پیام مازند

آخرين مطالب

امام خمینی (ره) ترسیم کننده خطوط هنر مکتبی و متعهد سياسي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- امام خمینی (ره) به عنوان شخصیتی شاخص و ماندگار در قرن بیستم از اثرگذاران مهم این قرن است که با دارا بودن شخصیت چند بُعدی خود در عرصه هنر انقلابی جدید ایجاد کرد و هنر متعهد در سایه رهنمودهای امام راحل به پویایی رسید.

به گزارش ایرنا، امام خمینی (ره) به عنوان یکی از شخصیت‌های مانا و ماندگار قرن بیستم، از جمله اندیشمندانی است که تنها برای یک بعد از زندگی برنامه نداشته است؛ بلکه به ابعاد مختلف توجه و نکات ارزشمند و والایی در بخش‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی داشته است.
رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران، علاوه بر دارا بودن اندیشه ناب در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، از هنر و زیبایی هنر غافل نبوده و توجه به فرهنگ و هنر، بخشی از برنامه‌های ایشان در زندگی بوده است و وجود دیوان و مجموعه اشعاری از این بزرگ مرد تاریخ ایران، بیانگر این ادعاست.
در همین راستا شعر معروف امام راحل " من به خال لبت ای دوست گرفتار شدم؛ چشم بیمار تورا دیدم و بیمار شدم" بیانگر توجه امام به هنر است.
در تقویم کشور عزیزمان ایران، روزهای بسیاری وجود دارد که هر کدام تداعی کننده روز و روزهای خوب و بد این سرزمین است.
چهاردهم خردادماه، یکی از همان روزهای به یادماندنی در تاریخ، تفکر و تقویم است که به واقع تکرار روز واقعه است؛ واقعه تلخ فقدان رهبر بزرگ شیعیان جهان حضرت امام خمینی (ره) به راستی با انقلاب اسلامی ایران، تغییرات اساسی در کشور و معادلات جهانی ایجاد کرد.
سی سال از فقدان امام راحل، خمینی کبیر می‌گذرد و تلاش برای شناساندن راه و روش و سیره عملی این مرد بزرگ و شناساندن عصر خمینی به جوانان و نوجوانان و نسل جدید با قوت در دستور کار است و شناساندن امام از دریچه هنر یکی از راههای ماندگار کردن امام از نظر هنرمندان است.
این راستا عرصه هنر و توجه به هنرمندان از جمله عرصه‌های فراموش شده بود که با حضور امام و توجه به این عرصه، جان دوباره گرفت و این امام و رهبر عالیقدر انقلاب اسلامی ایران، موجب زنده شدن و پویایی هنر و هنرمندان شد.
کارشناسان و صاحب نظران عرصه هنر معتقدند که در سایه رهنمودها و توجهات امام راحل که خود دستی بر هنر داشتند؛ هنر پویا و زنده شد و گفتمان امام راحل، تبلور هنر و توجه به هنر و هنرمندان است که باید زوایای مختلف نگاه اعتقادی و ارزشی امام راحل در وادی هنر به جامعه و جوانان شناسانده شود.
کارشناس ارشد پژوهش هنر در مازندران به عنوان یک کارشناس هنری، نگاه و دیدگاه امام راحل را در وادی هنر، نگاهی ارزشی و اعتقادی دانست که از معنویت سرچشمه گرفته که با شناخت دقیق از جامعه و با تلفیقی از روحیه و طبع لطیف، جامعه را به سمت تعالی و زیبایی شناسی واقعی سوق می‌دهد.
علی اصغر باباکوهی با اشاره به تفکر زیباشناختی امام راحل و توجه به معنویت در هنر می‌گوید: امام تنها به زیباشناسی مادی هنر توجه نداشتند بلکه به وجود و درون هنر توجه داشته و هنر را در معانی مختلف معنا کرده‌اند و در همین راستا در جایی فرمودند" شهادت هنر مردان خداست".
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به فرمایشی از امام در مورد هنر و اینکه فرمودند " هنر، دمیدن روح تعهد در کالبد انسان هاست " اظهار داشت: از این دیدگاه می‌توان به این مساله پی برد که هنر تنها در زیباشناسی مادی خلاصه نمی‌شود بلکه برگرفته از روح و معنویت است و همین جمله ارزشمند موجب ماندگاری آثار هنری ارزشمند از هنرمندان متعهد شد که دارای ارزش وجودی و معنوی در بطن خود است.
این کارشناس هنری می‌گوید: هنر انعکاس دهنده زیبایی‌ها و آفریده‌های خداوند است و امام خمینی (ره) با دارا بودن روح متعالی و نگاه ژرف خود، و با اندیشه و عرفانی که داشتند؛ عرفان و هنر را جدای از هم ندانستند و زیبایی شناسی معنوی را در جامعه مورد توجه قرار دادند و همین امر موجب تربیت هنرمندان متخصص و متعهد انقلابی در عرصه‌های مختلف شد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بهشهر هم با اشاره به اینکه انسان زیباترین و یکی از برترین آثار هنرمندی خداوند است؛ معتقد است: هنر گامی برای تعالی بخشی و هدایت انسان به ذات الهی و خلقت هنرمندانه خداوند است که باید با تقویت نگاه متعهدانه در بین هنرمندان، برای رشد آن تلاش کرد.
مسعود فلاح با گرامیداشت ایام ارتحال امام خمینی (ره) به خبرنگار ایرنا می‌گوید: امام راحل به بلوغ، رشد و تعالی در قالب هنر توجه داشتند و در کنار پرداختن به ابعاد مختلف زندگی سیاسی خود، عارف و فقیهی برجسته بوده و دستی بر هنر داشتند و ترسیم کننده خطوط هنر مکتبی و متعهد بوده‌اند.
وی با بیان اینکه امام راحل دارای دیدگاه بسیار ارزنده در حوزه هنر بوده است؛ ادامه می‌دهد: توجه به هنری معنوی و ارزشی که برگرفته از اسلام ناب محمدی باشد و در مسیر تکامل و تعالی باشد از جمله خواسته‌های ایشان بود که دیدگاه‌های ارزشمند ایشان در بخش‌های مختلف هنری می‌تواند منابع مهم اثرپذیری برای هنرمندان و تعالی بخشی هنر انقلابی باشد.
فلاح معتقد است: تلاش امام راحل برای توسعه و رشد هنر انقلابی و ارزشی و رشد هنرمندان متعهد، در واقع تلاش برای رفع مشکلات جامعه در قالب هنر و با استفاده از ابزار هنر بود تا مشکلی از مشکلات جامعه حل شود.
علیرضا صداقتی یکی دیگر از کارشناس ارشد پژوهش هنر و مسئول انجمن خوشنویسان شهرستان بهشهر هم با اشاره به مهم بودن هنر در زندگی و نگاه بلند امام راحل به هنر و هنرمندان می‌گوید: امام با نگاه هنری خود و وارد شدن در ابعاد مختلف هنر، درواقع بین علما و هنرمندان آشتی ایجاد کرد.
وی معتقد است: امام این ارتباط محکم و سازنده را ایجاد و در واقع نجات بخش هنر بوده است و زیبایی هنر را با تلفیقی از تخصص و تعهد در جامعه جاودانه ساختند.
این کارشناس هنری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وظیفه سنگین هنرمند در قبال جامعه و مسئولیت سنگینی که برعهده دارد؛ ادامه می‌دهد: هنرمند، در واقع امانتدار جامعه است و باید با دوری از ابتذال، نگاه ارزشی و مکتبی خود را تقویت کند.
صداقتی گفت: هنر از درجات و معانی مختلف برخوردار است و در همه موارد و معانی مختلف هنر باید توجه شود که تنها به زیبایی شناسی صرف نباید توجه شود؛ بلکه مهمترین اصل در هنر، تعهد است و هنر انقلابی باید دارای تعهد باشد.
کارشناس فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بهشهر هم می‌گوید: امام راحل خواستار هنری به دور از افراط و تفریط بود و توجه به اعتدال در هنر و پیمودن راه تعالی در قالب هنر از دغدغه‌های ایشان بود.
مجتبی ذاکری با بیان اینکه امام هرگز به دنبال محدودسازی هنر و هنرمند نبود؛ معتقد است: امام راحل با دوری گزیدن از افراط و تفریط در وادی هنر، مسیر را برای پیمودن انسان‌های اثرگذار در قالب هنر باز کرد و اکنون رواج و توسعه هنر انقلابی و ارزشی در جامعه برگرفته از همان اندیشه امام راحل و روح تعهدی است که در سایه رهنمودهای امام راحل بر هنر و هنرمندان دمیده شده است.
7332/‏1654

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/85471/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجمع حمایت از طرح نور فراجا در دزفول

قاسمپور: با این واگذاری فصل آینده قرارداد بازیکنان 40-50 میلیارد است/مگر فولاد خوزستان کم هزینه کرده که اینجای جدول است؟

(ویدیو) «ایکس» سالانه از کاربرانش پول می‌گیرد!

استمرار محدودیت‌های ترافیکی در هفتمین روز اردیبهشت

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر در تهران؛ رستاخیز یکخوابه‌ها

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است