پیام مازند

آخرين مطالب

کویر سرمایه گذاری گردشگری در سواحل مازندران اقتصادي

کویر سرمایه گذاری گردشگری در سواحل مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند - نوشهر – ایرنا – تقویت امکانات گردشگری در سواحل مازندران به منظور جذب حداکثری مسافر و گردشگر و کاستن از مراجعه مردم به دریا فرصتی است که در این سالها کمتر دیده شده تا همچنان سهم دریای خزر از گردشگری تنها همان آبی باشد که به شیوه اجداد اولیه بشر به تن گردشگران می خورد .

به گزارش خبرنگار ایرنا، هر ساله با آغاز فصل تابستان استان‌های شمالی کشور بویژه مازندران میزبان میلیون‌ها مسافر و گردشگر از نقاط مختلف کشور است و بسیاری از آنها با هدف شنا کردن در دریای خزر عازم این مناطق می‌شوند و پس از چند روز تفریح و شادمانی با خاطره‌ای خوش به دیار خود باز می‌گردند.
البته در این میان هستند افراد یا خانواده‌هایی که بر اثر سهل انگاری یا بی تفاوتی نسبت به هشدارها، نزدیکانشان در دریا غرق می‌شوند و علاوه بر اینکه دستگاه‌های اجرایی مربوطه را با چالش مواجه می‌سازند، با خاطره‌ای تلخ شمال را ترک می‌کنند.
در طول این سال‌ها تلاش‌های زیادی صورت گرفت تا میزان غریق در سواحل خزر و به ویژه محدوده استان مازندران کاهش یابد و در این راستا نیز متولیان امر به نتایج قابل توجهی دست یافتند به طوری که آمار فوتی‌های ناشی از غرق شدگی در آب‌های ساحلی دریای مازندران از 202 نفر در تابستان 92 به 47 نفر در شهریور سال گذشته کاهش یافت اما این دغدغه همچنان وجود دارد.
استقبال کم نظیر و البته غیر قابل کنترل مسافران و گردشگران برای شنا کردن در دریا در تعطیلات اخیر و احتمالاً در تابستان امسال علاوه بر این که خطرات زیادی را به همراه دارد، فشار سنگینی را نیز به ناجیان غریق جهت کنترل آنها وارد می‌کند.
یکی از راه‌هایی که می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد کاهش مراجعه مردم به دریا جهت شناست و در همین راستا می‌توان با ایجاد فضاهای شاد، سرگرم کننده و مفرح در ساحل تا حدودی به حل این مسئله کمک کند.
متأسفانه در سال‌های اخیر سرمایه گذاری در سواحل مورد توجه واقع نشده و تمامی نگاه‌ها در حوزه گردشگری معطوف به دریاست که در این زمینه نیز توفیقات چندانی حاصل نشد. البته اجرای طرح‌های سالمسازی دریا، فعالیت پلاژهای ساحلی و … در جهت ترغیب مسافران و گردشگران برای شنا کردن در دریا است و سرمایه گذاری قابل توجه و جذابی برای نگه داشتن مردم در ساحل صورت نگرفته است.
** ایجاد پارک‌های آبی در سواحل مازندران
یک کارشناس گردشگری با اشاره به نبود امکانات تفریحی و سرگرمی در سواحل مازندران، گفت: با شروع هر تعطیلی بسیاری از مسافران و گردشگران خود را به سواحل زیبای دریای خزر می‌رسانند اما از آنجا که در سواحل امکانات بسیار اندک است مجبور می‌شوند از تنها امکان موجود که شنا کردن در آب دریا باشد استفاده نمایند و متأسفانه در این میان عده‌ای جان خود را از دست می‌دهند.
علی عاشوری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ایجاد مراکز تفریحی و تجاری بزرگ و جذاب در سواحل می‌تواند مردم را از دریا به سواحل بکشاند و یا از مراجعه آنها به دریا بکاهد.
وی ایجاد پارک‌های آبی را یکی از گزینه‌های بسیار خوب و ایمن در این زمینه برشمرد و اظهار داشت: این پارک‌ها علاوه بر اینکه امکان تفریحات متنوع و مهیج برای مردم را فراهم می‌کنند، از ضریب ایمنی و سلامت بالایی نیز برخوردار هستند و حس شنا کردن را نیز در افراد ایجاد می‌کند.
به گفته این کارشناس، بسیاری تصور می‌کنند که ایجاد پارک‌های آبی مختص شهرهای کویری و خشک است و بر اساس همین تفکر امروزه از مشهد و شیراز تا اصفهان پارک‌های آبی بزرگ و متعددی احداث شده و یا در حال احداث است اما باید به این نکته توجه داشت که احداث اینگونه تفرجگاه‌ها در شهرهای ساحلی شمال کشور نیز با استقبال عموم مواجه خواهد شد و دریا اولین و آخرین گزینه برای علاقه مندان به تفریحات آبی نخواهد بود.
وی افزو: این پارک‌ها با داشتن امکاناتی همچون استخرهای شنای گوناگون، استخر موج، رودخانه‌های آرام و خروشان، سرسره‌های سرعتی و آهسته، تویستر، چاله فضایی، سرسره مواج، مناطق بازی و سرسره‌های مخصوص کودکان و نوجوانان، رستوران و کافی شاپ و سایر وسایل و امکانات تفریحی علاوه بر اینکه زمینه جذب بسیاری از مسافران و گردشگران را فراهم آورده، از میزان مراجعات مردم به دریا کاسته است.
این کارشناس گردشگری هزینه ساخت یک پارک آبی را بسیار متغیر دانست و تصریح کرد: حداقل زیربنای مورد نیاز برای یک پارک آبی، دو هزار متر است و هزینه ساخت یک پارک آبی کوچک در سال 97، حدود پنج میلیارد تومان بود اما در صورت تمکن مالی کارفرما، می‌توان پارک‌های آبی بزرگ با امکانات بسیار زیاد و هیجان انگیز ساخت.
عاشوری افزود: امروزه در جزیره کیش پارک‌های آبی متنوعی برای سلیقه‌های گوناگون در ساحل و حتی شناور روی آب ایجاد گردیده که به عنوان نمونه می‌توان به پارک آبی اوشن یا پارک آبی بادی مارینا کیش اشاره کرد.
وی یادآور شد: استقبال از این پارک‌های آبی نشان می‌دهد که سرمایه گذاری در این زمینه نه تنها اشتباه نبوده بلکه آورده بسیاری خوبی را به همراه داشته و اگر مسئولان در استان مازندران بتوانند با رفع موانع موجود سرمایه گذاران را جذب نمایند، مسلماً در آینده‌ای نزدیک شاهد نتایج اثر بخش آن خواهیم بود.
**ساحل خزر تشنه سرمایه گذاری اما…
یک کارشناس اقتصاد گردشگری نیز با بیان اینکه بستر لازم برای سرمایه گذاری در سواحل فراهم نیست، گفت: به دلیل تعدد دستگاه‌های متولی در حوزه ساحل و دریا و همچنین بروکراسی پیچیده اداری بسیاری از سرمایه گذاران حاضر به فعالیت در این عرصه نیستند.
حسین آقاجانیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال‌های گذشته برخی افراد به بهانه دریافت تسهیلات کم بهره در حوزه گردشگری اقدام به سرمایه گذاری نمادین در ساحل و دریا نمودند که به شکست انجامید و همین مسئله باعث شده تا دستگاه‌های اجرایی و بویژه بانک‌ها با حساسیت بیشتری در این زمینه ورود کنند.
وی فقدان مدیریت یکپارچه سواحل را به زیان صنعت گردشگری دانست و تصریح کرد: دولت با تشکیل سازمان عمران سواحل و تنظیم قوانین شفاف و یکپارچه می‌تواند امور سواحل را به یک متولی واگذار نماید تا هرگونه سرمایه گذاری تحت نظارت آنها صورت گیرد.
این کارشناس قانون تشکیل سازمان توسعه و عمران دریا و ساحل را از مصوبات مجلس نهم اعلام کرد و افزود: اگر این اتفاق بیفتد، بخش خصوصی واقعی با اطمینان خاطر بیشتری وارد عرصه شده و زمینه بهبود و توسعه گردشگری در مازندران فراهم خواهد شد.
وی یادآور شد: در سال‌های اخیر دولت امید حمایت‌های بسیار خوبی از سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف بویژه گردشگری داشته و تلاش دارد تا با ارائه تسهیلات و ارائه مشوق‌های لازم فعالان این عرصه را جذب نماید.
**ضرورت ایجاد مدیریت یکپارچه در سواحل
معاون امور هماهنگی عمرانی استاندار مازندران نیز پیش از این بر مدیریت یکپارچه سواحل تاکید کرد و خواستار به سرانجام رسیدن سازمان عمران و سواحل شده بود.
مهدی رازجویان در این باره گفت: در حال حاضر ساحل در بحث‌های مختلف دارای متولی است که برابر ضوابط محدودیت‌هایی در این زمینه اعمال می‌شود و اگر سازمان عمران و سواحل تشکیل شود می‌توان آن را به عنوان تنها متولی ساحل قلمداد نمود.
وی با اشاره به اینکه در بحث تصرف سواحل مشکلات کمتری در شرق مازندران نسبت به غرب استان وجود دارد، افزود: با توجه به تعداد پایین واحدهای گردشگری و تفریحی و ساخت‌وسازها و فاصله زیاد شهرها، سواحل شرق استان بکرتر و آزادتر باقی مانده‌اند.
اما با وجود تمامی این مشکلات، مازندران آمادگی لازم را برای جذب سرمایه گذاران در تمامی حوزه‌ها بویژه گردشگری را دارد و در همین راستا با ایجاد دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری مازندران می کوشد تا به دستاوردهای بزرگی نائل آید.
بر اساس اعلام سید رحیم بخشی مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری مازندران، تاکنون 228 فرصت سرمایه گذاری به ارزش 7 میلیارد و 666 میلیون یورو شناسایی شده که قرار است در همایش فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری مازندران ارائه گردد.
از مجموع 228 فرصت سرمایه گذاری اعلام شده، 29 فرصت سرمایه گذاری در حوزه گردشگری با کل سرمایه گذاری مورد نیاز به میزان 699 میلیون یورو است که قرار است با مسئولیت مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری 3 فرصت منتخب معرفی شود.
با بررسی فرصت‌های سرمایه گذاری در حوزه گردشگری مازندران می‌توان به این نکته دست یافت که اکثر این فرصت‌ها در قالب ایجاد مجتمع‌های تفریحی – توریستی و اقامتی شکل گرفته‌اند اما چه تعداد از این فرصت‌ها در سواحل ایجاد می‌شود هنوز مشخص نیست.
مسلماً با رفع موانع و سرمایه گذاری در سواحل علاوه بر اینکه از ورود مسافران و گردشگران به دریا کاسته می‌شود که نتیجه آن کاهش تعداد غریق خواهد بود، به رونق و شکوفایی این صنعت در استان نیز کمک قابل توجهی خواهد شد.
این موضوع یک ادعا نیست بلکه تجربه گرانبهایی است که در استان‌های ساحلی جنوب کشور به دست آمده و باید از این فرصت طلایی در رونق بخشی به سواحل زیبای دریای خزر استفاده شود.
در پنج سال گذشته سرمایه گذاری 20 هزار میلیارد ریالی در بخش‌های مختلف حوزه گردشگری استان مازندران صورت گرفته است.
استان مازندران با جمعیت سه میلیون و 300 هزار نفری از 340 کیلومتر نوار ساحلی برخوردار است.
/‏7513/‏1602/‏1654

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/86701/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر در تهران؛ رستاخیز یکخوابه‌ها

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد