پیام مازند

آخرين مطالب

سایه بختک حاشیه نشینی بر سر نوشهر/ جلوی سیل مهاجرت را بگیرید! مقالات

  بزرگنمايي:

پیام مازند - هر شهر مازندران با توجه به موقعیت و ظرفیت هایی که دارد از موانع و چالش هایی رنج می برد که در درجه نخست نیازمند شناسایی و سپس ارائه راهکار از سوی مسئولان امر است.
  نوشهر شهرستانی توریستی است که با وجود ساحل و جنگلی که دارد از مشکلاتی رنج می برد که نیازمند رفع آن ها است و مهمترین این مشکلات با توجه به ظرفیت های بالا شهری گسترش حاشیه نشینی است که مستلزم اهتمام همگانی برای ساماندهی این شهر از سوی مسئولان است.
عباس همپا در گفت وگو با ایسنا مازندران، با بیان اینکه این شهرستان دارای ظرفیت های زیاد و فوق العاده‌ای است و در کنار آن از مشکلات عدیده ای رنج می برد که مستلزم اهتمام همگانی برای ساماندهی است، اظهار کرد: یکی از مشکلات طی چند سال اخیر افزایش مهاجرت و حضور عده زیادی برای اشتغال و اسکان از استان های خراسان شمالی، جنوبی ، سیستان و گرگان به مازندران از جمله نوشهر است که این امر موجب گسترش حاشیه نشینی شده است و درکنار آن از استان البرز و تهران نیز منحصرا برای اسکان و سرمایه گذاری استقرار یافته اند و به همین شکل مهاجرت محسوس مشهود است.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر اقامت و حضور بخشی از افراد مرفه چند استان بزرگ کشور خاصه پایتخت در این منطقه سبب شده است اغلب ساکنان نتوانند از آسیب ها و پارادوکس فرهنگی طبقه حاشیه نشین و طبقه مرفه خود را در امان دارند و نبود برنامه آمایش سرزمینی در حوزه های مختلف خاصه فرهنگی این موضوع را محتمل می نماید که تاثیر فرهنگ مهاجر روزبروز محسوس ترمی شود و نیازمند هوشیاری متولیان فرهنگی است تا غنای فرهنگ مازندران حفظ شود.
معاون فرماندار نوشهر خاطرنشان کرد: فقدان وحدت رویه در امورات اداری و حقوقی در برخورد با مسائل و تغییرات روزافزون اعم از کشاورزی و صنعتی، حرایم، گردشگری و ساخت و ساز همچنین تداخل شرح وظایف، سبب عدم تثبیت رویه ها و در نتیجه باعث بروز مشکلاتی شده است.
وی گفت: مازندران درالگوی کوچکتر نوشهر، نیازمند یک برنامه آمایش سرزمینی هدفمند است که با عنایت به داشته ها وظرفیت ها باید بومی سازی و نهادینه شود.
لزوم حضور پررنگ تر ادارات کل در فعالیت های شهرستانی
همپا در ادامه بیان کرد: با وجود استقرار چند اداره کل در نوشهر توقع حداقلی است که این ادارات حضور پررنگ تری در ارتقای شهرستان و فعالیت های اجتماعی و فرهنگی داشته باشند در حالی که بیشتر کارکرد اداری دارند و نیاز است فراتر از کارکرد اداری خود ورود پیدا کنند.
معاون فرماندار نوشهر تداخل طرح های هادی، بافت روستاها و اختلاف مرزی موجود در روستاهای بخش کجور و بخصوص بخش مرکزی را از دیگر مشکلات شهرستانی دانست و افزود: رفع این چالش ها مستلزم ژرف نگری شورای بخش و تمکین شوراها از قوانین کشوری است که متاسفانه در این زمینه در مصادیقی منافع شهرستانی مورد توجه قرار نمی گیرد و فرصت و ظرفیت ها بخاطر برداشت شخصی و تحدید نگری تباه می‌شود در حالی که باید کل شهرستان و منافع کلان را در نظر گرفته شود.
وی کمبود آب شرب را یکی دیگر از مشکلات شهرستان عنوان کرد و یادآور شد: افزایش تعداد مصرف کنندگان، استفاده های خارج ازعرف از آب شرب در امورات دیگر توسط مشترکین و فقدان سیستم منظم کنترل و نظارت باعث شده است کمبود آب خصوصا در بخش مرکزی و کجور نمود بیشتری پیدا کند که نیازمند ساماندهی جدی و هدفمند آبفای روستایی است تا مدیریت آب روستاها به نحو قانونی و منظم بخشی از نگرانی را مرتفع کند.
همپا با بیان اینکه تعریض و پیچ بری، نصب علایم راهنمایی رانندگی، استقرار پلیس راهور و راه اندازی فاز شب در نقاط حادثه خیز و خطرناک در منطقه وسیع کجور از ضررویات است، اظهار کرد: شهرک دامپروری و صنایع جانبی در بخش کجور بخصوص فیروزکلا جدی گرفته نشده است که از این نظر نیازمند توجه ازجانب مسئولان جهاد و صنعت معدن شهرستان واستان است.
عدم راه دسترسی مستقیم مهم ترین مشکل بخش کجور
علی خزایی فر در گفت وگو با ایسنا عدم وجود راه دسترسی مستقیم به بخش کجور را از مهم ترین مشکلات و چالش ها بر سر راه توسعه منطقه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر راه دسترسی این منطقه از جاده چالوس به مرزن آباد عبور می کند که در فصول بهار و تابستان با ترافیک زیاد برای مردم منطقه همراه است در حالی که یک راه دسترسی از جاده معدن نوشهر به سمت روستای ویسر در قلب بخش کجور وجود دارد که به علت محدودیت های زیست محیطی و منابع طبیعی تاکنون این جاده تعریض و ساماندهی نشده است.
وی خاطرنشان کرد: در بخش کجور به دلیل چشمه های زیادی که وجود دارد آن چنان کمبود آب نیست اما به دلیل عدم مدیریت صحیح در برخی نقاط با کمبود آب در فصول تابستان روبه رو هستیم غیر از روستاهایی که به صورت مجتمعی زیر نظر آبفای روستایی قرار دارند با این مشکل کمتر مواجه هستند بنابراین بهترین راه حل این است که همه روستاها زیر نظر آبفای روستایی باشند.
لزوم پایگاه دامپروری در بخش کجور جهت بهبود وضعیت
بخشدار کجور با اشاره به وجود مشکل درشیوه دامپروری دراین بخش، تصریح کرد: متاسفانه پایگاه خوبی برای دامپروری و اصلاح نژاد دام ها وجود ندارد و بیشتر به صورت قدیمی و سنتی انجام می شود که اگر بیماری در دام به وجود آید بیش از 30 تا 40 دام از بین می رود.
خزایی فر سنتی بودن و دیمی بودن کشاورزی و نیز جای خالی مرکز مطالعات کشاورزی در بخش کجور را از دیگر چالش ها دانست و گفت: مرکز ترویج و مطالعات بخش کشاورزی در منطقه ضعیف است در حالی که باید در این مرکز گونه هایی که قابلیت کشت بهتر در منطقه را دارند توسط کارشناسان جهاد کشاورزی به مردم معرفی شود.
وی با اشاره به نقص های فراوان در زیرساخت های گردشگری منطقه، بیان کرد: سرویس بهداشتی در نقاط مختلف مسیر روستاهای بخش کجور از الزامات است و برای اقتصاد ورزشی جای خالی کمپ های مختلف احساس می شود به طور مثال برای کوهنوردی که این منطقه را به خاطر ظرفیت زیاد انتخاب کرد کمپ های اختصاصی تعریف نشده است که باید روی آن برنامه ریزی شود.
خزایی فر با بیان اینکه گازرسانی به روش لوله کشی و تقویت آنتن دهی صدا وسیما و تلفن همراه از دیگر مشکلات بخش کجور است، یادآور شد: نبود پایگاه آتش نشانی از دیگر کمبودها است و تنها در دوشهر پول و کجور استقرار دارد که فاصله زیادی با اغلب روستاها دارند و در هنگام بروز آتش زمان زیادی صرف آمدن خودروهای آتش نشانی می شود.
قدیمی بودن طرح هادی و اختلاف مرزی از مشکلات روستاهای بخش مرکزی و کجور
محمدرضا خزایی رئیس شورای نوشهر نیز مشکل طرح های هادی شهرها و اغلب روستاهای شهرستان را از مهم ترین مشکلات دانست و افزود: طرح هادی اغلب روستاهای منطقه قدیمی است که این امر موجب بروز اختلافات و درگیری بین شوراهای منطقه شده است که نیازمند بازنگری اصولی دارد.
وی خاطرنشان کرد: این اختلافات مرزی گاها موجب شده است سند یک ملک در یک روستا در روستایی دیگر صادر شود.
رئیس شورای اسلامی نوشهر طرح هادی و حریم دو شهر تازه تاسیس پول و کجور را از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت: اغلب مجوزهایی که برای ساخت و ساز قرار است صادر شود در داخل حریم و بافت نیست در حالی که با شهر شدن این دو روستا باید حریم افزایش می یافت که این اتفاق نیفتاد.
به گزارش ایسنا مازندران، وجود موانع، چالش ها و مشکلاتی که از سوی مسئولان شهرستان نوشهر عوان شد نیازمند عزم جدی و برنامه ریزی درست از سوی مسئولان ذی ربط استانی، شهرستانی و اختصاص بودجه های کافی است تاد در راستای توسعه و پیشرفت این شهرستان گام های مثبتی برداشته شود.
گزارش: سپیده پورشعبان خبرنگار ایسنا مازندران
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/85702/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

زنجیره انسانی در ساحل نکا

اجرای 12 پروژه آبرسانی در رامسر

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران

سالگرد درگذشت دست‌نشان با حضور کادرفنی نساجی

زنجیره مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سواحل دریای مازندران

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

گردهمایی فعالان هنری مساجد مازندران

مطالبه عمومی برای اجرای طرح نور درمازندران

لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد برای پویایی و شکوفایی کشور