پیام مازند

آخرين مطالب

سفر به موزه های مازندران فرهنگي

سفر به موزه های مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری _ ایرنا _ موزه های سراسر استان مازندران امروز شنبه به مناسبت روز جهانی موزه ها به صورت رایگان پذیرای علاقه مندان به تاریخ است.
به گزارش ایرنا، امروز 28 اردیبهشت برابر با 18 ماه می و روز جهانی موزه هاست. روزی که شورای بین المللی موزه ها –ایکوم- آن را برای توجه بیشتر جوامع سراسر دنیا به این مکان های فرهنگی در تقویم بین االمللی ثبت کرده و بیش از 170 کشور عضو این سازمان بین المللی نیز به طور همزمان برنامه هایی را برای افزایش توجه به موزه های مختلف برگزار می کنند.
در مازندران نیز مانند سراسر کشور، امروز موزه ها بیشتر مورد توجه مسئولان فرهنگی و علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ قرار می گیرد. امسال سازمان بین المللی ایکوم شعار «موزه‌ها در جایگاه کانون های فرهنگی: آینده، سنت» را برای روز جهانی موزه در نظر گرفته است تا اهمیت جایگاه موزه ها در فرهنگ و جوامع امروزی را بیشتر بیان کند. فعالان حوزه میراث و موزه معتقدند که موزه ها مرز و حد واسط بین گذشته هستند و به همین دلیل بهترین مکان برای پیوند گذشته و آینده و اندیشیدن محسوب می شوند.
مؤسس و مدیر موزه های مردمشناسی رامسر با بیان این که موزه ها انسان را به اندیشیدن دعوت می کنند، به خبرنگار ایرنا گفت: هر موزه یک کتابخانه خاموش محسوب می شود. هر شیئی که در موزه ای وجود دارد سنت ها و پیام ها و تصاویر گذشته را به نمایش می گذارد و ما را به آینده ای که دائما در حال تغییر است ربط می دهد. این یعنی موزه ها حد واسط هستند که گذشته را به آینده متصل می کنند.
عیسی خاتمی درباره میزان بازدید مردم و خانواده ها از موزه ها در ایران، اظهار کرد: واقعیت این است که میانگین توجه به موزه در خانواده های ایرانی پایین تر از حد متوسط است و این می تواند موضوعی نگران کننده در حوزه فرهنگ و جامعه باشد.
وی افزود: این وضعیت نشان می دهد در جامعه ما محلی که باید به عنوان مرکز آموزشی و اندیشه مورد توجه مردم قرار بگیرد به اندازه کافی مورد استقبال خانواده ها قرار نگرفته است. متأسفانه خانواده ها با این که بازدید از موزه ها هزینه چندانی هم ندارد، کمتر موزه را به عنوان یک مکان آموزشی برای فرزندان خود می بینند. مکان هایی که می توانند نحوه درست دیدن، پرسشگری و اندیشیدن را به کودکان بیاموزند. در بسیاری از موزه های ما جای حضور پررنگ اقشار مختلف جامعه خالی است.
این موزه دار باسابقه مازندرانی با اشاره به مطلوب بودن بازدید از برخی موزه ها خاطرنشان کرد: به عنوان یک مجموعه دار مازندرانی که دو مجموعه موزه تأسیس کرده ام، با دو شکل رویکرد جامعه به موزه ها مواجه هستم. من دو موزه در رامسر دارم که یکی در کاخ موزه رامسر و دیگری در دهکده ساحلی قرار دارند. هر دو موزه نیز در حوزه مردمشناسی هستند. اما میزان بازدیدها از این دو موزه که در یک شهر قرار دارند متفاوت است. موزه واقع در مجموعه کاخ موزه رامسر به ویژه در تعطیلات یکی از پربازدیدترین موزه های ایران است. اما در موزه دهکده ساحلی این استقبال دیده نمی شود. طبیعتا قرار داشتن موزه در محوطه معروف کاخ موزه عامل مهمی در افزایش بازدیدهاست. اما مهم این است که جامعه نسبت به نام و مکان موزه توجه داشته باشد.
**موزه گردی در مازندران
در ایران روز جهانی موزه از چند سال پیش آغازی برای برپایی هفته میراث فرهنگی نیز شده و به همین دلیل برنامه های مرتبط با موزه ها در کشورمان صرفا به امروز محدود نمی شود. بنابراین علاوه بر این که امروز فرصت بازدید رایگان از موزه ها در سراسر استان فراهم است، تا پایان این هفته برنامه های متعددی در حوزه میراث فرهنگی به میزبانی موزه ها و شهرهای مختلف استان برگزار می شود که حضور علاقه مندان در این رویدادها آزاد است. با توجه به برپایی برنامه های مختلف در موزه ها و محوطه های تاریخی استان، این هفته زمان بسیار مناسبی برای برنامه ریزی و گشت و گذار در موزه های استان است.
خیلی از ما وقتی به شهر یا استانی برای سفر می‌ رویم، معمولا سری به یکی از موزه‌ ها یا مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی اعم از موزه، سایت‌ موزه، پارک ‌موزه و باغ موزه و خانه موزه می ‌زنیم. اما کمتر پیش می‌ آید که افراد به موزه‌ های محل زندگی خود سری بزنند. در حالی که در هر جای استان مازندران، می ‌توان دست کم برای بازدید از یک یا دو موزه نزدیک به محل زندگی در یک روز برنامه ‌ریزی کرد.
از غربی ‌ترین نقطه استان یعنی رامسر می‌ توانیم موزه تماشاگه‌ خزر را که سال 1316 ساخته شد انتخاب کنیم. موزه ‌ای با معماری و طراحی زیبا و محوطه ‌ای بسیار جذاب که آثار ارزشمندی از یافته ‌های باستان‌ شناسی منطقه خزر در آن قرار دارد. آثار هنری نفیس و گرانبهایی هم در این موزه نگهداری می ‌شود. موزه مردمشناسی رامسر هم یک فرصت گردشگری خوب برای تماشا و گشت و گذار فرهنگی تاریخی است. در رامسر دو موزه مردمشناسی با مدیریت بخش خصوصی وجود دارد. یکی در محوطه موزه عاج یا کاخ موزه رامسر و دیگری در دهکده ساحلی که هر دو موزه توسط یک فعال بخش خصوصی اهل مازندران برپا شده و سال هاست پذیرای علاقه مندان است.
فردا عصر در محوزه کاخ موزه رامسر از ساعت 17 و 30 تا 19 برنامه مشترکی با عنوان شب فرهنگی رامسر به مناسبت هفته میراث فرهنگی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، انجمن دوستداران میراث فرهنگی و مجموعه فرهنگی موزه شهدای رامسر برگزار می شود.
کمی که به سمت شرق پیش بیاییم موزه حیات وحش خشکه ‌داران در شهرستان تنکابن را در دسترس داریم. موزه ‌ای در دل جنگل‌های بکر اکوسیستم ارزشمند جنگلی جلگه ‌ای شمال که در آن مجموعه‌ تاکسیدرمی از حیوانات شمال ایران قرار دارد. بی تردید در این مجموعه جذابیت‌ های حیات وحش مازندران و منطقه شمال ایران را بیشتر و بهتر خواهید دید و شناخت.
باز هم در غرب استان فرصت‌هایی برای موزه‌ گردی دارید. موزه مردمشناسی تبریزی در روستای کشکسرا با فاصله تقریبی 5 کیلومتر از مرکز شهر نوشهر محل مناسبی برای تماشای بخشی از فرهنگ مردم و اقوام مختلف ایران است. در نوشهر یک موزه نیروی دریایی ارتش هم وجود دارد که بازدید از آن معمولا به مناسبت‌های خاص یا با هماهنگی میسر است. در این شهرستان نمی توان ظرفیت بزرگ و مهم موزه ای کندلوس را نادیده گرفت. روستایی که هم بافت آن به نوعی موزه محسوب می شود و هم یکی از زیباترین موزه های ایران در آن قرار دارد.
با فاصله تقریبی 55 کیلومتر از نوشهر، می‌ توانید به بزرگترین موزه ‌گالری خصوصی کشور سفر کنید. گشت و گذار در مجموعه تخصصی و موزه‌گالری «دی‌ دی» در ایزدشهر شاید چند ساعت زمان نیاز داشته باشد. یک مجموعه تفریحی بزرگ و مدرن که در آن آثار هنری معاصر گرانبها و نفیسی از هنرمندان برجسته و صاحب سبک کشور نگهداری می ‌شود. در این مجموعه فضاهای متعددی برای گشت و گذار بین آثار، پذیرایی، گالری‌ گردی و مطالعه تعبیه شده است.
نام شهرستان نور که به میان می ‌آید نمی ‌شود به «نیما یوشیج» اشاره نکرد. خانه ‌موزه نیما در روستای یوش جاذبه‌ ای متفاوت و زیباست. یکم خرداد نیز قرار است مراسم شب نیمایی در پایگاه و خانه موزه نیما یوشیج در یوش برگزار شود. اگر قصد سفر به یوش را داشته باشید، می ‌توانید علاوه بر موزه‌ گردی، یک بسته سفر کوهستانی را هم برای خودتان تعریف کنید و به جاذبه ‌های طبیعی و تاریخی منطقه هم سری بزنید. مثلا از همان مسیر یوش به سمت کجور بروید و گشت و گذار در روستای نمونه گردشگری کندلوس و نخستین موزه روستایی جهان را برای خودتان برنامه‌ ریزی کنید. موزه زیبا و جذاب و منحصر به‌ فرد کندلوس، با بخش ‌های مختلف و آثاری بسیار جذاب در روستایی زیبا و با اصالت، به تنهایی یک مقصد سفر دست کم یک روزه را برای شما فراهم می‌ کند.
در بابلسر می‌توانید برای تماشای موزه علوم طبیعی وقت بگذارید. موزه ‌ای که نخستین موزه علوم طبیعی حیات وحش در مازندران به حساب می‌ آید و تصاویر شبیه به موزه خشکه ‌داران را در آن خواهید دید.
موزه تاریخ شهر آمل هم یکی از مجموعه ‌های ارزشمند و مناسب است که در بنایی زیبا، آثاری تاریخی و ارزشمند را در خود جای داده است. شب سه شنبه 31 خرداد قرار است در این موزه ویژه برنامه ای با نام شب فرهنگی آمل برگزار شود.
در بابل هم موزه گنجینه بابل با معماری زیبا و دسترسی مناسب ‌اش می ‌تواند محلی برای موزه ‌گردی این هفته شما باشد. موزه ای که در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر دستور قضایی تحلیه آن به دلیل شکایت اوقاف از میراث فرهنگی منتشر شد و به دلیل رایزنی های انجام شده بین دو نهاد، خوشبختانه فعلا این اتفاق نیفتاده است. این موزه از امروز محل برپایی یک نمایشگاه نقاشی گروهی به مناسبت روز جهانی موزه ها نیز شده است.
بین بابل و قائمشهر و در روستای دریکنده خانه بانویی مازندرانی قرار دارد که در 63 سالگی نقاشی جهانی شد. خانه موزه «مکرمه قنبری» را هم می ‌توانید به عنوان یکی از مقصد‌های موزه‌ گردی انتخاب کنید.
اگر اختلافات بین شهرداری قائمشهر و اداره میراث فرهنگی در این سال‌ ها برطرف می ‌شد، قائمشهر هم الان در عمارت قدیمی شهرداری یک موزه زیبا و جذاب داشت. اما در روستای کوتنای قائمشهر به همت یک فعال فرهنگی، خانه موزه «ریحانه» ایجاد شده و برپاست که می ‌توانید از آن هم دیدن کنید. این خانه موزه مراحل اداری ثبت را گذرانده و قرار است به موزه موسیقی تبدیل شود.
برای سفر به آلاشت و تماشای موزه مردمشناسی این شهر کوهستانی هم می‌ توانید برنامه داشته باشید. آلاشت هم از جمله مناطقی است که باید برای رفتن به آن دست کم یک روز وقت بگذارید تا علاوه بر موزه، از سایر دیدنی‌ های آن مانند مسجد، رصدخانه و بافت قدیمی دیدن کنید. در سوادکوه یک موزه روستایی هم وجود دارد که با همت بخش خصوصی در روستای اِساس برپا شد. البته این موزه هنوز زیر پوشش میراث فرهنگی قرار نگرفته است اما بازدید از آن امکان پذیر است. تماشای این موزه کوچک که بخشی از فرهنگ و سبک زندگی مردم منطقه در آن به نمایش در آمده حتما جذابیت دارد.
در ساری هرچند یک موزه تخصصی و در شأن مرکز استان وجود ندارد، اما عمارت کلبادی در چهارراه برق، سال‌ هاست که به موزه تاریخ ساری تبدیل شده و می‌ تواند میزبان خانواده‌ ها و دوستداران تاریخ و فرهنگ منطقه باشد. مجموعه تاریخی فرح آباد ساری نیز از آثار مهم تاریخی است که خیلی از مازندرانی ها و حتی ساروی ها هنوز از آن بازدید نکردند. از سال 1396 عنوان شد که در منطقه وستمین کیاسر قرار است سایت موزه محوطه اشکانی هم ایجاد شود که در انتظار اعتبارات لازم مانده است. موزه هایی هم که قرار بود در بوستان ولایت راه اندازی شود فعلا در حد تابلوهای نصب شده روی چند بنای نوسازی شده مانده و خبری از موزه نیست.
در شرق استان هم یک جاذبه موزه‌ ای ارزشمند وجود دارد. سایت موزه گوهرتپه به عنوان یکی از جاذبه‌ های مهم تاریخی و از محوطه‌ های ارزشمند تاریخی پیش از اسلام در رستمکلای بهشهر برای تجربه حضور در چند برش از زندگی هزاران سال پیش مردم مازندران به شما پیشنهاد می‌ شود. در شرق استان جاذبه های تاریخی دیگری مانند مجموعه عباس آباد و غار هوتو و کمربند نیز وجود دارند که می توانند مقصد سفری کوتاه به دل تاریخ باشند. البته به همه این جاذبه های تاریخی می توان بناهای تاریخی و برج ها و محوطه های باستانی را هم افزود. اگر هم این هفته فرصت نکردید که موزه‌ گردی و بازدیدی از بناها و محوطه های تاریخی استان داشته باشید، برای هفته ‌های آینده حتما یک بار چنین تصمیمی بگیرید.
**برنامه های هفته میراث فرهنگی در مازندران
به گفته مسئول موزه های اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی مازندران، به مناسبت روز جهانی موزه ها، امروز در حمام تاریخی وزیری ساری نمایشگاه از اسناد تاریخی برگزار شد که به جاذبه تاریخی این بنا افزوده است. حمام وزیری یکی از بناهای به جا مانده از دوره قاجار است که 17 سال پیش در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
مریم الطافی با بیان این که نمایشگاهی از دستاوردهای میراث فرهنگی از امروز در همه موزه های استان گشایش می یابد، اظهار کرد: امروز در عمارت کلبادی ساری نیز نمایشگاهی از هنرهای سنتی برپا شد. برگزاری کارگاه آموزشی مرمت آثار فرهنگی تاریخی برای کودکان در مجموعه تاریخی فرح آباد نیز از دیگر برنامه های امروز است.
به گفته این مسئول برپایی نشست تخصصی با موضوع مرمت ابنیه تاریخی در مسجد جامع ساری، برگزاری دوره آموزشی آثار فرهنگی تاریخی برای دانشجویان در پایگاه پژوهشی مجموعه تاریخی فرح ‌آباد و اجرای برنامه شب فرهنگی رامسر در کاخ موزه این شهر از برنامه های روز دوم هفته میراث فرهنگی است که فردا برگزار می شود.
دوشنبه 30 خرداد نیز علاوه بر مراسم پاسداشت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی و تجلیل از خادمان میراث که در سالن کنفرانس اداره کل میراث فرهنگی برگزار می شود، مسابقه عکاسی با موضوع مجموعه تاریخی فرح‌ آباد ساری برای دانش ‌آموزان، مسابقه اسکیس معماری و عکاسی از بناهای تاریخی شهرستان بهشهر و همچنین برپایی ویژه‌ برنامه شب فرهنگی در پایگاه پژوهشی مجموعه تاریخی فرح ‌آباد ساری همراه با اجرای مراسم آیینی سحری‌خوانی برگزار خواهد شد.
روز سه‌شنبه 31 اردیبهشت برپایی کارگاه آموزشی دبیران استان مازندران با موضوع آشنایی با میراث فرهنگی در پایگاه میراث جهانی باغ عباس آباد بهشهر برگزار می‌شود و شب فرهنگی آمل در موزه تاریخ آمل نیز برنامه های روز سه شنبه 31 اردیبهشت است.
یکم خرداد تور یک روزه پاکسازی محوطه پایگاه میراث جهانی باغ عباس‌آباد بهشهر و مراسم شب نیمایی در پایگاه و خانه موزه نیما یوشیج در یوش برگزار می شود و پنجشنبه 2 خرداد نیز برگزاری مسابقه عکاسی با موضوع موزه‌ها و بناهای تاریخی فرهنگی استان مازندران در دستور کار قرار دارد.
در مازندران شامل 8 موزه، 8 خانه موزه، یک موزه مشارکتی و یک سایت موزه وجود دارد.
9927/1899

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/84995/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

تنبیه دانش‌آموز مرزن آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

نقشه استعمار، ایجاد اسرائیل بزرگ

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

مازندران/ تنبیه بدنی یکی از دانش آموزان دوره متوسطه اول از سوی معلم

قدردانی فراجا از همکاری مردم در اجرای طرح نور

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده چالوس و هراز

مرکز تخصصی تئاتر مساجد در مازندران رونمایی شد

زرد، آبی، بی‌خوابی/ چگونه تلفن هوشمند چرخه زیستی را مختل می‌کند؟

حراست ورزش مامور رسیدگی به چاقوکشی در کشتی!

مشکل بزرگ دولت بریتانیا؛ رومن آبراموویچ با پول فروش چلسی چه خواهد کرد؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد شکنندگی مالی

گم شدن پول‌هایی که قرار بود خرج بی‌خانمان‌های کالیفرنیا شود

پول‌ طلا و نقره مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

ضرب سکه‌های طلا خیانت به کشور است

راهکارهایی برای خرید و فروش انرژی توسط بخش خصوصی در مازندران

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

نماینده فارس در اندیشه صدرنشینی لیگ برتر هندبال کشور

تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند

حراست وزارت ورزش به میدان آمد؛ رسیدگی فوری به جنجال چاقوکشی در کشتی مازندران

معرفی نفرات برتر مسابقات کوراش قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی زنان

آغاز جشنواره استانی طنزواره میرماه در محمودآباد

برترین کاراته‌کا‌های ایران مشخص شدند

ضرورت راه‌اندازی خانه هنرمندان در مازندران

600 هزار مترمکعب تصفیه خانه وارد مدار شد/آبرسانی به 5000 روستا

اصلاح حکمرانی آموزشی بر پایه دانش و اخلاق

اهدای گل توسط جمعی از بانوان بابلی به کارکنان نیروی انتظامی برای اجرای طرح نور + تصاویر

صندوق بین‌المللی پول خوش‌بین شد | تورم ایران وارد کانال 30 درصدی می‌شود

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

بازگشت نساجی به خانه برای دیدار حساس با تراکتور

سکه‌های طلا در خانه‌ها انبار شده و هیچ مشکلی از جامعه را رفع نمی‌کند

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور شدند

ورود حراست وزارت ورزش به ماجرای چاقوکشی در کشتی مازندران

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

ورود حراست وزارت ورزش و جوانان به اتفاقات مسابقات کشتی در مازندران

بیکاری فارغ التحصیلان مازندران بالاتر از میانگین کشور

محسن اراکی: در نظام اقتصادی باید طلا و نقره واسطه معامله باشند/ خیانتی که به سرمایه‌های این مملکت می‌شود ضرب سکه‌های طلا است/ یک تکه کاغذ در هر کشور قدرت ارزش متفاوتی دارد؛ این بزرگ‌ترین دزدی است که در آمریکا رقم می‌خورد

رییس کمیسیون حقوقی مجلس: ایرادات لایحه حجاب را برطرف کردیم، ببینیم شورای نگهبان چه کار می‌کند/ طرح نور نیروی انتظامی جدا از قانون مجلس است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

توصیه داور مسابقه «میدون» به دانشجویان برای تجارت موفق/ چگونه می‌توان نرم‌افزارهای جهانی را تبدیل به مدل ایرانی کرد؟

ارسال پول به چین چگونه است ؟

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد