پیام مازند

آخرين مطالب

شرکت حمل و نقل بین المللی به نام مازندران به کام دیگران اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام مازند- اگرچه این شرکت ها دفاتر صوری در مرکز مازندران برای رد گم کردن دایر کردند، ولی تمام فعالیت دفاتر این شرکت ها در پایتخت انجام می شود و تجار این خطه شمال کشور نیز به دلیل عدم فعالیت این شرکت ها در استان تاکنون نتوانستند از توانمندی آنها برای صادرات کالای مازندران به خارج بهره گیرند و اکثر این تجار مجبورند به دلیل نبود ناوگان حمل و نقل بین المللی در استان کالاهای این خطه شمال کشور را از سایر استان های کشور و به نام آنها به خارج صادر کنند.

براساس اطلاعات رسمی اتاق بازرگانی مازندران حدود نیمی از کالاهای تولیدی این خطه شمال کشور به دلیل نبود شرکت حمل و نقل بین المللی فعال با برند سایر استان‌ها به خارج صادر می شود و این استان‌ها از مزیت کالاهای صادراتی مربوط به مازندران برخوردار می‌شوند.

طبق این گزارش از 123 هزار تن صادرات محصولات مرکبات و کیوی که در سال گذشته از مازندران صادر شد، صرفاً 5 تا 7 درصد از گمرک این استان صادر و مابقی با برند و گمرک استان های دیگر از جمله گلستان و گیلان صادر شد و ارزش ارزی این صادرات نیز به نام این استان‌ها به ثبت رسید.

در سطح کشور طبق آمار حدود 600 شرکت حمل و نقل بین المللی فعال است که صرفاً مجوز پنج شرکت به نام استان مازندران صادر شده است.

** سخت گیری در صدور مجوز علت آمار کم مازندران درداشتن شرکت حمل و نقل بین المللی

یکی از صادرکنندگان مازنی نبود شرکت های بین المللی فعال در استان را از دلایل اصلی پایین بودن میزان صادرات کالاهای تولیدی این خطه شمال کشور به خارج از جمله محصولات کشاورزی می داند و می گوید: این استان پنج شرکت دارای مجوز حمل و نقل دارد، اما این شرکت ها سهمی در جابجایی کالاهای صادراتی استان ندارند.

علی تقی پور یکی از دلایل اصلی سهیم نبودن این شرکت ها در حمل کالاهای صادراتی مازندران را نداشتن ناوگان خود مالک دانست و افزود: تمام این شرکت هایی که با امتیاز این استان مجوز دریافت کردند، ناوگان حمل و نقل بین المللی خود مالک ندارند و در صورت سفارش ناوگان از سایر شرکت ها می گیرند و این کار روند تامین ناوگان را طولانی می کند و برای تجاری که صادرات محصولات کشاورزی را انجام می دهند این زمان نمی تواند توجیه اقتصادی داشته باشد.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن نداشتن ناوگان خودمالکی از سوی این شرکت ها باعث شده تا نرخ هایی که برای جابجایی کالا از مازندران به خارج کشور سفارش می شود بالاتر از سایر استان‌ها باشد و تجار نیز برای برخورداری از مزیت رقابتی، کالاهای این استان را از گمرک سایر استان های همجوار صادر می کنند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مازندران اظهارداشت: سخت گیری در صدور مجوز برای شرکت های حمل و نقل بین المللی که همراه با آزمون انجام می شود، باعث شد تا سرمایه گذاران بخش خصوصی رغبتی برای دریافت مجوز نداشته باشند.
به گفته وی این آزمون براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی از سوی وزارت راه و شهرسازی برای صدور مجوز شرکت بین المللی انجام می شود و به نظر می رسد برای رفع مشکل باید مجلس نسبت به اصلاح قانون اقدام کند.

** نبود مانع برای صدورمجوز شرکت حمل و نقل بین المللی
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران می گوید: صدور مجوز برای شرکت های حمل و نقل بین المللی منوط به قبولی در آزمون است که تاکنون سرمایه گذاران زیادی از استان مایل به تاسیس شرکت بودند، ولی نتوانستند در آزمون تخصصی که آشنایی با حمل و نقل سه گانه (زمینی، هوایی، دریایی)، قوانین کشورهای هدف صادراتی و برخی مدارک تخصصی دیگر است، قبول شوند.

عباسعلی نجفی به خبرنگار ایرنا افزود: ما محدودیتی برای صدور مجوز و یا سرمایه گذاری برای تاسیس شرکت حمل و نقل بین المللی در استان نداریم و منوط به قبولی متقاضیان در آزمون است.

وی در مورد نداشتن ناوگان خودمالک از سوی شرکت های حمل و نقل بین المللی دارای مجوز استان را امر طبیعی دانست و اظهارداشت: در صدور مجوز داشتن خودرو ملاک نیست و اکثر شرکت ها ناوگان تحت پوشش دارند که در صورت درخواست از سوی تجار از این ناوگان تحت پوشش استفاده می کنند.

وی نرخ جابه جایی کالاهای صادراتی از طریق ناوگان حمل و نقل بین المللی را به صورت توافقی بین مالک و صادرکننده دانست.

به گفته نجفی پنج شرکتی که به نام مازندران مجوز دریافت کردند، در استان دفتر مرکزی دارند و در سایر استان‌ها از جمله پایتخت که کالاهای ترانزیتی بیشتری دارند، فعالترند.

** نرخ غیر واقعی

مدیرعامل شرکت سبز کاسپین یکی از شرکت های حمل و نقل بین المللی در مازندران دلیل غیر فعال بودن این شرکت در استان را نبود تقاضا برای حمل کالا می داند و می گوید: از لحاظ قانونی منعی برای فعالیت شرکت های دارای مجوز در استان های دیگر ندارد.

علی عاقلی گفت: صادرکنندگان باید میزان کالاها، زمان و مکان صادرات کالا را قبل از شروع به ما اطلاع بدهند تا ما بتوانیم ناوگان مورد نظر را برای آنها تهیه کنیم و طبق قانون نیز داشتن ناوگان خودمالکی برای دریافت مجوز الزامی نیست و صرفاً قبولی در آزمون تخصصی ملاک است و تاکنون چندین سرمایه گذار در این استان در آزمون شرکت کردند، ولی قبول نشدند.

وی یکی دیگر از دلایل غیرفعال بودن این شرکت ها در استان را دادن نرخ غیر واقعی از سوی صادرکنندگان دانست و گفت: نرخ حمل توافقی است و تفاوتی بین استان ها وجود ندارد و مقصد صادراتی نرخ را بالا و پایین می‌برد و استانی که سهم زیادی در حمل و نقل ندارد، برای شرکت ها نیز صرفاً اقتصادی ندارد که شرکتشان را فقط در داخل این استان فعال کنند.

** نیاز استان به شرکت بیشتر

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران معتقد است که شرکت‌هایی که اکنون با نام این استان مجوز دارند، کم تعدادند و ما نیاز داریم تا شرکت های بیشتری در استان فعال شوند تا با ایجاد رقابت بتوانیم مشکل چندین ساله حمل و نقل بین المللی را برای صادرکنندگان رفع کنیم.

حسن خیریانپور افزود: سرمایه گذار برای تاسیس شرکت حمل و نقل بین المللی با ناوگان خودمالکی داریم، ولی آزمون سد راه این کار شد و با رایزنی با وزارت راه و شهرسازی به دنبال تعدیل آزمون و یا حداقل برگزاری آزمون صرفاً برای متقاضیان این خطه شمال کشوریم تا بتوانیم تعداد شرکت ها را افزایش دهیم.

وی همچنان مهمترین مشکل صادرات مازندران را نبود شرکت های حمل و نقل بین المللی قوی با ناوگان خودمالکی می داند. در سال گذشته حدود 500 میلیون دلار کالا از مازندران به خارج از کشور صادر شد که با احتساب کالاهای تولیدی این استان که از استان های دیگر به خارج صادر شد، ارزش این صادرات به یک میلیارد دلار می رسد.

براساس مصوبه شورای توسعه صادرات مازندران میزان ارزش کالاهای صادراتی این استان تا پایان برنامه ششم توسعه باید به سه میلیارد دلار برسد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/85369/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

سیلاب بهاری راه 7 روستای مازندران را مسدود کرد

زمینه‌های فرهنگ‌سازی حجاب؛ گرایش ذاتی به حیا و خانواده‌دوستی

وزیر ناتوان و برکنار شده، چطور استاندار استانی چون مازندران می شود؟ /از عجایب و غرایب دولت رئیسی

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

9 دلیل پنهان «احساس خستگی دائمی» که از آن‌ها بی خبر بودید

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان از طرح نور فراجا

لاستیک‌سازی خرم‌آباد در مرحله دریافت تسهیلات

لاستیک‌سازی خرم‌آباد همچنان در مرحله دریافت تسهیلات

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

قدردانی بانوان کیش از پلیس در اجرای طرح نور

پیام تقدیر استاندار سابق از مردم مازندران

پلیس در «طرح نور» به سمت هوشمندسازی پیش می‌رود

پول موسسه رائفی پور از کجا می‌آید؟

(ویدئو) صحبت کردن یک محیط‌بان با خرس قهوه‌ای با لهجه مازنی

فحش‌های پول‌ساز؛ درآمد باورنکردنی فدراسیون فوتبال از 3 پرونده!

برگزاری سفر راهیان نور جامعه ورزش کشور در خوزستان

فحش‌های پول‌ساز! 450 میلیون درآمد فدراسیون از 3 پرونده

زلزله مرزن آباد مازندران خسارتی نداشت

کلاهبرداری قاتل برای پرداخت دیه میلیاردی | سرنوشت قاتلی که رویای آزادی در سر دارد

مشارکت خوب یزدی‌ها در اجرای طرح نور

پیش‌فروش شنل نامرئی‌کننده آغاز شد: فول‌سایز 60 میلیون تومان / فیلم

ضارب متواری دانش آموزان آملی دستگیر شد + فیلم

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

مازندران رتبه دوم کشور در سطح زیر کشت توت‌فرنگی

راننده ضارب دانش‌آموزان آملی دستگیر شد / دادستان آمل تشریح کرد

فحش های پول ساز / 450 میلیون درآمد فدراسیون از 3 پرونده

راننده ضارب دانش‌آموزان آملی دستگیر شد

کودک 5 ساله خرم‌آبادی خاله‌ 14 ساله‌اش را کشت!

وقوع زمین لرزه در مرزن آباد/ خسارتی ثبت نشد

مصدومیت 3 دانش آموز آملی براثر تصادف

تیراندازی مرگبار کودک 5 ساله به سمت خاله 14 ساله‌

اظهارات جدید وزیر کشور درباره گشت ارشاد و طرح نور

دستگیری ضارب دانش‌آموزان آملی

کشف 3 تن چوب جنگلی قاچاق در تنکابن

بارانی که بوی شکوفه‌های بهار نارنج می‌دهد

سیلاب در دلیجان

نخستین روز کاری استاندار جدید مازندران

واریز پول؛ دقیقا یک روز پس از فروش پرسپولیس

اجرای سند تحول قضایی در مازندران

وزیر کشور: اجرای حجاب یک دستور قانونی است/ بانوانی که در این زمینه دچار اهمال و غفلت باشند با تذکر باید به آن احترام گذارند؛ اگر توجه نکنند طبق قانون ورود می‌شود/ فراجا با ورود افراد آموزش دیده اقدام به اجرای طرح نور کرده است

وزیر کشور: اجرای حجاب یک دستور قانونی است

مرزن آباد لرزید

ضارب دانش آموزان آملی دستگیر شد

لزوم ایجاد اقتصاد دریاپایه در مازندران

اجرای موفق طرح نور در کرمانشاه

ضرورت رسیدگی به پرونده‌ها در کمترین زمان

تصادف مینی بوس با کامیون در بابل 2 مصدوم داشت