پیام مازند

آخرين مطالب

بازگشت روح زندگی به روستاهای سیلزده مازندران اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - نشا کاری برنج، برداشت کلزا، توت فرنگی و گندم به همراه تلاش برای بازسازی خانه های تخریب شده اینروزها باعث شده تا روح زندگی به مناطق شرقی و مرکزی مازندران که از سیل تخریب گر اسفندماه گذشته در امان نبوده، بازگردد.
به گزارش خبرنگار ایرنا در حادثه سیل اواخر اسفندماه در مازندران به 9 شهر و 260 روستای شرقی و مرکزی استان مازندران خسارت وارد شده است و طبق آمارهای رسمی سیلاب به 6 هزار و 501 واحد مسکونی استان خسارت زد که حدود 800 واحد از این تعداد تخریبی است و باید نوسازی شود.
عمده خسارت سیلاب به بخش کشاورزی مازندران، زیر آب رفتن مزارع و باغ ها، تخریب مزارع پرورش ماهی، از بین رفتن خزانه های شالیزاری و تخریب دامداری و مرغداری و تلف شدن ماکیان و دام های سبک و سنگین بوده است که میزان آن 600 میلیارد تومان برآورد شد.
همچنین سیلاب و طغیان رودخانه های مرکزی و شرقی استان از جمله بابلرود، تلار قائمشهر ، نکارود و تجن ساری حدود 91 هزار هکتار از زمین های زراعی و باغی مناطق شرقی و مرکزی را به زیر آب برد و به انواع کشاورزی برنج ، باغ های کیوی و مرکبات ، توت فرنگی ، گندم ، جو و سویا از 30 تا 100 درصد خسارت وارد کرد.
مشاهدات خبرنگار ایرنا و اظهارات دهیاران از وضعیت روستاهای سیلزده مازندران نشان می دهد که مردم به صورت نسبی از تعمیرات وبازسازی واحد های تخریبی مسکونی رضایت دارند و توامان مشغول فعالیت های کشاورزی نیز هستند.
در حال حاضر مهمترین فعالیت کشاورزی در روستاهای مازندران نشاکاری برنج ، برداشت دانه روغنی کلزا و توت فرنگی ، مدیریت باغات مرکبات و سیاه ریشه است و سیلزدگان علاوه بر اینکه باید بازسازی و ساخت وساز واحد های تخریبی را انجام بدهند به فکر کشاورزی نیز هستند.
دهیاران برخی از روستاهای سیلزده استان مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، فرایند تعمیرات و ساخت ساز واحدهای مسکونی را مطلوب توصیف کردند و گفتند: همچنان گروه های جهادی و مردمی در قالب کارگران صلواتی در روستاها مشغول تعمیرات و ساخت و ساز هستند.
آنان با بیان این نکته که حتی برخی از کارگران به کمک کشاورزان سیلزده به نشاکاری و تمیز کردن باغ مرکبات از گل و لای هم می روند، ادامه دادند : تعمیرات و بازسازی عمده واحدهای مسکونی خسارت دیده به پایان رسیده و در واقع زندگی این افراد به حالت عادی بازگشت کرده است.
دهیاران روستاهای سیلزده مازندران ضمن قدردانی از کمک های مردمی و خیرین گفتند: در حال حاضر تمامی پروانه ساخت واحدهای مسکونی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی صادر شده و با حضور گروه های جهادی مشغول ساخت و ساز هستند.
محمد ابراهیم رضایی دهیار روستای " تالار پشت" شهرستان سیمرغ با بیان اینکه از 165واحد ساختمانی این روستا 119واحد دچار خسارت 20 تا 70 درصدی و 11واحد نیز به صورت صد درصد تخریب شدند، گفت: با کمک مردم و مسئولان تا 70 درصد تعمیرات واحد های خسارت دیده به اتمام رسیده است.
وی با بیان اینکه پروانه ساخت واحد مسکونی جدید زیر 100متر به صورت رایگان صادر و کمک های بلاعوض و تسهیلات تصویب شده دولت نیز به این افراد پرداخت شده است، ادامه داد : همه سیلزدگان در وضعیت نسبی خوبی قرار دارند و مشغول کشاورزی به ویژه برنجکاری نیز شدند.
وی با اشاره به اینکه روزانه 150 کارگر فنی و ساده به صورت صلواتی در بخش های مختلف به کمک سیلزدگان می آیند، گفت: غذا و دیگر نیازهای این کارگران نیز توسط نهادهای حمایتی از جمله فرمانداری ها ، هلال احمر و سازمان بسیج سازندگی تامین می شود.
رضایی به کمک های نقدی و تهیه لوازم خانگی از جمله یخچال ، اجاق گاز ، تلویزیون ، پتو توسط خیرین ، مردم و مسئولان اشاره کرد و گفت: اگرچه گرانی ها همه مردم را دچار مشکل کرده است اما سیلزدگان همچنان از غذا و پوشاک در قالب کمک های مردمی برخوردار می شوند.
دهیار روستای کوهستانی " دراسله "شهرستان سوادکوه که چندین واحد مسکونی و زمین های کشاورزی در اثر سیلاب و طغیان آب رودخانه بالا دست تلار در 12فروردین امسال دچار خسارت شد، گفت : از 2 هفته پیش با کمک گروههای جهادی، پاکسازی واحدهای مسکونی به اتمام رسیده و اکنون وضعیت به حالت عادی برگشته است.
حمید غلامی با بیان اینکه رانش زمین بخش زیادی از راه های اصلی و فرعی این منطقه را دچار مشکل کرده است، بیان داشت: اما باغداران این منطقه برای تردد به ویژه با ماشین آلات دچار مشکل هستند.
وی اضافه کرد: کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه با تشکیل پرونده خسارت باغات و دامداری ها ، طبق مصوبه دولت جبران خسارت ها را پرداخت کردند.
دهیار روستای چرات یکی دیگر از روستاهای کوهستانی سیلزده شهرستان سوادکوه از فرایند تشکیل پرونده خسارت دام و زمین های کشاورزی گلایه کرد و گفت: اگرچه با کمک مردمی و گروه های جهادی آبگرفتگی واحدهای مسکونی و عملیات تعمیرات، بازسازی و ساخت وساز به موقع انجام شده است، اما بیشترین خسارت سیل و طغیان رودخانه به بخش های کشاورزی منطقه بوده است.
بهروز کاویانی با بیان اینکه کارشناسان کشاورزی در تشکیل پرونده جبران خسارت همکاری نمی کنند و مردم منطقه از رفت و آمدهای زیاد در 2 هفته اخیر خسته شده اند، گفت: کشاورز هر روزه و مداوم باید مشغول فعالیت های کشاورزی روی زمین و دام خود باشد و نمی تواند با اما و اگر های دستگاه های دولتی وقتش را طولانی مدت در ادارات بگذراند.
وی گفت: هنوز دامداران و کشاورزان روستای چرات از کمک های خسارت های بخش کشاورزی برخورد نشدند ، درحالی که دام های زیادی تلف شده و زمین های کشاورزی منطقه نیز به شدت تخریب شده است.
این دهیار روستای سیلزده استان مازندران با بیان اینکه 22خانه مسکونی به صورت 20 تا 70 درصد و چهار واحد نیز صد درصدی تخریب شدند، ادامه داد: خوشبختانه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به موقع پرونده سازی و مشکلات این افراد را حل کرده است.
کاویانی نیاز فوری فعلی مردم روستای چرات را یک دستگاه بلدوزر برای ترمیم محور اصلی روستا اعلام کرد و گفت: تا چند روز آینده دامداران باید به منطقه ییلاقی و محل چرای دام کوچ نشینی کنند و نیاز است تا مشکلات محل زندگی خود را حل و فصل کنند.
وی با بیان اینکه طغیان رودخانه تلار مسیر آب را تغییر داده و همچنان شاهد روان آب در کنار جاده اصلی، زمین های کشاورزی و واحد های مسکونی روستائیان هستیم، گفت: برای حل این مشکل نیاز به ماشین آلات مربوطه است.
6990/1899

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/84678/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رشد اقتصادی ایران به روایت صندوق بین‌المللی پول

حکم شرعی امتیاز خودروی واگذار شده چیست؟

حمایت مردم شهرستان نور از عملیات سپاه و فراجا

هشدار آتش سوزی در جنگل های مازندران

اعمال محدودیت ترافیکی در جاده کرج- چالوس و آزادراه تهران - شمال

6 مدال بانوان مازندرانی در مسابقات کوراش قهرمانی کشور

پایان جولان سارق سیم کابل برق در ساری

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها در سواحل دریا

مطالبه گری مازندرانی ها برای اجرای طرح « نور»

بیش از 90 درصد مردم کردستان از اجرای طرح نور استقبال کردند

مبنای قانونی اقدامات پلیس در برخورد با مسئله‌ی حجاب در قالب طرح نور چیست؟

1500 حلقه چاه بدون پروانه در مازندران تعیین تکلیف شد

گروه‌های مردمی مسوولان را در اجرای «طرح نور» در ورامین یاری کنند

همه آمدند/ زنجیره انسانی از گلوگاه تا رامسر در حاشیه خزر

سهم یک چهارمی ساخت خانه‌های روستایی در طرح نهضت ملی مسکن مازندران

استحکام پایه‌های جامعه از نور و انرژی شهدا است

منطقه زیبای پامنار خوزستان

اجرای مرحله چهارم طرح پیشگامان امنیت در مازندران

زنجیره انسانی مردم ولایتمدار چالوس در ساحل دریا

زنجیره انسانی حمایت از عملیات وعده صادق در سواحل مازندران

مبارزه با بیماری‌های گندم در مزارع بهشهر

هشدار آتش‌سوزی در جنگل‌های مازندران

محدودیت‎های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

جمعه بازار صنایع‌ دستی در شهرملی گلیچ بهشهر برگزار می‌شود

دوربین insta360 X4 چه مشخصاتی دارد؟

اجرای طرح « نور» مطالبه عمومی است

تغییر استاندار مازندران شایعه است/ حسینی پور می ماند

تبریک مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران درپی قهرمانی تیم ملی کشتی

عجیب‌ترین اسکناس‌های دنیا را بشناسید

توقیف خودروی bmw قاچاق در ساری

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

افزایش دمای هوا تا یکشنبه در مازندران

رئیسی کیا: شکست در واگذاری استقلال و پرسپولیس شکست خصوصی‌سازی است/ فدراسیون جلوی رقابت مالی ناسالم و پول پاشی را بگیرد

توصیه های فنی پیشگیری از خسارت در باغات سیاه ریشه

مشکل آب در مازندران تا 3 سال آینده رفع می شود

آغاز کار و تلاش شالیکاران مازندرانی با نشاء برنج

نخستین نشاء برنج در مازندران

حذف بروکراسی اداری در کردستان پیش‌ نیاز تحقق شعار سال

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس

ایمن سازی گردنه مله شبانان در محور خرم آباد _کوهدشت

بازگشت واحد 4 بخار نیروگاه نکا به مدار تولید

معرفی نفرات برتر کوراش بانوان قهرمانی کشور

حلقه اتحاد مازندرانی‌ها در سواحل دریا

واحد 4 بخار نیروگاه شهید سلیمی نکا به مدار تولید بازگشت

اجرای طرح نور مطالبه عمومی است

توصیه‌های فنی برای جلوگیری از آفات در باغ‌های مازندران

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان