پیام مازند

آخرين مطالب

سنت‌هایی که بوی مهربانی می‌دهد/نوای گوش‌نواز سحری خوانان در محلات فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام مازند- سحری خوانی ازجمله رسومی است که طی آن، سحری خوانان با حرکت در کوچه‌پس‌کوچه‌های روستا، مردم را برای سحر بیدار می‌کنند و در قدیم، سحر خوانان با به راه افتادن در کوچه و محلات بانوای خوش، روزه‌داران را بیدار می‌کردند و می‌خواندند، «سحر شد به پا خیز هنگام نماز است» و همسایه‌ها نیز با این آواز دیگران را برای سحری بیدار می‌کردند.

یکی از رسوم قدیمی مازندرانی‌ها در ماه مبارک رمضان به استقبال رفتن این ماه مبارک است که عمدتاً سه روز آخر ماه شعبان را به استقبال ماه رمضان می‌رفتند و اگر سه روزبه علت گرما یا طولانی بودن روز، مقدور نمی‌شد، یک روز را به‌طور حتم به استقبال می‌رفتند که این سنت حسنه همچنان ادامه دارد.

در قدیم به علت عدم امکانات مانند برق، روشنایی، دستگاه‌های رسانه‌ای و خستگی مردم به خاطر کار در شالیزار و فعالیت‌های کشاورزی ممکن بود که عده‌ای، سحر را خواب بمانند بنابراین بعضی از مؤمنین با گرفتن حلب خالی در یکدست و چوب در دست دیگر با چوب روی حلب می‌کوبیدند و با فریاد «سحر برخیز»، «سحر برخیز که صبح صادق آمد»، مردم را برای خوردن سحر و روزه گرفتن از خواب، بیدار می‌کردند و اگر همسایه‌ای چراغ یا به گفته مازندرانی‌ها، لمپ پا (چراغ گردسوز) یا فانوس همسایه را خاموش می‌دید بلافاصله بر در خانه می‌کوبیدند و او را از سحر، آگاه می‌کردند

در مناطق کوهستانی استان مازندران و در روستاهای دوردست شهرستان سوادکوه و کوه‌های دو هزار شهرستان تنکابن و منطقه بندپی شهرستان بابل و به‌ویژه در چهاردانگه و دودانگه و روستاهای اتو، لاجیم، ولوپی، پیر نعیم، امیرکلا، ولوکش، سی پی سوادکوه و روستاهای دیگر، سنت حسنه سحر خوانی همچنان ادامه دارد.

محسن اکبرپور کارشناس میراث فرهنگی مازندران درباره آئین‌های ماه رمضان در استان می‌گوید: بسیاری از مردم مازندران برای برآورده شدن آرزوها و ارتباط معنوی باخدا سه روز مانده به ماه مبارک رمضان را روزه می‌گیرند. در مازندران افرادی که حاجتی داشته باشند برای برآورده شدن آن نذر ختم انعام کرده و برای این کار از کسانی که در قرائت قرآن تبحر دارند دعوت می‌کنند و به هنگام خواندن قرآن مقداری نمک، چند قرص نان و چند ظرف آب در سینی بزرگی می‌گذارند و در مجلس قرار می‌دهند.

در قدیم در مازندران رسم بود افرادی که فرزند پسر می‌خواستند نذر می‌کردند که در طول ماه مبارک رمضان مردم را برای خوردن سحری بیدار کنند

وی ادامه می‌دهد: در قدیم در مازندران رسم بود افرادی که فرزند پسر می‌خواستند نذر می‌کردند که در طول ماه مبارک رمضان مردم را برای خوردن سحری بیدار کنند، به این صورت که یک پیت حلبی خالی به گردن خود می‌آویختند و با چوب به آن ضربه می‌زدند تا مردم برای سحری بیدار شوند که البته این رسم‌ها هم‌اکنون از بین رفته است.

وی افزود: نذر حلوا از دیگر نذورات مردم این منطقه است که در شب 15 ماه مبارک رمضان هم‌زمان با میلاد امام حسن مجتبی (ع) زنان به‌عنوان نذر، قند، چای، خرما و زغال به مسجد می‌برند که این کار تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد. مازندرانی‌ها سحر را نمی‌خوابند زیرا نماز نافله شب می‌خوانند و به‌ویژه مناجات حضرت امیر در مسجد امیر را به نام «مولا یا مولا» زمزمه می‌کنند.

طوبی اوصانلو مسئول واحد مردم شناسی میراث فرهنگی مازندران نیز بیان می‌کند: مردم در این ماه صله‌رحم را به‌جای آورده و به فقرا، محرومان و آشنایان افطاری می‌دهند.

وی بابیان اینکه مازندرانی‌ها در شب‌های قدر و احیا که شب نزول قرآن است در روضه‌خوانی شهادت حضرت علی (ع) شرکت کرده و به سوگواری می‌پردازند، می‌افزاید: زنان و مردان شب‌های قدر را احیا نگه می‌دارند تا صبح بیدار مانده، دعا می‌خوانند و قرآن بر سر می‌گذارند.

تغذیه در رمضان

شیر آش، راغون دشو، شکر پلا، اوحلوا، آش ساک، کوکو، شامی سبزی، تخم‌مرغ و برنج و در قدیم نیز قرقناق از غذاهای محلی مازندران بود که اعتقاد داشتند خوردن این غذاها در طول روز مانع گرسنگی و ضعف می‌شود. مازندرانی‌ها ترجیح می‌دهند افطارشان را هرقدر هم که ساده باشد، با خانواده و فامیل شریک شوند و بنابراین در خانواده‌های گسترده مازندرانی، تقریباً هر شب مهمانی افطار برپاست.

بومیان ساکن مازندران می‌دانستند با درنظرگرفتن شرایط آب و هوایی و با توجه به کار سخت کشاورزی، دامداری و طولانی بودن روز در زمان روزه‌داری از کدام مواد طبیعی با چه ترکیبی خوراک تهیه کنند تا تحمل این ایام برای آنان آسان شود.

اوحلوا غذایی بسیار کامل است که مخلوطی از آب، شکر قرمز و کمی شیره خرمالوی وحشی به دست می‌آید. این غذا به خاطر داشتن مواد قندی طبیعی می‌تواند برای افطار بسیار مناسب باشد، بومیان ساکن مازندران مخلوطی از برنج را خیس کرده و آرد کمی درشت‌تر، تخم‌مرغ، ادویه، کنجد و شکر را به آن افزوده و مانند کتلت سرخ می‌کنند. قماق غذایی بسیار مقوی است که مناسب سفره افطار است.

قدیم‌ها در ساری در زمان افطاری هرکسی که نذر داشت مجمه ای از کل نذورات خود را به‌عنوان افطاری درست می‌کرد و به زندان شهر می‌برد. همچنین مردم مازندران در شب ضربت خوردن حضرت علی (ع) خوردن شیرینی را حرام می‌دانند، باز کردن روزه بانمک برای زیادشدن برکات و گذاشتن نان جو در سفره افطاری به یاد ساده زیستن پیامبران از دیگر سنت‌هاست.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/84829/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهرک سینمایی نور

آمادگی پلیس کردستان برای اجرای طرح نور "عفاف و حجاب"

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

گاف 21 میلیاردی فولاد خوزستان؛ مهدی رحمتی در خانه بماند هم پول می‌گیرد!

ساخت تصاویر هولوگرافیک سه‌بعدی با آیفون 14 !

راه‌یابی ذوب آهن اصفهان به مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های لیگ برتر بسکتبال کشور

قلعه فلک الافلاک لرستان آماده ثبت جهانی

اطلاعیه شماره 2 فراجا در خصوص طرح نور

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

نور نیوز ارگان رسانه‌ای شورای عالی امنیت ملی نیست

ذوب‌آهن از آمل به نیمه‌نهایی رسید

شعام: «نور نیوز» ارگان رسانه‌ای شورای عالی امنیت ملی و دبیرخانه آن نیست

خدمات رسانی گروه جهادی دانشگاه پیام نور استان در بهمئی

قدردانی پلیس از بانوان مومن و متدین آذربایجان شرقی

اجرای محدودیت و ممنوعیت ترافیکی در مرکز مازندران

ناگفته‌های زورگیران 18 تا 20 ساله بزرگراه صدر

اولی هونس: فیفا آن‌قدر فاسد بود که می‌توانستید به خرید جام جهانی فکر کنید!

ترویج بی حجابی نقشه دشمن برای تضعیف بنیان خانواده است

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

شکست خیبر برابر سایپا/ چادرملو در گیلان متوقف شد

احمد نور آماده حضور در دربی سرخابی‌ها

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک نیمه سنگین در جاده‌های چالوس و فیروزکوه

کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج ترامپ از برجام است

11000 مسکن شهری و روستایی در مازندران احداث شد

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

آغاز سومین دوره رقابت‌های بین المللی کشتی جام موحد در مازندران

چند روز آینده آب و هوای این استان ها رویایی می شود

اجرای زنجیره انسانی حمایت طرح نور و وعده صادق در سواحل مازندران

آمریکا : شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است

کربی: نمی‌خواهیم شاهد درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه باشیم

با عوامل خسارت‌زای گندم و جو در مازندران مبارزه شد

الزامی شدن رعایت حجاب در مراکز خرید و فروشگاه‌ها

تشکیل زنجیره انسانی در سواحل خزر؛ صبح پنج‌شنبه؛ 30 فروردین

آغاز سومین دوره مسابقات کشتی جام موحد در بابلسر از فردا

آغاز سومین دوره مسابقات کشتی جام موحد در بابلسر

وضعیت هوای مازندران در هفته جاری

خط کشی 20 کیلومتر از راه های شهرستان نوشهر انجام شد ​

عاملان تیراندازی در خرم‌آباد دستگیر شدند

ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب

تذکر و ارشاد، مرحله نخست در طرح نور است

به یاد اسطوره شماره 7 فوتبال مازندران

مراسم معارفه رئیس کل دادگستری مازندران برگزار شد

جایگزین مسواک از راه رسید!

تولید 21 هزار تن توت فرنگی در بابلسر

صدور سند برای 600 هزار مترمربع زمین کشاورزی بابل

استاندار مازندران؛ روستاییان را به توسعه بومگردی فراخواند

کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است