیران جدیدی را به خود دیده و بسیاری از مدیران قبلی هم یا به وزارتخانه ها در تهران کوچ کردند و مناصب مدیریتی بالاتری گرفتند و یا بازنشسته شدند.
** مازندران کانون رفت و آمد پرشمار مسئولان اقتصادی خارجی
هدفگذاری کاری مسئولان مازندران برای گسترش ارتباطات اقتصادی و بازرگانی با کشورهای دیگر سرانجام در سال 1397 به بار نشست و علاوه بر حضور هیات های تجاری و بازرگانان کشورهای همسایه ، حضور فعالان اقتصادی از کشورهای اروپایی در این استان رقم خورد .
سفر سفیر ازبکستان در تهران به مازندران ، نخستین برنامه همکاری های فی مابین مازندران و دیگر کشورها بود که در اردیهشت سال 97 رقم رخ داد.
سفیر ازبکستان که طی 6 سال قبل از این 2 بار به مازندران آمده بود ، در سال 97 با حضور در این استان ضمن دیدار با مدیران دستگاههای اجرایی ، مدیران بنگاهها و فعالان اقتصادی ، از واحدهای تولیدی ، صنعتی ، کشاورزی و پرورش ماهیان خاویاری نیز بازدید کرد .
حضور هیات اقتصادی ولگاگراد روسیه در مازندران به سرپرستی "ولادیمیر شکارین " معاون همکاری های بین المللی استاندار ولگاگراد ، امضای تفاهم نامه همکاری میان مازندران و استان سارتف روسیه ، حضور " سارا دبی " رایزن اقتصادی سفارت آفریقای جنوبی در تهران و بررسی زمینه های همکاری های مشترک این کشور و استان مازندران، حضور " یانگ یو " قائم مقام استاندار جیانگشی جمهوری خلق چین و هیات هفت نفره ، حضور " آئوگوستو دی جاچینتو " مدیر توسعه بازرگانی سفارت ایتالیا در ایران و نشست با اتاق بازرگانی و بازرگانان مازندران ، از جمله این فعالیت های اقتصادی بود که سال گذشته در مازندران اتفاق افتاد .
برگزاری دویست و سی و چهارمین نشست شورای نمایندگان دائم اکو در ساری با حضور سفرای کشورهای ایران ، ترکیه ، پاکستان، افغانستان، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان ، تاجیکستان هم سال 97 را برای مازندران از بعد روابط بین المللی پررنگ تر و پربارتر کرد.
نشست شورای سران هر 2 سال یک بار برای اتخاذ رهنمودهای کلی برگزار می‌ شود و شورای وزیران که بالاترین رکن تصمیم‌گیری و سیاستگذاری سازمان است، سالی یک بار تشکیل جلسه می‌دهد و شورای نمایندگان دائم بازوی اجرایی شورای وزیران است و هر ماه در سطح سفرا عمدتا در تهران تشکیل جلسه می‌دهد و تنها در صورتی که نیازمند شناخت ظرفیت های منطقه ای باشد نشست خود را در مناطق مختلف کشور برگزار می کنند .
این سفرا در مدت حضورشان در مازندران از بندر امیرآباد واقع در بهشهر یکی از مناطق اقتصادی مازندران بازدید کردند .
** تلخ و شیرین های طبیعی
استان مازندران در سال 97 ، اتفاق های طبیعی خوشایند و ناخوشایندی از جنس بارش نعمات الهی باران و پرآب شدن سدها ، طوفان و سیلاب را پشت سرگذاشت و با هر یک از این اتفاق ها این کام مازنی ها بود که شیرین یا تلخ می شد .
بهار کم بارش و خالی ماندن بیش از 40 درصد ظرفیت آبگیری سدهای مازندران از آن جمله مسائلی بود که شرکت آب منطقه ای مازندران در این باره گزارش داد .
در حالی ظرفیت سدهای مازندران در بهار سال 97 روی درجه 172 میلیون متر مکعب ایستاد که ظرفیت سدهای فعال استان بیشتر از 350 میلیون متر مکعب بود و در سال ماقبل در همین زمان 282 میلیون متر مکعب بود .
مازندران 2 سد بزرگ و 6 سد کوچک دارد .
این وضعیت کم آبی باعث شد تا کشاورزان مازنی روزهای نخست شالیکاری پر استرسی را پشت سر بگذارند و البته در ادامه سال این استرس دامن گیر بخشی از شالیزارها استان شد ، به طوری که در این سال کم آبی استان مازندران باعث شد تا هشت هزار هکتار برنجکاری در این استان کمتر شود و از 213 هزار هکتار سال 96 به 205 هزار هکتار کاهش یابد . در واقع هشت هزار هکتار از زمین های مناطق پایین دست حوضه آبریز سد شهید رجایی ساری در سال گذشته به زیر کشت نرفت ضمن این که در شرق مازندران هم وضعیت خشکسالی بسیاری از برنجکاران را از کشت این محصول منصرف کرد.
هرچند بارش بموقع و مناسب برف همواره به عنوان نعمت الهی از آن یاد می شود اما بارش نابهنگام این نعمت در فصل بهار 97 باعث شد تا به کشاورزان مازندران خسارت وارد شود .
بارش غافلگیر کننده برف بهاری در مازندران که در روزهای 26 و 27 فروردین رخ داده بود ، باعث خسارت به باغات سیاه ریشه همچون هلو ، شلیل ، گردو ، گیلاس و آلوچه شد و رقم خسارت در شهرستان های شرق مازندران به رقم 300 میلیارد ریال رسید . همچنین بارش این برف به یکهزار و 400 هکتار باغ گیلاس و 412 هکتار باغ گردو مناطق بالادست هزار جریب ، کجور ، بلده و لاریجان آمل نیز خسارت زد .
این رفتار غافلگیرکننده شرایط جوی مازندران حتی در آخرین روزهای سال 97 نیز دست از سر مردم استان بر نداشت و بارش شدید و سیلاب که از 26 اسفند شروع شد و تا چند روز ادامه داشت خسارت 15 هزار میلیارد ریالی به زیر ساخت ها وارد کرد .
** سال 97 و زنانه شدن مدیریت ها در استان
در راستای اجرای سیاست ابلاغی دولت مبنی بر سپردن 30 درصد پست های مدیریتی سازمان ها به زنان تا پایان برنامه ششم توسعه ، در سال 97 اجرای این سیاست در مازندران حرکت رو به جلو داشته است به طوریکه نخستین ها در این سال رقم خورد .
پوپک محمدی که پیش از این مسئولیت دفتر اجتماعی فرمانداری بابلسر را برعهده داشت به عنوان نخستین بخشدار مرکزی فریدونکنار انتخاب و معارفه شد و بدین طریق ریل گذاری برای انتصاب مدیران زن در این استان صورت گرفت .
کبری اسفندیاران ، به عنوان نخستین زن در سطح ادارات بهزیستی مازندران و همچنین اولین زن در سطح ادارات شهرستان آمل به سمت مدیریتی دست یافت . او پیش از این در سمت معاون بهزیستی همین شهرستان فعالیت می کرد .
همچنین نخستین انتصاب زنانه در مدیریت ورزش مازندران رقم خورد و سید لیلا موسوی به سمت رئیس اداره ورزش و جوانان بخش دابودشت آمل انتخاب شد .
همچنین در استانداری مازندران که نهاد نظارت کننده بر روند اجرای این سیاست است ، پست های مدیریتی به زنان سپرده شد و سعدیه سهرابی ، به عنوان معاون تشکیلات و مشارکت های اجتماعی اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران و اکرم صمدی به عنوان معاون اداره کل امور انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری مازندران منصوب شدند .
براساس این سیاست دولت در مازندران در دولت تدبیر و امید ، 223 بانوی مازنی در سمت های رئیس گروه، رئیس اداره شهرستان و معاون اداره کل، معاون فرماندار و دهیار حکم مدیریتی دریافت کردند .
** رونق اجرای پروژه های بزرگ
مازندران در سال 97 روزهای پرترافیکی از نظر تعداد اجرا و بهره برداری پروژه ها را پشت سر گذاشت به طوری که در دهه فجر و هفته دولت یکهزار و 321 طرح به بهره برداری رسید که به طور میانگین روزانه حدود چهار طرح برای استان بود.
در میان این طرح ها ، پروژه هایی همچون آغاز عملیات برقی سازی راه آهن شمال به طول 495 کیلومتر قرار داشت . این مسیر که از گرمسار در استان سمنان تا اینچه برون در استان گلستان امداد دارد قرار است با پرداخت تسهیلات بانک روسیه ای به مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون یور در مدت 40 ماه برقی سازی شود.
یکی دیگر از پروژه های بزرگ مازندران که در سال 97 به ثمر نشست ، از سرگیری ساخت نیروگاه 460 مگاواتی غرب استان مازندران بعد از حدود یک دهه با ظرفیت تولید برق 310 مگاوات بود. اضافه شدن خطوط پروازی جدید به فرودگاههای مازندران از جمله سه پرواز جدید به فرودگاه ساری ( مشهد به ساری و برعکس ) ، رفع موانع 50 ساله پروازهای فرودگاه ساری با برداشتن سه دکل 52 متری و جایگزین کردن 9 دکل 24 متری ، اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب شهری شرق مازندران شامل شهرهای بهشهر ، نکا و گلوگاه با اعتبار 250 میلیارد تومان و بهره مندی270 هزار نفر از جمعیت این شهرها ، افتتاح یکهزار و 58 طرح حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با صرف هزینه چهار هزار میلیارد ریالی و راه اندازی نخستین خط پرواز بومی با عنوان وارش ایرلاین در فرودگاه ساری هم بخشی از طرح هایی بوده که در این سال به بهره برداری رسید .
** مازندران و بازار گرم جشنواره ها
برگزاری جشنواره ها برای معرفی محصولات کشاورزی و تولیدی استان مازندران آن هم در قالب شهرستانی ، استانی و منطقه ای از جمله اقداماتی بود که در سال 97 در مازندران رونق داشته است ،
به طوری که هر شهرستان شاخص در زمینه تولید یک یا چند محصول این جشنواره ها برگزار شد تا علاوه بر برند سازی این تولیدات ، زمینه و بازار برای فروش آنها فراهم شود .
برگزاری جشنواره های ملی مرکبات ، اقوام و عشایر در قائمشهر با حضور افرادی از 15 استان ، جشنواره ملی سه روزه گل نرگس در جویبار ، چهارمین جشنواره ملی گل ارکیده در نوشهر با حضور 46 تولید و صادرکننده ارکیده کشور ، جشنواره ملی انار اشرف در بهشهر ، جشنواره ملی انجیر در گلوگاه و دومین جشنواره پرندگان مهاجر (کاکایی ها ) در تنکابن از جمله این برنامه ها بود که زمینه معرفی این ظرفیت ها و شناسایی فعالان در این زمینه را فراهم کرد .
** غروب غم انگیز در حوزه فرهنگ
دو خبر غم انگیز استان مازندران در سال 97 درگذشت " آقاجان فیوج زاده " استاد " لله وا " و " سورنا " ی مازندران و " رمضان شکارچیان " معروف به " ارزمون " خواننده و موسیقیدان سنتی بود.
این استان همچنین سال 97 شاهد مرمت و سبک سازی پل 300 ساله محمدحسن خان بابل، راه اندازی بنیاد علمی فرهنگی عبدالحمید داراب از خیران به نام مازندران در ساری بود.
آغاز فعالیت خانه سینمایی مازندران، شکسته شدن قفل 35 ساله بازدید از ساختمان تاریخی دانشگاه علوم پزشکی بابل و رونمایی موسسه تحقیقات برنج کشور از 2 رقم جدید برنج با نام های «رشت» و «تی سا» برای کشت در استان های گیلان و مازندران از دیگر تحولات حوزه علم و فرهنگ مازندران در سال 97 است.
سال 97 هم سرانجام با همه تلخی و شیرینی هایش به پایان رسید ، اگر چه سیلابی که از 26 اسفند در مناطق جلگه ای مرکزی و شرقی و برف سنگین یک و نیم متری در مناطق کوهستانی مازندران بارید کام مازنی ها را تلخ کرد و تبعاتش همچنان ادامه دارد ، ولی زندگی با نگاه به آینده با همه شیرینی هایش ادامه دارد و بارندگی ها و برف سنگین این نوید را به کشاورزان و باغداران می دهد که سال پرخیر و برکتی را در پیش رو دارند.
2096/1654

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/83715/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اعمال محدودیت ترافیکی در جاده کرج- چالوس و آزادراه تهران - شمال

پیش‌بینی وضع هوای مازندران در 6 روز آینده

مبادله تجاری 11 میلیون دلاری گمرکات مازندران و پاکستان

ادامه مراسم جمعه‌های خشم در مازندران

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای تعیین‌تکلیف برج‌های خرم‌آباد

شکوفه های بهاری در مازندران

ثبت بیش از 64 میلیون تردد در جاده های مازندران

پیش بینی تولید 1500 قلم کالای دانش بنیان در مازندران

حمایت حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا (س) از طرح نور

محمودآباد میزبان تور بین‌المللی دوچرخه سواری خزر شد

لزوم تقویت دانشگاه فرهنگیان

گسترش حمایت از دانش‌بنیان‌ها در مازندران

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیاردی در استان یزد

توزیع 1000 تن مرغ و گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در مازندران

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

آخرین وضعیت جاده‌ها؛ تردد روان در محورهای چالوس و هزار

تجمع مردم خرم آباد در حمایت از اجرای طرح نور

وضعیت «برج‌های دوقلو» خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

ممنوعیت های تردد در محورهای شمالی در پایان هفته اعلام شد

وضعیت «برج‌های دوقلو» در خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

آبگرفتگی 10 مسکن در سوادکوه/ 7 سردهنه در بابل آسیب دید

ادامه مراسم جمعه های خشم در مازندران

کمیته انضباطی؛ خیبری‌ها 100 میلیون جریمه شدند

تاکید نماینده ولی فقیه بر رسیدگی بیشتر مسئولان به آسیب های اجتماعی

رئیس دادگستری مازندران به متعرضین منابع طبیعی هشدار داد

انهدام باند سارقان در خرم‌آباد

دستگیری سارقان حرفه‌ای منازل در تنکابن

پیش بینی افزایش دمای هوا در مازندران

تجمع مردمی حمایت از «طرح نور» در خرم‌آباد برگزار می‌شود

توضیح سردار رادان درباره گشت ارشاد/ مهمتر از طرح نور، پلیس ماموریتی ندارد!

طرح نور مایه قوت قلب و امید مردم است

ساماندهی رودخانه بابلک از بروز خسارت به یک روستا پیشگیری کرد

بیش از 300 برنامه هفته کار و کارگر در مازندران برگزار می‌شود

توزیع یک هزار تن مرغ و گوشت قرمز تنظیم بازاری در مازندران

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت مردم از اجرای طرح نور

ثبت بیش از 64 میلیون تردد در جاده‌های مازندران

گشایش نخستین دوره المپیاد فرهنگی، ورزشی و علمی شهید عجمیان + فیلم

سوءاستفاده از احساسات زنان با پیج مادر

ثبت نام جام هواداری تمدید شد

طرح تدبر در سوره نور در خراسان جنوبی اجرایی می شود

تجلیل مردم اراک و ساوه از پلیس در اجرای طرح نور

قدردانی از همکاری و مشارکت مردم و مسئولان از اجرای طرح نور در آذربایجان غربی

قدردانی فرمانده انتظامی از همکاری و مشارکت مردم و مسئولان در اجرای طرح نور

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت / ترافیک سنگین در محور چالوس

قدردانی بانوان آستارایی از عوامل پلیس در اجرای طرح نور

اعزام تیم بوکس نوجوانان مازندران به مسابقات قهرمانی کشور

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی