پیام مازند

آخرين مطالب

مقام زن از نگاه امام خمینی (ره)

مردی که برای همسرش چای می ریخت سياسي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری _ ایرنا _ امام خمینی (ره) نگاه وسیعی به جایگاه زن داشتند و این نگاه را از خانه خود و با توجه و مهربانی با همسرشان به جامعه گسترش دادند، مردی که برای همسرش چای می ریخت و در کارهای خانه هم کمک می کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شاید تنها این جمله که "از دامن زن، مرد به معراج می‌رود"کافی باشد تا به اندیشه‌های بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی نسبت به جایگاه زن پی ببریم، جمله‌ای کوتاه، موجز ، مختصر و مفید.
امام خمینی نه فقط در کلام، بلکه در رفتار هم مهربان و مونس خانواده بودند، همسرشان را بسیار دوست می‌داشتند. ایشان در نامه‌ای به همسرشان نوشته بودند " تصدقت شوم، الهی قربانت بروم، در این مدت که مبتلای به جدایی از آن نور چشم عزیز و قوت قلبم گردیدم متذکر شما هستم و صورت زیبایت در آئینه قلبم منقوش است. عزیزم امیدوارم خداوند شما را به سلامت و خوش در پناه خودش حفظ کند. "
در کارهای منزل به همسرشان کمک می‌کردند و از ویژگی‌های برجسته امام راحل، همکاری در کارهای منزل بود، حتی ساعت‌هایی از شب را به نگهداری فرزندان خود مشغول می‌شدند تا همسرشان بتواند استراحت کند.
امام راحل، زن را مظهر تحقق آمال بشر می‌دانستند که پرورش دهنده زنان و مردان دیگر است. در جلد هفتم از صحیفه امام راحل آمده است " دامن زن محل تربیت بزرگ زنان و بزرگ مردان است."
بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، در جلد 16 صحیفه خود می‌فرمایند" نقش زنان در عالم از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. صلاح و فساد یک جامعه از صلاح و فساد زنان در آن جامعه سرچشمه می‌گیرد. زن، یکتا موجودی است که می‌تواند از دامن خود، افرادی را به جامعه تحویل دهد که از برکاتشان، یک جامعه، بلکه جامعه‌ها به استقامت و ارزش‌های والای انسانی کشیده شوند و می‌تواند بالعکس باشد."
کلام و اندیشه امام راحل، توجه همه جانبه به جایگاه زن دارد، چه نقش مادر و همسر بودن و چه نقش زن در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی. امام معتقد بودند زنان انسان ساز، مانع از شکست جامعه می‌شوند.
توجه به سوادآموزی هم از جنبه‌های دیگر توجه امام راحل به نقش زنان است، امام معتقد بودند اقشار مختلف جامعه از زن و مرد باید مسلح به سلاح علم و دانش شوند و زنان که در رژیم گذشته، جایگاه اندکی در سوادآموزی داشتند، پس از انقلاب اسلامی، عرصه وسیعی برای فعالیت در مقابل خود داشتند که به برکت انقلاب اسلامی و اندیشه‌های امام راحل بود.
زندگی شخصی امام راحل و توجه ایشان به همسر و فرزندان و دیگر اقوام، نشانگر نگاه بلند امام خمینی به جایگاه زن است، نامه‌های امام راحل به همسرشان، سرشار از عشق، محبت و ارادت است که نشان دهنده نوع نگاه ایشان به جایگاه زن در خانواده است.
پیر جماران بر حضور اجتماعی و سیاسی زنان در عرصه‌های اجتماعی هم تاکید داشتند و به برکت این اندیشه است که امروز زنان را در عرصه‌های مختلف سیاسی اعم از وزارت، نمایندگی مجلس شورای اسلامی، شورای اسلامی شهر و دیگر عرصه‌های سیاسی و اجتماعی شاهد هستیم.
امروز افتخار داریم که زنان هم پای مردان، در صحنه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، نظامی و اقتصادی حضور دارند و مشارکت فعال در این عرصه‌ها دارد.
** زن به عنوان رکن رکین خانواده
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران درباره زن از نگاه امام خمینی (ره) اظهار کرد: حضور زن در عرصه خانواده برای امام خمینی (ره) بسیار حائز اهمیت بود و مهمترین اولویت فعالیت زنان را توجه به جنبه‌های خانوادگی می‌دانستند.
سمیه قاسمی طوسی افزود: پس از توجه به حوزه خانواده، چنانچه این ظرفیت وجود داشت امام راحل نگاهی هم به فعالیت بانوان در عرصه اجتماعی و فرهنگی و همچنین مشارکت‌های سیاسی داشتند که بستر فراهم شود و زنان در این عرصه حضور فعال داشته باشند.
وی با بیان اینکه امام راحل تاکید داشتند زنان حتماً از حداقل‌های سواد بهره مند شوند و سواد آموزی اهمیت می‌دادند، گفت: حضور در نهادهای آموزشی مانند آموزش و پرورش و آموزش عالی و سایر نهادها، این حس خودباوری و اعتماد به نفس در جامعه زنان را به وجود آورد که ثمره اندیشه امام است.
این مسئول تصریح کرد: اثرگذاری زنان در اجتماع و خانواده و فرصت به وجود آمده برای مشارکت‌های اجتماعی و مدنی، دستاورد انقلاب اسلامی و بنیانگذار کبیر آن، امام خمینی (ره) است.
طوسی با اشاره به ارتقای جایگاه زنان با تاسی از اندیشه‌های امام راحل، ادامه داد: امام خمینی (ره) با اندیشه‌ای ناب، شخصیت زن مسلمان را احیا و با توجه به کرامت زن، جایگاه این گروه بزرگ از جامعه را تبیین کردند.
وی با بیان اینکه امام بر حفظ عفت عمومی تاکید داشتند، گفت: امام راحل، زن را مبدا سعادت جامعه می‌دانستند و باور داشتند با حفظ ارزش‌های والای انسانی، جامعه در سیر صعودی قرار می‌گیرد.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران با اشاره به اینکه استفاده ابزاری از زنان در رژیم طاغوتی همواره مورد نکوهش امام قرار می‌گرفت، اظهار کرد: امام راحل، ارزش انسانی و اخلاقی زنان را در جایگاه بالاتری می‌دانستند و معتقد بودند زنان در انتخاب فعالیت و پوشش، با رعایت موازین اسلامی، آزاد هستند.
** امام و حجاب زنان
مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی مازندران در این زمینه به ایرنا گفت: امام نقش زنان را در جامعه بسیار پررنگ و مهم می‌دانستند و معتقد بودند زنان مانند مردان در همه صحنه‌های فعالیت‌های مختلف اجتماعی نقش تأثیرگذار دارند.
آرزو ولی پور با بیان اینکه امام راحل، زنان را موظف می‌دانستند که در فضای علمی فرهنگی، مشغول فعالیت باشند، اظهار کرد: در سخنان خود، خواستار حضور جدی بانوان در این عرصه بودند و بانوان را تشویق به فراگیری علوم مختلف می‌کردند.
این مسئول با اشاره به اینکه نگاه امام بر حجاب و نوع پوشش بانوان هم نگاه جالبی بود، افزود: روشن بینی امام بر حفظ ارزش‌های اسلامی و جلوگیری از مفاسد ناشی از رعایت نکردن حجاب، بسیار قابل توجه است چون در آن مقطع افرادی انتظار داشتند امام برای حجاب فقط یک مدل را ارائه کنند امام بنیانگذار کبیر انقلاب، همان سال‌ها فرمودند بهترین حجاب چادر است اما اگر چادر هم استفاده نشد بانوان از مانتوهایی که مفسده ایجاد نکند به عنوان پوشش استفاده کنند.
وی با بیان اینکه امام راحل، زن را مبدا خیر و سعادت می‌دانستند نه مظهر فریب و بازیچگی، تصریح کرد: امام می‌خواستند از وجود زن در ارتقا و تعالی جامعه استفاده کنند و ایشان زن را موجودی دارای کرامت می‌دانستند که سعادت و شقاوت جامعه به دست زن است.
ولی پور با اشاره به اینکه از نگاه امام راحل، زن در هر جامعه‌ای تعیین کننده مسیر حرکت آن جامعه است، ادامه داد: سو نیت‌ها و برداشت‌های مختلفی وجود داشت که امام با روشنگری سعی می‌کردند رشد زنان مسلمان جامعه متوقف نشود و واقعاً هم در این زمینه کم نگذاشتند.
وی گفت: ایشان معتقد بودند زنان هم دوش مردان، یکپارچه شعار "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" سر دادند و زنان شیردل و متعهد، هم دوش مردان به ساختن ایران اسلامی پرداختند و این حس برابری بین زن و مرد در ارتقای جامعه از نگاه امام راحل، حس زیبایی بود که اعتماد به نفس را در زنان جامعه می‌تواند تقویت کند.
مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی مازندران یادآور شد: از نظر امام خمینی (ره) زنان می‌توانستند در سیاست، انتخاب شغل و دیگر مناسبات شرکت داشته باشند اما نباید عفت خود را فراموش کنند.
این مدرس دانشگاه اظهار داشت: امام راحل معتقد بودند که اگر زنان جامعه در حفظ حق و حقوق خود و آگاهی و صیانت از حریم عفاف خود، کوشش کنند از درون این جامعه مردان پاکی پدید می‌آید و بها دادن امام به کمال زنان برای این بوده که زن را وسیله رشد و تعالی جامعه و ملت‌ها می‌دانستند و یقین داشتند اگر نقش مهم انسان سازی زنان به ابتذال و انحطاط سوق داده شود آن جامعه هم به نابودی کشیده می‌شود.
** آشتی شئون زنانه با حضور در اجتماع
ولی پور افزود: امام از طرفی شئون اسلامی و انسانی زن و از طرفی هم حضور زن در عرصه اجتماعی را مورد خطاب قرار می‌دهند بنابر این امام این 2 مورد را در تقابل هم نمی‌دیدند و از نظر ایشان، حضور فعال زنان در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی، امری کاملاً ضروری است و بدون حضور در میدان‌های اجتماعی، نمی‌شود نقش سازندگی در ارتقای معنویات جامعه توسط زنان ایفا شود.
وی با بیان اینکه نگاه امام به زن نگاه بسیار وسیع است، گفت: در بحث خانواده می‌توان رساله شیوا و شیرین از فرمایشات امام راحل استخراج کرد که بهترین وظیفه را برای زن، وظیفه مادری و تربیت فرزند می‌دانند.
این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم نگاه امام خمینی (ره) را به زنان مورد بررسی قرار دهیم باید تمام جنبه‌ها را در نظر بگیریم چون وجهی نیست که از نگاه امام راحل پوشیده باقی مانده باشد، افزود: اگر تمام وجوه را کنار هم قرار دهیم و به آن عمل کنیم یک انسان و زن کامل در جامعه اسلامی تربیت می‌شود که این نگاه، مبنی بر آموزه‌های دینی است.
9927/‏1654

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/85452/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

مسدود شدن 205 چاه غیرمجاز در مازندران

امید به بازگشت روز‌های خوب نساجی

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر

حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران

انتصابات جدید در ستاد راهیان نور

امواج آرام خزری در مازندران

اقدام غیر قانونی در شرکتی کردن پرسنل سابق موسسه اعتباری نور

تعیین تکلیف حدود 7 هزار چاه کشاورزی در مازندران

رتبه نخست مازندران در صادرات لبنیات

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

ایران‌چک 500 هزار تومانی در بازار؟! + عکس

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمال در آخرین روز فروردین

حمله اسرائیل به جنوب سوریه

اعزام 15 هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان‌نور و پیشرفت

تقویت احساس ارزش واقعی تولید برنج در زندگی کشاورزان مازندرانی

هوای صاف تا نیمه ابری در مازندران

جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

راهپیمایی مازندرانی‌ها در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

اقامه نماز جمعه خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمسی فر

تردد روان خودرو‌ها در جاده های مواصلاتی مازندران

وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد

شنیدن شدن صدای چندین انفجار در عراق و سوریه

شنیده شدن صدای انفجاری در استان بابل عراق

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران