پیام مازند

آخرين مطالب

مدیرکل آموزش و حمایت از تولید سازمان میراث فرهنگی:

ایران 500 میلیون دلار صنایع دستی صادر کرده است سياسي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - شیراز- مدیرکل آموزش و حمایت از تولید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در یک سال گشته با احتساب صادرات چمدانی و رسمی، حدود 500 میلیون دلار محصول صنایع دستی از ایران به خارج کشور صادر شده است.

فرهاد فلاح، پنجشنبه در ویژه برنامه نکوداشت هفته صنایع دستی در شیراز افزود: طبق آمار گمرک کشور در یک سال گذشته میزان صادرات رسمی صنایع دستی 289 میلیون دلار بود که از بخش زیادی از این صادرات که به صورت چمدانی صورت گرفته اطلاع دقیقی در دست نیست اما بنا به اطلاعات غیر رسمی، سال 97 حدود 500 میلیون دلار صنایع دستی به خارج از ایران صادر شده است.
وی بیان کرد: همچنین در سال 97 در مجموع با صدور مجوزها 58 هزار و 500 شغل در حوزه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ایجاد شده است.
فلاح ادامه داد: در یک سال اخیر به دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه، هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی با مشکلاتی نظیر کمبود و گرانی مواد اولیه مواجه شدند اما این سازمان با تشکیل کارگروهی با عنوان رفع موانع تولید برای کاهش تبعات ناشی از این وضعیت، اقداماتی نظیر تأمین مس و مفتول برنج برای هنرمندان قلم زنی و خاتم ساز انجام داده است.
مدیرکل آموزش و حمایت از تولید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی کشور در یک سال گذشته در 30 نمایشگاه داخلی و خارجی شرکت کرده اند و همچنین 846 بازارچه نوروزی در نوروز 98 در سراسر کشور دایر شد.
وی عنوان کرد: بانک‌های کشور نیز ظرف یک سال گذشته به ارزش 247 میلیارد ریال کالای صنایع دستی خریداری و به عنوان جایزه به مشتریان خود اعطا کردند.
این مقام مسئول اظهار داشت: در پنج سال گذشته نیز نتوانستیم اعتباراتی برای بیمه صنعتگران صنایع دستی جذب کنیم اما با پیگیری‌های انجام شده در سال 97 مبلغ 30 میلیارد ریال از ردیف متفرقه برای این کار جذب شد و با این بودجه 812 نفر از میان 30 هزار نفر متقاضی بیمه شدند.
وی اضافه کرد: برای رفع این نقیصه با صندوق بیمه عشایری، کشاورزی و روستایی تفاهم نامه‌ای منعقد شد که بر اساس آن حدود چهار هزار نفر از صنعتگران و تولیدکنندگان صنایع دستی زیر پوشش خدمات بیمه‌ای قرار گرفتند.
مدیرکل آموزش و حمایت از تولید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نشان استاندارد محصولات صنایع دستی در خریداران داخلی و خارجی این کالاها ترغیب بیشتری برای خرید این محصولات ایجاد می‌کند، گفت: تا پایان سال گذشته، 159 رشته صنایع دستی با کمک سازمان ملی استاندارد، نشان استاندارد کسب کرده اند.
وی افزود: استادکاران و تولیدکنندگان محصولات صنایع دستی برای مطلع شدن از اینکه کالای تولید شده آنها در گروه کسب نشان ملی استاندارد قرار دارد یا خیر، می‌توانند به سایت سازمان ملی استاندارد مراجعه و همچنین برای دریافت نشان استاندارد به نمایندگی‌های این سازمان در سراسر کشور رجوع کنند.
فلاح همچنین در مورد خسارت ناشی از سیلاب اخیر به واحدهای تولید صنایع دستی بیان داشت: پرداخت تسهیلات اشتغال خانگی از تیرماه 98 آغاز می‌شود و مقرر شده واحدها و تولیدکنندگان صنایع دستی که از سیلاب متضرر شده اند به صورت ویژه در این طرح دیده شوند و در روند پرداخت این تسهیلات به آنها حداکثر سرعت اعمال شود.
صنایع دستی با حوزه اقتصاد ارتباط بیشتری داشته باشد
معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس هم در این آیین گفت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس باید تمرکز بیشتری برای هم افزایی و ارتباط گیری با بخش‌های اقتصادی به خرج دهد.
محمدابراهیم فروزانی افزود: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید به سمت توسعه اقتصاد خلاق پیش رفت و صنایع دستی یکی از این نمونه‌هاست که می‌توان با ایجاد رونق در آن و با صرف هزینه ای اندک، اشتغال ایجاد کرد.
وی ادامه داد: ایجاد شهرک صنایع دستی که در حوزه‌های مختلفی نظیر تولید، بسته بندی و صادرات فعالیت کند یکی از راهکارهایی است که می‌توان از طریق آن در این بخش رونق ایجاد کرد.
فروزانی اضافه کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بتازگی تفاهم نامه‌ای با شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید کشور منعقد کرده که بر اساس آن زیرساخت های مورد نیاز تولید صنایع دستی نظیر شهرک‌های صنایع دستی در شهرهای جدید ایجاد شود و این طرح می‌تواند کمک شایانی به رونق این حوزه کند.
طرح آموزش صنایع دستی به سه هزار نفر از فعالان این حوزه
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس نیز در این مراسم بیان کرد: طرح آموزش صنایع دستی به سه هزار نفر از فعالان این حوزه در سال 98 از سوی این اداره کل دنبال خواهد شد.
مصیب امیری با بیان اینکه احیای 2 رشته صنایع دستی منسوخ شده نیز در سال 98 در دستور کار این اداره کل قرار دارد، افزود: همچنین ثبت نشان جغرافیایی خاتم شیراز در سازمان مالکیت فکری و معنوی و ثبت شیراز به عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی کشور از جمله طرح‌های در حال پیگیری این نهاد است که پیش بینی می‌شود در سال جاری محقق خواهد شد.
وی، با اشاره به اینکه بازاریابی صنایع دستی نیز امری مهم است که باید از سوی همه نهادهای ذی ربط پیگیری شود، اظهار داشت: تا پایان سال جاری، 6 خانه تاریخی در شیراز به هنرمندان صنایع دستی واگذار می‌شود تا آنان در این مکان ها به ساخت و عرضه محصولات صنایع دستی بپردازند.
امیری عنوان کرد: طرح ایجاد کیوسک‌های عرضه صنایع دستی با کمک شهرداری شیراز یکی دیگر از طرح‌هایی است که به صورت ویژه در سال 98 دنبال می‌شود.
مستمری بگیران و از کارافتادگان صنایع دستی به حمایت نیاز دارند
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان فارس هم گفت: مستمری بگیران و از کار افتادگان صنایع دستی نیاز به حمایت هایی دارند که امیدواریم طرح تکریم این قشر در دستور کار دستگاه‌های ذی ربط قرار گیرد.
حسین همتی افزود: مصوبه‌ای در هیات دولت در سالیان گذشته به تصویب رسیده که بر اساس آن باید یک صدم هزینه طرح‌های عمرانی به خرید کالاهای صنایع دستی اختصاص یابد اما این طرح تا کنون مسکوت مانده و اجرا نمی‌شود.
وی ادامه داد: مبلغ 11 هزار میلیارد ریال برای بیمه بافندگان فرش اختصاص داده شده اما صنعتگران و تولیدکنندگان صنایع دستی در این طرح دیده نشده اند.
در ادامه این آیین از تمبر یادبود استاد احمد شیشه گر، هنرمند استادکار کاشی هفت رنگ که در پنجم اسفند 97 درگذشت و همچنین از سه اثر برتر صنایع دستی استان فارس نیز رونمایی شد.
افتتاح نخستین مرکز تجارت جهانی صنایع دستی کشور در شیراز
همچنین در ادامه این مراسم، نخستین مرکز تجارت جهانی صنایع دستی کشور در شیراز افتتاح شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در فاز نخست این مرکز، 65 واحد فروش صنایع دستی در این مجتمع تجاری که مهستان نام گرفته به بهره برداری رسید اما در فاز دوم، تعداد واحدهای فروش صنایع دستی این مجتمع به 120 واحد افزایش می‌یابد.
مصیب امیری افزود: این واحدها با پرداخت هزینه اندک شارژ ماهیانه و سهم بردن از درصدی از فروش، در اختیار هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی استاد فارس قرار گرفته است.
9873 / ‏‬ 6118

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/87901/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رگبار باران، گردوخاک و تگرگ در اغلب مناطق کشور

زخمی شدن 9 نظامی صهیونیست در درگیری‌های اردوگاه نور شمس

تقدیر وزیر کشور از فرماندهی نیروی انتظامی در اجرای «طرح نور»

اجرای 18 پروژه بااولویت/1200 هکتار به فضای سبز ساری اضافه می شود

نهادها به وظیفه خود در حوزه حجاب و عفاف و طرح «نور» عمل کنند

دستگیری شکارچیان غیرمجاز در 4 شهر مازندران

بازخوردهای خوب از مردم برای اجرای طرح نور

قتل راننده تاکسی ترکیه ای به دست مسافر ایرانی

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

4 جای دیدنی بابلسر که نباید بعد از اجاره ویلا از دست بدهید

چراغ خطی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

توسعه و مرمت آبگرم‌های رامسر با جذب سرمایه گذار

پرداخت وام مسکن روستایی در مازندران

اعلام زمان تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم

افزایش تولید نفت اوپک پلاس از ماه جولای

لزوم همت مضاعف در مسئولان برای تحقق شعار سال

با پول کم، گوشی تاشو بخرید/ عکس

زخمی شدن 9 نظامی صهیونیست در درگیری‌های اردوگاه نورشمس

ربودن دختر نوجوان توسط پسر 25 ساله برای 10 میلیارد تومان

دادستانی از اقدام قانونی فراجا در طرح نور حمایت می‌کند

برداشت توت فرنگی در مزارع مازندران

پیشکسوتان حوزه روابط عمومی در مازندران تقدیر می شوند

ضرورت تمدید اعتبار پروانه چاه‌ های کشاورزی

50 یادمان شهدای گمنام در مازندران نیازمند تکمیل است

پلیس به دنبال کشف جنایت های قاتل سریالی مخوف + جزئیات

دستگیری عاملان نزاع دسته جمعی در خرم آباد

هوشمندسازی در کاهش تلفات از اولویت‌های پلیس راهور

هشدار صندوق بین المللی پول به آمریکا

موزه دفاع مقدس مازندران محل انتقال فرهنگ جهاد است

آمار اساتید انتقالی پیام نور به فنی و حرفه ای

مسأله حجاب فراتر از یک مقوله اجتماعی است

محور کرج - چالوس طی 2 روز آینده از ساعت 9 تا 15 مسدود می‌شود

دو حفار غیرمجاز آثار باستانی در مازندران دستگیر شدند

فوت گردشگر گم‌شده در جنگل‌های ساری

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

ضرورت تمدید اعتبار پروانه چاههای کشاورزی در مازندران

معرفی شخصیت امام(ره) در دستورکار متولیان فرهنگی قرار گیرد

برگزاری مسابقات تکواندو قهرمان قهرمانان تکواندو پسر مازندران

وعده جدید درویش به بازیکنان پرسپولیس

اندیشه های امام خمینی برای نسل کنونی جامعه بازخوانی و تبیین شود

دستگیری عاملان نزاع و درگیری دسته‌جمعی در خرم‌آباد

افزایش 8 درصدی ماموریت های اورژانس مازندران

شرکت های بین المللی حمل ونقل مازندران تعیین تکلیف می شوند

پسماند کشاورزی یکی از معضلات زیست محیطی مازندران

مازندرانی ها 16 هزار بار به اورژانس مزاحمی زنگ زدند

تولید 21 اثر در نخستین کارگاه طراحی پوستر جوانی جمعیت در بابل

دستگیری 2 حفارغیر مجاز و کشف و ضبط فلزیاب در بهشهر

16 هزار تماس مزاحمی سال گذشته در اورژانس مازندران ثبت شده است