پیام مازند

آخرين مطالب

جنب و جوش آبزی پروری مازندران در سیلاب بهاری مقالات

جنب و جوش آبزی پروری مازندران در سیلاب بهاری
  بزرگنمايي:

پیام مازند- بررسی های میدانی و اظهارات رسمی مسئولان شیلاتی نشان می دهد که بارندگی های اواخر سال گذشته و بویژه فروردین ماه امسال شرائط را برای گسترش آبزی پروری و رونق تولید در مازندران به عنوان یکی از ظرفیت های اصلی کشاورزی استان فراهم کرده است.
مهم ترین نگرانی پرورش دهندگان انواع ماهی گرم آبی در مازندران تا سال گذشته همواره در باره کم آبی و نفوذ خشکسالی بوده که با آمارهای رسمی تقویت می شد . مثلا طبق آمارهای رسمی طی 10 سال اخیر میزان منابع آب استان تا 15 درصد و آبدهی رودخانه ها تا 20 درصد کاهش داشته که در مجموع باعث روند نزولی منابع آب و کاهش 40 میلیون متر مکعب ذخیره آب های زیرزمینی ‌و کاهش آبگیری آب بندان ها و سد ها شده بود.
اگرچه کارشناسان شرکت آب منطقه ای بر لزوم عملیاتی شدن برنامه ها و اهداف کارگروه ملی سازگاری با کم آبی که سال گذشته در مازندران شکل گرفته ،همچنان تاکید دارند ، اما شرائط فعلی منابع آبی بر اثر بارندگی ها اخیر بسیار مطلوب و میزان بارش به گفته هواشناسی در مقایسه با دوره دراز مدت بی سابقه بوده است.
بر اساس اعلام هواشناسی مازندران از آغاز سال زراعی جاری ( مهر ماه سال قبل تا کنون ) حدود 660 میلیمتر باران در مازندران بارید که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 43 درصد بیشتر شد.
بنا بر این آمار ، در فروردین امسال حدود 91 میلیمتر بارندگی در ایستگاههای هواشناسی مازندران به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به فروردین سال گذشته افزایش 169 درصدی را نشان می دهد.
شرکت آب منطقه ای مازندران نیز اعلام کرد که در حال حاضر ظرفیت ذخیره 350 میلیون مترمکعبی آب پشت 10 سد بزرگ و کوچک و ظرفیت ذخیره 370میلیون مترمکعبی آب در 800 قطعه آببندان استان نیز تکمیل است.
** رونق تولید و صادرات
شیلات مازندران با دارا بودن بیش از سه هزار و 500 مرکز آبزی پروری و اشتغال بیش از 6 هزار و 500 نفر بهره بردار شیلاتی جایگاه ویژه ای درفعالیت های شیلاتی کشور دارد.
طبق آمار شیلات مازندران ، پارسال 76 هزار تن انواع آبزیان پرورشی به ارزش اقتصادی یکهزار و 400 میلیارد تومان در استان تولید شد. بنا بر این آمار سال گذشته علاوه برمصرف انواع ماهیان پرورشی در داخل کشور، بیش ازهفت هزار تن انواع آبزیان مازندران به ارزش حدود 30 میلیون دلار به خارج ازکشور نیز صادر شد.
پرورش ماهیان گرم آبی از جمله کپور ، آزاد ، سفید و فیتفاک پشت سدها ، آببندان ها و مزرعه ها و پرورش ماهیان سرد آبی بویژه قزل آلا در حاشیه رودخانه های دامنه های البرز در استان مازندران انجام می شود.
رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی تولید کنندگان ماهیان گرم آبی مازندران با بیان اینکه برخی از واحد های پرورشی ماهی با مشاهده منابع آبی مناسب در تکاپوی تهیه بچه ماهی هستند، گفت: پیش بینی می شود امسال تولید به مراتب بیشتر از سال گذشته باشد.
صفدر نوازنده  از مسئولان خواست تا با رفع موانع صادراتی و افزایش سرانه مصرف ، مشکلات تولید کنندگان ماهیان گرم آبی را امسال حل کنند.
وی گفت : هم اکنون عمده تولید آبزیان استان ماهیان گرم آبی است و با توجه به وضعیت مناسب آب در آببندان ها و مزارع پرورش ماهی ، سال پر تولیدی را شاهد خواهیم بود.
رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی تولید کنندگان ماهیان گرم آبی مازندران افزایش خوراک ماهی از کیلویی 2 هزار و 800 تومان به 6 هزار تومان را از مشکلات عنوان کرد و گفت : پرورش دهندگان درتولید تامین بچه ماهی مشکلی ندارند.
معاون آبزی پروری شیلات مازندران هم وضعیت پرورش انواع ماهیان گرم آبی در آببندان ها و مزرعه های پرورش ماهی در استان را بسیار مناسب توصیف کرد و گفت: با توجه به این شرائط سالی پر رونق در تولید انواع آبزیان پیش بینی می شود.
عسگری منعمی با بیان اینکه در حال حاضر 553 قطعه آببندان با ظرفیت تولید حدود 41 هزار تن انواع ماهیان گرم آبی فعالیت پرورش ماهی را انجام می دهند، بیان داشت : امسال همه قطعات آببندان ها به دلیل پرآب شدن شرائط مناسبی برای ماهی ریزی پیدا کردند.
وی با بیان این که سال گذشته به دلیل گرمای شدید و کم آبی وضعیت چند واحد آبزی پروری در شرق مازندران بویژه شهرستان بهشهر به مرحله هشدار رسیده بود، گفت: اکنون همه این آببندان ها وضعیت ماهی ریزی 2 برابری را نسبت به سال گذشته دارند.
این مسئول شیلات مازندران گفت که هرساله انواع ماهی کپور ، آزاد ، سفید و فیتفاک در آببندان ها تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه می شود.
معاون شیلات مازندران با اشاره به این نکته که آببندان ها به عنوان یک ظرفیت مهم منابع آبی چند منظوره کشاورزی در استان هستند ،توضیح داد: شیلات آمادگی حمایت از همه آببندان های مازندران به ویژه قطعات غیر فعال را دارد.
استفاده از آب آببندان ها برای زراعت به ویژه برنجکاری ،شکار پرندگان و محل تفریحی و گردشگری از دیگر مزیت های آببندان های مازندران است.
بیشتر آببندان های مازندران بین اهالی چند روستا به صورت هیات امنایی مدیریت می شود.
منعمی توضیح داد: اداره کل شیلات مازندران برای افزایش تولید ماهیان گرم آبی در مزارع ،آببندان ها و پشت سدها حمایت های خوبی را انجام می دهد.
وی بهسازی و لایروبی آببندان ها ،برق دار کردن ، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و برگزاری دوره های آموزشی برای اعضای آببندان ها را از جمله حمایت های شیلات عنوان کرد.
این مسئول به وجود بیش از سه هزار قطعه به مساحت 16سه هزارو 400 هکتار مزرعه پرورش ماهی در استان مازندران اشاره کرد و گفت که سالانه حدود 16 هزار تن ماهی در این مزارع تولید می شود.
منعمی با بیان اینکه وضعیت منابع آب چاهای این مزارع بسیار مناسب است، گفت: با توجه به وضعیت مناسب آبگیری پشت سدها پرورش ماهی در پشت سدهای مازندران نیز دو چندان خواهد شد.
سالانه حدود 250تن انواع ماهی پشت سدها پرورش و تولید می شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/84385/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان

شرکت 27 واحد تولیدی مازندران در نمایشگاه اکسپو

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

تغییراتی در چشم که باید نگران تان کند!

چرا رهبری درباره گشت ارشاد و طرح نور تذکر داده بودند؟

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

قابلیت جدیدی از اندروید 15 برای استفاده از گوشی در تاریکی

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

توضیحات پلیس درباره طرح نور/ 90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

40 درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال

حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند

پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت 220 ایرانی خارج از کشور از ایتام مازندرانی

رائفی پور: 600 میلیون تومان پول به یکی از دوستانم داده ام، هر ماه سود آن را می دهد /مستاجرم

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد

دو هزار اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز نوشهر شد

شرکت 20 هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران

سردار رادان: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای «طرح نور» نیست

سردار رادان با اشاره به طرح نور: در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد/ 90 درصد تذکرگیرندگان رفتار و پوشش خود را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند/ پلیس در کنار طرح نور، از دیگر ماموریت‌های خود غافل نخواهد شد

افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران

فعالیت بیش از 400 هزار سفیر سلامت در مازندران

سردار رادان: پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

بهره گیری از مشارکت حامیان ایتام خارج از کشور

حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور