پیام مازند

آخرين مطالب

یک کارشناس آموزش ابتدایی مطرح کرد

دغدغه های معیشتی؛ مهم‌ترین چالش معلمان اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - یک کارشناس آموزش ابتدایی گفت: کم توجهی به حقوق و مزایا و دغدغه های معلمان سبب شده تا این قشر به شغل های دوم مانند رانندگی، دستفروشی، خدمات رستوران ها و هتل ها و حتی در مواردی نادر فروش اعضای بدن دست بزنند.
فریدون شعبانی در گفت و گو با ایسنا مازندران، مسائل مالی و حقوق و دستمزد را چالش کنونی معلمان بیان کرد و گفت: اگر پای درد و دل معلمان نشسته باشید پی خواهید برد که اولین دغدغه آنان مشکل مالی و معیشتی است، هرچند مسئولان و متولیان امر نیز به این موضوع واقفند اما تلاشی در این زمینه نمی شود.
وی با بیان اینکه مشکلات معیشتی معلمان روی آموزش و نحوه تدریس آنان اثرگذار خواهد بود، تصریح کرد: کاهش کیفیت آموزش اولین تاثیر منفی حاصل از این چالش است، اگر معلمی بهترین مدرک تحصیلی و بیشترین مهارت را نیز داشته باشد به دلیل مشغله ذهنی قادر به تمرکز لازم برای تدریس نیست.
این کارشناس آموزش ابتدایی به رویکرد کشورهای پیشرفته و صاحب نام در حوزه آموزش و پرورش در رفتار با معلمان اشاره و تاکید کرد: در این کشورها برای از بین بردن دغدغه فکری معلمان حقوق بالا و مزایای متعددی در اختیار آنان قرار می دهند که همین موضوع یکی از دلایل کیفیت مطلوب آموزشی این کشورها است.
آسیب های متاثر از مشکلات معیشتی معلمان
شعبانی به بررسی آسیب های حاصل از مشکل معیشتی و دغدغه ذهنی معلمان پرداخت و تصریح کرد: برگزاری کلاس های خصوصی و ترغیب دانش آموزان به حضور در این جلسات و یا حتی در برخی موارد فروش سوالات امتحانی از جمله آسیب های حوزه تدریس معلمان است.
وی با هشدار به اینکه اذیت و آزار دانش آموزان و بعضا تنبیه های بدنی که توسط معلمان صورت می گیرد در بسیاری از موارد ریشه در مشکلات معیشتی و درگیری ذهنی معلمان دارد، خاطرنشان کرد: معلمی که شرایط مالی نامساعدی داشته و زندگی او درگیر مخاطراتی چون اجاره خانه، تهیه خوراک، پوشاک و غیره باشد قطعا به راحتی و با اندک رفتار ناپسند دانش آموز از کوره در رفته و مرتکب چنین رفتاری می شود.
این محقق و پژوهشگر حوزه آموزش با تصریح اینکه مشکل مالی و معیشتی در تمام مشاغل، زمینه ایجاد و بروز آسیب و ظهور تخلف و بزه های اجتماعی است، افزود: روی آوردن معلمان به شغل های دوم مانند رانندگی، دستفروشی، خدمات رستوران ها و هتل ها و حتی در مواردی نادر فروش اعضای بدن، دیگر آسیب ها و صدمات جامعه فرهنگی کشور است که نیاز به ریشه یابی در این مسائل بیش از پیش ضروری به نظر می رسد.
نزول شأن و جایگاه معلم در جامعه
این دبیر و مدیر بازنشسته نظام آموزشی کشور گرایش فرهنگیان به سمت شغل دوم را دور از شخصیت و جایگاه معلم توصیف و تاکید کرد: این رفتار سبب شده تا شأن و منزلت معلم تنزل یافته و نگاه جامعه به سمت معلمان کوتاه، سطحی و محقر شده و از درجه اهمیت کمی برخوردار باشد.
شعبانی با ذکر مثالی در تبیین نزول جایگاه معلم تشریح کرد: در یک مهمانی خانوادگی که طیف گسترده ای از مشاغل حضور دارند، رفتار و ارزشی که برای یک متصدی بانک، پزشک، قاضی و یا یک کارمند دستگاه اجرایی قائلند بسیار فراتر از یک معلم بوده حال اینکه تمام این افراد به واسطه وجود یک معلم به چنین جایگاهی رسیده اند.
وی شان و جایگاه معلم در کشورهای پیشرفته را بسیار فراتر از سایر مشاغل دانست و با تاکید بر اینکه معلم در کشورهای آلمان و ژاپن به لحاظ حقوقی و مالی در سطوح اول مملکتی قرار دارد، تصریح کرد: نگاه پولی جامعه و مالی محور شدن جایگاه ها در کشور سبب شده تا فرهنگیان جزء اقشار ضعیف جامعه قرار گیرند که این اتفاق خارج از جایگاه نظام مقدس تعلیم و تربیت است.
این محقق و پژوهشگر آموزشی با یادآوری اینکه معلم با اندیشه ها و افکار کودکان در ارتباط بوده و قادر است افکار را به هر سمتی هدایت کند، اظهار کرد: این میزان از تاثیرگذاری در مشاغل دیگر نمود نداشته و این فعل ارزشمند همانند یک استاد سزاوار منزلت و جایگاه مناسب و درخور است.
تبعیض رفتاری در بین کارمندان دولتی
این کارشناس آموزش ابتدایی با تصریح این مطلب که مشغله کاری معلمان و پرستاران غیرقابل مقایسه با سایر کارمندان دولتی است خاطرنشان کرد: مباحثی مانند سختی شغل، اضافه کاری و مزایای تکمیلی در مورد این مشاغل عادلانه شکل نگرفته است.
شعبانی با بیان چندین پرسش در تشریح این مطلب گفت: آیا معلمی که چند پایه درسی را آموزش می دهد حقوق بیشتری از معلم یک پایه می گیرد؟ آیا معلمی که در مناطق محروم مشغول به کار شده حقوق بیشتری دارد؟ معلمی که تعداد دانش آموزان کلاس او بیشتر از حد نرمال است، معلمی که سوال طرح کرده، آزمون برگزار می کند و تصحیح اوراق را در خانه انجام می دهد حقوقی مضاف بر آنچه دارد دریافت می کند؟
این محقق و پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش از لزوم آنالیز، مطالعه و بررسی دقیق در این زمینه سخن گفت و خاطرنشان کرد: امتیاز دهی به فعالیت های علمی و عملی معلمان و اعطای مزایای بیشتر به ازای تلاش افزون تر معلم، می تواند آنها را به آموزش بهتر و تلاش مضاعف ترغیب کند.
مشکلات بیمه دغدغه ای دیگر برای معلمان
این دبیر بازنشسته آموزش و پرورش شهرستان نوشهر مشکلات بیمه ای معلمان به ویژه بازنشستگان را دیگر دغدغه آنان معرفی و تاکید کرد: اینکه مشکلات بیمه ای اقشار فرهنگی سال به سال تنزل یافته و فشار مضاعفی نیز از این معبر به معلمان وارد شود نیازمند بازنگری است.
شعبانی تعویق چند ماهه در پرداخت مطالبات بیمه، در نظر گرفتن سقف مالی برای مراجعات پزشکی و عدم پوشش مناسب و همگانی بیمه های تکمیلی را از چالش های بیمه ای معلمان اعلام و خاطرنشان کرد: بیشترین آسیب در این بخش متوجه بازنشستگان بوده و سبب هدر رفت اندک سرمایه آنان می شود.
وی با بیان اینکه یک معلم بازنشسته علاوه بر کهنسال بودن به دلیل سختی شغل خویش، قطعا دچار امراض و بیماری هایی است که نیازمند درمان و مراجعات مکرر به پزشک دارد، تصریح کرد: ایجاد سقف پرداخت برای مراجعات پزشکی همانند مانعی پیش پای بازنشستگان است مضاف بر اینکه معوقات مالی در پرداخت بیمه نیز سبب خسران مضاعف به آنان می شود.
راهکارها و پیشنهادات
این کارشناس آموزش ابتدایی خواستار ورود کارشناسان اقتصادی در مورد مشکلات معیشتی و مالی معلمان شد و اضافه کرد: الگوبرداری از کشورهای صاحب نام در عرصه آموزش، صدور دستورالعمل های اجرایی و کاربردی از سوی دولت و در نظرگرفتن مزایا برای معلمان می تواند در کمک به حل مشکلات فرهنگیان راهگشا باشد.
شعبانی اعطای بن و کالابرگ های گوناگون به معلمان و استقرار بنگاه ها و فروشگاه هایی ویژه فرهنگیان همراه با تخفیف عمده کالا در آن را در قالب پیشنهاد مطرح کرد و افزود: اعطای اقلام غذایی و خوارو بار به فرهنگیان همانند سایر ادارات و نهادها در کنار حقوق و دستمزد متناسب سبب دلگرمی معلمان خواهد شد.
این دبیر و مدیر بازنشسته نظام آموزشی کشور با یادآوری اینکه اگر دغدغه معیشتی معلمان مرتفع شود می توانیم شاهد کیفیت مناسب آموزش در جامعه باشیم، گفت: آسودگی خاطر معلم از معیشت روزمره، سبب حضور به موقع و منظم معلمان در محیط آموزشی، تمرکز آنان در تدریس و برقراری روابط عاطفی صحیح در مناسبات معلم و دانش آموز خواهد شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/83923/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!