پیام مازند

آخرين مطالب

یادداشت:

طرح ساماندهی سواحل؛ باید ها و نباید ها اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - حجم بالای سفرهای تابستانی و علاقه خانواده ها به استراحت و تفریح در سواحل دریا، فرصت مغتنمی است تا با مدیریت صحیح منابع و اختصاص اعتبارات با توسعه صنعت گردشگری گامی موثر در جهت اشتغال زایی و رونق تولید برداریم.
با فرا رسیدن فصل تابستان و تعطیلی مدارس، صنعت گردشگری در کشور رونق چشمگیری می یابد در این میان نمی توان این واقعیت را انکار کرد که بیشترین حجم سفرهای تابستانی، معطوف به شهرهای ساحلی است علاقه خانواده ها به استراحت و تفریح در سواحل دریا هم فرصت مناسبی برای گردشگران محسوب می شود که کمی از مشکلات روحی و روانی حاصل از شغل و زندگی شهری فاصله بگیرند و هم فرصت اقتصادی مناسبی برای افراد بومی شهرهای ساحلی است.
از آنجا که جامعه و به خصوص قشر جوان نیاز به شادابی و نشاط دارد اینگونه سفرها و تحرکات اجتماعی اجتناب ناپذیر است و همه دستگاه های اجرایی کشور موظفند که در راستای افزایش تحرک و نشاط اجتماعی در جامعه با تدبیر و برنامه ریزی تلاش کنند.
اما چنانچه قرار باشد به بهانه داشتن نشاط و شادابی از سوی عده ای به ارزش ها و هنجارهای اجتماعی ( نظیر بد پوششی و کشف حجاب در انظار عمومی و در داخل خودروها ) بی حرمتی و بی اعتنایی شود این رفتارها در سطح شهرها موجب بروز عکس العمل هایی از سوی برخی اقشار و گروه های اجتماعی شده و نظم و امنیت عمومی مختل می شود.
طبیعت سرسبز مازندران و جاذبه های طبیعی این استان به ویژه دریا و جنگل، نعمتی الهی است که به مردم ایران زمین و مازندران عطا شده با نگاهی به کشورهای توسعه یافته در می یابیم استفاده از این مواهب الهی در جهت توسعه صنعت گردشگری و در پی آن توسعه اقتصادی و اجتماعی از اهمیت بسزایی برخوردار است.
در کشور ما نیز به دلیل استقبال چشمگیر مسافران و گردشگران از مناطق شمالی ایران، حجم بالای سفرهای تابستانی، علاقه خانواده ها به استراحت و تفریح در سواحل دریا فرصت مغتنمی است تا با مدیریت صحیح منابع و اختصاص اعتبارات در جهت توسعه صنعت گردشگری با هدف ارتقاء فرهنگ بومی و محلی و استفاده از فرهنگ ها و خرده فرهنگ های دیگر مناطق ایران گامی موثر در جهت اشتغالزایی و رونق تولید برداریم.
هر چند استانداری با کمیته های 12 گانه متولی و هماهنگ ‌کننده اجرای طرح های ساماندهی دریا است اما نیروی انتظامی به عنوان مسئول کمیته امنیت در راستای حفظ ارزش های اسلامی و برقراری نظم و امنیت با بسیج همه امکانات و استفاده از ظرفیت دیگر سازمان ها به ویژه سپاه استان در سواحل دریا فعالیت می کند.
مارک پالمر در کتاب ایران – آمریکا - رهیافت جدید بر این عقیده است که ایران به لحاظ وسعت سرزمینی، کمیت جمعیت، کیفیت نیروی انسانی، امکانات نظامی، منابع طبیعی سرشار و موقعیت جغرافیایی ممتاز در منطقه خاورمیانه به قدرتی کم نظیر در نظام بین الملل تبدیل شده که دیگر نمی توان با یورش نظامی و جنگ آن را سرنگون کرد بلکه تنها راه سرنگونی ایران استفاده از تکنیک های عملیات روانی و تبلیغاتی با استفاده از سه تاکتیک دکترین مهار، نبرد رسانه ای و ساماندهی و پشتیبانی از نافرمانی مدنی است با این دیدگاه همواره حضور گردشگران و مسافران با فرهنگ های مختلف و عدم رعایت موازین اخلاقی و شئونات اسلامی در سواحل شمالی کشور به خصوص تفرجگاه ها و سواحل دریا می تواند، یک تهدید جدی محسوب شود.
سردار ایوب سلیمانی جانشین فرمانده ناجا با اشاره به نقش عفاف و حجاب در جامعه، گفت: شاید بر همین اساس باشد که مرکز ثقل برنامه‌های فرهنگی اپوزیسیون خارج ‌نشین و عوامل آن موضوع عفاف و حجاب را نشانه گرفته است زیرا بهترین راهکار برای نفوذ بر یک جامعه تغییر نگاه و باورها و ارزش‌های زنان به عنوان نیمه تأثیرگذار آن جامعه است. مصوبه عفاف و حجاب اما بر اساس همین مطالبه عمومی به تصویب رسیده و تکالیف همه دستگاه‌ها را در بحث عفاف و حجاب به عنوان یک نماد فرهنگی روشن کرده است.
اما آنچه مهم است، نیروی انتظامی به عنوان نهادی انقلابی و مردمی همواره در مسیر حفظ ارزش ها و دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی درکنار مردم، با مردم و برای مردم و اعتلای نظام مقدس اسلامی گام برداشته و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد و با نصب العین قرار دادن فرمایشات مقام معظم رهبری در جهت مقابله با تهدیدات و آسیب های اجتماعی با اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، امنیتی، انتظامی، ترافیکی و خدماتی گام موثری در مقابله با این تهدیدات برداشته شده است.
صادق علی رنجبر دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی و از مدرسان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نکا در تحلیلی بر ضرورت کار فرهنگی در سواحل دریا و تفرجگاه ها، گفت: همان‌گونه که جامعه نیاز به ناجیان غریق، ناجیان بهداشتی، ناجیان محیط زیست و ناجیان جاده‌ای دارد، قطعاً نیازمند ناجیان فرهنگی و اخلاقی نیز است.
این فعال فرهنگی،تصریح کرد: منظور ما از ناجیان فرهنگی، انجام کارهای فونداسیونی و زیرساختی فرهنگی توسط نیروهای کاربلد فرهنگی است که در درجه نخست فرهنگ و در درجه دوم مخاطبان را بشناسند و درجه سوم باید مهارت برقراری رابطه با مخاطبان را داشته و بتوانند در یک فرایند پذیرشی و نفوذ در اعماق شخصیت مخاطبان، به‌ جای اجبار از عنصر اشتیاق بهره گیرند.
طرح ساماندهی سواحل دریا در استان مازندران از روز دوشنبه20 خردادماه در طول بیش از 338 کیلومتر از مجموع 487 کیلومتر ساحل دریا در قالب 48 طرح شامل 41 چادر مردانه و 37 چادر زنانه با شناسایی 358 نقطه شنا ممنوع، 120 شهرک ساحلی و 56 تفرجگاه در سطح شهرستان های ساحلی استان کلید خورد.
نیروی انتظامی در کنار اقدامات انتظامی و ترافیکی با توجه به وظایف ذاتی و ماموریت های محوله در حوزه عملیات روانی و در راستای مصوبات جلسه کمیته فرهنگی طرح دریا، اقدامات گسترده ای در حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی در سواحل دریا در جهت اطلاع رسانی، آگاه سازی عمومی با هدف پیشگیری اجتماعی از جرایم و پیشگیری از حوادث در سواحل و تفرجگاه ها در دستور کار دارد.
برپایی نمایشگاه آسیب های اجتماعی با موضوع ( فضای مجازی- کنترل خشم– طلاق– عفاف و حجاب– شبکه های اجتماعی)، فعالیت مرکز مشاوره آرامش و ارائه خدمات رایگان مشاوره ای در حوزه های مشاوره روانشناختی، تحصیلی، حقوقی و انتظامی به مسافران و شهروندان با بهره گیری از ظرفیت و توان علمی و دانشی کارشناسان مجرب و اهل فن در طرح سالم سازی دریا، همکاری با گروه های هنری و سازمان های مردم نهاد در راستای ترویج فرهنگ، ارزش ها، باورهای دینی و اعتقادی و همچنین آگاه سازی عمومی با هدف کاهش و پیشگیری از آسیب های اجتماعی در طرح های سالم دریا با اجرای برنامه تئاتر خیابانی، همکاری با صدا وسیمای مرکز مازندران در راستای برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری در سواحل از جمله این اقدامات است.
چالش ها
از جمله چالش ها در حوزه طرح های ساماندهی سواحل دریا می توان به اقدامات جزیره ای در حوزه های فرهنگی با توجه به نبود زیرساخت های لازم در طرح های دریا و نداشتن اراده لازم در دستگاه ها برای انجام اقدامات فرهنگی در طرح ها است، نبود قوانین یکسان در اجرای برنامه های مختلف در طرح های دریا، استفاده از ظرفیت های محلی به جای ظرفیت های ملی، عدم وجود صدای واحد در مدیریت فضای مجازی و شبکه های اجتماعی ، تعداد کم طرح ها و نگاه فصلی به آن موجب شده تا امکانات ضعیف، مقطعی و فصلی دیده شود. فقدان امکانات لازم در سواحل ( دوش، رختکن، آب سالم آشامیدنی، عدم نظافت و فقدان محیط بهداشتی سالم) با توجه به اخذ ورودی از گردشگران و مسافران و از همه مهمتر، نگاه اقتصادی مجریان به طرح های دریا است.
راهکار های پیشنهادی
یک واقعیت در طرح دریا وجود دارد و آن اینکه با امکانات بخشی نمی توان کار ملی کرد، باید طرح دریا ملی شود.
نگاه اقتصادی و بهره برداری اقتصادی از طرح های سالم سازی دریا باید در راستای توسعه طرح دریا باشد.
توسعه زیرساخت های لازم برای گسترش صنعت توریسم با جذب سرمایه گذار و گردشگر خارجی برای توسعه طرح های دریا، موضوعات فرهنگی و اجتماعی طرح ساماندهی سواحل دریا و تفرجگاه ها باید از طریق شورای فرهنگ عمومی کشور، سیاست گذاری و به متولیان فرهنگی و اجتماعی استان ها ابلاغ شود.
تولید موشن گرافی، فیلم های کوتاه و کلیپ از وضعیت دریای شمال برای پخش در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در کل کشور با هدف پیشگیری اجتماعی، تولید برنامه تلویزیونی و رادیویی خاص طرح ساماندهی سواحل دریا در جهت فرهنگ سازی و پیشگیری از معضلات اجتماعی و کاهش حوادث غریق تولید برنامه مستند با موضوع مشکلات طرح ساماندهی سواحل دریا و به تصویر کشیدن وضعیت نامناسب ساحل( گرانفروشی– وضعیت نظافت و بهداشت محیط ) برای پخش از سیمای استانی و برای مسئولان در راستای تصمیم سازی و تصمیم گیری.
تعبیه تلوزیون های شهری در سواحل دریا برای به نمایش گذاشتن کلیپ و فیلم های کوتاه آموزشی و هشداری.
تولید محتوا در قالب یک کار مشترک از سوی دستگاه های فرهنگی و اجرایی و انتشار آن در فضای مجازی، راه اندازی قرارگاه فرهنگی و تقویت گروه های تبلیغی ( روحانیون) در طرح های دریا و واگذاری اقدامات فرهنگی به این گروه ها و پشتیبانی و حمایت دستگاه ها در چارچوب سیاست های همان دستگاه از این گروه ها.
تهیه و تنظیم: سید محمود میر فیضی
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/87944/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان از طرح نور فراجا

لاستیک‌سازی خرم‌آباد در مرحله دریافت تسهیلات

لاستیک‌سازی خرم‌آباد همچنان در مرحله دریافت تسهیلات

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

قدردانی بانوان کیش از پلیس در اجرای طرح نور

پیام تقدیر استاندار سابق از مردم مازندران

پلیس در «طرح نور» به سمت هوشمندسازی پیش می‌رود

پول موسسه رائفی پور از کجا می‌آید؟

(ویدئو) صحبت کردن یک محیط‌بان با خرس قهوه‌ای با لهجه مازنی

فحش‌های پول‌ساز؛ درآمد باورنکردنی فدراسیون فوتبال از 3 پرونده!

برگزاری سفر راهیان نور جامعه ورزش کشور در خوزستان

فحش‌های پول‌ساز! 450 میلیون درآمد فدراسیون از 3 پرونده

زلزله مرزن آباد مازندران خسارتی نداشت

کلاهبرداری قاتل برای پرداخت دیه میلیاردی | سرنوشت قاتلی که رویای آزادی در سر دارد

مشارکت خوب یزدی‌ها در اجرای طرح نور

پیش‌فروش شنل نامرئی‌کننده آغاز شد: فول‌سایز 60 میلیون تومان / فیلم

ضارب متواری دانش آموزان آملی دستگیر شد + فیلم

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

مازندران رتبه دوم کشور در سطح زیر کشت توت‌فرنگی

راننده ضارب دانش‌آموزان آملی دستگیر شد / دادستان آمل تشریح کرد

فحش های پول ساز / 450 میلیون درآمد فدراسیون از 3 پرونده

راننده ضارب دانش‌آموزان آملی دستگیر شد

کودک 5 ساله خرم‌آبادی خاله‌ 14 ساله‌اش را کشت!

وقوع زمین لرزه در مرزن آباد/ خسارتی ثبت نشد

مصدومیت 3 دانش آموز آملی براثر تصادف

تیراندازی مرگبار کودک 5 ساله به سمت خاله 14 ساله‌

اظهارات جدید وزیر کشور درباره گشت ارشاد و طرح نور

دستگیری ضارب دانش‌آموزان آملی

کشف 3 تن چوب جنگلی قاچاق در تنکابن

بارانی که بوی شکوفه‌های بهار نارنج می‌دهد

سیلاب در دلیجان

نخستین روز کاری استاندار جدید مازندران

واریز پول؛ دقیقا یک روز پس از فروش پرسپولیس

اجرای سند تحول قضایی در مازندران

وزیر کشور: اجرای حجاب یک دستور قانونی است/ بانوانی که در این زمینه دچار اهمال و غفلت باشند با تذکر باید به آن احترام گذارند؛ اگر توجه نکنند طبق قانون ورود می‌شود/ فراجا با ورود افراد آموزش دیده اقدام به اجرای طرح نور کرده است

وزیر کشور: اجرای حجاب یک دستور قانونی است

مرزن آباد لرزید

ضارب دانش آموزان آملی دستگیر شد

لزوم ایجاد اقتصاد دریاپایه در مازندران

اجرای موفق طرح نور در کرمانشاه

ضرورت رسیدگی به پرونده‌ها در کمترین زمان

تصادف مینی بوس با کامیون در بابل 2 مصدوم داشت

تودیع و معارفه‌ استاندار مازندران از گلایه‌ها تا مطالبات

سند تحول قضایی در مازندران اجرایی شود

دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم

17 هزار تن توت فرنگی در مازندران تولید می‌شود

مراسم تکریم و معارفه استاندار مازندران

زلزله در مرزن‌آباد

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

مراسم بزرگداشت شهید سپهبد قرنی در خرم آباد