پیام مازند

آخرين مطالب

پرداخت کمک بلاعوض کشاورزان سیلزده مازندران آغاز شد اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت که پرداخت کمک های بلاعوض به کشاورزان سیلزده استان از امروز دوشنبه آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، سیلابی که در روزهای آخر سال 97 مناطق مرکزی و شرقی مازندران را خانه تکانی کرد و با تکرار شدن طی روزهای 12 و 13 فروردین مناطقی از غرب استان را هم شست و شو داد، بیش از 15 هزار میلیارد ریال به بخش های مختلف خسارت زد ولی بیشترین آن بر اساس اعلام مسئولان مربوط به بخش کشاورزی بوده است.
عمده خسارت سیلاب به بخش کشاورزی، زیر آب رفتن مزارع و باغ ها، تخریب مزارع پرورش ماهی، از بین رفتن خزانه های شالیزاری و تخریب دامداری و مرغداری و تلف شدن ماکیان و دام های سبک و سنگین بوده است که میزان آن 600 میلیارد تومان برآورد شد.
همچنین سیلاب و طغیان رودخانه های مرکزی و شرقی استان از جمله بابلرود، تلار قائمشهر ، نکارود و تجن ساری حدود 91 هزار هکتار از زمین های زراعی و باغی مناطق شرقی و مرکزی را به زیر آب برد و به انواع کشاورزی برنج ، باغ های کیوی و مرکبات ، توت فرنگی ، گندم ، جو و سویا از 30 تا 100 درصد خسارت وارد کرد.
عزیزالله شهیدی فر روز دوشنبه در نشست خبری ستاد باز سازی مناطق سیلزده در محل سالن استانداری مازندران در ساری گفت که دولت 158 میلیارد تومان کمک بلاعوض به بخش کشاورزی سیلزده استان تخصیص داده که از این مبلغ 79میلیارد تومان به حساب استان واریز شده است،
وی افزود : تا کنون پرونده پرداخت 10 هزار بهره بردار سیلزده بخش های مختلف کشاورزی استان تکمیل شد که برای جبران خسارت کمک بلاعوض و تسهیلات کم بهره دریافت می کنند.
شهیدی فر با اعلام این که 450 میلیارد تومان تسهیلات با کارمزد چهار درصدی بخش کشاورزی مازندران نیز توسط بانک های عامل کشاورزی ، ملی ، ملت ، صادرات و تجارت آماده پرداخت است، گفت : 500 نفر از کارشناسان پهنه کشاورزی مستقر در مراکز خدمات کشاورزی بخش های مختلف استان همچنان در حال بررسی میزان خسارت ها در مناطق سیلزده هستند.
وی از کشاورزان خواست تا توصیه کارشناسان کشاورزی را جدی گرفته و با همکاری آنان علاوه بر تکمیل پرونده جبران خسارت ، زمین های کشاورزی را به بهترین روش بازگردانند.
** پرداخت 20 میلیارد تومانی بیمه کشاورزی
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران همچنین از پرداخت 10 میلیارد تومان خسارت از سوی صندوق بیمه کشاورزی استان به کشاورزان خبر داد.
وی میزان خسارت این بخش را هم 20 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت که بقیه نیز با تکمیل پرونده و اتمام کارشناسی پرداخت خواهد شد.
شهیدی فر از کم توجهی کشاورزان مازندران به بیمه زمین و محصولات کشاورزی انتقاد کرد و افزود : فاصله کشاورزان با بیمه کشاورزی زیاد است و به نوعی آنها با بیمه قهر هستند ، در حالی که بیمه تضمین تولید یکی از بسته های حمایتی دولت از بخش کشاورزی است.
وی توضیح داد: این بیمه حمایتی بی اعتمادی را از کشاورز دور خواهد کرد و امیدواریم کشاورزان به این نوع بیمه رقبت نشان بدهند.
این مسئول از تمامی کشاورزان مازندرانی خواست تا نسبت به بیمه تضمین تولید اقدام کنند زیرا این بیمه می تواند بسیاری از مشکلات مردم را مرتفع کند.
** سال پربرکت کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران همچنین آخرین وضعیت کشت برنج در استان را تشریح کرد و گفت که تا کنون 85درصد خزانه گیری شالی در استان انجام شده است و بقیه هم تا پایان هفته آینده انجام می شود.
وی با بیان اینکه خزانه شالی حدود 30 هزار هکتار از شالیزاری های استان دچار خسارت صد درصدی شده است ، افزود : طبق مصوبه دولت خسارت خزانه شالی برای هر هکتار 2 میلیون تومان کمک بلاعوض است.
شهیدی فر توضیح داد: با توجه به اینکه زمان کافی برای انجام دوباره خزانه شالی پس از سیل وجود داشته است و همچنان در حال انجام است، مشکلی در زراعت برنج وجود ندارد.
وی یکی از تبعات مثبت سیل و سیلاب اخیر را رفع مشکل خشکسالی و تهدید کشت برنج در استان برای سال زراعی جاری برشمرد و گفت : محدودیت و خط قرمزی در کشت برنج استان بر خلاف سال قبل وجود و به طور واقعی امسال سطح زیر کشت شالی در مازندران تا 10 هزار هکتار نسبت به سال قبل افزایش می یابد.
شهیدی فر افزود : پارسال حدود هشت هزار هکتار از زمین های شرق مازندران به دلیل کمبود آب بویژه کاهش 70 درصدی ذخیره آب پشت سد شهید رجایی ساری زیر کشت برنج نرفته بود و حدود 2 هزار هکتار از زمین های شالیزاری این منطقه هم پس از نشا کاری به دلیل خشکسالی به مرحله رشد و برداشت نرسیده بود که امسال تمامی این زمین ها به کشت بازگشته است .
وی با بیان اینکه به طور یقین با توجه به وضعیت مناسب آب کشت رقم پرمحصول کیفی از جمله فجر و شیرودی امسال بیشتر می شود، گفت: کشت دوباره به 2 روش رتون و نشاء مجدد نیز امسال افزایش چشم گیری خواهد داشت.
پارسال حدود 25 هزار هکتار از زمین های شالیزاری مازندران دوباره نشاکاری و 35 هزار هکتار نیز به روش ' دونوچ ' یا پرورش ساقه شالی کشت شد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران همچنین از افزایش کشت مکانیزه از 52 هزار هکتار به حدود 60 هزار هکتار در سال جاری خبر داد و گفت که امسال تعداد بانک نشا نیز از 80 واحد به 85 واحد افزایش یافته است.
در حال حاضر شالیکاران حوزه آبریز هراز مازندران در حال نشاکاری و کشاورزان بخش های مرکزی و شرقی استان نیز مشغول آب تخت کردن و خزانه گیری نشا برنج هستند.
** خسارت سیل به باغداری
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران همچنین با اعلام این که حدود 18 هزار هکتار از باغ های استان در سیل اخیر خسارت دید ، توضیح داد : کمتر از یک درصد از باغات مرکبات سیلزده دچار خسارت صددرصدی شده است و بقیه با خارج کردن گل و لای دوباره احیاء می شوند.
شهیدی فر با بیان اینکه بیشتر باغات خسارت دیده مربوط به سیاه ریشه های هلو و شلیل در دشت و جلگه مناطق شرقی استان است، ادامه داد: وضعیت باغات سیاه ریشه شامل گیلاس ، گردو ، آلبالو و سیب مناسب و از باردهی و شکوفه دهی مناسبی برخوردارند.
6990/1654

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/84115/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز ماراتن علمی 38 هزار داوطلب آزمون سراسری در مازندران

آبشار زیبای داله‌لان نور‌آباد+فیلم

39 تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد

آغاز نوبت اول کنکور 1403 در مازندران

ثبت رکورد 17 میلیون قطعه جوجه ریزی در مازندران برای اولین بار در کشور

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

فعالیت 21 بانک نشا در آمل/کشت مکانیزه 24 هزار هکتاری

فواید و مضرات باران 48 ساعته مازندرانی‌ها

توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است

برگزاری بیش از 300 برنامه هفته کار و کارگر در مازندران

خروج 5 پزشک خانواده از چرخه بهداشت و درمان در جویبار

فاز دوم شهرک صنعتی محمودآباد راه‌اندازی می‌شود

برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان

شرکت 27 واحد تولیدی مازندران در نمایشگاه اکسپو

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

تغییراتی در چشم که باید نگران تان کند!

چرا رهبری درباره گشت ارشاد و طرح نور تذکر داده بودند؟

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

قابلیت جدیدی از اندروید 15 برای استفاده از گوشی در تاریکی

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

توضیحات پلیس درباره طرح نور/ 90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

40 درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال

حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند

پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا