پیام مازند

آخرين مطالب

مافیای کنکور و کسب و کار ترس فروشی علمي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- با فرارسیدن بهار و نزدیک شدن به ایام برگزاری ماراتن کنکور، مافیای این سیستم گزینشی خیزشی دوباره گرفته و موسسات آموزشی زیر چتر این تجارت پنهان به دانش آموزان اعتماد به نفس کاذب می فروشند و جیب والدین را خالی می کنند.
به گزارش ایرنا کارشناسان، کنکور یک چالش اجتماعی مهم مورد توجه والدین و وزارت آموزش و پرورش محسوب می شود که نبود شناخت کافی از بازار کسب و کار ، رشد قارچ گونه موسسات آموزشی تنها با هدف کسب درآمد و سیاست های نادرست غیرعلمی، بخشی از دنباله های آن است.
طبق اعلام وزیر آموزش ‌و پرورش در کنکور 98 حدود 85 درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه ها بر اساس سوابق تحصیلی تکمیل می‌شود و بر این اساس داوطلبان متقاضی پذیرش رشته محل ‌ها بر اساس سوابق تحصیلی، نیازی به شرکت در کنکور 98 ندارند ، اما این مطلب در مسیر کاهش تاخت و تازها موسساتی که به نوعی کاسبان کنکور محسوب می شوند اثری ندارد چون بسیاری از رشته هایی که در بین والدین و دانش آموزان متقاضی دارد در این طرح گنجانده نشده است.
عده زیادی از کارشناسان از نفوذ گسترده مافیای کنکور در سیستم آموزشی کشور حرف می زنند، گردش مالی کنکور را رسانه های فضای مجازی به نقل از کارشناسان این عرصه حدود 10 هزار میلیارد تومان برآورد می کنند براساس برخی آمارها بیش از صدها هزار نفر در آزمون های دوره ای موسسات آموزشی شرکت می کنند که سود بالایی به جیب این موسسات می رساند.
با نزدیک شدن به زمان برگزاری این شیوه گزینشی ورودی دانشگاه ها موسسات آموزشی بازارشان داغ تر شده و شنیده می شود برای یک ساعت مشاوره انتخاب رشته از 200 هزار تومان تا دو میلیون تومان دریافت می کنند.
** فقدان نظارت مهمترین عامل تاخت و تاز موسسات آموزشی
حسین کریمی کارشناس آموزشی در باره استمرار و افزایش فعالیت این موسسات گفت: هر مؤسسه‌ای که برای آموزش و کنکور مجوز می‌گیرد، باید طبق قاعده و ضابطه فعالیت کند و از طرف دیگر نهادها و سازمان‌های مسئول نیز باید بر عملکرد این آموزشگاه ها نظارت داشته باشند.
وی افزود: قابل پذیرش نیست که برخی موسسات کنکور هر مطلبی را منتشر کنند و نظارتی بر آنها نباشد. نکته عجیب این است که وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش و همچنین سازمان سنجش کشور نظارت کافی بر این موسسات ندارند و در واقع این آموزشگاه‌ها به حال خود رها شده‌اند.
کریمی گفت: گاهی می‌بینیم برخی از این موسسات چند سی دی و جزوه را به قیمت چند میلیون تومان می‌فروشند و مردم فکر می‌کنند بر این موسسات نظارت لازم صورت می‌گیرد و به این انتشارات و تبلیغات اعتماد می کنند.
این کارشناس آموزشی اضافه کرد: برای مردم موفقیت فرزندانشان مهم است و به خیلی از مسائل جزیی و حاشیه‌ای توجه ندارند ، در حالی که رویش قارچ گونه موسسات و آموزشگاه‌های فعال در این حوزه که حتی برخی از آنان مجوز فعالیت هم ندارند و تبلیغاتشان نیز در صدا و سیما پخش می‌شود، جای تأمل و نگرانی دارد.
وی افزود: وقتی این مسائل به صدا و سیما اعلام می‌شود، آنان مساله کسب درآمد و انعقاد قرارداد و الزام به پخش این تبلیغات را مطرح می‌ کنند و زمانی که به وزارت ارشاد اعلام می‌شود، می‌گویند این آموزشگاه‌ها 30 درصد حجم تألیفات را به خود اختصاص داده‌اند و باعث رونق بازار کتاب شده و مسائلی مانند اشتغال را پیش می‌کشند.
کریمی گفت: اگر مسئولان نمی‌توانند در شرایط کنونی کنکوررا حذف کنند حداقل می‌توانند بر بازار موسسات فرهنگی که برای کنکور فعالیت می‌کنند، نظارت داشته باشند.
وی خواستار تعیین معیاری برای هزینه‌هایی شد که این موسسات از مردم می‌گیرند و افزود: برای گرفتن پول از مردم باید ملاک و معیاری مشخص شود و نظارت موثر اعمال شود تا حقوق دولت و مردم تضییع نشود و این را هم در نظر بگیریم که در فعالیت‌های فرهنگی فقط کسب درآمد ملاک نیست.
کریمی افزود: برخی از این موسسات برای برگزاری یک جلسه مشاوره و تعیین رشته بیش از 500 هزار تومان دریافت می‌کنند. البته مسئولان توصیه می‌کنند که مردم از پرداختن چنین هزینه‌هایی خودداری کنند ولی همان طور که می‌دانیم با توصیه مشکل حل نمی‌شود، ‌همان گونه که موقع ثبت نام دانش آموزان در مدارس هم این تذکر را می‌دهند ولی عملاً مدارس پول‌هایی از اولیا می‌گیرند و اتفاقی هم نمی‌افتد.
** تمام هزینه های کنکور از جیب والدین
محمود حسینی دیگر کارشناس آموزشی و مشاور تحصیلی نیز با انتقاد از مافیای کنکور گفت: علاوه بر موسسات آموزشی ناشران کتاب‌های کنکوری هم که خود از شرکای این موسسات هستند یکی از عاملان کمبود کاغذ هستند ، این ناشران در این مافیا با سرمایه کلانش بخش عمده‌ای از کاغذ در بازار را میلیاردی می‌خرند و پولش را با افزایش قیمت کتاب‌هایش از خانواده‌ها می‌گیرند.
وی افزود: اگر چه کلاس های تقویتی و یا استفاده از وسایل کمک آموزشی و حتی معلم خصوصی در برخی موارد که دانش آموز در درس یا دروسی دچار مشکل است توجیه منطقی دارد ، ولی افسارگسیختگی کنونی کنکور با هیچ معیاری قابل توجیه نیست .
حسینی گفت : متاسفانه شوهای تبلیغاتی گسترده در مورد کنکور که با شگردهای روانی و جذب هدفمند مخاطب صورت می گیرد در ذهن خانواده ها و محصلان تاثیرگذاری زیادی دارد تا جایی که محصل ناخودآگاه به خود تلقین می کند در صورت عدم استفاده از وسایل کمک آموزشی تبلیغی شانس موفقیت در کنکور را ندارد و حتما از هم رده های مشتری کالاهای تبلیغی عقب می ماند.
این کارشناس آموزشی بیان کرد : این مساله در کاهش اعتماد بنفس محصلان و ایجاد استرس تدریجی اثرگذار است و به این وسیله دامنه فعالیت های اقتصادی و سودهای سرشار بنگاههای اقتصادی کنکور روز به روز گسترده تر و جیب مردمان خالی تر می شود.
حسینی به گردش مالی کنکور اشاره کرد و گفت: خانواده ها متاسفانه به علت فرهنگ غلط ورود فرزندشان به دانشگاه به هر قیمت و یا تصوری که از کنکور به عنوان یک غول دارند که این هر دو البته با تبلیغات سودجویانه از کنکور در جامعه جا افتاده است ، برای برخی دروس غیرضروری و به قول دانش آموزان ' حفظی جات ' هم گاهی تا چند صد میلیون تومان هزینه می کنند.
این کارشناس تاکید کرد : متاسفانه برای اصلاح این فرهنگ غلط در جامعه و مبارزه با سودجویی مافیای اقتصادی کنکور ، در گام نخست صدا و سیما باید همکاری کند که نه تنها این اتفاق تا به امروز نیفتاده است بلکه این نهاد نیز به ابزار تبلیغ برای تاجران کنکور تبدیل شده است.
** قوی شدن سیستم آموزشی رسمی راهکار مقابله با هجوم موسسات
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران هم به خبرنگار ایرنا گفت : قطعا یکی از دلایلی که سبب شده تا کنکور در نظام آموزشی ماندگار شود یا بودنش بر نبودنش ترجیح دارد ، وجود مافیای آموزشی است که می‌خواهند خود را در این بخش احیا کرده و به خواسته های خود برسند.
اسفندیار نظری افزود : باید به آموزش و پرورش این توان و اجازه داده شود که در یک فضای آرام بحث جایگزینی کنکور را پیگیری کرده و به نتایج مطمئن برساند ، اما متأسفانه این فضا هنوز ایجاد نشده است.
وی تاکید کرد : تلاش وزارت علوم و آموزش و پرورش این است که سدی به نام کنکور را در آموزش و پرورش برطرف کنند ، اما این مساله نیازمند راهکار است ، راهکاری که بتواند عدالت را در بحث ورود دانش‌ آموزان به دانشگاهها و مراکز علمی در پی داشته باشد.
معاون آموزش و پرورش مازندران گفت : یکی از راهکارها این است که مراکز علمی با کیفیت توسعه پیدا کنند و مساله دوم ورود دانش آموز است که بر اساس سوابق تحصیلی و نتایج برگزاری امتحانات نهایی صورت بگیرد تا حق کسی ضایع نشود و بتواند به سمت عدالت آموزشی گام بردارد.
وی افزود : از این طریق می توان از بحث تبدیل شدن آزمونهای کنکور به صنعت سودجویی از سوی موسسات جلوگیری کرد در غیر این صورت فعلا با وضعیت حاضر موسسات در حال حاکمیت هستند و بسیاری از خانواده ها را دچار چالش می کنند.
نظری بیان کرد : آموزش ما باید تا حدی استاندارد باشد که دانش آموز به راحتی بتواند همه نیازهای خود را در مدرسه بگیرد و این هم نیازمند استانداردسازی مدارس است که آموزش و پرورش در حال انجام آن است.
وی ادامه داد : در حال حاضر یک ناعدالتی آموزشی در آموزش و پرورش ما وجود دارد و آن وجود مدارس خاص است . مدارس خاص بحث پرداختن به کیفیت مدارس دولتی را کمرنگ کرده و مشکلاتی را به وجود آورده است.
معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران علت ایجاد مدارس خاص را در سلایق متفاوت مسئولان آموزش و پرورش در دوره های مختلف دانست و گفت : بدون داشتن یک برنامه و هدف منسجم و نداشتن چشم انداز قوی در آموزش و پرورش این معضل را ایجاد کردند که اکنون سند تحول بنیادین را هم دچار چالش کرده است.
نظری افزود : حرکت آموزش و پرورش به این سمت است که دو نوع مدرسه شامل دولتی و غیر دولتی وجود داشته باشد و اگر دانش آموز ما نیازمند آموزش مجدد است باید در مدرسه این آموزش را فرابگیرد و مثل مدارس کشورهای پیشرفته همچون ژاپن ، معلم در داخل خود مدرسه نسبت به این امر اقدام کند.
معاون آموزش و پرورش مازندران اظهار داشت : برای این امر باید به توانمندسازی معلمان بپردازیم . معلمان با علم روز آشنا بشوند و دوره های ضمن خدمت را پشت سر بگذارند.
نظری رسیدگی به معیشت و درآمد معلمان را نیز از دیگر نیازهای جلوگیری از حرکت به سوی کلاس های خصوصی دانست و گفت : دولت و مجلس باید به این امر مهم بپردازد که اگر پرداخته شود قطعا مشکلات آموزشی یکی پس از دیگری برطرف می‌شود.
وی اضافه کرد : آنچه که در قانون اساسی ما مطرح شده مدارس و آموزش و پرورش باید بستر را به صورت رایگان ایجاد کنند که همه از آموزش برخوردار شوند و تحصیلات عمومی را از ابتدایی تا پایان دبیرستان کسب کنند.
به هر صورت چه بخواهیم و چه نخواهیم ، کنکور امروز به یک جریان آموزشی تبدیل شده که حلقه نفوذ اقتصادی آن از طرفی تا مدارس ابتدایی و حتی پیش دبستانی رسیده و با معیشت خانواده ها گره خورده است و از طرف دیگر در پوشه تصمیم گیری نهاد های متولی هم جا باز کرده است .
خانواده ها اگر چه مهم ترین منبع تغذیه این تجارت پرسود و ناعادلانه و در عین حال قربانیان آن هستند ، ولی قابل سرزنش نیستند زیرا آنان به دنبال راهکاری برای عاقبت بخیری فرزندانشان هستند و تنها راه چاره برای رفع این نگرانی را هم هزینه کردن برای کنکور می دانند
به اعتقاد کارشناسان آموزشی ، امروز تجارت کنکور با وجود از بین رفتن فلسفه وجودی آن ، به قدری فربه شده است که حتی کسی قادر نیست به آن نهیبی بزند چه برسد کمر همت به حذف یا تغییر آن ببندد ، تجارتی که نه مبنای علمی دارد و نه مشابه خارجی ، بلکه به نوعی از نظام آموزشی و همچنین ترس بی امان خانواده ها نسبت به سرنوشت مبهم فرزندشان انرژی می گیرد.
7335/1654

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/83839/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

مسدود شدن 205 چاه غیرمجاز در مازندران

امید به بازگشت روز‌های خوب نساجی

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر

حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران

انتصابات جدید در ستاد راهیان نور

امواج آرام خزری در مازندران

اقدام غیر قانونی در شرکتی کردن پرسنل سابق موسسه اعتباری نور

تعیین تکلیف حدود 7 هزار چاه کشاورزی در مازندران

رتبه نخست مازندران در صادرات لبنیات

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

ایران‌چک 500 هزار تومانی در بازار؟! + عکس

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمال در آخرین روز فروردین

حمله اسرائیل به جنوب سوریه

اعزام 15 هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان‌نور و پیشرفت

تقویت احساس ارزش واقعی تولید برنج در زندگی کشاورزان مازندرانی

هوای صاف تا نیمه ابری در مازندران

جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

راهپیمایی مازندرانی‌ها در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

اقامه نماز جمعه خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمسی فر

تردد روان خودرو‌ها در جاده های مواصلاتی مازندران

وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد

شنیدن شدن صدای چندین انفجار در عراق و سوریه

شنیده شدن صدای انفجاری در استان بابل عراق

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران