پیام مازند

آخرين مطالب

ضعف تحقیقات واکسن دامی؛ پاشنه آشیل دامپزشکی! گفتگو

  بزرگنمايي:

پیام مازند- رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور با اشاره به اهمیت واکسیناسیون اظهارکرد:برنامه امسال سازمان جهانی "بهداشت دام" و شعار روز جهانی دامپزشکی "ارزش واکسیناسیون" است.

محمد رضا صفری با بیان اینکه ارزش واکسیناسیون نیاز به توجه و پرداخت بیشتری در کشور دارد، خاطرنشان کرد: تحقیقات تولید واکسن از انجام واکسیناسیون مهم تر است ، واکسیناسیون زمانی مفید خواهد بود که تحقیقات واکسن مبتنی بر بیماری ها و سویه هایی که در مناطق خودنمایی می کند صورت گرفته باشد

وی تحقیقات واکسن در ایران را بسیار ضعیف دانست و تصریح کرد: تحقیقاتی اندکی هم که در کشور صورت می پذیرد توسط  موسسه رازی است، نیاز به موسسه های تحقیقاتی فراوان داریم تا روی بیماری ها مطالعه داشته و واکسن های مناسب با آن تولید کنیم.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور با بیان اینکه باید شیوه های درست واکسیناسیون را آموزش دهیم، تاکید کرد: در این زمینه نیز دچار ضعف هستیم که باید تلاش کنیم تا خلا های موجود جبران شود.

وی واکسیناسیون را از سخت ترین بخش حرفه دامپزشکی برشمرد و اظهار کرد:متاسفانه دامپزشکان از مزایای سختی و زیان آور حرفه خود محروم هستند، دولت اکثر اقشار جامعه را به سمت بیمه های تامین اجتماعی سوق داده است اما دامپزشکان از این مزیت بی بهره اند.

صفری در ادامه سخنانش تاکید کرد: اگر قرار است به ارزش واکسیناسیون توجه داشته باشیم باید به ارزش ارکان آن نیز توجه کنیم.

* ارزش واکسن و واکسیناسیون در تولید

مدیرکل دامپزشکی مازندران  با بیان اینکه دامپزشکی نقش مهمی در امنیت غذایی کشور دارد، اظهار کرد: ارزش واکسن و واکسیناسیون در تولید و صرفه جویی اقتصادی واحدهای تولید دامی تاثیر به سزایی دارد به گونه ای که می تواند تولید را در برابر بیماری ها بیمه کند.

حسین رضوانی با تاکید بر اینکه نباید شاهد واکسن فروشی باشیم، تصریح کرد: مقدار واکسن در کشور محدود است و نباید شاهد واکسن فروشی باشیم، واکسن باید توسط کارشناسان واکسیناسیون، به صورت درست و اصولی انجام شود.

وی حوزه فعالیت دامپزشکان را  بسیار زیاد و سخت دانست و تاکید کرد: امروز دامپزشکی در بیش از 6 هزار واحد تولید و عرضه نقش دارد و نمی توان جایگاه ویژه آن را نادیده گرفت.  

مدیرکل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه بسته به دستورالعمل ها و تصمیم گیری های صورت گرفته در سطح کشور، به مرور، وظایف دامپزشکی دولتی به سمت دامپزشکی خصوصی سوق داده خواهد شد، اظهار کرد: با واگذاری منطقی و اصولی وظایف به بخش خصوصی موافق هستیم اینگونه دولت فقط به عنوان نهاد ناظر حکومتی بر فعالیت های این نهاد نظارت خواهد داشت.

* لزوم ایجاد امنیت زیستی در اماکن واحدهای تولید دامی مازندران

رئیس شورای نظام دامپزشکی مازندران نیز گفت: آخرین شنبه آوریل هر سال توسط سازمان جهانی بهداشت دام به نام روز جهانی دامپزشک نامگذاری شده است که بسته به گستره بالای فعالیت دامپزشکان، شورای نظام دامپزشکی مازندران تصمیم گرفت تا هر سال در این روز مقام دامپزشک را تکریم کند.

محمد حسن گلپایگانی با اشاره به نوپا بودن خدمات نظام دامپزشکی به دامداران گفت: طبق اصل  44 قانون اساسی بخشی از تصدی گری دولت در حوزه صدور پروانه پرورش  و بهره برداری به بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد واگذار شده است که سازمان نظام دامپزشکی هم یکی از آنهاست و وظیفه صدور پروانه های بهداشتی تاسیس و بهره برداری اماکن دامی را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه برای حل برخی مشکلات که متقاضیان اخذ پروانه اماكن دامی در استان با آن مواجه اند باید قوانین را منطبق با شرایط موجود هر استان تنظیم و تدوین کرد، به امنیت زیستی در اماکن واحدهای تولید دامی مازندران اشاره و تاکید کرد: برای جلوگیری از بروز و شیوع بیماری ها و انتشارآلودگی و حفاظت محیط زیست باید قوانین و ضوابط  بهداشتیبه صورت کامل و جامع  اعمال و اجرا  شود.

رئیس شورای نظام دامپزشکی مازندران با اشاره به اهمیت نظرات کارشناسی دفاتر خدماتی و لایه‌های پایین خدمات دهنده در حوزه دامپروری و استفاده از تجارب آن ها، اظهار کرد: این تجربه‌ها و بیان مشکلات و راهکارها باید از رده‌های پایین به بالادست و تصمیم گیر انتقال داده شود در غیر این صورت ستاد مرکزی روش آزمون و خطا را در پیش می‌گیرد و از مشکلات استان‌ها با خبر نخواهد شد.

گلپایگانی، شرط پیشرفت کشور و استان را در بومی سازی تجارب جهانی دانست و تصریح کرد: باید نسخه کلی که در تهران نوشته می شود را براساس استعدادهای استانبه صورت بومی اجرا کنیم.

وی با اشاره به کمیسیون ماده  18 و ماده  5 دستورالعمل قانون جامع کشاورزی که دولت را سیاست گذار و متولی صدور پروانه اماکن دامی می‌داند، اظهار کرد: شورای نظام دامپزشکی استان صرفاً یک مجری و متصدی اجرای سیاست‌های سازمان دامپزشکی کشور در حوزه ماده 2 و ماده 5 قانون نظام جامع دامپروری است و حق هیچ گونه تغییر در نص قانون را ندارد و فقط می‌تواند پیشنهادات خود را به سطح کلان‌تری که قوانین را وضع می‌کنند، ارائه دهد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/84379/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور