پیام مازند

آخرين مطالب

مهم‌ترین چالش مدیریت بحران در سیلاب مازندران؟! اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - به نظر می‌رسد با توجه به دوره چندصد ساله بازگشت باران‌های سیل‌آسا در کشور و به ویژه در مازندران، نوع مقابله با این پدیده به دلیل کم‌تجربگی و نداشتن آمادگی‌های لازم، از چالش‌های مهم مدیریت بحران به خصوص در این این استان بود. به گزارش ایسنا مازندران، یکی از مهم‌ترین اموری که همواره پس از سیلاب‌ها باید به آن به صورت جدی توجه شود برگشت به زندگی عادی مردمی است که از یک بحران بزرگ، گذر کرده‌اند، خسارت‌های روحی و روانی در کنار مشکلات مالی، بیماری‌ها، نوسازی و یا بازسازی واحدهای مسکونی و تجاری، نحوه خدمت‌رسانی و همه این عوامل موجب شده است تا مدیریت بحران پس از سیل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد.
با این وجود به نظر می‌رسد با توجه به دوره چندصد ساله بازگشت باران‌های سیل‌آسا در کشور و به ویژه در مازندران، نوع مقابله با این پدیده به دلیل کم‌تجربگی و نداشتن آمادگی‌های لازم، از چالش‌های مهم مدیریت بحران به خصوص در این این استان بود.
رستم زرودی کارشناس مدیریت بحران در این زمینه و در گفت‌و‌گو با ایسنا مازندران، اجرای ساخت و ساز و برپایی سازه در مناطق آسیب دیده را منوط به رعایت مکان یابی درست دانست و آنرا مهم‌ترین نکته در مرحله بازسازی مدیریت بحران عنوان و اظهار کرد: متاسفانه در برخی موارد این موضوع مغفول مانده و شاهدیم که ساخت و سازهای مجدد در همان مکان آسیب دیده اجرا می شود که به هیچ عنوان اصولی نیست، زیرا امکان بازگشت و تخریب مجدد وجود دارد.
توصیف مراحل مدیریت بحران
زرودی بازسازی را یکی از مراحل مدیریت بحران معرفی کرد و در این رابطه گفت: مدیریت بحران 4 مرحله دارد که مراحل پیش بینی و پیشگیری به قبل از بحران مربوط می شود و دو فاز مقابله و بازسازی اقدامات پس از بحران را تشکیل می دهند.
مدیرکل سابق مدیریت بحران استان مازندران، با اشاره به اینکه هم اکنون در بعضی از شهرها مانند آق قلا و بخش هایی از استان خوزستان، مرحله مقابله مدیریت بحران در حال پیگیری است خاطرنشان کرد: در مرحله مقابله اولویت اول حفظ و نجات جان انسان ها است و باید با حداکثر توان از خسارات جانی جلوگیری کرد.
وی اولویت بعدی مقابله را ممانعت از خسارات مالی در بخش های مختلف چون ساختمانی، کشاورزی و زیرساختی معرفی کرد و در رابطه با مرحله بازسازی گفت: شرح وظایف در این مرحله که گام پایانی مدیریت بحران است برای هر دستگاه بسته به محل خدمت مشخص است؛ به عنوان مثال در بخش روستایی، بنیاد مسکن متولی ساخت و ساز منازل مسکونی با توجه به برآوردهای بدست آمده اعم از میزان خسارات و چگونگی ساخت و ساز است.
لزوم اعتمادسازی و شفافیت مالی در خدمت‌رسانی
زرودی با بیان اینکه کمک به افراد آسیب دیده باید به هر نحوی انجام گیرد، نقش مردم در مرحله بازسازی را اصلی و پر رنگ توصیف کرد و افزود: نکته حائز اهمیت در این باره فراهم کردن زمینه اعتماد سازی مردم نسبت به خدمات و کمک های ارائه شده است، یعنی مردم به این باور و یقین برسند که مبالغ نقدی یا دیگر کمک های آنان به مکان، مقصد و اهداف مورد نظر خواهد رسید که لزوم اعتمادسازی در این زمینه از سوی نهادهای متولی ضروری بوده و این یکی از دغدغه های موجود در جامعه است.
وی مبالغ و وجوهات نقدی هر چند اندک را بهترین شیوه کمک رسانی به شرط اعتماد و شفاف سازی در حوزه خدمت دانست و تصریح کرد: مشخص شدن حساب های مطمئن نظیر هلال احمر و یا نهادهای معتبر دیگر، برای دریافت مبالغ نقدی هم وطنان در کنار بحث اعتمادسازی می تواند مردم را در زمینه خدمت رسانی مطلوب دلگرم کند.
ارسال کمک ها بر اساس نیازسنجی
مدیرکل سابق مدیریت بحران استان مازندران، انواع کمک رسانی را بسته به نیازسنجی دانست و با بیان اینکه مرحله به مرحله نوع خدمت رسانی و امداد تغییر خواهد کرد گفت: در مراحل اولیه کمک های نیروی انسانی از طریق پاکسازی، ورود ادوات و ماشین آلات و غیره در زمره کمک های مردمی تعریف می شود اما به مرور زمان شرایط متفاوت تر شده و کمک ها تغییر خواهد کرد.
زرودی در تشریح این مطلب با ذکر مثالی ادامه داد: ارسال یک کامیون آب معدنی از طرف خیرین به یک شهر خاص باید بر اساس نیاز آن شهر صورت گیرد و اینکه اکنون شهرستان های سیمرغ، پلدختر و آق قلا چه کمکی نیاز دارند توسط دستگاه های متولی باید اعلام شود و بر اساس نیاز ارسال اقلام صورت گیرد.
این کارشناس مدیریت بحران از ورود صنایع در مراحل بعدی سخن گفت و خاطرنشان کرد: تولید سیمان، آجر، آهن آلات و غیره و ارسال آنها به مکان های مختلف می تواند به مدد مردم مناطق آسیب دیده آمده و نیاز آنان را از این حیث تامین کند.
مدیریت منابع ارجح تر از خدمت
زرودی مدیریت منابع را مهم تر از کمک و خدمت دانست و تصریح کرد: اگر منابع در اختیار قرار گرفته در بخش‌های مختلف خدمات رسانی به درستی مدیریت نشود، آسیب ها و خسارات جبران نخواهد شد، چه بسا منابع قابل ملاحظه و کمک های مالی فراوانی رسیده باشد اما خدمت انجام گرفته به چشم نیاید که این از مدیریت نادرست و غیراصولی سرچشمه می گیرد.
هماهنگی بین دستگاه ها در جلسات مدیریت بحران
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر جزیره ای عمل کردن نیروهای دولتی و غیر دولتی در مناطق آسیب دیده، خاطرنشان کرد: قطعا بین هر نهاد معرفی و مستقر شده در منطقه، چه دولتی یا غیر دولتی هماهنگی‌هایی وجود داشته و جلسه مدیریت بحران در این مناطق نقش هماهنگ کننده بین دستگاه ها را بر عهده دارد.
مدیرکل سابق مدیریت بحران استان مازندران با بیان اینکه در جلسات مدیریت بحران در مناطق آسیب دیده شرح وظایف دستگاه ها مشخص و مصوب شده و به آنها ابلاغ می شود تاکید کرد: شرح وظایف تعیین شده در قالب مصوبات شورای هماهنگی مدیریت بحران همان منطقه اعمال می شود و جزیره ای عمل کردن دستگاه ها تنها زمانی رخ می دهد که این جلسات تشکیل نشده باشد.
بارش های غافلگیر کننده
زرودی متفاوت بودن و تغییر مدل بارندگی های امسال و همچنین دوره بازگشت بین 60 تا 200 ساله بارش ها را غافلگیرکننده برای مدیران توصیف کرد و افزود: تغییرات چشمگیر شدت و مدت بارندگی ها نسبت به سنوات قبل، طبیعتا نوع مقابله مخصوص به خود را اقتضا می کرد که این مسئله خارج از تجارب مدیران کشور و عمده چالش مدیریت بحران بود.
این کارشناس مدیریت بحران با تصریح اینکه بارندگی های با دوره بازگشت چندصد ساله معمولا فراموش شده و به همین دلیل پیش بینی درست میزان و حجم خسارات را دچار مشکل می کند، به بخش از اقدامات در مرحله بازسازی اشاره و تاکید کرد: پاکسازی کامل مناطق، مکان یابی درست در اجرای سازه های جدید، عدم اجرای سازه های دائمی در مسیرهای سیل خیز و جلوگیری از ساخت و ساز مجدد منازل مسکونی در همان مکان قبلی به دلیل تکرار رخدادهای اینچنینی از نکاتی است که باید در دستور کار قرار گیرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/83929/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اگر فضا پر از ستاره است پس چرا اینقدر تاریک است؟!

اعزام دانشجویان به اردو‌های راهیان نور غرب

الیمالات نور نابود شد؛ با عوامل اصلی برخورد کنید

پلیس اصفهان خبر داد: اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی

اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی سرپرست شهرداری نور شد

فیلم| رانش جادهٔ عباس‌آباد به کلاردشت

کشف 5 تن چوب جنگلی قاچاق در کلاردشت

نظارت پلیس فتای قم بر فضای مجازی همزمان با اجرای طرح نور

تور بین المللی دوچرخه سواری خزر به میزبانی محمودآباد

محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل کشف شد

برخورد جدی با دستگاه‌هایی که مرتکب ترک فعل شوند

آغاز فصل نوغانداری در مازندران

طرح نور با جدیت ادامه می‌یابد

دو عضو کانون مازندران منتخب در مسابقه دوست فلسطینی من

خط‌کشی 100 کیلومتر محورهای مواصلاتی مازندران

خودرو‌های متخلف طرح نور که راننده دارد با جرثقیل حمل نمی‌شود

(ویدئو) وقوع سیل در مازندران با آمل و بابل و سوادکوه چه کرد؟

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

حمایت سرلشگر سپاه از طرح حجاب و تذکر رهبری: اصل ماموریت که زیر سوال نمی‌رود | صوت

(ویدیو) اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحهٔ حجاب

توسعه زیرساخت‌ها در بنادر امری ضروری است

مصادیق نصرت الهی در جامعه ایران/تقدیر از فراجا بابت طرح نور

وعدۀ افتتاح ورزشگاه خرم‌آباد در سفر دوم رئیس‌جمهور

معرفی 48 واحد از املاک دانشگاه علوم پزشکی لرستان برای مولدسازی

تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند

تأمین هزار و 224 هکتار زمین برای ساخت مسکن ملی در لرستان

فعالیت 75 دفتر خدمات الکترونیک قضائی در مازندران

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های دفاع مقدس در جنوب غرب خوزستان

161 میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد

ممنوعیت‌های تردد در محور‌های شمالی در پایان هفته اعلام شد

آغاز ثبت نام آزمون زبان دکتری تخصصی دانشگاه پیام نور

تصمیم گیری در خصوص اجرای طرح حامیم و جشنواره ملی نهج البلاغه

800 هزار تن روغن و گندم از بنادر مازندران وارد شد

فرشاد مومنی: به سوی روند قهقرایی گسترش فقر و عقب ماندگی حرکت می کنیم/ راحت می گویند نقشی در افزایش نرخ ارز نداریم! / وزیر مسئول تولید، می گوید آنقدر واردات کرده ایم که گلوگاه های گمرکی بند آمده! با عنوان «اصلاحات پارامتریک» از جیب حقوق بگیران سرقت می کنند

اظهارات سرلشکر جعفری در مورد ماجرای تذکر رهبر انقلاب درباره نحوه اجرای طرح نور

بیش از 8000 عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 5 اردیبهشت 1403

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

هدف گذاری آموزش مهارت‌های دیجیتال به 300 هزار نفر در کشور

سیاه‌چاله چیست و چگونه نور را می‌بلعد؟!

وزیر کشور: اساس طرح نور اصلاح با تذکر است / مأموران فراجا برای نحوه برخورد توجیه شده‌اند

15 عنوان برنامه هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود

ضرورت توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی

چطور بهار را به بالکن خانه ها ببریم؟ | ایده های برای نگهداری گیاهان در بالکن‌های2 متری

حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد | تکلیف کاپیتان و دو نفر با هم مشخص می‌شود

دستگیری سارق حرفه‌ای سیم و کابل برق با 30 فقره سرقت

حدادی: عدد شش برای ما مقدس است!