پیام مازند

آخرين مطالب

32 ساختمان در زیرآب خسارت دید

قاب سیل بر دیوار خانه های تخریب شده/ زیرآب زیر «آب» اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - سوادکوه - از خانه تنها دیواری مانده و لوح تقدیری که بر روی دیوار قاب شده است، دیگر هر چه بود و نبود، بر آب شد و حال و روز سوادکوه در روز سوم امدادرسانی پریشان است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: سیل 12 فروردین سوادکوه سه ساختمان و یک دستگاه پل را با خود برد و به 32 دستگاه ساختمان دیگر و زیرساخت‌های شهری آسیب زد.
ساعت حدود هشت شب 12 فروردین، برق قطع و شهر در تاریکی فرو رفته است. رودخانه وحشی، پرخروش و گل‌آلود به کناره‌ها می‌کوبد و پیش می‌رود؛ مردم گروه گروه روی پل اصلی شهر، پارک کنار رودخانه و هر کجا که بشود این سیلاب خروشان را مشاهده کرد، ایستاده‌اند.
جمعیت زیادی روبروی کوچه آئینه یکی از مناطق بحرانی شهر جمع شده‌اند، حال پریشان برخی بیانگر آن است که خانه‌هایشان همانجا است و با ضربه هر موج به زیربنای خانه‌، دل‌شان هری می‌ریزد. بیل مکانیکی در رودخانه درگیر پلی است که عبور آب را سد کرده و زیر جاده ساحلی خالی شده است، در همین گیرودار، اولین و دومین درخت کناره رودخانه در داخل آب خروشان سرنگون شدند و همه با این احتمال که اکنون جاده فرو می‌افتد، به سوی مکان امن‌تر، آن سوی نوار خطر، می‌دویم و نزد مردم باز می‌گردیم؛ جمعیتی که دلواپس و خشمگین هستند و حتی طاقت دوربینی که عکس بگیرد را هم ندارند و مردی پیش می‌آید و می‌گوید: " توصیه می‌کنم، دوربینت را بگذاری داخل کیفت تا کسی آن را نشکسته".
ساعتی می‌گذرد و یک سمت پل فرو می‌ریزد، بازار شایعه هم میان جمعیت داغ شده و در این شایعات پل اصلی شهر هم ترک خورده و یکی از تحلیل‌های مهم و ترسناک این است که اگر آب به لوله گاز برسد، کل شهر منفجر می‌شود. خیابان هفده شهریور، دیگر منطقه بحرانی شهر است. اینجا خانه‌های مردم با رودخانه فاصله دارد و ترس تخریب خانه‌های مسکونی کمتر است اما آب به قدری بالا آمده که تقریباً همسطح خیابان شده است.

سومین منطقه بحرانی شهر، خیابان خدمات است. در خیابان تاریک پیش می‌رویم، همین که به نزدیکی ایستگاه آتش‌نشانی شهر می‌رسیم، به ناگاه همهمه‌ای می‌شود؛ صدای آژیر، بوق ماشین‌ها، فریادی که می‌گوید فرار کنید. کسی نمی‌داند چه شده اما همه دستپاچه فقط به سمت دیگر خیابان می‌دوند. صدای فریادی شنیده می‌شود که آب رودخانه وارد جاده شده است. همه فقط می‌خواهند بگریزند. راننده 206 آنقدر دستپاچه شده که برای دور زدن به پراید پارک شده کنار خیابان دو بار می‌کوبد. تا میدان شهر می‌دویم. دور میدان شلوغ‌تر شده از یک سو، ماشین‌هایی که به سمت دیگر شهر می‌شتابند، قطعی برق و نور چراغ‌های گردان قرمز و آبی ماشین‌های امداد و پلیس، صدای آژیر، فریاد خروشان رودخانه خشمگین و از دیگر سوی، مردمی که هم می‌دوند و هم می‌خواهند بایستند تا ببینند چه شده است.
کم‌کم انگار طغیان رودخانه کمتر شده و ما هم جرأت پیدا می‌کنیم تا دوباره به همان سمت برویم تا مسئولان را بیابیم. به نزدیکی شهرداری می‌رسیم، رئیس شورای شهر زیرآب و معاون فنی فرمانداری سوادکوه را می‌بینیم و بعد احمدی، مدیر کل ستاد بحران استان که می‌گوید: خانه‌های در خطر تخلیه شدند و در حال حاضر همه هدف ما این است که آب وارد شهر نشود و سیل دیگری در راه است.
ساعات اضطراب
سیل دوم از راه رسیده و ساعت حدود یک شب است، باران می‌بارد و برق خیابان همچنان قطع است و همه از یک طرف پل نیمه ویران به سمت دیگر رودخانه می‌نگرند، جایی که دو ساختمان لحظات احتضار را سپری می‌کنند و سرانجام، خانه‌هایی که یکی بعد از دیگری فرو می‌افتند و صدای فریاد و اشک و آه . جمعیت بیشتری برای دیدن هجوم می‌آورند و مردمی که تا صبح بیدارند و دلشان در پی خانه و کاشانه‌ای است که می‌ترسند با طلوع سپیده دیگر نباشد.
ساعت از دو شب گذشته، مدیرکل بحران، معاون فنی استاندار، همراه شهردار و اعضای شورای شهر زیرآب و معاون فنی فرماندار برای بازدید از انتهای خیابان خدمات جایی که خانه‌ای فرو ریخته و جاده‌ای که روزگاری وجود داشته تا انتهای خیابان 17 شهریور جایی که جاده‌ها فرو ریخته و تیر برق سرنگون شده و دامداری که آب آن را برده آمدند و وضعیت ریزش‌ها و امکان اصلاح مسیر را بررسی می‌کنند.
مهدی رازجویان معاون استاندار مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر حجم خسارت وارده به شهر زیراب را زیاد عنوان می‌کند و می‌گوید: دیواره حاشیه رودخانه نیز تخریب شد و به شبکه سراسری برق نیز خسارات زیادی وارد شده است و برای کنترل امور تا عادی شدن شرایط گاز و برق این مناطق قطع خواهد بود.
فرداهای ماتم‌زده سیل
اکنون ساعت 9 صبح 13 فروردین است و جمیعت همچنان از این سوی رودخانه به خانه‌های زیر هجوم وحشی آب چشم دوخته‌اند. زنی در گوشه‌ای فریاد استغاثه‌اش به آسمان بلند شده و بسیاری دیگر با اضطراب و یا حسین‌گویان به خانه‌های خود که در اطراف خانه‌های ویران و در معرض آب قرار دارد نگاه می‌کنند و برخی خشمگین و از سر استیصال به این سوی و آن سو می‌روند و هر مسئولی که می‌آید را دوره می‌کنند و می‌گویند: "چرا کاری نمی‌کنید؟ "

همه چیز در غم پیچیده شده است. در انتهای خیابان، خانه خانواده تحت پوشش بهزیستی هم ویران شده و از خانه تنها دیواری مانده و لوح تقدیری قاب شده هنوز به دیوار است و دیگر هر چه بود و نبود، بر آب شد. خانه کنار آن هم در حال تخریب و پایه‌هایش در آب است؛ زنی از دیدن خراب شدن خانه‌اش، توان از پاهایش رفته و در خیابان نشسته و چشم به خانه دوخته و گریه می‌کند، آشنایان وارد خانه شده‌اند تا وسایل خانه را به سرعت بیرون ببرند. رئیس اداره بهزیستی نیز همراه برخی افراد دیگر، وسایل خانه در حال تخریب را به گوشه‌ای امن می‌برند، اما بیشتر مردم تنها برای نظاره آمده‌اند و به این تقلا برای نجات باقی‌مانده وسایل کمکی نمی‌کنند.
بعدازظهر با وجود کمتر شدن سطح آب، اما هنوز جریان آب شدید است. از دور، ساکنان خانه‌های ویران روی بقایای خانه‌شان به دنبال وسایلی هستند که شاید هنوز بتوان استفاده کرد و تکه‌های کچ و آجر و سیمان را کنار می‌زنند و لوازم زندگی خود را از زیر آوار بیرون می‌کشند و تا روز سوم هم هنوز به جستجو مشغول‌اند.
آب شهر قطع است و شهرداری و سپاه با تانکر آب‌رسانی می‌کنند. مردم حاشیه رودخانه، در این دو شب، به دلیل قطعی برق، شب‌ها در گوشه خیابان آتش روشن می‌کنند و هنوز هم با اضطراب به رودخانه خروشان نگاه می‌کنند و نمی‌دانند چه آینده‌ای با شروع بارش‌ها و طغیان هر ساله رودخانه در انتظارشان است.
سیلی که آمد و نرفت
محمدرضا مهدوی، با بیان اینکه سیل از ساعت 17 و 30 عصر شروع شد، افزود: ما در ساعت پنج به شهروندان اطلاع‌رسانی کردیم و بلافاصله مدیرکل بحران در محل حضور یافت و هدف ما در تمام این مدت این بوده که آب را به سمتی هدایت کنیم که خسارت کمتری به شهروندان و شهر وارد شود.
شهردار شهر با تشکر از کمک سپاه و دستگاه‌های ذیربط، گفت: در این سیل خسارت جانی نداشته‌ایم اما خسارت مالی فراوان بود و 3 دستگاه ساختمان و یک پل تخریب و در کل 32 دستگاه ساختمان از 10 تا 100 درصد خسارت دیدند و از ساختمان‌های آسیب‌دیده تاکنون کسی اعلام نکرد که ساختمانش بیمه بوده است و خانه‌های خسارت دیده پروانه ساختمان خود را به ما تحویل نداده‌اند.

وی با بیان اینکه بیشترین خسارت را ساختمان‌هایی دیدند که در بستر و حریم رودخانه قرار داشتند، افزود: محل احداث دیواره با آب منطقه‌ای است و این اداره نقشه رعایت حریم رودخانه شهر را تهیه کرده است و پس از نهایی شدن آن به ساماندهی حریم رودخانه مشغول می‌شویم.
وی با اشاره به سخن استاندار مبنی بر شروع ساماندهی و دیواره‌سازی رودخانه، بر ساخت دیواره محافظتی تأکید کرد و گفت: تا زمانی که دیواره‌سازی شروع نشود هر ساله شاهد خسارت خواهیم بود داشت.
شهردار زیرآب با اعلام اینکه در این سیل حدود 350 متر از دیواره حفاظتی خسارت دید، افزود: برخی از دیواره‌هایی که قبلاً احداث شده و در آن اصول فنی رعایت نشده بود، سیل آنها را تخریب کرد اما در مواردی که دیواره اصولی وجود داشت خسارت کمتری وارد شد و یا اصلاً خسارتی وارد نشد.
هنوز اینجا بقایای خانه‌های ویران شده از سیل سال 94 برجا بود که سیل دیگری آمد و خانه‌ها را ویران کرد و این بازخوانی سیلی بود که آمد و نرفت؛ سیلابی که سیلی شد و بر صورت شهر و شهروندان برجای ماند و اما امروز، علاوه بر امداد به سیل‌زدگان، باید راهی جست تا راه تکرار بر خطر را بست.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/83749/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تعیین تکلیف حدود 7 هزار چاه کشاورزی در مازندران

رتبه نخست مازندران در صادرات لبنیات

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

ایران‌چک 500 هزار تومانی در بازار؟! + عکس

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمال در آخرین روز فروردین

حمله اسرائیل به جنوب سوریه

اعزام 15 هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان‌نور و پیشرفت

تقویت احساس ارزش واقعی تولید برنج در زندگی کشاورزان مازندرانی

هوای صاف تا نیمه ابری در مازندران

جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

راهپیمایی مازندرانی‌ها در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

اقامه نماز جمعه خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمسی فر

تردد روان خودرو‌ها در جاده های مواصلاتی مازندران

وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد

شنیدن شدن صدای چندین انفجار در عراق و سوریه

شنیده شدن صدای انفجاری در استان بابل عراق

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است